Kenniscentrum The Silver Mountain

Lees hier onze columns over de financiële wereld, nieuwsberichten en tips bij het kopen van goud en zilver.

Seminar met Edin Mujagic op donderdag 11 mei

13-04-2017 Rolf van Zanten

Eind januari hebben we met Edin Mujagic een seminar georganiseerd met als thema “Edelmetalenprijzen: Fed – en de goudprijs – in 2017: rente omhoog, goudprijs omlaag?”. Het rentebesluit stond centraal in dit seminar en de gevolgen voor de economie (inflatie/deflatie) en uiteraard de goudprijs. Duidelijk is iedereen wel geworden dat simpele aannames en parallellen die vroeger nog wel getrokken konden worden nu niet meer opgaan. Het is niet meer zo eenvoudig dat een stijgende rente zorgt voor een lagere goudprijs, of dat een stijgende aandelenkoers gepaard gaat met een dalende goudprijs.

Een mooie illustratie daarvan is de afgelopen maand. Beleggers en spaarders zagen de zilver- en goudprijs dalen in aanloop naar het rentebesluit van de Fed op 15 maart, waar op 1 maart de goudprijs nog op ruim EUR 38.000 per kilogram stond noteerden we ruim EUR 36.000 vlak voor het rentebesluit. Inmiddels is de goudprijs weer gestegen naar EUR 37.200 eind maart – een stijging van 3% in 2 weken tijd. Momenteel staat de goudprijs op EUR 38.800; een stijging van 4.3%.

goudprijs-maart-2017

Nieuw seminar met Edin Mujagic op donderdag 11 mei.

In het nieuwe seminar blikken we verder vooruit. Nu spaarrentes echt naar 0% gaan en ook negatieve spaarrentes in beeld komen belanden we in de volgende fase.

Het seminar zal plaatsvinden op donderdag 11 mei van 20.00 uur tot 22.00 uur.
We organiseren dit seminar in Villa Parkwijk, het kantoor van The Silver Mountain aan de Wilhelminalaan 3, 3743 DB te Baarn.

Toegangsprijs voor dit seminar: EUR 20,-

Er is ruimte voor een beperkt aantal bezoekers.

Geïnteresseerden kunnen contact opnemen via email om informatie over de beschikbaarheid en het programma aan te vragen.

 


edin-mujagicOver Edin Mujagic

Mijn naam is Edin Mujagic, ik ben geboren in 1977, in Bosnië-Herzegovina en woon sinds 1992 in Nederland waar ik macro-economie heb gestudeerd, aan de Universiteit van Tilburg, en me gespecialiseerd heb in monetaire economie en de centrale banken. Ik schrijf over die en aanverwante onderwerpen en geef er lezingen over. Daarnaast ben ik een enorme liefhebber van geschiedenis in het algemeen en economische geschiedenis in het bijzonder. Dit boek verenigt dan ook die twee werelden die ik leuk vind.

In het verleden heb ik gewerkt als economisch analist en ben ik zes jaar lang redacteur economie geweest bij het zakenweekblad FEM Business. In Nederland schreef en/of schrijf ik regelmatig voor onder meer Elsevier, Follow The Money, onlinemagazine Jalta, Reformatorisch Dagblad, het Nederlands Dagblad, het Financieele Dagblad, de Volkskrant, NRC, Beleggers Belangen, Boerenbusiness.nl, IEX Profs maar ook als expert-blogger voor Instituut Clingendael of GoldRepublic bijvoorbeeld. Daarnaast zijn artikelen van mijn hand verschenen in kranten in ruim 20 landen wereldwijd.

Ik ben onder meer lid (het jongste ooit) van de Monetaire Kring, een discussieforum bestaande uit hoogste ambtenaren bij de centrale bank, het Ministerie van Financiën, hoogleraren economie en senior managers bij pensioenfondsen, banken en andere financiële instellingen. De leden van de Monetaire Kring komen regelmatig samen om de economische ontwikkelingen te bespreken.

  • Teun36

    Ik ben al sinds 2010 bezig met mijn metalen, en ik moet zeggen dat maandelijks een hapje toevoegen vooral de laatste jaren heel erg lucratief is geweest. Nodige verkocht destijds voor home improvements, maar ben nu gelukkig weet terug op krachten, dankzij de lage prijzen. De huidige dip zie ik – zegt de gek – meer als momentum want fundamenteel is er niet veel veranderd. Wanneer Italië met een schuld van 2,200.000.000.000 Euro nog eens politie auto’s koopt van het Lamborghini merk, dat moet je toch haast weten dat wanner de FED stopt met opkopen de rente stevig op gaat lopen op deze obligatie, wat Italië niet kan opbrengen en haast wel failliet moet gaan.

    Daarnaast zijn de Italianen de Euro erg beu, want groei heeft het ze niet opgeleverd. Ook daar zijn er ook dit jaar verkiezingen. Meer macht naar Renzi is afgeketst zoals men weet, en Beppe Grillo slijpt zijn messen.

    Ook in Frankrijk waar iedereen op Macron gaat stemmen, gooien ze gegarandeerd de tolwegen vast als er een hervormingsmaatregel voorgesteld wordt. Dus hoe denk je dat dit gaat aflopen als heel het Zuiden het straks niet meer kan opbrengen??

    F**K the dip.. Ik koop me het lazerus..

  • Arjan

    Ronald, je bent er klaar mee zo te lezen….

    Begrijpelijk als je er in geluisd voelt door de hype bullshit.

    Ik liet me daar ook mee in qua zilver, gelukkig was dat pas in 2014 en heb ik nooit echt hoop gehad dat we de highs van 2011 weer snel zouden zien …ik zie dat wel gebeuren maar dan pas in 2025 ofzo als het huidige systeem blijft bestaan.

    De zilver collectibles doen het wel goed vind ik, staan er goed bij ondanks dat papier zilver weer goedkoop is…zilver inleveren bij opkopers is nog jaren weg van rendabel zijn dat komt door de industriële toepassingen die overheersen.

    Ik wens je veel rust kerel! Niet nu in woede verkopen…daar krijg je spijt van

  • ronaldw

    Excuus voor de vele ja’s hier van mij. Ik heb mijn bijdrages verwijderd en kan het alleen bewerken waarbij je minimaal 2 tekens moet achterlaten. Ik wil gedurende langere tijd afstand nemen van alles wat met PM te maken heeft.
    Tot 1-1-2018 zal ik maar zeggen. Hopelijk staat goud en zilver er dan zo voor dat ik er dan letterlijk afstand van zal/wil nemen.
    Een vriendelijke groet voor een ieder hier en alle succes toegewenst met het glimmende goedje.

  • ronaldw

    ja

  • ronaldw

    Waar is iedereen? Hebben jullie al afscheid genomen van dit blog en alles slim reeds verkocht?
    Zilver vooral gaat nu weer door het putje. De afgelopen weken inmiddels bij mij vele duizenden euros in rook opgegaan. Ik stap er denk ik maar helemaal uit, gewoon terug naar huisje boompje beestje. Geen goud, zilver of welke belegging dan ook meer. Gewoon mijn verlies nemen.
    Altijd weer op bijna vaste tijden paperdump, een eindeloos herhalend spelletje waar alleen de beursboeven en andere zakkenvullers beter van worden.

  • ronaldw
  • ronaldw

    OK hierbij dan jaarlijks geprikt rond de datum van Willems verjaardag van de door jou opgegeven jaren:
    Zilver 27-4- 2017 ong. € 16.00 per 0z
    Zilver 27-4- 2016 ong. € 15,20 per 0z
    Zilver 27-4- 2015 ong. € 14,50 per 0z
    Zilver 27-4- 2014 ong. € 14,23 per 0z
    Zilver 27-4- 2013 ong. € 18,44 per 0z
    Zilver 27-4- 2012 ong. € 23,24 per 0z
    Dan kun je zeggen dat het vanaf 2014 langzaam, doch gestaag stijgt.
    Maar als je naar 2013, 2012 of eerder kijkt dan is het nog maar een heel bescheiden herstel vanaf die 2014, maar alla samen met de betere fundamentels voor goud en zilver, moet ik er maar tot het eind van het jaar niet meer naar kijken.

  • Arjan

    2012, 2013, 2014 en 2015…….Kijk daar maar eens naar terug en het ziet er ineens allemaal wat beter uit.

  • gumibeer

    Ja en dan werd er gezegd dat zilver schaars werd

  • ronaldw

    Zilver staat vandaag in euros t.o.v. precies een jaar geleden lager!!! .
    Wat een groei…

  • Arjan

    5000 wcrollen? Dat klopt toch? hahha

  • gumibeer

    Middelkoop schreeuwde vorige maand nog goud 5000 per ounce !! de gek .

  • gumibeer

    @Ron Grafiekje ??

  • gumibeer

    @Rolf ;in Noord Korea ? ;-];-]

  • http://www.thesilvermountain.nl/blog Rolf van Zanten

    test

  • Gerard

    Ik maak mij ook niet direct zorgen.
    We scheren de toppen, dat wel. Maar bubbels hierop zijn er nog niet. Hoewel vastgoed een beetje al? Het kan dus nog best een hele tijd goed gaan.

  • Walter vom Schalter

    Er zijn 2 kampen: Euro door het putje en Euro ontstijgt de US dollar: Euro wordt alleen maar sterker.
    Wat hadden we verder nog?
    Merkel wordt herkozen [ ] (duurt nog even)
    Le Pen gaat niet winnen [ ] (7 mei bekend)
    Aus die Maus mit Frexit.
    Goud zal stijgen in US dollar zeker als ze daar in een recessie landen.

    Duitsland draait gewoon verder dus werkloos zal ik niet worden.

  • Arjan

    En toch denk ik dat 2017 geen herhaling van 2015 en 2016 gaat wezen, USA gaat de krimp in….daarom wordt nu nog even de beurs opgepompt (2007 was dat ook zo) om de laatste top-kopers er in te trekken.

    Rente KAN niet verder omhoog zonder dat we een herhaling maar dan op grotere schaal gaan zien van de bewegingen na de renteverhoging afgelopen maart.

    Dat feest is AFGELOPEN en ik ben benieuwd wat de FED allemaal gaat uitkramen…ik zit heerlijk op mijn niet roestende antieke metalen :-)

  • gumibeer

    @Lamberto ,die Diederik ligt mij altijd wel ! ik ga nu kijken tnx

  • Lamberto

    NIET SCHIETEN OP DE PIANIST (DIE SLECHT NIEUWS BRENGT)!

    Diederik Schmull

    https://www.youtube.com/watch?v=7s-7Wl54kJg

  • Arjan

    Prachtige cijfers en een ECB rat die zijn beleid gaat veranderen, geld stroomt keihard naar de USA aandelen markten door de slappere dollar.

    Zilver jaar winst in euro weer op ZEROOOOOOOOOOOOOO

    Ongelofelijk dit, een euro die maar blijft aansterken en een SLAPPE dollar die NIKS brengt.

  • gumibeer

    RON is de man van de lijnen !! ;-]

  • Arjan

    Heb liever dat die gezellige mensen met ander geld betalen dan ik doe, blijft raar die euro………wel fijn dat ze in Italie nu goedkoop vals geld kunnen aanbieden dat ik hier in NL ook kan uitgeven, haha

  • Arjan

    Niet? Dat heb ik het verkeerd onthouden, sorry Huub…Geniet van je vakantie! :-)

  • gumibeer

    Ben blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd [alleen had het nog iets groter moeten aanhouden maar stond op 39500 in de startblokken voor de volgende verkoop].
    Als de koers weer een stuk terug zakt kan ik lekker goedkoop terugkopen .
    PURE winst door alleen de eerste 4 maand trend volgen .
    ieder jaar een kans die je moet pakken .

  • gumibeer

    Viespeuk haha lol

  • Gerard

    Koe in de kont kijken?
    Ik zie liever wat anders!

  • gumibeer

    Ja en als je instapt en het stijgt 400 procent ,wie zegt dan dat je het volhoud tot de top voor hetzelfde geld denk je na 25 procent in 3 maand ik trap de boel eruit .
    Achteraf kun je altijd een koe in de kont kijken .
    Als je ASML op 20 gekocht had en nu op 120 verkoopt dan …….
    zo kun je altijd doorgaan dus daar geef ik je gelijk in Gerard .
    Neemt niet weg dat Ronald na een leuke stijging PM hoop begint te krijgen op meer en als dat dan zo in 1 week weg gehamerd wordt dan is het even uitkotsen haha
    Daar ben ik een ster in maar ik heb nu een stuk brood op de top verkocht dus ;-];-];-] mvg

  • gumibeer

    Er is 1 bubbel die altijd doorgaat ! BROS chocola hahaha lol

  • Gerard

    Natuurlijk kun je aan bubbels gigantisch verdienen. Maar wie weet het van tevoren? Niemand. De eigenschap van bubbel is dat iedereen instapt op de top van de bubbel!
    Als je nu zorgt voor een goede spreiding, dus goud, zilver, bitcoin, enz, dan is het risico laag en had je toch van de bubbel kunnen profiteren.

    Als je nu eenmaal in het bubbelbadje zit, wanneer moet je er dan uit?
    Tja, die is lastig! Gevolg bubbelbadje wordt voller en voller, en opeens…. stroomt al het water weg. Voor je het weet zit je in een leeg badje.

  • ronaldw

    Ja dan kan die bitcoin een gigantische bubbel zijn, op grond van de afgelopen 2 jaar en verder terug zat daar wel de echte muziek en dan is PM maar een mager deuntje geweest ook al zit het weer mogelijk een beetje in de lift .
    Van 1102 euro 1-1-17 naar 1161 euro nu is iets van 6,5 % winst, eigenlijk precies hetzelfde percentage als mijn eerder aangegeven voorbeeld periode van nu tot 2 jaar terug.
    Het gaat wel langzaam hoor en hoewel de fundamentels voor goud en zilver steeds beter worden (zelfs ik denk dat) moet je wel veel geduld hebben en lijkt het soms een eindeloze exercitie, zeker als je er iets teveel van hebt (percentagegewijs) in den portefeuille. Eigen schuld natuurlijk, dat weet ik ook.
    Nauurlijk is de bitcoin een gigantische bubbel, maar ik had toch graag in dat bubbelbad gezeten de afgelopen tijd!
    Als PM dit jaar net zo eindigt als vorig jaar voor Goud met ong.10% winst ben ik wel tevreden heb ik al eens eerder gezegd hier en dan krijg ik langzaam enig vertrouwen in een stijgende lijn ondanks alle volatiliteit.

  • Gerard

    Prettige vakantie nog.
    He, eindelijk het blog weer gevonden. Mooi zo.
    Ronald, ik ben nog steeds positief op goud. De fundamentals zien er goed uit. Goud gaat toch goed dit jaar? Gelukkig daalt het nu iets. Iets wat hoognodig was, want anders kan het niet verder omhoog.
    Het werkt nu eenmaal zo, dus dat komt niet van mij.
    Speculanten en winstnemers moeten eerst uit de markt zijn. Pas dan komen er weer kopers en jaagt het de prijs weer op. Zo werkt het. Dus ik zie de daling erg positief.
    Een tip: kun je dit niet bevatten, stop dan met steeds weer bang te worden van dagkoersen. Dit zegt helemaal niks.

    Bovendien is goud geen asset waar je altijd rechte lijnen langs kunt trekken. Het blijft bewegen. Het is nog lang geen bubbel. Tegen die tijd waarschuw ik wel even.

    Bitcoin is overigens wel degelijk een gigantische bubbel.
    Daarin zal je mij niet zien.

  • Huub

    Ben ik van de trendlijnen?
    Goud volgt mijns inziens in de eerste plaats de reele rente.
    En ter info: vandaag ben ik voor een weekje op vakantie in het zuideijke Euro-gebied. Heel vriendelijke mensen, lekker eten en uitstekende wijn.Laten we er van genieten zo lang het nog kan.

  • Arjan

    Huub is dat :-)

    Hij komt ook wel terug zodra het blog weer minder verstopt is

  • ronaldw

    Nee je hebt een ander in gedachte. Ik ben niet de positieve trendlijntrekkende ronald, Ik kijk daar niet zo naar, maar je hebt wel hopelijk een punt.

  • Sjoerd

    Ronald, jij was toch altijd positief en die trendlijnen trekkend? Volgens mij zitten we nu precies tegen zo’n lijn. Zou mooi zijn als de correctie naar beneden weer voorbij is.

  • Arjan

    Yep….alle schulden ineens weg, whahaha…..Goed plan!

  • Ron

    Ach…digitaal spul… Slechts 1 EMP bom verwijderd en alles is gewist, foetsie, alles op 0.
    En zoiets zál gebeuren, desnoods doen ze het zelf haha, de perfecte coverup om van je shit af te komen zonder verantwoording.

  • Arjan

    Zag er mooi uit deze maand maar het POSITIEVE geleuter overal op de beurs is UITERMATE slecht voor veilige havens…helaas, dat zijn feiten….PM is een verzekering, rijk worden doe je met bitcoin en aandelen.

    Ik geloof niet meer dat bitcoin ooit gaat verdwijnen met de vooruitgang die geboekt blijft worden en de jeugd die het omarmt.
    WW3 met nukes zal het wel doen verdwijnen hoor, voor korte tijd.
    Het is ook gebakken lucht inderdaad maar dat is ook de waarde van dat wc papier waar wij mee betalen en veel aandelen.

    Het zit even tegen.

  • ronaldw

    Ja hoor we gaan weer serieus in de daling. Was het Gerard niet hier die zei dat het er zo goed uit zag voor goud een week of zo geleden?.
    Allemaal in herhaling vallend geleuter, in ieder geval dus weer op de korte termijn op zijn minst. Tegen de klippen op blijft het hoelang nog? doorgaan met de geldcreatie uit het niets en de volkomen mallotige emotionele reacties op de politieke circusacts of andere onzin.

    Mag ik nog eens in herinnering brengen dat we de afgelopen jaren er volkomen naast zaten met PM als belegging als we dit naast de inmiddels eenvoudig aan te schaffen bitcoin vergelijken. Die bitcoin werd en wordt nog steeds hier telken male afgeschreven onder het mom van gebakken lucht. Maar hadden we hier allemaal in die gebakken lucht gegaan i.p.v. de geïnvesteerde PM dan hadden velen hier zich niet meer hoeven bezig te houden met beleggen. We zouden dan gewoon binnen zijn geweest!

    Mag ik nog eens een simpel vergelijk maken om dit te onderbouwen van bijv. de afgelopen 2 jaar tussen bitcoin en PM (daarvoor zijn de verschillen nog vele malen groter ten gunste van de bitcoin):

    *Goud per oz 25-4-2015 € 1085,-
    Goud per oz 25-4-2017 € 1155,-
    Winst 6,5 %

    *Zilver per kilo 25-4-2015 € 460,-
    Zilver per kilo 25-4-2017 € 518,-
    Winst 12,5 %

    *Bitcoin 25-4-2015 € 205,-
    Bitcoin 25-4-2017 € 1177,-
    Winst 475 %

    Met de bitcoin had je in de 2 afgelopen jaren 73x zoveel verdiend t.o.v. goud.
    Met de bitcoin had je in de 2 afgelopen jaren 46x zoveel verdiend t.o.v. zilver

    En wij hier maar leuteren over dat PM het straks gaat worden, terwijl we allemaal beter weten…

  • gumibeer

    Ik snap het volkomen .Je hoopt eens op een jaar van 25 a 30 procent en met dat je begint te geloven dan is het weer hamertje tikje .

  • ronaldw

    Ik heb de weg weer gevonden…
    Wat vindt je van mijn gemopper hierboven…? Ik zit weer in de ergenis-modus met die maar eindeloos herhalende downtrend voor PM.
    En vandaag dan nog weer zo,n maffiose VVD-er. Weer een van die vvd boefies.

  • gumibeer

    Waar is iedereen ?

  • http://www.thesilvermountain.nl/blog Rolf van Zanten
  • Arjan

    Ja, blog is VEEL te diep verborgen zo……kan dit alleen maar terug vinden als ik zoek op “Edin”

  • gumibeer

    @Rolf van Zanten ;de blog is onduidelijk aangegeven . zou dit kunnen veranderen ?

  • Arjan

    Denk eerder dat dat komt door de de momenten waarop de kwartaalcijfers komen en de centrale huichelaars spreken, maar het ziet er niet best uit nee

  • ronaldw

    Ook ik had dit al verwacht en aangegeven op dit blog.

  • gumibeer

    Heb gewaarschuwd voor de prijsdaling na de eerste 3 maand !!! altijd hetzelfde .

  • ronaldw

    Blog is nog niet echt te vinden op vernieuwde website

  • Ron

    Oh hier zijn jullie:), was ff zoeken.

  • Arjan

    Het is al wel zeker dat de makreel het gaat worden in mijn ogen.
    De Le Pen kiezers hebben al op haar gestemd en blijven dat doen, de overblijvers van de 4 afvallers gaan grotendeels op makreel stemmen omdat ze Le Pen helemaal niet zien zitten…..de race is dus gelopen, en dat was ook de verwachting!!
    Daarom is het ook zo idioot wat er vandaag gebeurde, je ziet het goed.

    Eigenlijk is het best schokkend dat zowat 25% van de Fransozen Le Pen gekozen hebben, das procentueel een stuk meer dan er hier op Wilders gestemd hebben.
    Hoe gaat zich dat ontwikkelen de komende jaren? Als Brussel zo door blijft gaan en die ongewenste islam volkeren zich zo blijven gedragen dan ziet ik dat wel naar 35% stijgen.

    Het is maar een dag, sell the news dag voor de big boys….alleen echte amateurs hebben vandaag aandelen gekocht, die zitten straks met de rotzooi net zoals in 2008.

  • ronaldw

    Beurzen stijgen weer, valuta wijzigen, PM omlaag etc.
    Wat is de wereld toch nog steeds een achterlijk gedoe als je naar de mensen kijkt in al deze zaken. Het is nog niet eens echt duidelijk wie in Frankrijk het gaat worden, Blijkbaar zijn ze al zo blij met het lichte overwicht van Macron (de verlosser…?)op le Pen. De zgn. redding van Europa, zodat alles weer infantiel emotioneel reagerend op hol slaat in de financiële wereld (voor zolang het duurt natuurlijk) En niets is nog echt zeker. Viva la France.

  • joepdekat

    Emmanuel Macron voormalige Rothschild bankier wint de voorverkiezingen.
    In de tweede ronde van de Franse verkiezingen worden de mensen straks voor de keuze gesteld: helemaal uit de EU (Marine Le Pen) of juist veel méér EU (Macron). Daardoor lijken de Franse presidentsverkiezingen wel een referendum over de EU te worden.
    Even een klein bijzaak die Macron trouwde met zijn voormalige lerares die 23 jaar ouder is dus het is een moeders kindje .

  • gumibeer

    Driedubbel met vandaag erbij

  • joepdekat

    We worden dubbel genaait de euro stijgt en goud en zilver dalen.

  • Arjan

    Gvd wat een ONZIN weer! Een totaal verwachte uitslag en het gaat aan gort….toen Trump verkozen werd was het een volledige verrassing maar werd de rotzooi door TPTB volledig opgepompt nadat de media fabeltjes over toch goed nieuws gingen verspreiden!

    3% eraf in euro voor de metalen, om mee te beginnen!

    ZIEKELIJK

    Vertrouwen en goede hoop is weer verdwenen

  • Arjan

    En het antwoord is er: krak!

  • Arjan

    @Gerard, ik heb mijn tekstje toevallig net aangepast mocht je reactie niet meer kloppen

  • Gerard

    Was wel te verwachten. De kans was groot.

  • Arjan

    Beurs futures (sontag dax 30) ook flink groen, euro hard omhoog (1,4%)

    Beetje onzinnig als we grote bewegingen gaan zien op de markten door iets wat al lang voorspelt was.

  • vrijheid

    De zin als spaarders massaal hun euro’s willen veiligstellen.
    Wat willen de spaarders dan doen? Dollars of edelmetalen kopen, ik ben benieuwd…!!

    —-ECB kan Franse banken bijstaan bij onrust—-17:46 22-4-2017
    WASHINGTON (ANP/RTR) – De Europese Centrale Bank (ECB) kan Franse banken bijstaan als de presidentsverkiezingen van zondag voor onrust op de markten zorgen, maar verwacht niet dat dit nodig zal zijn. Dat stelde de Oostenrijkse centralebankpresident, en ECB-bestuurder, Ewald Nowotny zaterdag bij de IMF-vergaderingen in Washington.

    ECB kan Franse banken bijstaan bij onrust Nowotny verwees naar het loket voor noodsteun van de ECB, de zogeheten Emergency Liquidity Assistance (ELA). ,,Als er problemen ontstaan met de liquiditeit van specifieke Franse banken dan hebben we ELA. Maar we verwachten uiteraard geen bijzondere ontwikkelingen.”
    De verkiezingen van zondag kunnen tot grote onzekerheid over de toekomst van Frankrijk binnen de EU en de eurozone leiden, vooral als de eurosceptische kandidaten Marine Le Pen en Jean-Luc Mélenchon als enige overblijven. Die uitslag kan zware druk zetten op Franse banken, als spaarders massaal hun euro’s willen veiligstellen.

    —-Alle ogen op beurzen gericht op Frankrijk —- 16:07 23-4-2017
    AMSTERDAM (AFN) – Hoe de nieuwe beursweek maandag uit de startblokken komt, hangt in hoge mate af van de uitslag van de eerste ronde van de Franse presidentsverkiezingen. Verder zal de handel komende week grotendeels in het teken staan van de kwartaalcijfers van veel grote bedrijven.

    Alle ogen op beurzen gericht op Frankrijk De verkiezingen in Frankrijk zijn van cruciaal belang voor de toekomst van de Europese Unie en van de euro als gezamenlijke munt. Als na de eerste ronde de eurosceptische kandidaten Marine Le Pen en Jean-Luc Mélenchon overblijven, kan dat tot grote onrust leiden op de financiële markten.

  • nandi
  • Ron

    Ik wilde hem net posten met de vraag: op zondag? Dan wil ik graag weten welke markt dat is, iemand een linkje?
    http://m.telegraaf.nl/article/28039849/stevige-winst-euro-op-franse-verkiezingen

  • Arjan

    Euro stijgt flink t.o.v. USD lees ik nu (Schreef het net verkeerd om, lol) omdat de EU gered is, hahaha.

    Doet die clown in NK nog wat?

  • Arjan

    Wat je niet hoort in de media is het belangrijkste, die issues zijn niet bij te sturen dus moeten burgers dom gehouden worden.

  • Djennis

    De kaarten zijn al geschud voor de EU net als de periode na de 2e wereld oorlog, we hebben geen flikker meer te zeggen, en de unie laat het eveneens wel uit haar hoofd dit Franse treurige euro munt gelijke land nooit of te nimmer te laten uitstappen en de boel opblazen!! Helaas, maar mijn kaarten staan nog steeds op Italië wat ze in 1922 konden kunnen ze misschien nog een keer…

  • Arjan

    Nope, tweede ronde gaat die makreel met gemak winnen….mensen die nu niet op Le Pen gestemd hebben zijn tegenstanders van haar dus die gaan dan voor Makreel

  • Johan van Vught

    Goed nieuws uit Frankrijk! Le Pen zit in de tweede ronde; zou het mogelijk zijn dat zij uiteindelijk degene is die de EU dictatuur gaat breken?

  • Lamberto

    @Gerard

    Uw gepiep over het oorverdovende lawaai bij aanvang van een discussie onderwerp bij Studio Weltschmerz heeft indruk gemaakt.
    Het lijkt er op dat ze speciaal voor u de tune hebben weggelaten.
    Dus kijken!

    “In het digitale tijdperk kan je niet meer polderen!”

    https://www.youtube.com/watch?v=qBQNzg3ZX6w

  • gumibeer

    boeiend stuk

  • gumibeer
  • Gerard

    Heel apart he! Je komt die Schumpeter overal tegen, ook in de leerstof van HBO en zelfs universiteit. En dat terwijl het letterlijk NIETS te maken heeft met de Kondratieff cyclus. Waarom? De enige reden die ik kan bedenken is dat het heel slecht is voor de economie indien te veel mensen die rente/schulden-cyclus kennen. Dat lijkt mij ook erg logisch. Kijk maar eens wat men NU, vandaag de dag, verkoopt. De inflatie en rente zal hard gaan stijgen! Dus sluit SNEL je leningen af. Wat een onzin. Iedereen die de K-cyclus snapt, weet dat dit onmogelijk is.

    Ik zie het nog steeds andersom. Sinds de uitbraak schuldencrisis 2008, zijn schulden met 50% tot 100% toegenomen. Het kan onmogelijk anders dan dat dit vroeg of laat de deflatie zal opjagen.

  • Huub

    OK, trouwens die Olav heeft inderdaad een goed artikel geschreven over dit onderwerp. Maar een artikel over Kondratieff van zijn hand viel me tegen. Wederom wordt Schumpeter er bij gehaald in plaats van zich te beperken tot de interest-cyclus.
    https://www.goldrepublic.nl/nieuws/kondratieff-cyclus

  • Gerard

    Klopt helemaal. Maar dat bedoelde ik niet. Ik doelde op het feit dat geld en inflatie nooit afhankelijk geweest is van de prijs van goud. Niet voor en niet na 1971. Ongeacht of het nu wel of niet gemanipuleerd werd.

  • Huub

    @Gerard, “in 1971 gebeurde gewoon niks”.
    Volgens mij stelt Olav dat er toen wel iets gebeurde, maar hij legt het heel anders uit dan mensen als Middelkoop c.s.
    Olav verklaart de goudprijsstijging na 1971 met het feit dat vanaf toen arbitrage mogelijk gemaakt werd, welke tot 1971 tegengehouden werd omdat de VS door de innamegarantie van dollars tegen goud voor een vaste prijs de goudprijs in de wereld zette.
    Terwijl Middelkoop c.s. stellen dat de goudprijs na de aankondiging van Nixon in 1971 heviger dan ooit gemanipuleerd werd, was het eerder andersom. De goudmarkt is net als de meeste andere markten gedurende de laatste decennia transparanter en wereldwijder geworden.

  • Gerard

    Ik denk gewoon niets. Het meeste geld wordt uiteindelijk verhandeld op derivaten zoals opties en futures. Hierin zitten evenveel kopers als verkopers aan de miljarden te trekken. Na expiratie is alles waardeloos. Het geld is dan verdeeld tussen kopers en verkopers. Er gebeurt dus gewoon niets.
    Bij trackers zoals GLD en SLV veranderd er ook niets. De onderliggende waarde mag niet teveel afwijken van de verhandelde uitgifte. Daar is toezicht op en ook openheid over.

  • Huub

    Hier een vervolg op een eerder artikel van Olav Dirkmaat waarom er feitelijk geen verschil is tussen prijsbepaling op fysieke en papieren goudmarkt, omdat namelijk een afwijking tussen fysiek en papier enorme arbitragemogelijkheden creëert. Dit artikel is geschreven nav reacties van o.a. Frank Knopers, voor wie hem kent.
    Wederom een aantal duidelijke en goede argumenten van Olav. Pet af dat hij dat zo kan verwoorden.
    https://www.goldrepublic.nl/nieuws/wat-bepaalt-de-goudprijs-deel-II-de-papierengoudmythe?utm_source=GoldRepublic+Market+Update+Nederland&utm_campaign=456c993fda-RSS_EMAIL_CAMPAIGN_%2A%7CRSSFEED%3ADATE%7C%2A&utm_medium=email&utm_term=0_4e84cd1445-456c993fda-410299077

  • gumibeer

    Even op de Silver Docters gekeken . Wat een gekken daar zeg ,daar kan het nog steeds alleen maar the sky in met PM .Artikel op artikel op artikel .Dat is nou met wat je noemt een GOUDPUMPER SITE !

  • gumibeer

    @Arjan Feestdag noord Korea ,schepen USA over een paar dagen aan de grens NK [Koersgevoelig ]
    Dat wordt een weekie mejochem ;-];-] mvg

  • Gerard

    De “verlichting” heeft bij de christenen zeker 100 jaar geduurd. En volgens velen tot in de jaren 60.
    Dus verwacht niet te veel van een verlichting in de Islam. Kerk en staat zullen niet apart kunnen functioneren. Maar, pssst, mogen burgers eigenlijk niet weten van de media en politiek correcten.

  • Arjan

    Inderdaad! Misschien dat de volgende verkiezingen spannender zullen zijn. Immers verwacht ik geen rust omtrent die fijne moslim extremisten de komende eeuwen tenzij ze gefatsoeneerd worden.

  • Gerard

    De verkiezingen Frankrijk zijn 10x heftiger dan Brexit en Trump samen!
    Mits dit verkeerd uitpakt natuurlijk. Als die Marxist en Le Pen overblijven, hebben we maandagmorgen al een super beurscrash. Dit is meteen het einde van de EU en euro.
    Maar zal niet zo snel gebeuren, hoewel, we weten nooit zeker.

  • Walter vom Schalter

    Ik was hem ook net aan het lezen.

  • Arjan

    Bij Trump zijn verkiezing heb je gezien wat er gebeurde, de markt werd gefixed:
    http://www.zerohedge.com/news/2017-04-22/central-banks-give-market-all-clear-btfd-if-french-election-upsets-market

    Maar als Frexit op de radar komt, daarvoor hoeft Le Pen niet eens te winnen, valt er niet tegenop te BTFD’en is mijn gevoel.

  • gumibeer

    Als Le Pen bij de laatste 2 gaat zitten gebeurd er wel met de Eurie hoor let maar op.
    en na de aanslag in Frankrijk gaat zij zeker bij de laatste 2 geraken !

  • Arjan

    Denk niet dat het verrassend gaat worden….Brexit en Trump waren al enorme verrassingen in 2016, 2017 gaat toch vast wel volgens het boekje ;-)

  • gumibeer

    @Arjan zondag Frankrijk !!! [koersgevoelig ,eurogevoelig !!!]

  • Walter vom Schalter

    Kranten zijn voor de zielenpoten die ze ’s morgens rond brengen. De journalisten die ik ken zijn of HBO ( ha ha ha haaa….je kunt zomaar een HBO diploma halen) of konden vroeger op de basis school al niet fatsoenlijk spellen.

  • Walter vom Schalter

    Het consumenten vertrouwen en producenten vertrouwen is een idee dat verspreid wordt door de media, dat is wat men u wil doen geloven. Bij de producenten wordt nog steeds bezuinigd bij het leven en dat is een voorbode. Onzekerheid? ‘We’ zijn er misschien aan gewend geraakt maar hoeveel vaste banen worden er nog aangeboden in Nederland? Dat is 1 pijler van zekerheden in het leven. Of wanneer kan een werknemer met pensioen? En ontvangt hij of zij dan ook waar hij of zij aan heeft mee betaald aan die woekerpolis? Of moet ik u de vraag stellen waarom sommige bevolking ontevreden is over het minderheden beleid? Veiligheid op straat? Veiligheid in openbare gelegenheden zoals de trein? Zwembad? Of is het normaal dat een gemiddeld gezin de woonlasten bijna niet meer kan opbrengen tegenwoordig? Of de vraag waarom belastingen erg hoog zijn in Nederland?

  • Nadja

    Weet u het antwoord dan wel op de vraag waarom het consumenten en producenten vertrouwen momenteel zo hoog zijn maar ook de onzekerheid over de toekomst onder het volk toeneemt?

  • Walter vom Schalter

    Dat heet ervaring opdoen in het leven dus tijdens het ouder worden je ogen open houden en kritisch in het leven blijven staan. Wordt belezen.

  • Nadja

    Weet u het antwoord op de vraag waarom het consumenten en producenten vertrouwen momenteel zo hoog zijn maar ook de onzekerheid over de toekomst onder het volk toeneemt?

  • Didier Opdelindenberg

    Een andere krant lezen, daarin staat geheid het antwoord.

  • Walter vom Schalter

    2/3 van haar betoog is gebaseerd op cijfers die gemanipuleerd zijn of ik doorzie het cynisme in haar schrijfstijl niet. Als dat laatste het geval is dan ligt het aan mij. Als je echt een vrouw met ballen wilt aanhoren dan moet je deze eens proberen, Catherine Austin Fitts. https://youtu.be/k9X7iEHpLMA Trump kan wel een goede adviseur gebruiken maar ik verwacht dat Trump dit al lang weet en dat doorzien velen niet in hem (maar dat terzijde).

  • Nadja

    Welke stelling in dit artikel van M. “Stelling”a doel je dan precies op?

  • Walter vom Schalter

    Ze heeft al verloren met haar stelling: ze is econoom.

  • gumibeer

    Allemaal slapers haha .1 ding is wel zo ze hoeven zich niet druk te maken ;-] mvg

  • G.

    Zo vat je deze terecht en goed samen.

    Niemand van mijn leeftijdsgenoten is bezig met de economie en toekomst.

    Misschien maar goed ook.

  • gumibeer

    Het gaat gewoon lekker [in iedereen zijn hoofd ] zolang de muziek speelt.
    Er sprong iemand van de flat af ,op verdieping 4 stond iemand op hel balkon waar hij langs viel .
    degene op het balkon vroeg ;hoe gaat het ? Degene die die aan het vallen was antwoorde ;op het moment lekker !
    mvg

  • Nadja
  • Walter vom Schalter

    Hoeveel kaarten zijn er nog beschikbaar voor het seminar met Edin Mujagi? :-)

  • Walter vom Schalter

    Tja Indonesië. En wat dacht je van India dat wellicht helemaal desintegreert?

  • Walter vom Schalter

    Joh…Schiphol is razend druk momenteel. Daar is Nederland mee bezig. En of er WIFI is…. De bomen groeien weer de hemel in.

  • Huub

    Onbegrijpelijk dat de waarom-vraag in de pers uitblijft bij het nieuws dat Dijsselbloem, Knot en CPB een stuk minder groot overschot voorzien. Reden zal een combinatie zijn van de kwaliteit van de Nederlandse journalistiek enerzijds en gebrek aan behoefte voor beantwoording van waarom-vragen bij de burger.

  • gumibeer

    Schapie schapie ;-]

  • Walter vom Schalter

    Dat is procureur. Echte shoarma is van sgoap van Türks slacher…

  • gumibeer

    Omdat we van SHOARMA houden ;-];-]

  • Arjan
  • Johan van Vught

    En dan te bedenken dat slechts 2 partijen in ons land het gevaar van islamisering durven te benoemen.
    De rest hecht meer waarde aan politiek correct zijn dan aan de bescherming van de eigen bevolking.
    Maar ja, die twee partijen hebben samen ook maar 15% van de stemmen gekregen.
    Slaap verder, Nederlanders. Totdat onze hoofdstad wordt omgedoopt in Islamsterdam.

  • Gerard

    Men is nu afwachtend. De Franse verkiezing wacht men af.
    Deze week werden de financien doorgelicht bij de nieuw te vormen regering door Dijsselbloem, Klaas Knot en het CPB. Wat blijkt? Dit kabinet moet in 2018 flink hard gaan bezuinigen i.p.v. Smijten met geld. Natuurlijk weten deze adviseurs ook wel dat we toppen en daarna omlaag gaan. Net als wij. Maar ik zie hierin wel de zoveelste bevestiging.
    Verder vallen Q1 cijfers niet echt tegen. Maar super is het ook weer niet. De wereld om ons heen wordt wel met de dag dreigender en gevaarlijker. Nu gaat het helemaal mis in Indonesie. De Islamitische regering is een feit geworden. Sharia zal ook worden ingevoerd. Kijk naar Libie, waar slavenhandel nu de grootste economische peiler werd. Nog niet eens te noemen Venezuela en Korea. Kijk groter, kijk in de wereld. Veel reden om optimistisch te zijn is er totaal niet meer.
    Ook al moddert de economie nog 1 jaartje verder, het is en blijft een wankel kaartenhuis. Het wankelt op onrust wat als een vuur verspreid.

  • Huub

    @Gerard,
    Is nog iets te melden van uit de Amerikaanse business press (CNBC) voor wat betreft hun appraisal van de huidige stand van zaken?
    Of houdt men zich momenteel wat in en wacht men eerst de Q1-resultaten af?
    En is goud nog een thema dat in de belangstelling staat op de “networks”?

  • Arjan

    Er is nog geen nieuw kabinet gelukkig

  • Gerard

    In Den Haag kunnen ze er ook wat van. Hier is een partij die mensen uit Afrika wil gaan ophalen. Dan hoeven ze niet meer met de bootjes. Natuurlijk is er in Nederland nog plaats voor 1,5 miljard mensen. Die partij kwam ooit voort uit de CPN. Zijn extreem links en uiteraard communistisch. De snelst groeiende partij van Nederland. Veel jongeren zijn van dit communistisch gedachtengoed gezien de verkiezingen. Deze partij gaat nu mee regeren in het nieuwe kabinet.
    Tegelijkertijd zie je op TV de drama’s in Venezuela. Dit is precies wat veel jongeren hier nu ook willen. Niet te geloven. En ze willen uiteraard wel een Islamitisch Europa.
    Zo ik nu al de tegenstellingen zie, ben ik ervan overtuigd dat we in grote delen van Europa in de toekomst Syrische toestanden gaan zien.

  • Walter vom Schalter

    Decreet nummer XXXXX? Hij vergeet dat hij de stal niet als een CEO kan blijven leiden, hij is al rustiger geworden op Twitter. Zou het de verwachte verlaging Vennootschapsbelasting zijn? Afkoop op 10% en laat maar komen die US dollars terug naar de USA?

  • Arjan

    Ik geloof er niks van, waar gaat ie dan zijn belastinggeld vandaan halen?

    Qua beurzen zit dit allemaal al ingeprijst, ca 2000 punten aan Trump lucht in de DOW.

  • gumibeer

    Trump gaat woensdag de grootste belasting verlagingen ooit aankondigen .[koersgevoelig ??]

  • Arjan

    “Je moet de hand die je voedt niet bijten”

    Ik zeg ook niet tegen mijn manager wat ik ECHT denk, dat is niet goed voor je carrière en dat is waar al dat politieke volk mee bezig is

  • Johan van Vught

    Je hebt gelijk, Huub! Maar in Den Haag lopen velen slaafs achter de dictators van Brussel aan. In de hoop ook een keer bij die corrupte bende te mogen horen die over ons de baas wil spelen

  • Huub

    @Johan,
    Ik ben ook zeer kritisch op Brussel, maar wel ook op Den Haag. Het politiek Kartel daar wil, kan en durft niet verder te kijken dan de Randstad en dat is een heel kwalijke zaak omdat de regio gediscrimineerd wordt. Het is feitelijk een minachting en dat terwijl de politiek het heeft over het belang van gelijkheid en nivellering.

    Terwijl ik zo wat iedere werkdag bij Eindhoven in de file sta en Den Haag pas over jaren geld over heeft voor verbetering van de wegen aldaar, werden we gisteren “getrakteerd” op het nieuws dat Amsterdam 90 miljoen Euro gaat uitgeven om het gebied voor het Centraal Station een quality boost te geven. 90 miljoen? Dan vraag ik me af waar het gezond verstand gebleven is om er voor dat de prioriteiten in dit land correct en eerlijk gesteld worden.

    Aansluiting bij Brussel, ondemocratische invoering van de Euro, incorrecte aanwending van belastinggelden binnen en buiten Nederland: het komt allemaal uit de koker van het Partj Kartel. Dus ben ik Europa kritisch, maar minstens zo veel ook Dan Haag kritisch.

  • Johan van Vught

    Het leuke is dat niemand voor 100% zeker weet hoe de toekomst eruit gaat zien. Dat maakt het spel (en de bijbehorende prijzen) zo boeiend. Tegenover elke verkoper staat een koper; andersom ook natuurlijk. Oftewel: tegengestelde verwachtingen. Leg je PM op de plank, en kijk er vervolgens niet meer naar om. Het is je verzekeringspremie die je nooit helemaal kwijt zult raken.
    Er zitten heel wat potentiële zwarte zwanen. Noord-Korea, de slechte banken Zuid-Europa, aanslagen, verkiezingen en ga zo nog maar even door.
    Misschien staan de grootste bedreigingen NIET in de krant. Het is natuurlijk niet-politiek-correct om te beweren dat de grootste dreiging voor Europa in Brussel zit. Daar is zich in sneltreinvaart een dictatuur aan het ontwikkelen. Begonnen als bureaucratie… En nu blijkt het een koekoeksjong te zijn wat alles gaat overheersen. Engeland is nog net op tijd ontsnapt uit de EU-gevangenis. Voor ons zal dat waarschijnlijk niet meer lukken.
    Het is te hopen dat Le Pen ons gaat helpen om deze dictatuur te breken. Voorlopig zullen we nog gebukt gaan onder dit dit onverzadigbare, machtswellustige bastion wat steeds meer miljarden gaat opeisen. En de grenzen bewust openhoudt en haar lidstaten steeds openlijker dwingt om muzelmannetjes op te nemen die ons vervolgens voor onze gastvrijheid belonen met terreur

  • gumibeer

    Wat een moeite om goed door de 1280 te knallen !
    Hij blijft haperen .

  • gumibeer

    Zou er ook zo gedacht zijn in 14-18 en 40-45 ??
    70 jaar vrede is een zeldzaamheid ! houd rekening met het ergste dan valt het alleen maar mee .

  • Arjan

    Als er wat gebeurd dat komt het niet als vooraankondiging in de krant, dus des te meer de media erover praten des kleiner de kans dat het gebeurd.

    Dat dit met een sisser af gaat lopen zoals de afgelopen decennia lijkt mij niet…NK is te ver doorontwikkeld met hun raketten.

  • gumibeer

    Er dreigt weer meer in Noord Korea