24 UURS VERZEKERD TRANSPORT
coins

China en de goudmarkt. Blijft China meer goud kopen?

Goud prijzen zijn nu verbonden aan China en haar rijke middenklasse…

Volgens Eily Ong, auteur van Gold in the year of the Tiger, is China de sleutel in de vraag naar goud. Dit schrijft Lara Crigger in Hard Assets Investor.

De groeiende middenklasse in China met een besteedbaar inkomen kan de goud consumptie doen verdubbelen in het komend decennium, dit zal de goudprijzen flink laten stijgen.

Ong werkt voor het World Gold Council sinds November 2009. In het verleden was Ong ‘metals and mining equities analyst’ bij Credit Suisse . Op dit moment is ze ‘investment research manager’ voor het World Gold Council. Haar rol is om te onderzoeken wat de mogelijkheden van goud zijn over lange termijn in een portfolio.

Onlangs heeft Crigger Ong geïnterviewd om meer te leren over vraag en aanbod factoren die ten grondslag liggen aan de Chinese goudconsumptie. Ong legt uit waarom juwelen hierin een belangrijke rol spelen, hoe China invloed heeft op de goudprijs per seizoen en of de huidige groei duurzaam is.

Crigger: We hebben een ongelooflijke groei gezien in de vraag naar Chinees goud gezien in de afgelopen jaren. Waar komt deze vraag vandaan?

Ong: De goud consumptie van China wordt veroorzaakt door verschillende factoren: het stijgende gemiddelde inkomen per hoofd van de bevolking; een overschot aan investeerbaar inkomen, door het vele sparen van de Chinezen; de onderliggende kracht van de Chinese goud cultuur; en de verbetering van de levensstandaard in China zelf.

Voor de groeiende Chinese middenklasse is de afgelopen jaren de vraag over alle sectoren gestegen. Vooral in de 18 karaats juwelenmarkt en de industriële sector (met name de mobiele telefoons). Echter, ons rapport is niet alleen gebaseerd op de Chinese middenklasse maar de Chinese bevolking als geheel.

Crigger: Hoe zit het met het investeringsgedrag? Zijn we hier ook groei in de Chinese middenklasse?

Ong: Er is een sterk bewijs dat zowel de juwelen als ook de kant van investeringen de grote steunpilaren zijn in de stijgende vraag naar Chinees goud.

De juwelen zijn veruit het meest dominante gedeelte in de vraag naar goud in China. Het absorbeert bijna 80 procent van al het goud gebruik! Wij hebben ontdekt dat als goud in China net zo zou worden geconsumeerd als dit in landen als India, Hong Kong of Saudi-Arabië gebeurd, de jaarlijkse Chinese vraag zou kunnen stijgen met op zijn minst 100 ton. Dit zou betekenen dat er een vraag van 4.000 ton goud is in alleen de juwelensector.

De investeringsvraag in deze sector groeit in lijn met de BNP en populatie van China. Het IMF en de World Bank voorspellen dat de Chinese BNP groeit met 10 procent in 2010. De Chinezen zijn grote spaarders en de World Gold Council verwacht dat consumenten naar goud kijken als een bezit als ze verdergaan met het opbouwen van hun rijkdom. Dit tegelijkertijd met het minimaliseren van de variabiliteit van hun opbrengsten.

Crigger: Is zo’n hoge groei duurzaam op de lange termijn?

Ong: De vraag naar goud is in China met een gemiddelde van 13 procent per jaar gegroeid. Over het afgelopen decennium is de productie van goud met 84 procent gestegen (8,4% per jaar). Dit houdt in dat de groei van de vraag naar goud constant hoger was dan de productie van goud, dit is al sinds 1992 het geval.

Maar China is nog altijd nummer 2, achter India, als het aankomt op de vraag naar goud. En hoewel we de versnelde groei in de vraag zien heeft China nog altijd één van de laagste goud consumptie intensiteit als je dit vergelijkt met Westerse economieën. Zelfs vergeleken met landen als Taiwan en Zuid-Korea die toch dezelfde goud cultuur hebben is de goud consumptie intensiteit erg laag.

Crigger: Hoe komt dit?

Ong: Dit komt mede door de deregulatie in de Chinese goud markt; Ik denk dat de mensen zich niet bewust zijn van het feit dat de regulaties pas in het afgelopen decennium zijn opgeheven. Vanaf 2002 was de consumptie per hoofd van de bevolking 0.17 gram, dit is verdubbeld naar 0.33 in 2009. Dit is nog altijd één van de laagste in de hele wereld, dus ze zijn bezig dit in te halen.

Crigger: Zal de groeiende consumptie uiteindelijk druk zetten op de wereldwijde goudvoorraad?

Ong: We hebben verschillende analyses gedaan in dit rapport over de in 2009 gepubliceerde cijfers van de ‘United States Geological Survey’; zij schatten dat China’s bekende goud reserves ongeveer 4 procent van de gehele wereldwijde goudreserves bedragen. Dit is erg klein, wij schatten dan ook dat China haar goudreserves uitput in zes jaar vanaf nu. Dit kan zelfs in kortere tijd zijn als de vraag blijft versnellen.

Als onze analyse uitkomt, dan lijkt het onvermijdelijk dat dit grote gevolgen heeft voor de goudmarkt omdat China werelds grootse producent is sinds 2007.

Chinese bedrijven zijn al gestart met het verwerven van goudwinning producties en bedrijven buiten China omdat China probeert om haar goudvoorraad binnen de landsgrenzen te houden om aan de binnenlandse vraag te kunnen voldoen.
We zien dat de groei in binnenlands aanbod van goud een structureel probleem kan worden in China als er geen extra geld beschikbaar wordt gesteld voor exploratie. De Chinese goudwinning mogelijkheden zijn relatief onbekend en we geloven dat dit nieuwe investeringsmogelijkheden kan creëren.

Crigger: Als China doorgaat om haar belang in de goudmarkt te vergroten, denk je dat we seizoensinvloeden gaan terugzien bij het goud, omdat ze de Chinese kalender gaan volgen? Zien we bijvoorbeeld een groter invloed van het Chinese Nieuwe Jaar?

Ong: Er zijn veel factoren die invloed hebben op de grondstofprijzen en de seizoenen is er daar 1 van. Als je hiernaar kijkt in de termen van dollars dan blijkt dat Januari, September en November de sterkste maanden zijn in de afgelopen vijf tot tien jaar.

In termen van de Chinese vakantieperiodes  zien we duidelijk dat investeerders gedurende het Chinese Nieuwe Jaar, Kerstmis en het wereldwijde nieuwe jaar hun voorraad bijvullen. Ja, dit heeft historisch gezien een positieve invloed op de goud prijzen wereldwijd. Maar met voorspellen is er geen vuistregel wat betreft seizoensinvloeden.

India is nog steeds een belangrijke speler in de goudmarkt, het is de grootste goudmarkt wat betreft volume in de gehele wereld. Natuurlijk zullen de vooruitzichten in China gevolgen hebben voor de wereldwijde goudmarkt, maar in veel opzichten deelt China haar goud cultuur met India. Op lange termijn zien we zowel India als China als erg belangrijke spelers op de goudmarkt, ongeacht welke van deze twee de grootste drijfveer zal zijn.

http://goldnews.bullionvault.com/files/China_Hoard.png

Bekijk ook