Kenniscentrum The Silver Mountain

Lees hier onze columns over de financiële wereld, nieuwsberichten en tips bij het kopen van goud en zilver.

navbar-banner

Beleggen in wintertijd, deel 1

25-07-2012 Rolf van Zanten

Hierbij het 1e deel van een nieuwe column van Gerard, over het beleggen in wintertijd.

Beleggen doet ieder voor zich om verschillende redenen maar het doel blijft gelijk, je kapitaal doorschuiven naar de toekomst. Op deze site zijn we natuurlijk allemaal beleggers, anders kom je hier niet.

In Kondratieff lente en herfst is beleggen niet zo moeilijk. Dan is het bijna onmogelijk geld te verliezen met beleggen. Zelfs een spaarrekening levert dan nog vermogensgroei op. Maar beleggen in een Kondratieff wintertijd is anders. Wintertijd staat gelijk aan “Grote depressie” en “schuldencrisis”. Een periode in de 80-jarige economische cyclus waarin de schulden te hoog zijn opgelopen om af te lossen. Dit werd in het verleden altijd gevolgd door een eindfase waarop een totale reset van de economie volgde. De laatste was in 1949. Deze winter was in 2008 begonnen en deze fase zal zo’n 20 jaar duren en toont steeds andere problemen en gezichten. Naast sociale onrust, werkeloosheid, armoede, politieke veranderingen, vaak ook oorlog, blijft altijd de rode draad zichtbaar, “schulden”.

 Hoe moet je nu beleggen met zulke zwarte vooruitzichten?

95% van de particuliere beleggers verliest geld in deze periode is uit vele onderzoeken gebleken. Terwijl vooral banken al die verliezen gewoon van de beursvloer opdweilen en megawinsten maken. Wat doet de particuliere belegger verkeerd en hoe moet het dan wel? Welke rol speelt goud en zilver hierin? Had je alleen in goud en zilver belegd het afgelopen jaar, dan kijk je nu aan tegen megaverliezen. Had je belegd in dividendaandelen zoals Disney, Coca Cola of Colgate, dan had je megawinsten geboekt het afgelopen jaar. Maar hoe weet je dat van tevoren? Dit kun je niet weten. Toch is er een eenvoudige manier om automatisch en op tijd hier in te stappen. Je houd een “gewogen” portfolio aan. Een spreiding waarin alle sectoren aanwezig zijn en waarin je probeert alle sectoren even groot te houden.

Als voorbeeld: Stel dat je in de sector mijnbouw en consument en media had belegd ieder voor 50%. Je zou dan maandelijks streven naar die 50% evenwicht. Dan had je vorig jaar automatisch je mijnaandelen ingewisseld voor o.a. DIS, KO, CL, AMZN, enz. Ook dan had je bijna onmogelijk kunnen verliezen. We staan nu misschien kort aan het punt dat je DIS, KO of CL weer zou moeten inwisselen voor zilvermijnaandelen. Maar dat weten we niet zeker. De “gewogen” portfolio wijst je automatisch de weg. Een gewogen portfolio is niet anders dan een weegschaal die je in evenwicht houdt. Een belangrijk punt hierbij is dat je nooit winst moet nemen. Winsten laat je lekker doorlopen. Je moet alleen de verliezen beperken. De hele financiële wereld is een grote weegschaal. Ga daar dan ook lekker in mee. Als bijvoorbeeld de grondstoffensector op z’n dieptepunt ligt, dan kan het alleen maar omhoog ten koste van een andere sector. De gewogen portfolio leidt je daar automatisch naar toe.

Maar op dit systeem van aandelenbeleggen en hoe verliezen afdekken kom ik in een volgend deel nog op terug.

Voordat je in aandelen belegt is het aan te bevelen eerst te kijken naar de “gewogen” totale portfolio. Dan komen we bij de permanente portfolio van Harry Browne. Dit houdt in dat je het totale vermogen verdeeld over vier activa van elk 25%. Dit zijn aandelen, obligaties, cash geld en fysiek goud en zilver. Maandelijks ga je deze vier activa steeds weer opnieuw in evenwicht brengen. Deze weegschaal werkt op dezelfde manier als hierboven omschreven in de aandelensectoren. Kijk voor meer informatie eens op de site www.marcdemesel.be. Deze site laat je ook zien dat dit werkt!

Marc Faber hamert ook altijd op deze methode. Alleen vervangt hij obligaties voor “real estate”, je eigen huis dus. Daar ben ik het wel mee eens want wie koopt nu nog Duitse staatsleningen voor 10+ jaar voor 1,2%? En bedrijfsobligaties zie ik in deze tijd ook niet zo zitten.

Hieronder kort de verschillende vier activa waarbij ik ook het eigen huis heb gezet als belegging indien je dit in de plaats van obligatie zou willen zetten. Ieders persoonlijke situatie zit natuurlijk anders in elkaar.

Cash geld

Cash heeft op een spaarrekening heel wat meer opgeleverd dan bijvoorbeeld de AEX waarop je vanaf 2000 50% verlies zou hebben geboekt. Zelf heb ik cash vooral zitten in US, Canadese en Australische dollars in de Forex. Helaas vorig ook in Zwitserse Franc, dus helemaal risicovrij is dit natuurlijk ook niet. Daarnaast heb ik ook wat cash op een spaarrekening staan, want ik moet ook ergens van leven.

Obligaties

Rechtstreeks in staatsleningen beleggen is als particulier vaak niet mogelijk. Soms kan het wel via de bank. Rabobank heeft hiervoor o.a. ledencertificaten, maar zo heeft elke bank wel iets. Bijna altijd zijn obligaties achtergesteld (vallen buiten het garantiestelsel). Beter is dit deel te beleggen in obligatie-ETF’s. En dan bij voorkeur de BRIC landen die nog gezonde schulden hebben. Een van de beste vind ik PCY van Proshares, maar er zijn meerdere. Met EXX6 beleg je in langlopende Duitse staatsleningen. Rendement is minimaal, maar het risico ook (voorlopig). Een beetje spreiding moet je hier ook wel aanhouden. Met obligaties moet je vooral denken aan 15+, of liever nog, 20+. Hierop zijn veel hogere koerswinsten te behalen. Winsten van 30% of meer in korte tijd zijn ook voor langlopende obligaties geen uitzondering. Alleen moet je 20+ obligaties kopen wanneer de rente hoog staat. Bij daling van de rente stijgt dan de koers. Bij de huidige rentestand kan je onmogelijk nog winst verwachten.

Eigen huis

Beleggen in je eigen huis is misschien wel het meest veilig en winstgevend, zoals ook Marc Faber steeds aangeeft. De waarde van je huis doet er niet toe. Je moet immers toch wonen en je hypotheek blijft hetzelfde. Niet blind staren op de hypotheekrenteaftrek. Dit betreft slechts 50% van je betaalde rente, de andere 50% ben je gewoon kwijt aan de bank. Van het belastingvoordeel moet je ook nog eens de huurwaardeforfait aftrekken want die hoef je niet te betalen indien je geen hypotheek hebt. Heb je naast je hypotheek nog een beleggingsportfolio, dan moet je bovendien van de aftrek ook nog 1,2% Box 3 aftrekken. Want het huis waarin je woont is vrij van box 3 en je beleggingsportfolio niet.

Vervolgens, mocht je werkloos worden, heb je in ieder geval niet meer de zware hypotheeklasten elke maand indien je nu al vervroegd wat aflost. Bovendien levert renteaftrek heel wat minder op bij een lage WW-uitkering omdat je dan in een lagere belastingschijf valt. Angst dat je eigen huis ooit de nieuwe melkkoe wordt van de overheid hoef je ook niet te zijn. De enige weg van de overheid is namelijk te stimuleren om je hypotheek af te lossen. Een andere keuze hebben ze niet want de huizenmarkt zit op slot mede door de hoge belastingen. Denk maar aan het verlagen van de overdrachtsbelasting.

Volgende voordeel is dat je bij geen of lage hypotheek jouw eventuele levensverzekering kunt opdoeken/afkopen. Vaak woekerpolissen en soms ingebouwd in de hypotheek. Dit moet je dan ook zeker opzeggen omdat de premie hiervoor in geen verhouding staat met het risico dat er niet meer is bij lagere hypotheekschuld, of klein genoeg om zelf te dragen.

Aflossen hypotheek is ook een koopkrachtverbetering naar de toekomst. Naar mijn mening heb je het daar ook het hardste nodig.

Dus beleggen in je eigen huis is zeker winstgevend, veilig en absoluut het overwegen waard.

Het enige risico wat je loopt is dat het huis ooit genationaliseerd wordt indien er een andere politieke wind gaat waaien. Maar dat weten we allemaal niet. Alleen als je nog jong en flexibel bent en overweegt om ooit te gaan emigreren zou ik zeker niet kiezen voor een eigen huis.

Goud en zilver

Komen we op de volgende activa van de algemene spreiding van het beleggingsvermogen, de 25% goud en zilver. Dit moet gezien worden als een verzekering van je cash geld. Het is in feite een onderliggende waarde voor je geld. Net zoals aandelen dat ook zijn voor de intrinsieke waarde van het bedrijf waarin je belegd. Net zoals aandelen kunnen goud en zilver ook flink dalen en stijgen. Dus ook goud en zilver blijft het tegengewicht in de hele weegschaal. Wat inhoud, bijkopen bij ondergewicht, verkopen in overgewicht zodat het 25% gewicht behouden blijft. Handig hierbij is dat je naast fysiek ook een beetje PHYS of PSLV in portfolio opneemt. Met fysiek moet je niet gaan handelen. Die laat je mooi in de kluis op Schiphol liggen.

Door fysiek goud en zilver niet op te geven in box 3 als belegging maar voor de belasting aan te houden als verzameling, is dat geheel belastingvrij. Dit kan en mag mits verzameling aantoonbaar en aannemelijk is. De bedragen moeten natuurlijk wel in het redelijke liggen. Daarmee zit je met 25% van het beleggingsvermogen wel goed. Als verzameling aanhouden heeft daarnaast nog een voordeel bij eventueel overlijden en erfenis. Dit wordt door de fiscus zwaar belast. Nabestaanden omzeilen hiermee legaal de successierechten. Het vervangt zodoende tevens de noodzaak van een levensverzekering. Dit geldt alleen voor fysiek en natuurlijk niet bij goud-trackers die je wel in box 3 moet opgeven.

Let wel: Goud wordt altijd gezien als beleggingsobject en is zodoende ook vrijgesteld van BTW bij de aankoop. Enkel zilveren munten bevatten enige vorm van verzamelwaarde en kunnen dus in sommige gevallen als verzamelobject worden beschouwd. Meer informatie hierover kunt u teruglezen in het fiscale memo van PwC.

Aandelen

De laatste van de vier activa waarop je portfolio gebaseerd hoort te zijn, aandelen en opties. Dit is misschien wel de meest winstgevende activa, maar ook tevens de meest verliesgevende in foute tijden. Vergeet hierbij niet dat we nu in een berenmarkt zitten vanaf 2000. Zowel Elliott Wave en Fibonacci als Kondratieff geven aan dat die berenmarkt tot minimaal 2019 zal duren. Toch zien we soms stijgingen van 100% binnen een jaar (2009). Maar vergeet niet dat 50% daling daarna 100% stijging nodig heeft om dit verlies weer goed te maken. Om toch winst te maken met aandelen moet je tegen de wind in zeilen. Het vereist een totaal andere aanpak dan het oude vertrouwde “buy and hold”.

Waarom spreiden en evenwichtig houden van de sectoren zo belangrijk is, laten onderstaande twee grafieken duidelijk zien. Duidelijk is te zien dat het geld van de ene sector in de andere stroomt. Consumer zijn vaak hoogdividend-aandelen en die zijn nu populair.  Zitten we op een opslagpunt nu? Weten we niet, maar het evenwicht in balans houden zal automatisch leiden tot wat verkoop van de consumer-sector en bijkoop van goldminers. Toch had je in het afgelopen jaar geen tot weinig verlies hoeven afboeken op de goldmine-sector. En dat dankzij opties. Eigenlijk ben ik stellig van mening dat je niet in aandelen moet beleggen zonder gebruik te maken van opties. In deel 2 ga ik daar dieper op in en laat zien hoe opties daarbij kunnen helpen.

 

Disclaimer: De mening van Gerard als columnist is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

 

  • beleggen

    interessant artikel man thanks.
    http://rijkbeleggen.skynetblogs.be/

  • temp242
  • temp242
  • WijRos

    @Gerard

    Beste Gerard, als er morgen geen QE3 komt, hetgeen ik denk, dan zullen de edelmetalen opnieuw weer naar beneden duiken vrees ik. Goud zal kunnen dalen tot 1550 en zilver tot 26,50 US$. Als de QE niet doorgaat en de edelmetalen vallen niet dan kunnen de prijzen snel stijgen. We krijgen morgen en overmorgen zeer waarschijnlijk duidelijkheid.

  • WijRos

    @gordijnen

    re. De salarissen zouden niet hoog zijn, als ze ook maar iets zouden oplossen

    Beste Gordijnen, hebt u ooit gezien dat de overheid een probleem oplost dat ze niet eerst zelf gecreëerd hebben? Overheidssalarissen liggen ruim boven dat van niet overheidspersoneel in de westerse wereld. Bedenk wel de overheid consumeert alleen maar wat productieve burgers creëren.

  • Gerard

    Goud staat nu helemaal in de punt van de triangle.
    Is daar al een beetje uitgebroken omhoog.
    Op 1614 vindt het zijn bodem. De weerstand aan de bovenkant staat rond 1625.
    Gaat het eenmaal daar doorheen, dan kunnen we vanaf dat punt de weg naar boven weer hervatten.

  • temp242

    Europa ging welvaart brengen.
    Welvaart voor 1%.
    Armoede voor de overige 99%.
    Een pure schande:

    http://www.hln.be/hln/nl/3424/economische-crisis/article/detail/1478578/2012/07/31/Maandloon-100-000-werknemers-in-Catalonie-op-de-helling.dhtml

  • temp242
  • Block
  • temp242

    Dé Redder van Fantasieland:

    http://www.flickr.com/photos/expd/7676972444/

  • Edwin

    bizar om de aflevering van Ter Zake op Canvas te zien. Weer zo’n EU persoon die compleet geindoctrineerd is met “De Euro is belangrijker dan de volkeren in de Europese Unie”
    Oplossingen van die mensen zijn telkens “Meer Tijd, Meer EU, Meer wetten, Meer overheid, Meer geld, Meer grote banken en de mooiste: De superlage rente is GOED voor een economie.”
    Hoe zou je dat soort mensen ooit de werkelijkheid willen laten beseffen???

    Nu start het deel over de EU verdiensten…..ben benieuwd.

  • gordijnen

    Rio, dank voor de informatie.

    Vragen van de PVV naar aanleiding van de uitzending van terzake 24 juli 2012.

    http://www.pvv.nl/index.php/component/content/article/36-geert-wilders/6063-pvv-stelt-vragen-over-zakkenvullende-eurocraten.html

    De salarissen zouden niet hoog zijn, als ze ook maar iets zouden oplossen, ipv het veroorzaken van alle problemen.

    Dan betalen wij twee keer, of deden wij dit al, dan 4 x.

  • Lamberto

    @Jullie #13

    Het schijnt dat Robert Mugabe ondank de moordende inflatie in Zimbabwe het nog niet zo slecht heeft gedaan.
    Ga naar Google Earth en type: Harare Zimbabwe Matkovitch Cresent
    Rechts onder in uw scherm ziet u aan Borrowdale Book Rd een grote villa met een blauw dak.
    Aan de rechterkant van dit kolossale huis ziet u een batterij zonnepanelen, met aan de achterkant een paar grote waterplassen.
    Hier woont Robert M.
    Zijn buren lijken mij ook niet tot de klasse van Nederlandse voedselbank bezoekers te behoren!

  • Jullie

    Gerard :
    @Roi
    Toch opletten met die Draghi. De EUR heeft hij al in heel korte tijd gedevalueerd met 20%! Dat gaan we nog hard merken in onze knip over enkele maanden (dit komt altijd met een vertraging).
    Donderdag gaat Draghi misschien een nieuw reddingsplan presenteren.
    Volgens mij gaat hij gewoon al die noodfondsen vol zitten zei.. uhh printen.

    Misschien is het nieuwe ‘super reddingsplan’ wel het installeren van Robert Mugabe als nieuwe president van de ECB ! :D

  • Roi
  • Roi

    Ik wordt altijd zo angstig van dit soort berichten

    France and Italy Seek Ultimate Firepower for ESM

    Several leading euro zone states including France and Italy want to give the permanent euro bailout fund, the European Stability Mechanism (ESM), unlimited firepower by permitting it to obtain unlimited credit from the European Central Bank (ECB)

    Leading members of the ECB’s governing council support the idea, the report said. But the German government and the German central bank, the Bundesbank, have in the past opposed the move because it could fuel inflation, endanger the ECB’s independence and breach European Union treaties that forbid the ECB from financing euro-zone member states.

    Het enige zwaargewicht die zoiets kan tegenhouden is Duitsland. Wij en kleine landjes als bv.Finland zijn in de minderheid en hebben gewoon geen zeggenschap in dit soort beslissingen en dat maakt mij zeer angstig.

  • Roi

    Terzake… een programma die teminste de problemen omtrent europa op de openbare netten gooit.

    In het onderstaande filmpje zie je eigenlijk waarom ze de EU in stand willen houden. Ze verdienen gewoon bakken met geld en hebben diverse belangenverstrengelingen.

    1e deel +/- 20 min gaat over Griekenland (grexit) tussen een euro sceptische econoom en een Eurofiele politicus.

    2e Deel , vanaf min.20 over de salarissen van al die parlementariërs.

    http://www.canvas.be/programmas/terzake/server135811c22:1382dd68823:-77e8

    Als je ziet wat een vertrekkende parlementarier doorbetaald krijgt als als pensioen, dan begrijp je waarom de EU begroting elk jaar omhoog gaat.

    Mijn voorkeur gaat na zo’n filmje ernaar uit dat we die hele handel daar in Brussel afschaffen en weer ouderwets over ons zelf gaan regeren en zelf gaan begroten.

  • Lamberto

    Als in het verleden de maatschappij tekenen van verval, bestaande uit vergaande corruptie en uitbuiting vertoonde, begon de ook toen al “domme massa” pas in beweging te komen nadat ze werden aangevuurd door enkele schreeuwers die alleen voor zichzelf aan de horizon een gouden toekomst zagen gloren.
    Op de barricaden werd er dan geschreeuwd.
    Als dolle dwazen werd alles kort en klein geslagen, zelf het kleine beetje wat ze nog bezaten werden ze zodoende ook nog kwijt.
    Anno 2012 is het niet anders, alles zal zich herhalen.
    Alleen zij die doorhebben hoe het spel gespeeld wordt, roepen niet op de barricaden maar verschuilen zich achter hun volle boxen met edelmetalen.

    http://www.propagandafront.de/1124690/inflationare-todesspirale-euro-tritt-in-seine-endphase.html

  • rob

    @gordijnen

    Religie heeft tot doel ons te doen verwijderen van onze innerlijke kracht. Maar het is zeer waarschijnlijk dat er een intelligentie achter het leven opereert. Want hoe kan het anders dat wanneer:
    “Je heel stil bent van binnen, zo stil dat je zelfs het mannetje of vrouwtje in je hoofd niet meer hoort praten, er in je hersentjes wordt gegoten wat je moet doen en vooral wat je moet laten”.

  • rob

    @Ethan

    Bedankt voor de interessante links. Maakt het plaatje weer completer en overzichtelijker. En onze scholing is voornamelijk gebaseerd op het aanleren van discipline, het keurslijf van het elite-systeem klakkeloos leren aanvaarden en het voeren van des-informatie. Dat je ook nog een beetje talen leert en wat wiskunde is maar een bijzaak.

  • Gerard

    @Roi
    Toch opletten met die Draghi. De EUR heeft hij al in heel korte tijd gedevalueerd met 20%! Dat gaan we nog hard merken in onze knip over enkele maanden (dit komt altijd met een vertraging).

    Donderdag gaat Draghi misschien een nieuw reddingsplan presenteren.
    Volgens mij gaat hij gewoon al die noodfondsen vol zitten zei.. uhh printen.

  • Gerard

    @Jullie
    “Als goud nog 3% stijgt in euro’s, hebben we een nieuw record voor goud in euro’s.”

    Goed opgemerkt jullie!!
    Ik begrijp dan ook de ophef niet op goud.
    Dit komt natuurlijk omdat de Euro zo hard wegzakt.
    Tegelijkertijd wordt de USD sterker en sterker. Logisch dat je daar dit verschijnsel niet ziet. Maar dat blijft zo niet.
    Gezien de problemen in EUR lijkt het mij inderdaad nogal logisch dat dit een KOOPmoment is.
    Ik acht de kans super-minimaal dat goud in EUR nu nog gaat dalen. Zeg nooit nooit, maar het kan bijna niet.

    Al hadden we even een valse start, toch lijkt nu het moment dat goud- zilvermijnen en overige commodities de bodem gezien hebben. Je kunt nog even afwachten tot een definitieve uptrend, maar dan kan het weer hard gaan. De soft commoditie-trein is al wel vertrokken. Hoewel dit altijd meer met het weer en de oogst te maken heeft. Maar bij ECHTE oploop inflatie gaat deze soft trein wel het hardste. Dus hoe harder de printer, hoe harder de soft.
    Van de andere kant is er nog steeds geen enkel teken van economische uitbodeming. En zolang dat achterwege blijft zullen de industrie-metalen nog wat sukkelen.
    In EUR is goud in ieder geval al uit de driehoek aan het breken, en zo te zien kan het ook niet uitblijven voor de USD. Dus met miners en goudtrackers in USD kan je nu nooit meer een bult vallen.

  • Roi

    ECB Divided over Efforts to Save Euro

    If Draghi puts his concept into practice, the climate in Europe’s monetary authority could sink to a new low. The representatives of the northern European creditor countries fear that the ECB, out of consideration for the crisis-ridden south, is willing to sacrifice even the most sacrosanct principles to monetary policy. Representatives of the Mediterranean countries, on the other hand, suspect that the Bundesbank, in particular, doesn’t even want to defend the euro anymore and is secretly contemplating a return to the deutsche mark.

    http://www.spiegel.de/international/business/mario-draghi-s-new-euro-rescue-plans-sow-strife-in-ecb-council-a-847129.html

  • gordijnen

    bedoel niet erg gelovig. Lol

  • gordijnen
  • gordijnen

    Luister en huiver naar de voorstellen van Arnoud Boot en Lans Bovenberg. Beide adviseurs en hoogleraar in Nederland.

    De banken hebben meegewerkt aan een overmatige hypotheekberg en dit probleem kan worden opgelost.

    Het geld van de pensioenfondsen is ten dele uitgestelde belasting en dit deel zou de overheid kunnen gebruiken om het financieringsprobleem van de banken te herstellen. Zo kunnen de banken hun kredietverstrekkers rol weer vervullen. Oftwel benut uitgestelde fiscale claim.

    Ook durven ze nog te stellen dat er voor pensioengerechtigde niets veranderd.

    Wie heeft er nu economie gestudeerd. Ook veranderd er niks aan de beleggingsvrijheid van de pensioenfondsen want ze hebben altijd nog 70% van het geld voor beleggingen.

    Oftwel volgens de berekening van de hoogleraren zit er 300 miljard in de pot, om krediet te verstrekken aan de banken. Hierdoor kunnen zij hun AAA status behouden.

    Dit artikel komt uit ESB Economisch Statistische Berichten.

    Als ik roep, laten wij het geld uit de pensioenpot gebruiken om te stallen op de eigen rekening of als aflossing van de hypotheek, dan zeggen mensen altijd het volgende.

    Maar dan heb ik geen pensioen straks. Zoals het ging in het verleden en waar het nu naartoe gaat, heb dit straks toch niet meer. Ook scheefwoners kunnen met hun pensioenbedrag een huis kopen.

    Ik kwam nog een student economie tegen. Ik vroeg hem of hij het niet vreemd vond, dat je soms van de kromme dingen moet leren. Moest ineens de trein halen. Deed mij denken aan die bankdirecteur over de euro.

  • Jullie

    is = Het*

  • Jullie

    Als goud nog 3% stijgt in euro’s, hebben we een nieuw record voor goud in euro’s.

    Net zoals het hele jaar al het geval is in euro’s : Goud staat nog praktisch op record hoogt.

    Landen vallen om, Centrale Banken printen geld, rente’s stijgen, inflatie stijgt, wantrouwen stijgt, wanbeleid stijgt, uitgaven stijgen.

    Is zou niet logisch zijn om nu geen goud te kopen.

  • CP

    ook leuk… hoe de aarde (zijn bewoners) echt zijn ontstaan :)
    http://www.youtube.com/watch?v=uAm-kbzT7xw&list=UU12dwu45qHuoYmtllqWkrvQ&index=0&feature=plcp

  • Theo

    Willem Middelkoop schrijft voor de beleggers in zijn Commodity Discovery Fund elk kwartaal een uitgebreid verslag van de marktomstandigheden. Hieronder kunt u het uitgebreide verhaal, exclusief op rtlz.nl, lezen.

    http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/redactie/column/middelkoop/2012/articles/dubbele-bodem-mijnbouwaandelen.xml
    vr.gr.Theo

  • Ethan

    @rob

    Aansluitend op je IGFarben e.d. kan je sterk de volgende interviews aanraden:

    Dr. Joseph P. Farrell
    http://www.thebyteshow.com/JosephPFarrell.html

    Met name de “Dirty Secrets ~ Nazi International ” reeks die daar staat. De andere reeksen, zoals “Babylon’s Banksters” zijn ook echter heel boeiend.

    Ook het werk van onderzoeker Peter Levenda is erg interessant. Hier interviews over zijn “Sinister Forces” reeks:
    http://www.thebyteshow.com/PeterLevenda.html

    Deze twee onderzoekers alleen al gooien redelijk wat leermateriaal van je schooltijd flink omver en voorbij een bepaald punt gaan zo vreselijk veel dingen ECHT in elkaar klikken. :)

  • Edwin

    @Rob
    bedankt, zeer goede info over het ontstaan van de EU.

    Politiek en de volkeren die zich blind staren op uitspraken van positieve bedoelingen.
    Om diverse redenen zien ze nooit de acties die zeer negatief zijn….

  • rob

    En hier een link voor Temp242, over de verbanden tussen IGFarben, de nazi’s en de EU:

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=WuhbyHE8mDg

  • temp242

    Beste Enrico,
    Een zéér interessant boek(in pdf), nederlandstalig over de rol van IMF en consoorten in de Argentijnse crisis, cfr.depressie van weleer.:

    http://books.google.be/books?id=wOnNKbt5YVQC&pg=PA288&lpg=PA288&dq=argentini%C3%AB&source=bl&ots=-JtjaJ8n6H&sig=Ibn0hmDU0_LT6gQ3-D4BUQW1Kho&hl=nl&sa=X&ei=fLsVULjGD4eHhQe-h4GYCA&ved=0CEoQ6AEwBA#v=onepage&q=argentini%C3%AB&f=false

    MVG
    Beste Edwin,
    Raak!
    MVG.

  • Enrico

    @temp242

    dank voor de linkjes, zeer interessant leesvoer! De rol van het IMF is veelzeggend…

  • Edwin

    @temp
    in reactie op post # 38 … Romney of Obomber B. …. dat soort criminelen ahum aankomende president zouden een Dead or Alive bounty moeten krijgen. Trillioentje of zo? Dat lijkt me wel passend in deze tijd van 2% inflatie per jaar (echt!).

  • temp242
  • temp242
  • temp242
  • temp242
  • temp242
  • temp242
  • temp242
  • temp242
  • Enrico

    Beste mensen,
    kan iemand mij helpen in het vinden van een boek over de crisis in Argentinië rond 2000?
    Liefst in het Nederlands.

    Daarnaast: weet iemand wat de rol van goud en zilver was tijdens de ergste jaren van deze crisis?
    Waren er mensen die deze crisis hadden zien aankomen en goud en zilver hebben gekocht om zich te wapenen? Werd goud en zilver gebruikt om b.v. aan voedsel te komen?

    De Tegenlicht documentaire spreekt alleen kort over het feit dat gouden schakels een populair betaalmiddel was.

  • gordijnen

    zo 29 jul 2012, 17:25
    227.052 euro straf voor Facebook-feest

    http://www.telegraaf.nl/buitenland/12648515/__Straf_voor_Facebook-feest__.html

    Oproepen via faceboek en twitter gaan veel geld kosten.

  • joop
  • Piet3

    @Ethan
    Tekst afkomstig van http://www.stelling.nl/kleintje/actueel.html
    Kijk, kijk, kijk. Blijken we toch niet helemaal dodo te zijn. De afgelopen week suggereerden wij al een paar keer, dat James Holmes wel eens een eenzame wolf kon zijn. Een Lee Harvey Oswald. Een Mo Merah. Een Anders Breivik. Volgens nieuwe berichten van het Amerikaanse front die blijkbaar ook het Spaanse hondenblaadje van Sjuul Paradijs bereikten acteerde Holmes aka De Joker niet in zijn uppie.
    De afgelopen week kreeg de lookalike van een vroege André van Duyn nog een fust hoon over zich heen toen hij beweerde zich niks meer te kunnen herinneren van zijn eenmalig optreden. Goed, hij was zo wezenloos bij zijn arrestatie dat doodschieten niet nodig bleek. Maar wat bewijst dat als het gaat om de vraag of ie in een soort trance verkeerde of bewust erop los knalde?
    Academisch zo lang Aurora zich niet meldt in het hoofd van Holmes. Ondertussen zijn er getuigen opgedoken, die beweren dat De Joker hulp van binnenuit heeft gehad. Voordat het donker werd in de bioscoop kreeg een NN een belletje op zijn debiel. Hij ging naar de nooddeur en kwam even later weer terug. Wat hij heeft gedaan moge duidelijk zijn. Het verhaal dat Holmes de deur moest intrappen om zijn entree te maken kon rechtstreeks worden opgenomen in de apocriefe werken van die jongens van Grimm. De deur vertoonde geen sporen van geweld. Hij was dus na een seintje gewoon opengezet. En vind de dader maar eens of de man die het seintje gaf. Vooral als ze bij een club horen, waarvan de leden een gladiool in hun knoopsgat dragen.
    In de nabije toekomst zullen op zeker nog meer van dit soort vreselijkheden worden georganiseerd. De een zegt om de leiding van het Witte Gekkenhuis een reden te geven om de wetgeving op het bezit van wapens aan te passen, de ander om de leiding van het Witte Gekkenhuis een reden te geven om nog verder te gaan bij het in de kieren houden van alle Amerikaanse burgers. Wij gokken op het laatste. Een USSA. Klaar ben je ermee. Stay tuned.

  • temp242
  • temp242
  • Edwin

    2010 filmpje maar nog steeds actueel over overheids “subsidies” die positief lijken maar altijd ongewenste effecten veroorzaken. Of het auto’s, huizen of staatsobligaties zijn.

    http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=Ij4H9M55c64

  • Henk

    EU vakantiehuisje in Barbados :
    thesun.co.uk/sol/homepage/news/4460587/EUs-2m-banana-fritter.html

  • Edwin

    @ethan
    Ergens in de tekst zie je de reden staan voor deze uitspraak/oplossing:
    “banken varen er wel bij”. Tegenwoordig is de enige prioriteit van economen, politici en andere “goedbedoelende” mensen het welzijn van de banken. Dat de rest van de wereld zwaar in de problemen terecht komt willen ze niet horen, weten of begrijpen. Ontkenning is een zeer sterke toestand in de hersenen van deze mensen.

  • Roi

    Kredietbeoordelaar Egan-Jones : Duitsland kan failliet

    Als Duitsland nu steeds meer toegeeft en de wensen van andere landen niet afslaat, raakt het land zelf in de problemen”, aldus Sean Egan.

    De markt onderschat het toekomstige risico voor de kredietwaardigheid van Duitsland, dat ontstaat bij een gemeenschap van schulden.” Nu wordt Duitsland al overstemd binnen de Europese Centrale Bank.

    http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/12639292/__Kredietbeoordelaar__Duitsland_kan_failliet__.html

    Als de Duitsers dat zelf nu ook eens doorkregen, dan heb je de poppen aan het dansen! Die Euro/EU is gewoon een moeras waar je na verloop van tijd nooit meer uitkomt! In Duitsland(als grootste krediet verstrekker) zullen ze dat nu gaan ervaren. Ben benieuwd hoe ze daar gaan reageren als de ECB de geldkraan gaat openzetten.

  • Ethan

    Ik kan nu hele nare woorden gaan roepen, maar aan de andere kant ben ik ook gewoon sprakeloos:

    http://www.nu.nl/geldzaken/2869236/zorg-betalen-huis-verkopen.html

  • gordijnen

    Olympische spelen.

    Duim omlaag, ik zie graag uitkeringtrekkers op de tribune zitten namens Nederland.

    Duim omhoog, ik zie graag iemand anders daar zitten.

  • temp242
  • temp242
  • temp242

    Den Bompa gaat er zich ook eens mee moeien!
    Het gaat nog leuker worden dan Monty Python met deze overjaarse dementerende policorruptici!
    http://www.tijd.be/nieuws/politiek_economie_europa/Merkel_wees_solidairder.9215451-3140.art

  • Ethan

    @temp & @Enrico

    Precies.

    Alleen al deze “Reality Check” episode van de uitstekende mainstream onderzoeksjournalist Ben Swann stelt al genoeg interessante vragen die iedereen zou moeten stellen in de verder “lame stream media”, dit los van de mogelijke LIBOR connectie.

    Ben Swann Reality Check takes a look at the questions the national media isn’t bothering to ask about the Colorado theater massacre.
    http://www.youtube.com/watch?v=1jeW_-Kq7vA

    @temp

    De sluiers gaan de komende maanden en jaren nog een heeel stuk dunner worden. Het komt vanzelf uit dat je niet meer om bepaalde dingen heen kunt.

    Wordt hier ook genoeg geschreven over de manipulatie van edelmetalen. Nu is er het LIBOR gebeuren wat, zoals net op het journaal genoemd werd “ook niemand ooit had kunnen vermoeden” (parafrase).

    De klos met wol is pas net wat los aan het komen en zoals Dr. Farrell ook al zegt: dankzij het internet is de doorloopsnelheid van informatie veeel groter geworden.
    http://www.youtube.com/watch?v=13DvjUpnre4&t=2m08s

    Maar het is inderdaad een kwestie van de initiele emotie opzij zetten en naar alle beschikbare en bevestigde informatie kijken.

  • Lamberto

    Zo gaat dat in America waar mensen proberen de waarheid te vertellen.
    http://www.youtube.com/user/GeraldCelenteChannel

  • shamrock
  • Lamberto

    “Commando’s schieten niet op een zaal vol onschuldige mensen”.

    Militairen onder de paraplu van de NAVO schieten veel liever op onschuldige burgers van een land die in opstand komen tegen infiltranten ingehuurd door internationale aasgieren van velerlei pluimage.
    Zie wat de bevolking van Libya is overkomen.

    http://dailycaller.com/2011/03/07/british-commandos-captured-by-libyan-rebels-in-botched-operation/

    http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2011/10/04/de-navo-oorlog-tegen-libie-missie-geslaagd

  • http://www.zilver-inkoop.nl/zilverprijs.html Zilverprijs
  • http://www.zilver-inkoop.nl/zilverprijs.html Zilverprijs

    Ook voor alle edelmetaal liefhebbers geldt de Libertarische Partij als meest goud vriendelijk.
    Verkiezingsprogramma: libertarischepartij.nl/partijprogramma-volledige-tekst/

    Help ze mee om verkiesbaar te worden en vul vandaag of maandag nog een ondersteuningsverklaring in op je gemeentehuis:
    http://www.libertarischepartij.nl/2 012/07/download-jouw-ondersteuningsverklaring-hier/

  • Enrico

    @Ethan,

    is mij ook opgevallen dat veel mensen heel snel in de term “aluhoedje” vervallen.
    Ik heb vooral 1 ding geleerd de afgelopen jaren, hoe ongeloofwaardig iets ook klinkt in eerste instantie, schakel je emoties even uit, onderzoek de feiten (zoveel je er kunt vinden) en kom dan tot je eigen conclusie.

    Roep eens de naam Bilderberg en het aantal verwensingen “aluhoedje” vliegt je rond de oren.
    Maar niemand kan toch nog ontkennen dat deze conferenties teveel vragen en te weinig antwoorden opleveren en daardoor op zijn minst als “verdacht” kunnen worden aangemerkt.

  • temp242

    Het is bijna 15:00, edelmetalen kunnen weer naar hartelust gemanipuleerd worden.

  • temp242

    Beste Ethan,
    Niet iedereen kan achter sluiers kijken. Heb medelijden en begrip voor zulke mensen.MVG.

  • temp242

    Beste CDO, bij deze wens ik mij te excuseren voor de eventuele verwarring. Ik heb in mijn posting vermeld:’hij is toch geen commando?’ referend aan het feit dat hij niet zomaar over de kennis, cfr. vaardigheid, mogelijkheid kan beschikken om boody traps te plaatsen. MVG.

  • CDO

    @temp242
    Dit was geen commando, hooguit een laffe en labiele wannabee. Commando’s schieten niet op een zaal vol onschuldige mensen!

  • Ethan

    @Jan

    Weet je Jan,

    Het is heel gemakkelijk om altijd maar met de kreet ‘aluhoedje’ te strooien om elke kans op discussie en onderzoek meteen de grond in te boren i.p.v. even rustig af te wachten wat er gaande is. Maak de persoon die dingen noemt belachelijk en dan denken de meeste mensen helaas meteen “oh, als die persoon belachelijk gemaakt wordt, dan is wat hij noemt ook meteen belachelijk en dus niet waar”.

    Was het maar zo simpel en zwart/wit. Vaak lijkt het er op dat de mensen die meteen naar de “aluhoedje” term grijpen onderwater ergens wat angstig en onzeker zijn en er maar op hopen om bepaalde discussies en onderwerpen op deze manier op een veilige afstand te houden.

    Daarnaast lijkt het er ook vaak op dat als de zogenoemde Ad Hominem (op de persoon spelend) kaart gespeeld wordt, dat de persoon die deze strategie voert ook geen gevoel voor begrijpend lezen heeft en dat het al dan niet gecombineerd wordt met een verbeelding over wat men net gelezen denkt te hebben.

    Je stelt namelijk dat “ik alles wat hij beweert meteen een FEIT noem”

    Laat ik mijn 3 laatste reacties hieronder nog even voor je filteren. Zoals je kunt zien gebruik ik overal de volgende woorden behoorlijk royaal:

    – gerucht
    – mogelijk(e)
    – lijkt
    – misschien

    Als jij zulke woordkeuzes aan mijn kant gelijk vindt aan het beeld dat ik dingen als een FEIT benoem, dan vrees ik dat het onstane communicatieprobleem niet aan mijn interpretatie van de Nederlandse taal ligt.

    Duidelijker kan ik het niet maken dat het gewoon een informatiepunt is wat in ontwikkeling is.

    Gelukkig ben ik al lang voorbij het punt dat ik mij er aan stoor om een aluhoedje genoemd worden, want er zijn gewoon toch nog teveel mensen die niet voorbij het perspectief van het journaal of hun krant naar de wereld kunnen kijken.

    Wel doe ik nog altijd graag een poging om op dit gebied of op het gebied van begrijpend lezen wat ontwikkelingswerk te doen.

    Ik wens u verder een hele fijne dag, geen ‘hard feelings’ van mij kant, en geef u de tip mee dat een hoedje erg handig kan zijn bij de huidige intensiteit van zonnestraling.

    ————————————————————————
    Reactie 1:

    “met het GERUCHT dat de vader van de schutter MOGELIJK ook een bjizondere rol speelt in het hele LIBOR gebeuren!”

    “bijzonder hoe dit weer bij elkaar LIJKT te komen :O”

    Reactie 2:

    “P.S. het bovenstaande over een MOGELIJKE aanstaande getuigenis wordt op dit moment nog druk onderzocht!”

    Reactie 3:

    “Er is op dit moment nog een hele boel onduidelijk, dat staat vast.”

    “ik denk dat het al met al wel veel dieper LIJKT te gaan dan een willekeurige jongen die op een willekeurige moment flipt en op een willekeurige plek heel veel leed veroorzaakt.”

    “Al het bovenstaande is dan ook NIET een bericht met de insteek van “zo zit het in elkaar”, maar MEER als informerend “iets om MISSCHIEN in de gaten te houden”, o.a. vanwege de MOGELIJKE financiele connecties..”

  • Jan

    Ethan, je noemt wat hij beweert meteen een feit. Wat ben je toch een goedgelovig aluhoedje.

  • Lezer

    Die Draghi heeft gewoon wat geroepen omdat Italië (kortlopende) obligaties uit ging geven vandaag… Nu maar hopen dat het effect er maandag ook nog is als Italië langlopende obligaties gaat uit geven. Zo’n zelfde actie eigenlijk als de rating agencies die gauw een verlaging geven voor uitgifte, maar dan andersom :-)

  • pietje

    Gerard snel doe je deur op slot!
    Tbs’er spoorloos na verlof in Venray.
    http://www.nu.nl/binnenland/2868407/tbser-spoorloos-verlof-in-venray.html

  • pietje

    De reden waarom de centrale baken de goudprijs onderdrukken is heel eenvoudig.
    Het staat nu nog voor een leuk bedrag op de balans maar mocht het echt 10x zo veel waard worden dan kunnen regeringen wel eens besluiten om een deel te verkopen.
    Dan komt de aap uit de mouw want wat gebeurt er als het goud dat op de balans staat niet in de kluis licht of al meerderen malen als onderpand diend voor bestande schulden dan heb je toch een probleem.
    We moeten ook niet vergeten dat ruim 60% van al het goud in privé bezit is in de vorm van sieraden en munten.
    Als de prijs ineens explodeert dan zullen een hoop mensen hun goud verkopen waar door de prijs weer in mekaar zakt.

  • Ethan

    Er is op dit moment nog een hele boel onduidelijk, dat staat vast.

    Er zijn ook een boel aparte dingen, dat item op de Daily Paul website waar ik in het bericht hierboven naar link staat er vol mee. 911 gesprekken waar ze het hebben over meerdere schutters, dat hij niet genoeg geld zou hebben voor al dit materiaal, etc. etc. Of het onderwerp zelf: het feit dat deze jongen zich kennelijk niets meer weet te herinneren?!?

    Ik heb absoluut geen beeld of (samenzwerings)plot bij dit alles. Om eerlijk te zijn heb ik het hele onderwerp redelijke vermeden (net zoals de TV in het algemeen :P)… maar ik denk dat het al met al wel veel dieper lijkt te gaan dan een willekeurige jongen die op een willekeurig moment flipt en op een willekeurige plek heel veel leed veroorzaakt.

    Al het bovenstaande is dan ook niet een bericht met de insteek van “zo zit het in elkaar”, maar meer als informerend “iets om misschien in de gaten te houden”, o.a. vanwege de mogelijke financiele connecties..

  • temp242

    Ja beste Ethan, best schokkend en doch niet geheel onmogelijk.Ik heb wel een grote vraag en dat is:die jongen heeft wel die aanslag, cfr.moorden gepleegd, of zou hij dit gedaan hebben onder mindcontrol??? Langs de andere kant, zijn huis zou naar het schijnt volledig bezaaid gelegen hebben onder de boody-traps??? Ik wist niet dat die jongen een commando was… Idem dit met Breivik, legt hélémaal in zijn eentje een stad plat. Rambo zou er jaloers op kunnen zijn…

  • Ethan

    P.S. het bovenstaande over een mogelijke aanstaande getuigenis wordt op dit moment nog druk onderzocht!

  • Ethan

    WOW.. Off-topic, maar mogelijk ook niet:

    http://www.dailypaul.com/246328/batman-shooter-doesnt-remember-the-incident

    In de reacties onder dit artikel over de Batman-schutter Holmens, staan de nodige reacties met het gerucht dat de vader van de schutter mogelijk ook een bjizondere rol speelt in het hele LIBOR gebeuren!

    Een van de reacties


    From Billy Rizzo on Facebook ~

    Most important to note about James Holmes is that his father, Robert Holmes, was said to have been scheduled to testify within the next few weeks before a US Senate panel on the largest bank fraud scandal in world history that is currently unfolding and threatens to destabilize and destroy the Western banking system.

    Robert Holmes, whose “blueblood” family links go back to the Mayflower, is known throughout the global banking community as being the creator of one of the most sophisticated computer algorithms ever developed and is credited with developing predictive models for financial services; credit and fraud risk models, first and third party application fraud models and internet/online banking fraud models.Educated at the University of California, Berkeley and Stanford University, Robert Holmes is currently the senior lead scientist with the American credit score company FICO, which was formally known as Fair, Isaac and Company, and which every American citizen is beholden to should they need to borrow money.

    The massive banking crime being investigated by the US Senate is called the LIBOR Scandal where UK banks fixed the London Interbank Borrowing Rate with the complicity of the Bank of England, the US Federal Reserve (which knew about this crime for 4 years and didn’t report it) and many other major Western banks.

    The idea that his father was going to testify before the US senate about LIBOR, and his mother said “yes you have the right person” on the phone, makes this whole “elite killer, gas mask, getaway car, drugged up Holmes as a patsy” theory more credible.

    http://www.linkedin.com/pub/robert-holmes/4/47b/24a

    [..]

    De reactie er onder:

    “Theory: In other words….
    Submitted by FreedomFighter on Thu, 07/26/2012 – 18:26. Permalink
    His father is brilliant. He writes programs that have the capability to track where the money went to prevent fraud. He is scheduled to testify before a Senate committee because of his expertise. His programs can identify who committed the fraud at say for example Barclay’s (LIBOR), etc.

    Now his son is the “Lone nut gunman” who will quite probably face the death penalty.

    Summation…Father will never give testimony and if he does he will state his program can’t do what every one thinks it can do. For this his son will be spared the ultimate penalty.

    Can you say Blackmail? Yeah I have an active imagination.”

    Oh boyy.. bijzonder hoe dit weer bij elkaar lijkt te komen :O

  • temp242

    De Bundesbank is het hoegenaamd met Super Mario, Super Mario heeft dus duidelijk voor de Italiaanse zaak gepraat en niet aan de ‘belangen’ van Duitsland gedacht. Het effect zie al op de financiele markten, de euforie is alweer weg.

    http://online.wsj.com/article/SB10000872396390443343704577552423655464012.html?mod=googlenews_wsj

  • Ethan

    http://www.nu.nl/binnenland/2868271/mbo-scholen-in-gevaar-derivaten.html

    Wat doen scholen in vredesnaam in de derivaten business?!?

  • Gerard

    @Jullie
    Of het Libor schandaal iets verandert aan de manipulatie van goud en zilver? Dat betwijfel ik toch. G&Z is de grootste vijand van banken en vooral Centrale banken. Men zal hardnekkig blijven onderdrukken.

    Overigens is vanmiddag Draghi overgegaan tot nieuwe opkoop van staatsleningen! De Zimbabwe en Weimar methode. De ECB had daar al 1000 miljard (!!) ingepompt in de eerste 3 maanden van 2012. Nu gaan er weer 1000 miljard naar toe. Of misschien nog wel meer. 2000? 3000? wie weet. Feit is in ieder geval dat er geen cent wordt bezuinigd, alleen steeds meer en hogere schulden gemaakt.
    Op de beslissing van Draghi steeg goud en zilver natuurlijk. Overigens ook op de afwaardering van de USD die veel te sterk was geworden.
    Met dit idiote besluit van Draghi kan Zimbabwe of Weimar niet meer uitblijven natuurlijk. Werd goud en zilver nog gedragen door economische groei in 2009 en 2010, nu zal de geldhoeveelheid een belangrijke rol gaan spelen. Maar Draghi heeft geen andere keus meer. Of Spanje en Italie failliet, of de euro kapot printen. Dat is de keuze van Draghi. De ECB heeft vandaag de beslissing genomen de Euro te vernietigen.

  • Gerard

    @Frits
    Op de lange termijn ben ik ook zeker bulisch op zilver.

  • Frits

    @Gerard
    Misschien is dat slechts een kwestie van tijd, Gerard. En zolang ik zilver kan kopen met die euro’s, zijn ze nog niet helemaal waardeloos. ;)

  • Gerard

    @Frits
    Goed idee frits. Ooit geprobeerd in de supermarkt met Mapple Leafs te betalen?
    Ik neem aan dat je niet gaat werken voor een baas voor waardeloze Euro’s?
    In dat geval heb je gelijk!

  • Jullie

    Vergeet ook allen niet Liborgate.

    Volgens vele zal de ontrafeling van het Libor schandaal leiden tot exposure van de goud en zilver manipulatie.

    Ik ben overigens ook tot de conclusie gekomen dat : the only way is up.

  • gordijnen

    do 26 jul 2012, 16:43
    Geld Australische man verbrand in oven SYDNEY – Een man uit het Australische Sydney heeft omgerekend circa 13.000 euro letterlijk in rook zien opgaan. Het geld dat hij had verdiend met de verkoop van zijn auto, had hij in de vrijwel nooit gebruikte oven van zijn huis gestopt. Zijn onwetende vrouw was echter net op het idee gekomen om kipnuggets klaar te maken in de oven, meldden Australische media donderdag.

    „Het was alles wat ik had, ik heb verder niets op mijn naam staan”, zei de doodongelukkige man die verder anoniem wilde blijven. Met het geld wilde hij zijn achterstallige hypotheek afbetalen.

    De man probeert nu alsnog de gehavende biljetten bij de bank in te leveren. De Australische wet bepaalt dat iemand zijn geld terugkrijgt als meer dan 80 procent van het biljet herkenbaar is.

    Beter een monsterbox zilver. Blijft zijn waarde behouden en je voorkomt dat de bank of de belasting hiermee zijn voordeel kan doen. Zoals hierboven.

  • temp242
  • Frits

    @Gerard
    Ik wil zeker mijn koopkracht behouden en dat doe ik door te proberen zoveel mogelijk van mijn speculatieve beleggingspapieren (euro’s) af te komen. Als de euro een betrouwbare munt zou zijn, is een sok vol euro’s onder het matras dan ook een belegging? Ik denk dat het een kwestie van perspectief is.

  • temp242
  • monica
  • monica

    The World’s Super-Rich have Stashed $21 Trillion in Offshore Accounts (Mathiason)

    Posted on 07/26/2012 by Juan

    Nick Mathiason writes at the Bureau of Investigative Journalism:

    Investigative economist James Henry exhaustively trawled through financial information held by the IMF, World Bank, Bank for International Settlements, central banks and national treasuries to come up with the most definitive report ever written on the super-rich and offshore wealth.

    Henry’s Price of Offshore Revisted report, commissioned by Tax Justice Network, shows:

    – between $21 trillion and $32 trillion of financial assets is owned by High Net Worth Individuals in tax havens. This does not include real estate, art or jewels.

    – a conservative 3% return on that $21tn taxed at 30% would generate $189bn – a figure easily eclipsing what OECD industrialised nations spend on overseas development aid.

    – the top 50 private banks collectively managed more than $12.1tn in cross-border invested assets for private clients, including their trusts. This is up from $5.4tn in 2005.

    – fewer than 10 million members of the global super-rich have amassed a $21tn offshore fortune. Of these, less than 100,000 people worldwide own $9.8tn of wealth held offshore.

    Accompanying the Price of Offshore Revisited is a separate paper (which I co-wrote). It reveals that data used by individual countries to assess the gap between rich and poor is inaccurate. And as a result, inequality is far more extreme than policymakers realise.

    This is because economists calculating inequality fail to include the vast majority of offshore cash in their findings. So the wealthy are far better off than the studies suggest.

    In Inequality: you don’t know the half of it, eight of the world’s leading economists were asked whether offshore wealth was largely excluded from inequality studies. Ranging from the World Bank’s acting chief economist to academics at the Paris School of Economics and the Brookings Institute in the US, they all confirmed this was the case.

    This is because the wealthy do not disclose their true incomes. They also rarely participate in surveys. Academics do compensate for non-particpation but they admit, official data vastly underestimates the true picture.

    Trickle up
    Combined, the two papers published by TJN end any notion that trickle down economics – the Thatcher/Reagan doctrine that suggests tax breaks for the rich benefits all society – works.

    We already know that in the US between 1980 and 2010, incomes of the top 1% doubled and the top 0.1% tripled while the bottom 90% saw their incomes fall 5%. But the TJN studies show this wealth disparity would be statistically even worse if offshore cash is included in official studies.

    Perhaps most tellingly, the reports bring into sharp focus how global banks – so-called ‘pirate banks’ – have enabled the super-rich to avoid unimaginable sums of tax while at the same time enjoying taxpayers cash through government bank bailouts. A true double whammy of dark proportions.

    Some of these banks have been labelled ‘too big to fail’ following the financial crisis. But after the Libor scandal, HSBC’s key role in laundering Mexican drug cash and the subprime bank disaster, there is compelling evidence to suggest they are also ‘too big to be true’.

    Which brings us to an issue that is fast troubling global financial regulators: the so-called ‘London disease’. It has not gone unnoticed that many of the financial scandals in recent years have a Square Mile connection. Never mind Libor, it was the London offices of AIG, Lehman Brothers and Bernie Madoff that helped destroy them. The JP Morgan and UBS rogue traders who lost billions were both London based.

    The UK is also arguably the centre of the offshore world. It is one of the biggest private bank centres and Britain’s non-domicile tax rules allow the global super-rich to legally avoid taxes on their overseas income while residing here. In addition, many of the UK’s overseas territories and crown dependencies such as Jersey, Isle of Man, the Cayman Islands and the British Virgin Islands are major offshore centres. This perhaps explains why the British government, for all its rhetoric, has failed to clamp down on the shadow financial system.

    It has taken the painstaking work of TJN’s Henry to bring to light the true price of offshore. That the IMF, World Bank or OECD has not done this work is troubling especially as their lack of effective oversight contributed to the economic crisis that has caused significant hardship for hundreds of millions of people.

    A good way to atone is to start deploying their thousands of economists to implement measures that will introduce transparency to the financial system instead of policies that facilitate secret offshore hoarding by a tiny elite.

    ________

  • WijRos

    @ Gerard

    re. Een huis kopen buiten NL is ook niet alles. Als buitenlander heb je bijna altijd te maken met achterstallige betalingen plus een hypotheek op dat huis. Een notaris hoeft je dat niet te vertellen bij koop. Vooral Spaanse huizen hebben een hypotheek! Een hypotheek bij buitenlandse huizen staan op het huis, NIET op naam zoals bij ons. Het is bijna onmogelijk om te achterhalen voor de koop of een huis een hypotheek heeft.

    Beste Gerard, dit verhaal is maar voor een deel waar. Ja, een hypotheek in een Spaans sprekend land is net als in Nederland op het goed. Het is de taak van een notaris in een Spaan sprekend land uit te zoeken of er een hypotheek op het goed ligt en of de verkoper wel gerechtigd is het goed te verkopen. Het verhaal dat een notaris dat niet hoeft te doen is volkomen niet waar!
    Het is wel te achterhalen voor een notaris en als het niet on de officiële hypotheek register staat is er geen geldige hypotheek = geen hypotheek!

    re. Vooral Spaanse huizen hebben een hypotheek!

    Over het algemeen hebben huizen in Nederland nog een hogere hypotheek!

    re. obligaties
    Daarom heb ik dus geen obligaties. Rabo certificaten zijn bijzonder riskant. De Rabo is net als de andere banken technisch failliet. verder komt de prijs op een ondoorzichtige manier tot stand en je kon ze maar één keer per maand verkopen. Met deze papieren heb je nergens rechtop.

    re. ETF’s

    Er zijn trackers waar het meeste geld naar de bank gaat. Vooral als je lang blijft houden, OIL is daar een typisch voorbeeld van.

    re betrouwbaarheid brokers

    Ik heb Lynx, ABN en de Rabo maar deze stallen allen de aandelen bij een organisatie. Het zou mij niet verbazen als een groot deel van de aandelen helemaal nooit gekocht en gestald worden. Na wat we bij MF Global en anderen hebben gezien, allemaal onder het wakend oog van de SEC en de AFM, denk ik dat dit uiteindelijk de grootste bedreiging is voor de belegger. Over dit probleem krijg je nooit een helder antwoord van geen enkele broker. Je moet maar geloven dat jouw aandelen / obligaties / edelmetaal er is. Ik geloof het gewoon niet omdat ik bij een Nederlandse bank ontdekt heb dat ze het gewoon niet hadden wat ze beweerden.
    Zoals je weet financieel verantwoordelijken liegen vrijwel altijd. Als er veel geld is zeggen ze dat ze krap bij kas zitten en als ze diep in de schulden zitten dan zijn er geen problemen.

  • RCPL

    Tweet Willem Middelkoop:

    “Uitbraak goud en zilver nu bevestigd. Bij deze verklaar ik correctie edelmetaalmarkten (sinds 2011/5) officieel voorbij.”

    Zou mooi zijn… maar we wachten even af, daar ik me kan herinneren dat de voorbije maanden de correctie al vaker officieel voorbij was.

  • Gerard

    @WijRos
    NL staatsleningen gaan via je bank. Daar betaal je woekerbedragen aan bewaarloon voor. Bij Alex en Binck is het ook beperkt. Bij de beste brokers kun je helemaal geen obligaties kopen zoals Interactive Brokers of Lynx.
    Buitenlandse zoals de Duitse kun je als particulier niet kopen.

    ETF’s hebben inderdaad een bepaald risico in zich. Maar aandelen hebben dat ook, en misschien nog veel groter risico. Een bedrijf kan zomaar failliet gaan. Veel belggers zijn Fortis nog niet vergeten. Funds hebben ook risico. Je moet ETF’s nemen die vertrouwd zijn, zoals Proshares en Market Vectors. Ook geen ETF’s kopen die hele kleine omzetten hebben.
    ETF’s zijn prachtige beleggingsinstrumenten.

    Een huis kopen buiten NL is ook niet alles. Als buitenlander heb je bijna altijd te maken met achterstallige betalingen plus een hypotheek op dat huis. Een notaris hoeft je dat niet te vertellen bij koop. Vooral Spaanse huizen hebben een hypotheek! Een hypotheek bij buitenlandse huizen staan op het huis, NIET op naam zoals bij ons. Het is bijna onmogelijk om te achterhalen voor de koop of een huis een hypotheek heeft.

    Als je een goede broker hebt dan komt er geen beurshandelaar aan te pas. Juist om die reden moet je nooit via vermogensbeheerders werken. Verder is bekend dat ING en RSB fraude plegen met sprinters en turbo’s. Van die producten blijf ik af.

    Opties kunnen ingezet worden voor zowel veiligheid als hoog speculatief. De mogelijkheden zijn bijna oneindig.

  • Gerard

    @De Heraut
    De Browne methode werkt in Nederland ook. Maar ik ben het met je eens dat de 1,2% box 3 het beleggingsresultaat onder druk zet. Je hebt dus geen keuze. Maar dat is ook een van de redenen dat ik eigen huis ook als beleggingsactiva besproken heb. Een huis waar je zelf in woont valt buiten box 3.

  • Gerard

    @Frits
    Als je goud en zilver koopt dan doe je dat om je koopkracht in de toekomst veilig te stellen. Op dat moment ben je al belegger.

  • WijRos

    @ Gerard,

    Beste Gerard, zoals gewoonlijk een goed verhaal met mooie plaatjes.

    Ik heb toch een aantal opmerkingen over beweringen die ik niet snap of waar ik anders over denk.

    re. Rechtstreeks in staatsleningen beleggen is als particulier vaak niet mogelijk.

    Sinds wanneer is het niet meer mogelijk zelf staatsobligaties te kopen? Ik kocht/verkocht vroeger regelmatig van die dingen. Ik hou er niet meer van omdat ik uit principe tegen de extreme leencultuur in de westerse wereld ben.

    re. Beter is dit deel te beleggen in obligatie-ETF’s.

    Ik heb het hier al vaker aangegeven, het beleggen in ETF’s is veel riskanter dan in de onderliggende zaken. Als er iets mis gaat in de bankenwereld, hetgeen bij een K. winter hoort, dan zou het hele ETF kaartenhuis/ponzi schema wel eens in kunnen storten. Het beleggen in ETF’s behoort tot de klasse van de derivaten en als je dat toch wilt, doe het dan in Turbo’s of iets dergelijks. Belangrijk is dat een obligatie ETF niet te maken heeft met een obligatie!

    re. Angst dat je eigen huis ooit de nieuwe melkkoe wordt van de overheid hoef je ook niet te zijn.

    Beste Gerard, ik begrijp deze zin niet goed, het is je misschien ontgaan maar je eigen huis is in NL al lang een melkkoe en dat wordt snel beroerder. Het is voor mij een van de belangrijke redenen niet meer in NL te willen wonen.
    Ik ben het natuurlijk wel met je eens dat je eigen huis de belangrijkste belegging is maar koop het dan buiten NL!

    Ik hou van aandelen en verlies daar ook voldoende geld mee maar je hebt in elk geval het gevoel dat je een deel van een bedrijf bezit en het is de beste manier om de wereld vooruit te helpen. goede bedrijven is namelijk de enige welvaart creëerder. Ik heb alleen achterdocht in het beheer systeem dat men tegenwoordig heeft. Het blijft voor mij een vraag of de beurshandelaren ook daadwerkelijk de aandelen gekocht en betaald hebben die jij denkt te hebben in jouw portfolio.
    Ik ben zeer benieuwd naar jouw verhaal over opties want ik geloof niet dat het allemaal zo veilig is als dat je beweerd.

  • seppel

    @Temp
    Merci Temp, met alle plezier de Vespa op om bouletten te halen, niet alleen voor nr 1……..

  • Ethan

    Audit The Fed: H.R. 459 Passes House with More Than Two Thirds Majority! 327 – 98
    http://www.dailypaul.com/155726/update-hr-459-55-co-sponsors

    Audit the Fed Passes! Now End It!
    http://www.dailypaul.com/246169/audit-the-fed-passes-now-end-the-fed

    Nu nog kijken of er / wat er in de Senaat gebeurt…

  • Theo

    Dit zouden de politici nog eens moeten zien en horen… IJsland heeft een groeiende economie. Ze hebben ook de bankiers in de gevangenis gestopt. Zie hier de video.

    http://www.tomlassing.nl/nieuws-beleggen/onorthodoxse-aanpak-ijsland-werkte.html

    vr.gr.Theo

  • De Heraut

    Gerard,
    Wederom dank voor je imput.
    Je refereert in je artikel aan de permanente portefeuille van Marc de Mesel. Hoewel ik de filosofie begrijp en ondersteun, werkt dit m.i. in de Nederlandse situatie niet. Vanwege de vermogensrendementsheffing van 1,2% lever je bij een normaal functioneren van de portefeuille altijd in. Maak ik hier een denkfout?

  • Frits

    Niet iedereen op deze site is automatisch een belegger. Voor mij gaat het om het verzilveren van ‘aandelen’ EU. Het omruilen van onbetrouwbaar europapier voor echt geld.

  • temp242

    Akkoord Best Pietje, maar tegen die tijd hebben we eerst WOIII te ondergaan…
    MVG.

  • pietje
  • pietje

    James Turk over de manipulatie van goud

    Volgens James Turk staat het buiten kijf. De goudprijs wordt al jaren gemanipuleerd. Volgens Turk zou goud momenteel eigenlijk twee keer zoveel waard moeten zijn. Voor de langere termijn verwacht James Turk dat de goudprijs zal oplopen naar $8.000,- per troy ounce. Er gaat volgens Turk een moment komen dat mensen papieren goudcertificaten niet meer vertrouwen en enkel nog maar fysieke edelmetalen zullen gaan kopen. Op dat moment zal de prijs exploderen, aldus de goud- en zilveranalist.

  • temp242

    Dàt hàdden we écht NIET zien aankomen.
    Tja als ze met z’n allen op ’t strand liggen te zuipen, snuiven en te hoeren, tja…

    http://www.zerohedge.com/news/guest-post-major-sell-signal-triggered

  • temp242

    Speciaal voor Onze Gerard en Broeder Andreas, oh, ik zou de Seppel nog vergeten:

    http://sportmagazine.knack.be/sport/beeldreportages/de-babes-van-de-spelen/album-4000150530863.htm

    Geef mij nr.1 maar hoor, leeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeekker.

  • temp242
  • Gerard

    @Lolbroek
    Wat de USD-index vandaag gedaald is, is goud gestegen !!

    De index staat erg hoog nu. Die wordt verder omlaag gehaald, kun je op rekenen.

  • Lolbroek

    @Henk

    Nou, in dollars is goud boven de $ 1600,- geklommen. Next target $ 1650,- Yiihaaaa

    Buckle up, lay down………..and enjoy the ride

  • Henk

    Lolbroek schreef:
    “Goud gaat lekker.”

    Nee, niet goed gekeken, de euro wankelt, daardoor is goud in euro’s inderdaad aan het stijgen. In dollars gaat het gewoon vrijwel zijwaarts.
    Maar toch evengoed een goed gevoel als je (een deel van) je euro’s heb omgewisseld voor echt geld.

  • gordijnen

    ‘Bankvergunning voor ESM zou voordelig zijn’

    http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/12623775/___Bankvergunning_voor_ESM_zou_voordelig_zijn___.html

    De bestuurders van de ESM met bankstatus, die juridisch nergens voor aansprakelijk zijn.

    Ik hoop dat ESM nog kan worden tegengehouden in Duitsland. Waarschijnlijk niet.

  • Enrico

    @Gerard
    bedankt, duidelijk en nuchter verhaal!

  • Lolbroek

    Goud gaat lekker. Voor de wakkeren onder ons:

    Weten jullie nog wat ik een paar dagen geleden heb voorspeld?

    Wie het goed heeft gaat door voor de wasmachine

  • Frederik

    Met gezond verstand geraak je een heel eind. De theorie van spreiding in een simpele techniek omgezet.
    Lovenswaardige en genuanceerde bijdrage van Gerard.

  • Jan

    Een zeer genuanceerd en doordacht artikel: gefeliciteerd Gerard! Dat is tenminste iets anders dan het gewauwel als zou edelmetaal alleen zaligmakend zijn en de ‘believers’ ware genieën terwijl de meerderheid die anders doet automatisch uit dommerikken zou bestaan. Ook de op niets gebaseerde voorspellingen en doemscenario’s die edelmetaal de atmosfeer in zouden blazen waren redelijk amusant, initieel tenminste. Ik ga het nog even aanzien (hopelijk klopt de technische analyse uit een voorgaand artikel) en dan verkoop ik een flink deel van mijn goud & zilver en beleg het in iets anders, overeenkomstig het bovenstaand schema. Was ik maar zo slim geweest toen zilver op 50 dollar stond, maar iedereen maakt fouten en niemand heeft een glazen bol. You live, you learn…

  • Cinelux

    Gerard: Het ligt eraan of huren weggegooid geld is.Als de waardedaling incl. onderhoud (dit wordt nog wel eens vergeten) en belastingen hoger is dan een huis huren, kun je beter gaan huren en kopen als de tijd rijp is.

    Persoonlijk zou ik op dit moment juist niet gaan kopen omdat de grote daling gezien de ontwikkelingen m.b.t. HRA ,werkloosheid etc. de huizen prijzen niet in een positieve richting ondersteunen.

    Kopen is niet moeilijk, verkopen wel.

  • Gerard

    @mikestrike
    Geen idee wat de huizenmarkt gaat doen. Voorlopig zal het nog enkele jaren dalen. In het rapport van de Rabobank stond te lezen dat men verwacht dat de totale daling 30% zal bedragen vanaf de top in 2008. Dus dan hebben we nog een flinke daling voor de boeg. Maar wat als je maar afwacht en de Euro gaat echt crashen?
    Verwachtingen komen natuurlijk lang niet altijd uit.
    Met een hoog inkomen is huren ook weggesmeten geld. Zulke overwegingen zijn ook moeilijk en is erg gebonden aan de persoonlijke situatie.

  • Gerard

    In het fiscale rapport van PwC wordt ook duidelijk goud genoemd. Er staat wel bij, “…afhankelijk van de hoeveelheid, de aard, de waarde en het gebruik…”

    Meerdere verschillende munten lijkt mij wel meer aannemelijk als verzameling. Baren lijkt mij niet. En met de waarde t.o.v. je totale vermogen moet je ook oppassen.
    Het zal dus veel van je verhaal afhangen en de inspecteur. Echt duidelijk is het niet. Ook bij de belastingdienst zelf vind je alleen maar vage omschrijvingen.
    Een waardevolle postzegelverzameling is in feite ook BTW-vrij.
    Het is en blijft dus een groot “grijs” gebied.

  • Cinelux

    Inderdaad Mikestrike , vastgoed in Nederland lijkt mij niet zo’n goede keus.
    Duitsland is een heel ander verhaal, daar is de huizengekte vanaf 1995 aan voorbij gegaan.

  • mikestrike

    Gerard,

    Ik ben zelf 33 en flexibel, of ik ooit emigreer laat ik nog in het midden.
    Vooralsnog heb ik er bewust voor gekozen om geen huis te kopen, aangezien ik dan op dit absurt hoge prijsniveau zou moeten instappen.
    Hoe zie jij dat vanuit jouw analyse? Of is het vastgoed deel (25%) alleen voor de huizenbezitter bedoeld?

  • pietje

    Je kan beter fysiek goud en zilver hebben en wel in huis dan in de kluis op Schiphol.
    Als de ellenden echt uitbreekt moet je nog maar zien of je goud en zilver ooit uit de kluis komt.
    Volgens mij ben je een ding vergeten te melden bij Kondratieff lente dat is Hyperinflatie.
    Het voordeel is wel dat bij een hyperinflatie bestaande tegoeden en schuldvorderingen worden waardeloos dus ook je hypotheek dus hoe meer schuld hoe beter dit geld alleen als er een Hyperinflatie komt.

  • cp

    dus? gouden munten is dus een belegging en meot je dus opgeven in box 3 en zilveren munten mag je wel als verzamelen zien en geef je niet op in box 3?

    Lijkt me lastig met monsterboxen met zilveren munten… tenzij je monsterboxen spaart :) Dus verschillende munten ipv allemaal dezelfde.. lijkt me overigens complexe discussies als je jezelf moet gaan verantwoorden bij de BD.

  • Maria

    Gerard, goud wordt door de belastingdienst NIET als verzamelobject gezien. Dat is alleen zo als het zeldzame oude munten met verzamelwaarde betreft.

  • Ethan

    German think tank advocates forcing wealthy Germans to purchase government bonds

    “Last week, the Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung (DIW), or German Institute for Economic Research, an influential think tank, proposed an ingenious solution to the Euro Zone debt crisis. The German government should issue a Zwangsanleihe, a compulsory bond that every German with savings of €250,000 or more should be compelled to underwrite with 10 percent of his or her own money. Such measures could help the German state grab another €230 billion in resources from the private sector to support its bailout commitments, the DIW economists announced with apparent satisfaction.”

    http://papermoneycollapse.com/2012/07/happy-interventionists-the-economists-attack-on-your-property/

    Via:

    http://www.dailypaul.com/246088/german-think-tank-advocates-forcing-wealthy-germans-to-purchase-government-bonds