Kenniscentrum The Silver Mountain

Lees hier onze columns over de financiële wereld, nieuwsberichten en tips bij het kopen van goud en zilver.

navbar-banner

Chinese Centrale Bank lanceert gouden en zilveren munten vanaf 1 gram

16-10-2015 Rolf van Zanten

Opmerkelijk nieuws van de Chinese Centrale Bank. Op 28 oktober zal er een nieuwe serie gouden en zilveren munten worden geïntroduceerd van de Panda-serie, de beleggingsmunten die al jaren in China worden uitgegeven. Zoals ieder jaar wordt het design van de munt, met één of meerdere panda’s, veranderd maar dit jaar is ook het gewicht anders. De Chinezen hebben namelijk besloten om vanaf nu de munten uit te geven in grammen in plaats van troy ounces. Alle andere beleggingsmunten, zoals de Maple Leaf, Krugerrand, etc. worden uitgegeven in de gewichtseenheid van troy ounces (31,1035 gram), maar in China willen ze daar blijkbaar van af.

De gouden munten van de Panda serie worden uitgegeven in de volgende gewichtseenheden: 1 gram, 3 gram, 8 gram, 15 gram, 30 gram, 50 gram, 100 gram, 150 gram, 1 kilogram.

De zilveren munten zullen worden geslagen in 30 gram, 150 gram en 1 kilogram.

30-gram-gouden-panda-munt

http://www.pbc.gov.cn/eportal/fileDir/goutongjiaoliu/resource/cms/2015/10/img_pc_site/22(1)(2)(3).jpg

Andere munthuizen, zoals de Perth Mint uit Australie, spelen al in op de grote vraag naar zilveren beleggingsmunten. Zij hebben recent de 1 troy ounce zilver Kangaroo geintroduceerd en zullen deze waarschijnlijk blijven aanbieden tegen dezelfde premie als de zilveren Maple Leaf en Philharmoniker. De Chinese Centrale Bank zal ook een graantje proberen mee te pikken en wellicht worden de nieuwe munten in deze afwijkende gewichtseenheden een succes. Het wordt wel goed opletten, met name bij het goud, aangezien het verschil tussen 30 gram en 31,1035 gram ook een prijsverschil gaat opleveren tussen de gouden Panda munt en de 1 troy ounce gouden beleggingsmunten.

  • marcel

    Ik wel schijt ziek .Het mag van mij wel eens omhoog ik heb nog wel wat voor de verkoop op hogere koersen

  • Arjan

    Ja Marcel, ik baal al helemaal niet meer van de crashende papier prijzen van de metalen (in USD).
    De veer staat zwaar onder druk dus de rebound gaat mogelijk heftiger worden dan de daling!

    USA cijfers zijn ook niet erg florisant meer te noemen…Ik spek voorlopig mijn cashrekening, nog meer aandelen opschoffelen is te risicovol en de vijver bodem ligt al vol met metalen ;)

  • marcel
  • Arjan

    Paar baby zwarte zwaantjes erbij: Catalonia wil afsplitsen van Spanje, lijkt te gaan lukken….In Portugal is een beweging actief die de huidige regering wil afzetten.

    Griekenland weer in rep en roer want ze krijgen de 26 miljard voorlopig niet, dreigen met hekken te openen voor alle vluchtelingen…Fantastisch

  • Gerard

    Huub,
    Kijk ook eens vaker naar CNBC. Daar komen al die analisten stuk voor stuk aan bod. Niet dat ze allemaal goed zijn, maar er zitten heel goede tussen. Bovendien leer je er nog eens veel van.
    Maar, nooit bang zijn voor een crisis of crash. Accepteer dat je en deel van je winst moet inleveren voor een goede verzekering tegen zware dalingen. En die kosten zijn dan long put opties. Je weet niet wat je overkomt als het dan werkelijk crasht! Een winstmarge van 100% op je portfolio zit er zomaar in.

  • Huub

    Door het rookgordijn heenkijken:
    Global GDP Worse Than Official Forecasts Show, Maersk CEO Says https://t.co/zkSlv0qnZk via @business https://t.co/LRBnL0Mr0T
    Laat tenminste iemand uit de praktijk horen wat hij van de cijfers van de bureaucijferaars vindt.

  • Huub

    Gerard, tnx voor je duidelijke en consistente adviezen.
    Dat de particulieren nu weer naar de aandelen lopen is ook in mijn optiek de opmaat naar de volgende crisis. Dat zeg ik uit ervaring omdat ik het al enkele malen heb zien gebeuren. Professionele beleggers doen de aandelen over aan de hoogste koersen aan particulieren en vervolgens wordt de stekker er uit getrokken.
    Hou ons svp op de hoogte als je modellen beginnen te piepen dat de aandelenprijzen tegen hun top aanzitten.

  • Gerard

    Nieuw advies?
    In deze handel kun je op alles speculeren. Als je weet dat aandelen te hoog staan, dan kun je lange termijn put opties kopen op aandelen. Maar je weet nooit hoelang de rally nog aanhoudt.
    Zelf ga ik bij het stijgen van aandelen meer en meer op defensief ipv offensief. Wel overwogen VS aandelen.
    Dan moet je gewogen spreiding strikt aanhouden. Dan verkoop je vanzelf als het te hoog staat, en vul je te lage assets weer aan.
    Wat je nog steeds moet vermeiden is de grondstoffen en mijnbouw. Te cyclisch.

  • Gerard

    Maar goud gaat omlaag door vooral de sterke USD. De prijs wordt immers bepaald in USD.
    USD is de veilige haven.

  • Gerard

    Nee, niet omdat het te hoog staat. Dat geloof ik niet.
    Wat wel een grote rol speelde was de hoge volatiliteit van goud. Dit waren beleggers niet gewend en gewenst als veilige haven.
    Goud ligt nog steeds aan de productiekosten. Inmiddels sluit de ene mijn na de andere. Dus productie gaat hard naar beneden.
    De hoge volatiliteit van goud komt veelal door het spel long en short op de future en optie markt. Dat had je vroeger niet zo erg.

  • Huub

    @Gerard,
    Gerard als ik jouw verklaring vwb de vlucht naar de dollar gisteren combineer met het statement van Jaap van Duijn dat beleggers van gekkigheid niet meer weten waar ze veilig hun geld kunnen onderbrengen, dan is de conclusie dat de gekkigheid voor het vinden van veiligheid gisteren betekende dat veilig GOUD verkocht werd ten gunste van dollar-valuta?
    Waarom gaat goud dan omlaag? Omdat het gewoon toch nog (te) hoog staat?

  • Huub

    @Gerard,
    “Tijd om daar zelf rijker van te worden, is mijn advies.”
    Materieel en/of immaterieel?
    Heb je nog een concreet nieuw advies?

  • Gerard

    Nadja,
    Inderdaad wil inflatie maar niet lukken. Ik geloof ook niet dat het zal komen voorlopig. En toch ben ik nu voor het eerst bang hiervoor. Er is wel degelijk een arbeidskrapte in de VS. Dit drijft lonen op. De trigger voor hoge inflatie. En daarom moet je dit in de gaten houden.
    Europa is een totaal ander verhaal. Ik zie het failliet van Europa dichtbij komen. Hier geen inflatie en geen krapte op de arbeidsmarkt. En ook geen rente verhoging.
    Veel analisten maken zich wel zorgen om het totaal van elkaar aflopen van de VS en Europa. De VS economie draait goed op zichzelf. De export is daar minder belangrijk dan velen denken.

  • Gerard

    Maar ik zal je een beetje op weg helpen in het oerwoud van informatie en desinformatie.
    Als het zo goed gaat, vind ik het juist slecht gaan. Dan ben ik een beetje tegen de keer in. Dan kijk ik naar 2007. Toen ging het ook zo goed, crisis volde snel.
    Dan kijk ik naar 1999. Toen ging het ook zo goed, crisis volge snel.
    Nu zie ik hetzelfde. Ook nu rennen particulierende de aandelen in. Het gaat inderdaad erg goed nu. Tijd om daar zelf rijker van te worden, is mijn advies. Want na zonneschijn komt onweer.

  • Gerard

    Rolandw,
    Re. Slimmigheden dus en eigenbelang, maar de vele vraagtekens en visie waar het naartoe zou moeten gaan met deze wereld zie ik niet beantwoord van hem of anderen op dit blog.

    Klopt. Daar heb je een glazen bol voor nodig en die heb ik niet.
    En ik ben het met Nadja eens, manipulatie, leugens en corroptie. Dit is inderdaad van alle tijden en in alle hoeken van de maatschappij. Vooral in de politiek, maar ook bij VW.
    Het is nu eenmaal zo en we zullen ermee moeten leven.

  • Nadja

    Beste ronaldw,
    Nu kan ik uw uitlatingen beter begrijpen.
    Toch geef ik u nog een overweging mee beginnend met een vraag?
    Was het in het verleden anders, ik bedoel geen corrupte, leugenachtige en verziekte wereld?
    Als u dat denkt raad ik u aan eens Ieper en omgeving te bezoeken, waar in WO1 miljoenen soldaten omgekomen zijn. De begraafplaatsen zijn immens en emotionerend.
    Mijn conclusie is dat het slechte van alle tijden is, wel door de geschiedenis heen in een andere vorm. Maar net als 100 jaar geleden geldt voor nu dat de mensheid nooit zal opgegeven als de situatie escaleert en de hel uitbreekt. Ook na de volgende (noodzakelijke) reset gaat het leven gewoon door, op weg naar de volgende.

  • ronaldw

    Beste Nadja
    Mijn negatieve opmerkingen zijn wereldwijd gericht, we leven feitelijk in een corrupte, leugenachtige en verziekte wereld , waarbij alles met elkaar verweven is. Het interessante hiervan is volgens mij dat steeds meer hiervan aan het licht komt en gelukkig ook verder gaat komen.
    Niemand weet ook meer welke richting het echt uitgaat in deze wereld of economie, zelfs Gerard niet die je zo graag gelooft. Hij denkt het wel, maar dat is allemaal betrekkelijke info voor slechts de korte termijn om als burger te overleven in de komende tijd. Slimmigheden dus en eigenbelang, maar de vele vraagtekens en visie waar het naartoe zou moeten gaan met deze wereld zie ik niet beantwoord van hem of anderen op dit blog. Dat is toch veel interessanter dan de persoonlijke overleving in PM.,aandelen of andere relatieve onzin. (dank alvast voor de reacties)
    Het verhaaltje van Gerard wat je beaamt dat de Amerikaanse economie flexibel is, zal zomaar juist kunnen zijn voor de time being, maar verlies je dus niet in die relatief kleine tijdelijke grotendeels gemanipuleerde onzin. Het is allemaal niets t.o.v. de niet te vermijden wereldwijde komende ineenstortende economie, dat zou je moeten weten als blogger op deze site.
    Het is dus niet alleen mis in Amerika, maar overal, positiever kan ik het niet maken.

  • Nadja

    ronaldw, re: het is gewoon mis in Amerika
    Omdat het hier bij ons in Europa toch ook niet allemaal zo goed loopt, vraag ik me af waarom je die negatieve opmerkingen alleen/vooral lijkt te maken over de Verenigde Staten.
    De opmerking van Gerard dat de economie daar heel flexibel is klopt mijns inziens en heeft in deze deflatoire tijden toch ook wel voordelen ten opzichte van het starre Europese model.
    Mijn bedrijf heeft vestigingen in alle Europese landen en ik kan je uit ervaring zeggen dat de wetgeving op gebied van arbeidsrecht in bijvoorbeeld Frankrijk in deze tijden negatief uitpakt voor dat land en dus haar mogelijkheden beperkt om uit de crisis te geraken.

  • Nadja

    “Boven alles spelen de oplopende schulden een hoofdrol. Daarom hoopt men nu op
    hoge inflatie. Als die te laag blijft, komt de schuldencrisis weer gewoon
    keihard terug.”

    Gerard, “hopen” mag niet verward worden met “verwachten”.
    Want als inflatie verwacht wordt, zou de goudprijs stijgen.

    Het is tot nu toe in ieder geval gebleken dat de Centrale Banken de inflatie
    niet met lage rente omhoog kunnen stuwen. Dan is het maar te bezien of het met de
    aanstaande verwachte rentestijging in VS wel gaat gebeuren.
    Maar over welke inflatie
    hebben we het dan eigenlijk?
    Inflatie die de schuldenlasten van de overheden als sneeuw voor de zon doet verminderen zonder dat ze er iets voor hoeven doen. Mijn vraag is of dat
    CPI-inflatie is (dus inflatie in de reële economie) of inflatie op de
    vastgoedmarkten (waar inmiddels al weer prijsinflatie plaatsvindt) of is het inflatie op
    de financiele markten (waar aandelen nog steeds aan inflatie onderhevig zijn)?

  • Huub

    @Gerard,
    Dit ondersteunt je verhaal dat er US treasuries op de markt geworpen worden nu de rente dreigt te gaan stijgen.
    Foreign Ownership of US Treasures & Securities: Belgium is selling – via https://t.co/vepfsmrh2X https://t.co/zthpYXHVgY
    Sinds 2011 zijn US T-bonds massaal door een Belgische bank gekocht – men vermoedde dat de FED er achter zit- en nu gaan die weer in de verkoop.
    Waar België al niet goed voor is….leve Belgie :-)

  • ronaldw

    Financiëel hoeft er geen eens bij, het is gewoon mis in Amerika

  • Huub

    @Arjan, lees dit over het banencijfer en je weet genoeg. “Another Phony Payroll Jobs Number”
    https://t.co/voNlKmvwAP https://t.co/nlps4sqz4n
    Het enige is wel dat al jaren zo geteld wordt, en het dit keer dus wel een beter getal is. Maar beste bewijs dat het nog lang niet is en gaat zoals het hoort is dat de lonen niet stijgen ondanks een op papier krappe arbeidsmarkt (5% werkeloosheid).

  • ronaldw

    Goede reacties van Huub en Arjan op de blinde vlekken van amerikanofiel Gerard.
    Het is natuurlijk aan alle kanten financiëel mis in Amerika, allemaal nog grote stuiptrekkingen van een langzaam maar zeker verliezende wereldmacht. De dollar moet hoe dan ook overeind blijven!

  • Huub

    @Arjan en allen,

    Aan het banencijfer zitten de volgende haken en ogen. Weliswaar is de werkloosheid nu gehalveerd sinds het hoogtepunt na de crisis. Maar het aantal Amerikanen dat aan het werk is of een baan zoekt, is gedaald naar 62,4 procent – het laagste percentage in 38 jaar. Dit betekent dat een groot aantal Amerikanen niet langer naar een baan zoeken. Een ander probleem is de lage inflatie. De Fed wil dat de inflatie minimaal naar 2 procent gaat. Nu ligt die nog zelfs onder de 1 procent, vooral door de dalende prijzen van grondstoffen. Een andere zorg blijft de ontwikkeling van de werkgelegenheid in de Amerikaanse industrie. Die daalde in oktober nog wel met 25 duizend banen, hetgeen een indicatie is van de verminderde concurrentiepositie van de VS door de sterke dollar.

  • Arjan

    Feit dat er gecontroleerd moet worden of bitcoins wel echt zijn en dat er al met de “inhoud” gerommeld is (nep bitcoins) geeft maar aan dat het niet heilig is….Ik steek er niks in, digitaal “geld”…hahaha

  • Arjan

    Het is helemaal geen goed banencijfer!
    Alle “voorspellers” zaten er gigantisch naast en dat geeft duidelijk aan dat het helemaal niet volgens “plan” verloopt.
    Iemand nog gekeken naar de verdeling van die “banen” groei? Nee?

    Als de cijfers kloppen die ik zag (niet echt goede bron die altijd correct is) heeft de jongere groep (23-35 jaar) 20K aan banen verloren (Ja, dus geen groei) en zijn er in de oudere tot bejaarden sectie (55+) 358K aan banen bijgekomen….Dramatisch nieuws dus eigenlijk!

    Goud daalde IN USD door vlucht naar USD, in euro en andere valuta heeft goud amper bewogen.
    Goud is helemaal niet gedaald voor inwoners van de EU maar goedkoper geworden voor mensen in de USA omdat hun munt door het dak aan het gaan is.

  • Huub

    Statement van Jaap van Duijn uit vorige link/column:

    “Ondertussen neemt de instabiliteit van de financiële markten toe. Door zich actief in de beleggingswereld te mengen is de dreiging van zeepbellen groot. Op de obligatiemarkt is dat al zichtbaar, de aandelenmarkten schieten alle kanten op. Beleggers weten van de gekkigheid niet waar ze veilig hun geld kunnen onderbrengen.
    De lage rente kan het ook aantrekkelijk maken om in vastgoed te investeren. Maar wat als straks de rente weer stijgt? Was die investering dan wel zo verstandig of blijkt het een bubbel te zijn?”

    Dus Gerard als ik jouw verklaring vwb de vlucht naar de dollar gisteren combineer met het statement van Jaap dat beleggers van gekkigheid niet meer weten waar ze veilig hun geld kunnen onderbrengen, dan is de conclusie dat de gekkigheid voor het vinden van veiligheid gisteren betekende dat veilig GOUD verkocht werd ten gunste van dollar-valuta?
    Waarom gaat goud dan omlaag? Omdat het gewoon toch nog (te) hoog staat?

  • Huub

    Draghi’s trucendoos https://t.co/SOZ8tKxmbA komthetnogwelgoedmetons?

  • job

    @disqus_95j6JMjduC:disqus

    Het moet zijn de laagste werkloosheid sinds april 2008. En de laagste participatiegraad sinds 38 jaar!
    Dat lijken mij nog geen tekenen van echt herstel.

  • Gerard

    En tot slot, nu is het kijken of in de VS ook daadwerkelijk de lonen gaan stijgen op de grote schaarste op de arbeidsmarkt. Dat is de factor voor inflatie. Als dat gebeurt worden de schulden minder. Dat was het plan van de FED.
    Belangrijker dan het banencijfer is nu dus de stijging van de lonen.

  • Gerard

    Dat de 10y rente 4% stijgt was zeker te verwachten.
    Door de sterke economie VS wil iedereen over de wereld vluchten in USD. Veel vraag naar USD maakt de USD steeds sterker. Dat dan die rente toch stijgt lijkt tegenstrijdig, maar dat soort effecten zagen we wel vaker. We hebben nog de FED die veel te veel obligaties op hun balans heeft staan. Een mooie kans om die te dumpen nu de koers op die leningen hard daalt.
    Je moet immers op lage rente obligaties verkopen en kopen op hoge rente. Dus kopen als de koers laag is en verkopen als de koers hoog is. Dat is hetzelfde als bij aandelen. Nu dus de rente gaat stijgen moet je NU uit obligaties springen.

    Het grote gevaar wat hiermee samenhangt is de reactie op de valuta’s in de em.markets.

  • Gerard

    Natuurlijk verklaarbaar.
    Een sterk banencijfer op een sterke economie. De laagste werkloosheid in 38 jaar. Dit gaat rente nu wel zeker verhogen in december. Renteverhoging is slecht nieuws voor goud.

    Huub, de VS economie is erg flexibel. Dit pakt keer op keer goed uit. Heel anders dan Europa. Er wordt ook meer en meer getwijfeld aan ons Rijnland model. Het Europees heilige huisje.

    Maar er zijn te veel factoren die niet rijmen. Zoals de vraag uitval van olie en grondstoffen. Natuurlijk, er was overproductie, maar dan nog. Er is wel degelijk vraaguitval, vooral China.
    Vergeet niet, de rente is NUL. Gratis geld dus. Dan is het ook bij a niet mogelijk om niet te groeien, tenminste, in een flexibele economie.
    Boven alles spelen de oplopende schulden een hoofdrol. Daarom hoopt men nu op hoge inflatie. Als die te laag blijft, komt de schuldencrisis weer gewoon keihard terug.

  • Huub

    @Gerard,
    Dat de 10Y treasury rate 4% hoger ging vandaag, was dat te verwachten?

  • Nadja

    Wow, van 1110 naar 1088, dat is heftig.
    Is dat verklaarbaar?
    Wordt de dollar echt sterker?
    In ieder geval ook weer een knauw voor de mijnen, en dus slecht voor de exploratie.
    En de stroom van goud van West naar Oost neemt verder toe?
    Wanneer raakt het op

  • Huub

    Een slechte dag VOOR GOUD had er moeten staan

  • Huub

    @Gerard,
    Dat is een goed banencijfer en een slechte dag tegelijk.
    Ondanks de sterke dollar worden er blijkbaar veel banen geschapen in de VS.
    Wat speelt er door jouw hoofd als je dat meemaakt?
    Alles binnen de te verwachten bandbreedtes, dus met de bekende volatiliteit? Of begint het toch beter te gaan met de economie, ten eerste in VS maar ook al steeds beter in NL en wellicht Europa, in ieder geval Spanje :-)
    Als ik voor NL groeicijfers hoor van 2 % en meer, lijkt het er op dat de crisis voorbij is.

  • https://twitter.com/Floesh Floesh

    Dit zijn bedrijven die producten en/of diensten aanbieden waar iets mee was, het bitcoin netwerk zelf is tot op heden niet gehackt.

  • oxford.road
  • oxford.road
  • Arjan

    http://www.coindesk.com/bitcoin-crime/

    Ik weet er niet het fijne van maar waterdicht is het niet.

    het is alweer gecrashed van $500 naar $380…lekker veilig, not

  • Arjan

    Morgen maar weer wat baartjes poetsen, iets dat niet kan verdampen.
    De rest is volstrekte krankzinnigheid waar ik nog maar weinig in geloof

    Goed weekend!

  • peelduiker

    Ach liegen en bedriegen daar draait het tegenwoordig om he.
    De Baltic Dry index staat weer rond de 640 en zakt iedere dag gestaag.
    De arbeidsparticipatie blijft steken op 62.4 wat een laagte record is van ruim 30 Jr en dan deze leugens keer op keer en iedereen blijft er maar intrappen.

    Nu zullen ze de rente toch moeten verhogen om nog geloofwaardig te blijven wat de dood van Amerika gaat inluiden. De dollar zal tijdelijke in kracht toenemen en de Euro zal dalen .
    DAT is slecht voor Amerika en goed voor Europa.

  • Arjan

    Episch banencijfer! Wow…wat een fantasie getallen zeg!
    Hetzelfde als ik mijn dikke baan zou verlaten voor 3 miezerbaantjes…kijk eens 3x zoveel nieuwe banen.

    Beurs hapert alweer, rente verhoging gaat killing worden voor het huidige systeem

  • https://twitter.com/Floesh Floesh

    Wat bedoel je precies met niet fraudevrij?

  • Joop

    Het kan natuurlijk nog veel gekker
    Aan de overkant van de plas
    Ons voorland (leert de geschiedenis)

    http://www.zerohedge.com/news/2015-11-05/cia-saudis-give-select-syrian-militants-weapons-capable-downing-commercial-airliners

  • Joop

    Mmmm… https://www.youtube.com/watch?v=iTKqlqqIHeY#t=506
    Tjonge jonge wat een zooitje
    Voor wie al twijfelde aan waarheidsvinding en iets met een steen die naar boven moet

  • oxford.road
  • oxford.road

    Een bank zonder risico …..
    https://www.youtube.com/watch?v=Gf7D93tLh_A

  • oxford.road
  • Huub

    @Arjan,
    “Mooi he…dat ze de banencijfers per maand voorspellen en dan dat niemand zeurt over 10% lagere verwachting dan de maand ervoor……vorige maand 142K ipv 200K+….Toen gebeurde er ook maar weinig, dus het zegt allemaal NIKS.”

    Klopt, slimme truc en al maanden aan de gang,
    Mijns inziens heeft het banencijfer beperkte en kortdurend impact.
    En zoals ik eerder noemde is USA zowat het enig overgebleven land en economie waar beleggers nog iets van verwachten en het geld moet ergens naar toe. De rest is blijkbaar al afgeschreven. In het land der blinden is eenoog USA koning.

  • Arjan

    @Oxford….die bitcoin hint was leuk! Vandaag een zeer wilde rit van $420 naar $500 en weer stukje terug. Een markt die nu dus onderhevig aan speculatie lijkt het want dit is geen normaal patroon.

    Begint er op te lijken dat de chinezen hun pm potje nu uitgeven aan bitcoin….Hahaha.
    Aangezien bitcoin ook niet fraude vrij is en steeds meer aan fraude testen onderworpen gaat worden blijf ik er maar weg.

    Mooi he…dat ze de banencijfers per maand voorspellen en dan dat niemand zeurt over 10% lagere verwachting dan de maand ervoor……vorige maand 142K ipv 200K+….Toen gebeurde er ook maar weinig, dus het zegt allemaal NIKS.

  • oxford.road
  • oxford.road
  • Arjan

    Ik heb ook een Aegon woekerpolis…..ze hebben mij zelf aangemeld en krijg ergens 5 euro terug.
    Dus voor het bedrag zou ik geen moeite doen, iets van een pre-pensioen was dat dat ik tussen 1999 en 2003 betaald heb.

  • Huub

    @peelduiker:disqus
    “Ik zou burgers op willen roepen dit uit te spreken en te schanderen …. misschien kunnen we dan het zinkende schip nog redden!”
    Daar zou ik niet te veel op rekenen, ik adviseer je eigen plan te trekken.
    En ook de PVV-politici zijn uiteindelijk maar roependen, ook zij zullen het niet gaan waarmaken als het er op aan komt.
    De gemiddelde burger draaft gewoon door in zijn eigen wereldje onafhankelijk wat er in wereld gebeurt, waarschijnlijk daarom het beste voor je welzijn.
    Ik hoorde laatst dat maar iets meer dan de helft van de mensen die een Aegon-woekerpolis hadden zich hebben gemeld voor compensatie. Zo weinig?, ondanks alle aandacht hiervoor in de MSM.
    Wel klagen als rekeningen duurder worden of salaris moet worden ingeleverd, maar oude fouten herstellen is er niet bij.
    Kortom: er kan hard en veel geschreeuwd worden, maar het doen, laten en waar we naar toe gaan hangt vooral van het tijdsgewricht af, namelijk dat het nu Kondratieff-winter is.

  • oxford.road
  • oxford.road

    Had ik maar Bitcoin ….. in plaats van goud & zilver
    http://www.bitcoinspot.nl/menu-wisselkoersen/bitcoin-wisselkoers-euro.html

  • peelduiker

    @Huub,
    Als alle burgers zo slecht hun financien zouden beheren als de overheid was iedereen failliet.
    Het streven naar 2% inflatie per jaar is de grootste onzin.
    Het enige wat de overheid doet is de burger totaal uitzuigen. Alle regeringen hebben een chonische gat in de hand.

    Regeringen zijn tegenwoordig maar in een ding goed …. liegen en bedriegen.

    Ik ben het op dat punt helemaal eens met de PVV : we hebben een nepregering en nepjustitie !!
    Ik zou burgers op willen roepen dit uit te spreken en te schanderen …. misschien kunnen we dan het zinkende schip nog redden!

  • Huub

    @Gerard,
    Als ik de indruk heb gewekt dat het probleem alleen bij Nederlandse werknemers of werkzoekenden ligt, dan is dat niet juist. Het is een systeemprobleem, want je stelt terecht: de politiek en vakbonden hebben de eigen mensen te duur gemaakt en daarmee uit de markt geprijsd. Een gevolg van te hoge lasten – = de inzet van de politiek en overheid die beide geld nodig hebben – en daarmee wordt de druk gecreëerd om lonen omhoog te brengen – = de inzet van de vakbonden -.

  • Gerard

    Arjan, Joop,
    Er is ook weinig nieuws aan het goud front op dit moment. Op wat dagkoersen reageren heeft niet zo veel zin voor een lange termijn belegging, dat ben ik met Joop eens.
    Het wachten is op andere tijden die zeker zullen komen. In de tussentijd deden andere assets het wel goed. Daarom zeg ik ook altijd, ga nooit alleen voor goud.
    Maar ik volg de ontwikkeling wel en houd jullie op de hoogte.

  • Gerard

    Huub,
    Toch niet helemaal zo.
    Velen willen best werken maar krijgen de kans niet meer. Zeker 50+ niet. Een vriendin van mijn vrouw werd ontslagen bij een zorginstelling. Ze werd vervangen door Roemenen. Ze mocht terug komen, maar moest wel eerst in Roemenie gaan wonen, en via het Roemeense uitzendbureau laten inschrijven.
    Oorzaak? De sociale lasten en inkomstebelasting ligt in oost Europese landen de helft lager. In de bouw zie je daardoor ook steeds meer Poolse en Roemeense aannemers en onderaannemers.
    De extreem hoge belasting op arbeid is de dader. De overheid heeft altijd de arbeider als melkkoe misbruikt. Ook de PvdA en ook SP is hier voor. Hun lobby was natuurlijk hun eigen FNV.

  • Huub

    Wel een interessant gegeven vandaag dat ondanks de daling van goud, de mijnindex HUI bijna niet daalt.

  • Huub

    @Gerard,
    “Dat geld wordt WEL geinvesteerd in de echte economie. Hier worden aandelen van gekocht omdat de rente niks opbrengt.”

    Mee eens als bedrijven nieuwe aandelen uitgeven om investeringen mee te doen, maar niet mee eens als het slechts aandelenhandel op de beurs betreft, dan komt het geld niet in de reële economie.
    Het tegenovergestelde is zelfs al jaren aan de gang, namelijk dat bedrijven massaal eigen aandelen opgekocht hebben omdat dat meer opbrengt dan investeren in uitbreidingsprojecten.

  • Huub

    @Joop,
    “Het probleem is dat iedereen een gratis boterham wil zonder er iets voor te hoeven doen.”

    Ook een goed punt.
    De agrarische sector in NL draait zo goed vanwege buitenlandse werknemers. Bij het ondertunnelingsproject in Maastricht staan steuntrekkers te kijken hoe Portugezen staan te zwoegen. Wellicht is de hoop op echte werkers wel de reden waarom Merkel en Europa de grenzen hebben opengezet.

  • Huub

    BanenCIJFER was bedoeld.

  • Huub

    @Arjan, ja helaas, vooralsnog is de $ de king. Het enig overgebleven land en economie blijkbaar waar beleggers nog iets van verwachten. De rest is blijkbaar al afgeschreven. Als nu een paar keer daar de groei en het banenconferentie tegenvalt zal wellicht vraag naar papier goud toenemen, als enig resterende safe haven.

  • Joop

    Arjan, het jojot al een tijd binnen een bepaalde bandbreedte
    Om nou elke up en down spike te willen bediscussiëren, nee, geen behoefte aan.
    Het staat nu ongeveer hetzelfde als een maand geleden, maar hoger dan 60 dagen geleden, en 6 maanden geleden. Als goud door de 1400 dollar gaat, dan kom ik hier wel weer op de lijn

  • Arjan

    Ik dacht dat dit een blog was waar het over edel metalen en hun koers ging, blijkbaar OF geen interesse meer, OF klaar met de metalen (kan ik me ook wel iets bij voorstellen) of iedereen is overgestapt op het papieren systeem genaamd beurs…..Geen mens die wat meldt over het feit dat goud weer hard gedaald is in USD en blijkbaar is het ook geen discussie meer waard…..Jammer dit

  • Arjan

    Goud blijft maar dalen in USD de laatste dagen, vrij fors ook nog eens! Waarom?
    De beurzen willen ook niet meer echt omhoog….Wat is er aan de hand?
    Dalen de metalen omdat men USD vrij wil maken?
    Er zijn in ieder geval meer verkopers dan kopers op dit moment.
    Ik ga er niet op acteren in ieder geval…..Ben nu wel benieuwd of we vrijdag plots een zeer slecht banencijfer krijgen, hahaha

  • Joop

    @disqus_95j6JMjduC:disqus
    Waarom is het een probleem, dat men geen extra geld in de echte economie krijgt, en voor wie is dat een probleem ?
    Blijkbaar is er geen behoefte aan extra geldleningen (immers geld is schuld) hoe laag men de rente ook zet.
    Krijgt men misschien geen geld in de economie omdat er een paradigma verschuiving heeft plaats gevonden.
    – Werken loont niet (voor velen)
    – Wie werkt wordt (financieel) gestraft.
    – Wie spaart wordt (financieel) gestraft.
    – Wie consumeert wordt (financieel) gestraft.
    – Wie in een hangmat gaat liggen en niets doet wordt beloond.
    – En de belangrijkste, wie geen schulden heeft is vrij
    Het probleem is dat iedereen een gratis boterham wil zonder er iets voor te hoeven doen.
    Misschien is het feit dat men geen extra geld in de echte economie krijgt alleen een probleem voor keynesiaanse dromers.

  • Arjan

    Japan nog meer stimuleren? Lijkt me zinloos want het werkt niet, of niet meer.
    Rentes zullen omhoog moeten en dat zal weer tot verstoringen leiden waarna er een nieuw evenwicht moet ontstaan.
    Ik heb nog wel aandelen, maar ik koop niks meer bij…..ga nu liever “preppen” voor de situatie wanneer deze tot nul dalen dat het mij niet meer financieel kan raken

  • oxford.road
  • Gerard

    Huub,
    Maar daarmee druk je wel de vinger in de zwerende wond. Hoe krijg je nu geld in de echte economie? Denk er eens over na. Dit lukt zelfs centrale banken niet. Als bedrijven niet meer kunnen of willen lenen? Wat moet je dan verzinnen om dezelfde mensen aan de investeringen te zetten?
    De kern van het probleem.

  • Gerard

    Huub,
    Dat geld wordt WEL geinvesteerd in de echte economie.
    Hier worden aandelen van gekocht omdat de rente niks opbrengt.
    Er worden gewoon niet genoeg obligaties uitgegeven om het in de economie te pompen. Er is geen vraag naar. Welk bedrijf gaat dan nog uitbundig uitbreiden?

    Nadja,
    Er is een heel groot verschil met de jaren 30. Vandaar dat ik daar niet diep op inging. Zoveel verschil dat je niks kunt vergelijken. De valutahandel bestond toen nog bijna niet en werd alleen via 1 op 1 omgezet via de centrale banken.
    Het enige wat hetzelfde was, waren de te hoge schulden en deflationaire druk. Plus de overheden die failliet gingen en dit moet nog komen in deze tijd. Waren wel een paar keer kort bij met zuid Europa.
    De 4e grootste markt is de grondstoffenmarkt.

  • Huub

    @Nadja,
    @FD_Nieuws: Recordbedrag van $ 78.100 mrd ligt bij vermogenbeheerders https://t.co/FPkZJyLULR
    Juist ja, waarom wordt dat geld gewoon niet geïnvesteerd in de echte economie? Het is niet gezond als er in de financiele economie meer rendement te halen is als in de echte economie. Die situatie kan niet voortduren.

    En dan nog een uitsmijter: tweet van @JonDav65: @FD_Nieuws #FTM zeg dat maar eens hardop: 78 duizend miljard. Met 10% los je alle ellende in de wereld op #sociaal

  • Nadja

    Gerard, re: De omvang is enorm en groeiende.
    Ik weet niet of we elkaar goed begrijpen. Mijn statement is dat nu in tegenstelling tot de jaren dertig geld OOK zijn weg kan vinden in de financiele markten. In de jaren dertig ontwaardde van alles en nog wat in de reele economie, het geld trok zich daar uit terug met vele faillisementen tot gevolg en dus het instorten van de economie.
    In de huidige K-winter rolt het geld inmiddels ook niet meer in de reele economie, immers echte diepte-investeringen blijven uit, want er is overcapaciteit, maar vanwege het bestaan van de vier giga-financiele markten bestaat nu – in tegenstelling tot de dertiger jaren – de mogelijkheid om het vrijgekomen geld daar in te laten doorrollen. En het gevolg daarvan: in de financiele markten ontstaan bubbels, ja feitelijk inflatie, terwijl in de reele economie deflatie heerst. En dat wordt nog eens versterkt door het CB-beleid om markt 2-waardepapieren (obligaties) om te zetten in markt 1 (valuta’s) die daarna weer in markt 3 (aandelen) en 4 (wat is dit?), maar ook bijvoorbeeld de vastgoedmarkt.
    Klopt mijn constatering? Is hier sprake van een groot verschil tussen de huidige en vorige K-winter?

  • Huub

    @Arjan, de cash strategie houd ik zelf ook al een tijd aan. Simpel, en weinig omkijken naar.
    @Gerard, wat denk je van het aandeel AbnAmro dat binnenkort gelanceerd wordt op de beurs?

  • Peter

    Denk dat de aandelen gaan uitbreken , is eigenlijk al aan de gang . . . Japan gaat stimuleren (20.000 is haalbaar) , DAX naar 11.800 , AEX naar 500 voor het einde van het jaar. Maar ja , ik trade ook maar van dag tot dag dus zit er bovenop. Als het omslaat zal het waarschijnlijk door een Black Swan zijn , iets met het Midden Oosten of zo. Dan snel short :-)

  • oxford.road
  • Arjan

    Iemand nog een strategie wijziging doorgevoerd n.a.v. het verloop van de beurzen en metalen de afgelopen maanden?
    Ik in ieder geval wel, cash verzamelen is nu het devies….aandelen en metalen nu beide niet meer aantrekkelijk gezien de richting van de bewegingen

  • oxford.road
  • Gerard

    Dat geld in aandelen stroomt komt door de extreem lage rente, niet zozeer door de financiele markten. Plus door het grote overschot aan geld welke ontstaat door veel te weinig vraag naar geld in de obligatiemarkt. Dit laatste op de overheden na natuurlijk.
    Daarom zeg ik hier steeds, kijk niet naar banken en pensioenfondsen, kijk naar de overheden. Daar ligt het grote probleem en grote gevaar. Laat je niet misleiden.

  • Gerard

    Nadja,
    De omvang is enorm en groeiende.
    Dat is waar centrale bankiers ook doodsbang voor zijn, volgens Nout Wellink. En hij kan het weten.
    Niet zo zeer aandelen, overigens. Dit is pas de derde markt van de 4. De grootste markt is de valutamarkt. Die is gevaarlijk. Op 2 de obligatiemarkt. Tja, en kijk alleen maar hoe hard die gegroeid is. Hoe gevaarlijk die is zagen we al aan het kleine Griekenland.
    Maar je hebt alle 4 markten hard nodig om de economie te laten draaien. Zonder zou je bijvoorbeeld ook geen salaris kunnen ontvangen. Bij veel bedrijven heb je daar alleen al valutahandel voor nodig.
    Naast de 4 markten heb je nog tientallen functies die ook onder financieele markten vallen. Het gewone betalingsverkeer of beleggen door pensioenfondsen en verzekeringen. Optiehandel en andere derivaten die risicos moeten dekken. Future handel die grondstoffen moeten stabiliseren of afdekken.
    Maar als in die ketting een schakel begint te haperen, krijg je rare dingen welke het vertrouwen onderling kan schaden. Dat zagen we in 2008. Het kan zomaar weer gebeuren.

  • Nadja

    Gerard,
    maar wat vind je van het statement dat de inflatie in de financiele markten heeft plaatsgevonden?
    Hoeveel bedraagt de omzet in de wereldwijde financiele markten ten opzichte van de GDP’s?
    In de jaren dertig waren de financiele markten relatief toch veel kleiner dan nu?
    Het geld (bijvoorbeeld maandelijks een vijfde van mijn salaris) pompt daar wel rond en drijft aandelenkoersen op in plaats van het uit te geven in de reele economie.

  • Gerard

    Nadja,
    De CPI en PPI zijn zeker niet de enige factoren, klopt.
    De K winter kenmerkt de overgang van desinflatie naar deflatie. Dit komt ook door overschot op de arbeidsmarkt en te veel schulden. Zolang de schulden blijven stijgen, des te hoger de druk op inflatie. Inflatie zit muurvast gekoppeld aan de gemiddelde lonen. Die zijn dalende door het overschot arbeidsmarkt. Dus bij dalende economie, worden deflationaire krachten steeds sterker. Dat is wat we nu zien.

  • Lalinea

    Als democratie zou bestaan, zou het verboden worden.
    bevestigd bij Farage!

    https://www.youtube.com/watch?v=feY-TYmmgLM

  • waterman10

    Dat interesseert mij niets of je het wel of niet eens bent met mij.
    Jij doet jouw eigen ding maar. Ik doe toch mijn ding bij silvermountain.

  • Huub

    @Nadja,
    Scherpe constatering!

    @waterman10,
    Niet mee eens.

  • waterman10
  • waterman10

    Gerard denkt dat hij alleen op de wereld is.

    Daarom ziet hij ook niet wat er werkelijk om hem heen gaande is.

    Hij ziet niet wat de boven hem gestelde echte machthebbers aan het bekokstoven zijn.

    Voor de grote beurscrash van 1929 waren er ook al duidelijk aantoonbare factoren die waarschuwde voor een beurscrash.

    Wat zal het nu anders zijn. De factoren zijn nog duidelijker waarneembaar dan toen in 1929 omdat de mens nu meer middelen heeft om zich te informeren.

    Maar ach,vergelijk het met iemand die een ander waarschuwt: dat ingeslagen pad is een doodlopend pad. Het zal je uiteindelijk nergens toe leiden

    Eigenwijs als hij is slaat hij de waarschuwing af en gaat toch dat pad af. Eenmaal het pad afgelopen tot het eind komt dan toch de confrontatie en het onvoormijdelijke.

    Hij moet zich dan omdraaien en zal zich in een moeilijke situatie bevinden met een gevoel van verspilde energie.

    Had hij nu maar geluisterd en het goede pad gekozen.

    Dan was zijn energie niet verspild geweest en kon hij met opgewekt hoofd de toekomst rustig en veilig tegenmoet gaan.

    http://www.history.com/this-day-in-history/stock-market-crashes

  • Nadja

    Gerard, re: Er komt geen hyperinflatie, en dat bleek ook. Voor enkele jaren terug liepen hier bloggers weg omdat ik de enige was die hyperinflatie niet voorspelde.
    Als je naar de CPI of PPI kijkt klopt dat zeker.
    Maar sinds enige decennia is er naast de reele economie ook een financiele markt met een enorme hoeveelheid assets waartussen dagelijks geld heen en weer beweegt. Je hebt hier eerder wel eens de immense bedragen genoemd.
    En die financiele markten zijn ten opzichte van de reele economie veel groter dan ze waren tijdens de bijvoorbeeld de vorige K-cyclus.
    Mag ik een voorbeeld geven van hyperinflatie: als je eind jaren tachtig een huis gekocht had was dit 18 jaar later drie maal zo veel waard. En dan aandelen, die zijn sinds de jaren zeventig behoorlijk over de kop gegaan, zelfs dusdanig dat velen denken dat aandelen alleen maar kunnen toenemen in waarde. In de jaren vijftig en zestig stonden aandelen twee decennia zo goed als stil.
    Dus ik denk dat we in deze K-cyclus, met als kenmerk het bestaan van giga-financiele markten parallel aan de reele economie, niet alleen de CPI of PPI als criterium mogen toepassen om te bepalen hoeveel inflatie er in onze economie is.

  • Gerard

    Einde van de beurs wordt al dagelijks voorspeld sinds 1929…

  • waterman10

    OBAMA ADMIN. COLLAPSING US ECONOMY USING CLOWARD-PIVEN STRATEGY
    https://www.youtube.com/watch?v=v3IriJQD0Sc

  • waterman10

    Jullie zien het niet,hè?
    Schei toch uit met jullie beurs hypocricie,want daar gaat toch een eind aan komen.
    Stilte voor de storm zeg maar.
    Stilte,omdat de media zwijgt en het volk met reclame ,brood en spelen in slaap heeft gesust.
    Daarom zien mensen ook niet meer over wat hun te wachten staat.

    The End of America….The Cloward-Piven Strategy.

    https://www.youtube.com/watch?v=n5xJZEY3oz0

  • Huub

    “Kees de Kort heeft een advies voor jongeren onder de 35 jaar. Zij zijn volgen Kees enorm de l*l” https://t.co/v7rkeuNLNN

  • Gerard

    Huub,
    We zijn nog niet hersteld van de vorige recessie 2008. En toch stegen de beurzen met 300% vanaf het dieptepunt maart 2009.
    Zolang rente laag blijft is er niks aan de hand. Ook niet in een volgende reseccie. De vraag is daarom, kunnen de overheden dit overleven? Griekenland, Portugal, Spanje, Brazilië, Argentinië? Centrale banken drukken de rente wel weer, hopen we. Maar hoe lang gaat dit goed? Niemand die dit weet. Daarom zeg ik steeds, spreiden, spreiden, spreiden. Aandelen, obligaties, cash plus edelmetaal. Wat er ook gebeurt, alle assets tesamen blijven de waarde portfolio behouden, gegarandeerd. We kunnen toch niet voorspellen.

  • Huub

    “De economie staat alweer zwaar onder druk. Chinese staalproductie maakt zware verliezen, evenals de olie industrie. De vraag valt stil, de productie blijft hoog. Daarnaast, de VS boekte nog 4% GDP in Q2, nu Q3 nog maar 1%.”

    Goed dat je dit nog eens duidelijk maakt. De verhalen in de MSM zouden ons hier anders doen geloven. Mijns inziens profiteert de economie van de blijvend lage rente, herstel-werkzaamheden en -aankopen (bepaalde aankopen kunnen immers niet uitgesteld blijven worden) en vooral de laatste maanden van de lage energieprijzen, dus wat meer koopkracht. Maar dat die prijzen omlaag tuimelen omdat de wereldeconomie op een recessie afstevent is de de echte oorzaak, waarvan we de gevolgen dus nog gaan merken. Koninklijke Olie (miljardenverlies) loopt voorop in de harmonie.

    Aandelenbeleggers, steeds meer aangevuld met particulieren die de weg naar de beurs weer gevonden hebben, blijven zo lang de economie niet hard groeit geld stoppen in aandelen en reageren daarnaast vooral op het beleid van de centrale banken. Maar wat denk je dat er gebeurt als de economie in een recessie aanbeland?

  • Huub

    @Gerard,
    “Zolang de economie niet aantrekt, blijft zilver en goud op dit lage niveau. Helaas, het is niet anders.”

    Dan kunnen we nog heeeeeel lang wachten.
    Zou de rente van te voren niet gaan stijgen?

  • Nico
  • Nico

    VOORBEREID OP DE GROTE KLAP?

    ACTIVA-INFLATIE MOET STRAKS EEN FLINKE VEER LATENhttps://www.youtube.com/watch?v=sriXx9-V1Bk!

  • Arjan

    Gerard, ik heb grondstoffen en mijnbouw aandelen/fondsen gekocht in 2013 omdat de wereld economie weer aan ging trekken en alles op een dieptepunt stond…Toen haalde ik mijn informatie enkel van beurs.nl en de MSM….Wow, wat een leugens heb ik gelezen destijds!
    Ik moet de persoon die achter op mijn voiture klapte eigenlijk hartelijk danken dat deze klap zo hard was dat de voiture vervangen moest worden. Toen heb ik besloten een grote berg aandelen/fondsen (die op een kleine winst stonden) te verkopen..restant staat nu zo ver onder water dat ik er niks meer mee doe, zeer lange termijn belegging.

    Onlangs toen de olie naar $39 viel nog een nieuw gokje genomen op een rebound van de prijs, staat nog redelijk ervoor nu.
    Daarnaast ook goud miners terug gekocht en die lijken stabiel tot iets hoger te gaan (zeer volatiel maar dat weten we). Dit zijn de speculatieve handelingen van mijn kant want ik geloof niet dat de volgende QE actie van de USA of rente verhoging goed gaat zijn voor de stabiliteit van de wereld….een oorlogje zal de olie en metalen stuwen waarna ik winst ga nemen.

  • Gerard

    Arjan,
    Banencijfer is volgende week vrijdag. Ik vrees dat dit de bevestiging wordt van de inkakkende wereld economie, die nu ook de VS gaat raken.
    Hoeft zeker niet te betekenen dat aandelen zullen inzakken, integendeel. De volgende QEs staan alweer op de planning. Maar blijf weg bij grondstoffen, olie en mijnbouw.

  • Gerard

    De economie staat alweer zwaar onder druk. Chinese staalproductie maakt zware verliezen, evenals de olie industrie. De vraag valt stil, de productie blijft hoog. Daarnaast, de VS boekte nog 4% GDP in Q2, nu Q3 nog maar 1%.
    Zolang de economie niet aantrekt, blijft zilver en goud op dit lage niveau. Helaas, het is niet anders.
    Je kunt natuurlijk altijd blogsites opzoeken die goud en zilver naar 5000 en 60 voorspellen. Ga je gang. Maar ik vertel toch liever het eerlijke verhaal.
    Er komt geen hyperinflatie, en dat bleek ook. Voor enkele jaren terug liepen hier bloggers weg omdat ik de enige was die hyperinflatie niet voorspelde. Ze vonden die voorspellingen wel op andere sites.
    Maar ik heb ook gezegd, als geen hond dit blog nog leest, dan pas gaan goud en zilver weer leuk stijgen.

  • Gerard

    Arjan,
    Tja, die eeuwig durende loei sterke USD…
    Dit was, is en blijft de vervelende factor waar edelmetaal last van heeft.
    In EUR gaat edelmetaal goed, maar die Draghi heeft vorige week met zijn praatje de EUR opnieuw zwaar onderuit gehaald.

    Peelduiker, is edelmetaal geen belegging dan?

  • peelduiker

    @ Marcel en Djennis , ik had toch gewaarschuwd dat Disqus grote shit is .
    Maar ik heb het toch al gehad met dit waardeloze blog waar alleen beleggers zitten die altijd winst maken.
    Deze lui zijn net zo ongeloofwaardiger als de FED dat ze ongestraft nog OOIT de rente zouden kunnen verhogen.

    Beter te stoppen met lezen en meer uit het leven te halen. Ik ga weer 4 weken op vakantie en dit keer Nieuw-Zeeland.

  • Huub

    @Arjan,
    De (papieren) prijs wordt zoals altijd bepaald door vraag en aanbod. Maar de vraag en aanbod-situatie wordt NIET bepaald door wat zich in de maatschappij voordoet – wat je zou verwachten – maar WEL door een aantal centrale bankiers die besluiten nemen met een eigen en politieke agenda voor ogen, En minstens zo erg is dat de meeste beleggers zich daar blijkbaar door laten sturen. Zie de heftige prijsbeweging van vandaag.
    Het is dus niet gezond meer, laat dat duidelijk zijn.

  • Arjan

    En weer gaan de metalen verder onderuit in USD, euro omhoog maakt het dubbel zuur.
    Morgen toch geen banencijfer mag ik hopen? Dan gaat de dumperij in de hoogste versnelling als er ook maar 1 baantje meer bijgekomen is dan ze verzonnen hebben

  • marcel

    Ik ga ook maar weer een tijdje of line want er is weinig aan zo de groeten aan allemaal

  • marcel

    Heb jij wel goed Djennis ;-]

  • Djennis

    @Marcel, zo zie je maar vernieuwing is geen verbetering!

  • marcel

    MIS veel namen bv Rise en Shine …erg jammer

  • oxford.road
  • oxford.road
  • oxford.road
  • Arjan

    Dollar knetter sterk. …metalen in de verkoop zoals altijd, niet onverwacht

  • marcel

    F.CK hij ging nog wel zo lekker in de middag

  • oxford.road

    Return Gold Explorers versus Gold
    http://stockcharts.com/h-sc/ui?s=gldx%3Agdl
    Return Gold Explorers versus SP500
    http://stockcharts.com/h-sc/ui?s=gldx%3A%24SPX

  • marcel
  • marcel

    koers bots iedere keer op 1180 daar moet hij vanavond op een positief rentebesluit doorheen

  • marcel

    De laatste tijd gaat hij wel redelijk in eurie ;-] maar hij moet nog wel een stukkie .Als hij boven de 1200 in dollar gaat kan het wel is heel positief uitpakken mvg

  • oxford.road

    QE = water geven aan een steen in de hoop dat er dan bloemen gaan bloeien ………
    http://www.beurs.nl/nieuws/buitenland/3869538/baas-letse-centrale-bank-skeptisch-over-qe

  • oxford.road
  • oxford.road
  • oxford.road
  • https://twitter.com/Floesh Floesh

    Whether the IMF includes the yuan in the SDR is meaningless for the reserve
    currency must be a deep market and a place to park big money.
    http://www.armstrongeconomics.com/archives/38655

  • waterman10

    Een voorbeeld van schoolindoctrinatie in het huidig engels onderwijs.
    Tsja,als leraar moest hij blijkbaar op z’n strepen staan,niet?

    http://www.dailymail.co.uk/news/article-3291895/The-grade-math-question-puzzled-5-5-5-15-NOT-correct-answer.html#ixzz3pnAOBMwO

  • waterman10
  • waterman10
  • waterman10

    Jij bent niet alleen.
    Zijn we wakker nu?

  • waterman10

    En wat zeg je dan tegen je vrouw na een zware werkdag?

    Je bent niet allen. Ik zal bij je zijn.

    https://www.youtube.com/watch?v=L4ZLDmlOiCg

    Zware tijden komen nu.
    Nu zal blijken wie de echte helden van Nederland zijn.

  • waterman10

    Ach ja,ik heb mijn werk nog dus ik verdien.

    En om mijn vermogen veilig te stellen is het toch maar fijn om wat fysiek te hebben.

    Het slaapt tijdens de nacht wel iets rustiger,kan ik jullie verzekeren.

    Ik zou eigenlijk geen jukebox meer doen,maar ik kon het even niet laten om even de tango te doen. :)

    https://www.youtube.com/watch?v=iq4KFnGZaDw

  • Gerard

    Tja, edelmetaal is op dit moment niet zoveel aan de hand. Het bodem scharrelen gaat maar door. Wel ligt het een stuk hoger dan op de eerdere bodem van 1200, gezien vanaf de waarde van de USD. Die is immers 20% hoger nu en goud is zeker geen 20% gedaald. Het gaat dus heel goed met goud maar het gaat langzaam. Goud is heel lange termijn.

  • marcel

    Wachten is op morgen fomc

  • marcel

    `Maar nu nog de vraag hoe denk je over edelmetaal op moment .

  • Gerard

    Marcel,
    Die link naar NPO is zeker geen onzin. het klopt grotendeels wel. Er zal altijd wel eens wat scheef lopen binnen de financiële markten. Maar dat is ook niet nieuw. Het gebeurt gegarandeerd weer eens.
    Maar is er iets in de wereld waar het nooit fout gaat? Helemaal NIETS. Het is ook niet te voorkomen en te managen. Het is ook zeker nodig om van tijd tot tijd de regels aan te passen. Net zoals dat bij verkeersregels ook gebeurt. Dit wil ook niet altijd zeggen dat het verkeer niet deugt en daarom maar weg moet gooien. Zo is het ook met de financiële markten. Uiteindelijk bracht het ons wel hoge welvaart.

  • Gerard

    Marcel,
    re. @Gerard in 2000 had je een record van 1400 aex delen in euro 635 !!!! na 15 jaar nag steeds niet op die stand terug dus ben het helemaal niet met je eens

    Pas op. Dit is niet wat het lijkt. De samenstelling AEX bestond in 2000 voor 50% uit financials. Die zijn allemaal failliet gegaan. Fortis + ABN Amro + Aegon. Hoewel de laatste alleen van de beurs gehaald werd. Nergens ter wereld bestond de samenstelling uit 50% financials.
    De samenstelling is nu totaal anders. je mag de top AEX op 500 zetten (volgens de berekeningen VEB), ex financials.

    Maar je hebt wel gelijk als je stelt dat de meeste indexen zoals de DAX, SP500 al over het niveau van 2000 en 2006 zijn gegaan, en dus niet goedkoop meer. Als je nu de SP500 vanaf 1916 (dus 100 jaar) neemt, dan zie je een 100 jarige rechte trend omhoog, dwars door alle crashes en bearmarkets heen. Het volgt natuurlijk ook de inflatie. En zeker, de samenstelling van de SP500 werd ook vaak gewijzigd. Maar dan nog.
    Overigens laat goud ook zulke 100 jarige trend zien. Dit zit ook in de inflatie.
    Zowel goud als (gespreide) aandelen laten een mooie en zekere uptrend zien over de heel lange termijn.
    Dus ga je voor lange termijn? Zoals pensioensparen? Dan zijn zowel edelmetaal en aandelen ideaal. Maar je moet ze dan wel op tijd “wegen”. D.w.z. als je 50/50 doet, om de 3 maanden gelijktrekken naar 50/50. Dus als goud hard stijgt en aandelen dalen, dan verkoop je wat goud en koop je wat aandelen tot opnieuw 50/50. En omgekeerd natuurlijk ook. Ik kan je dan garanderen dat het dan ONMOGELIJK is om ook maar EEN cent verlies te maken.
    Dit noemen ze een “gewogen” portfolio. Meestal op 4 assets plus binnen de aandelen ook een extra weging op de sectoren.

  • oxford.road

    Silver’s deep undervaluation ……
    http://zealllc.com/2015/sildpuv.htm

  • marcel

    Gerard gelijk dat aandelen besproken mogen worden maar zoals ik laatst al aangaf zie ik bij jou alleen nog maar bijna aandelen en geen PM.Is dit omdat je eerder steeds schreef dat de bodem 1180 was voor goud en je daar finaal fout zat ?
    Je kunt dingen fout zien hoor je bent een mens dat zijn wij allemaal als je het dan ook maar toe kan geven ! mvg

  • marcel

    @Gerard als je bust en booms gezien hebt heb je door de ewen heen op 7 a 8 jaar een crisis maar dat vergeten de mensen iedere x zie docu .Ik stap bij de volgende in aandelen sla de aex onder de 200 gaat dan zit je altijd goed bij de volgende stimu .Nu zou ik niemand adviseren om nu in aandelen te gaan want we zitten al weer op 7 jaar .Ik weet zeker dat jij deze docu leuk vind en deze komt niet van een onzin site zoals jij alles ziet .Ik ben benieuwd mvg.http://www.npodoc.nl/documentaires/series/npo-doc-exclusief/2015/boom-bust-boom.html

  • marcel

    @Gerard in 2000 had je een record van 1400 aex delen in euro 635 !!!! na 15 jaar nag steeds niet op die stand terug dus ben het helemaal niet met je eens DUS DIT IS HET Feit dat diegene al 15 jaar wacht !!!

  • marcel

    Uiteraard niet voor de 99 procent ;-]

  • oxford.road
  • Gerard

    Waterman,
    Waar ik speciaal op doel is de gewogen spreiding in assets. Dus zowel edelmetaal, aandelen, vastgoed en cash. Daarmee is verliezen onmogelijk.
    Een spreiding maak je ook binnen aandelen. Er zijn zeker aandelen die risicovol zijn, zoals twitter, amazon. Maar je kunt hierin ook zonder risico beleggen. Dan heb je unilever, heineken, coca cola, colgate, enz. Velen van deze stijgen gewoon bij een beurscrash. Plus een dvidend tussen de 3 en 7%. De spreiding is daarom van belang. Als aandeel A failliet gaat onverwacht, dan heeft dat geen invloed op de winsten aandelen in je portfolio. Want er zijn altijd sectoren bij die door het dak vliegen, zoals apple, amazon, tesla, en zo meer.
    En daarnaast, als zilver zakt van 40 naar 16, dan maak je alsnog winst op het totaal.
    Daarom vind ik dat aandelen ook best besproken mogen worden. Daarbij, je hebt ook zilver en goud aandelen als miners, trackers en royalties. En natuurlijk opties die de aandelen bescherm

  • Huub

    Waterman10,
    Aandelen in bedrijven die iets maken en kunnen waar ze tov de rest van de wereld qua prijs/kwaliteit verhouding niet in geëvenaard worden, zouden opeens niet meer waard zijn?
    Crisis of geen crisis, ik kan het me niet voorstellen.
    Anders is het met staatsobligaties in landen met overmatige schulden, die maar niet afnemen.
    Maak je keuze maar.

  • Feestvarken

    Ben benieuwd hoeveel aandelen waard zijn als een bedrijf failliet gaat.

  • waterman10

    @oxford.road,
    Hahahaha,die spanjaard mag wel eens een bezoekje brengen aan de tandarts.
    Het lijkt wel de aandelen stoelendans met die beleggers in België. :)
    Belgen stappen massaal over naar tax lien en tax deed investeringen

    http://taxlien.nl/geen-speculatietaks/

  • Gerard

    Sorry, maar je gooit beleggen in het algemeen weg als “gokken en casino”. En tegelijkertijd beleg je zelf ook. Als je 100% van je spaargeld in zilveren muntjes stopt, dan ben je pas ECHT aan het “gokken”. Als je kritiek hebt op gokken, dan moet je dat zeker NIET doen. Neem dan een voorbeeld aan pensioenfondsen. een keurige spreiding en ook nog wettelijk geregeld.

  • oxford.road

    Belgie lost wereldwijde speculatie op met een ” speculatietaks ” …….
    http://beurs.com/2015/10/26/nog-eentje-die-zich-rot-lacht-met-de-speculatietaks/68652

  • waterman10

    Dus mijn advies,
    Laat je niet chippen en dek jezelf in met fysiek goud en fysiek zilver.

  • waterman10

    Ik wil de koopkracht nog wel eens zien als de aandelen papiertjes van Gerard niets meer waard zijn.
    Ik weet nu al wat dan de meest gewilde asset zal zijn.
    Daaaaaaaaaag Gerard!
    Je zit naast het net te vissen. :)

  • waterman10

    Wat ik hier doe durf jij mij te vragen?
    Dit is silvermountain,je weet wel de plek waar je fysiek goud en fysiek zilver kunt kopen.
    Dit is geen aandelen/beleggers site.
    Ik kan beter aan jou vragen wat jij hier komt doen op een plek waar we het liefst over goud en zilver praten.

  • Gerard

    Djennis, mee eens.

    EU rechtse dictatuur zie ik ook niet echt. Eerder links tot extreem links. Maar bovenal en nog veel erger, imperialistisch.

    Nu is het wel zo dat Portugal en Spanje eerder rechts zijn dan links. Links staat voor alles voor de overheid, rechts alles voor het volk. Portugezen hebben niks op met de overheid. In die zin dan. Rechts staat in beginsel voor conservatief.

  • Etienne Timmemrmans

    @ Hendrik ,de EU een rechtse dictatuur ? Komaan zeg .

  • oxford.road

    The ECB has only just started QE …….
    https://twitter.com/jsblokland/status/658044596627337216

  • Djennis

    O ja, @ Marcel

  • Djennis

    En Gerard voor 1940 had iedereen je voor gek verklaard als je gezegd had dat er een wereldoorlog kwam … Zeker niet waar, na de verwerping door de Nazi’s van de eigenlijk illegale Versailles declaratie en de daarin opgedwongen herstelbetalingen (onmogelijk te voldoen) en het verlies van forse stukken land (gebied afpak van Duitsland) en de aansluiting met Oostenrijk, en de Spaanse burger oorlog was het wel duidelijk dat er een oorlog zat aan te komen….

  • oxford.road
  • oxford.road
  • waterman10

    @Hendrik,
    De EU is een tussenproject wat ons door de strot is geduwd.

    Wie weigert zichzelf te onderwerpen aan dit project zal het mes figuurlijk gezien op de keel gezet worden.

    Het volgende project wat wij nu steeds meer dichterbij zien komen is een wereldproject.

    De euro en de dollar zullen in de nabije toekomst gaan verdwijnen,is mijn verwachting.

    Om dit te realiseren hebben de (onzichtbare) elite verschillende economische crisissen gecreëerd door mensen in schulden te lokken.
    De aller grootste crisis is niet meer ver verwijderd

    De vervangende valuta zal dan één wereldvaluta worden die alleen maar digitaal zal worden uitgekeerd.

    De zeg maar George Orwell natte droom om iedereen behalve de(onzichtbare)elite zelf,te chippen.
    Zonder die chip zal niemand meer kunnen kopen of verkopen.

    Een paar doelen van de Nieuwe Wereld Orde (NWO):
    1 wereldleider aan het hoofd van;
    1 wereldregering met;
    1 wereldleger,
    1 wereldvaluta,
    1 wereldreligie
    Dat ziet er niet veel belovend uit,als je het mij op de man af vraagt.
    Neem mij maar niet serieus,want ik ben maar een “complotdenker” :)

  • Gerard

    Waterman
    De enige asset die koopkracht weet te behouden, zo schreef ik. Dit is geen mening, het is bewezen een hard feit. Niet alleen sinds de crisis 2008 (plus 300%), maar al meer dan 100 jaren lang.
    Maar, vertel, zie je echt beleggen als gokken? In dat geval, wat doe je hier dan?

  • Hendrik

    In Portugal is links uitgesloten van de regering. De ware aard van de EU, een rechtse dictatuur, wordt steeds duidelijker.
    Blijkbaar heeft de (onzichtbare) elite het voor het zeggen. Angstaanjagend.
    http://linkis.com/www.telegraph.co.uk/qgwzX

    .

  • waterman10

    Donald Trump Calls Out Communist Bernie Sanders:
    Rips Dishonest News Media Before Crowd Of 20,000

    http://www.birtherreport.com/2015/10/record-trump-calls-out-communist-bernie.html

  • waterman10

    Iets anders.We weten allemaal hoe er touw wordt getrokken hier in Nederland, Daar hoeven we de tweede kamer maar voor te zien.
    In Amerika doen ze dit ook,alleen nog net iets harder.
    Zo populair is Obama niet meer in Amerika.
    Natuurlijk laat onze pro Obama NPO dit niet zien.

    http://www.birtherreport.com/2015/10/full-video-donald-trump-promises-to.html

  • waterman10

    Aandelen ,de enige asset? Waarom spreek jij eigenlijk zulke onzin?
    Ik heb dit al jaren geleden zien aankomen.
    Vandaar dat ik gekozen heb voor die andere asset.
    Is daar silvermountain ook juist niet voor opgezet?
    Kijk,now we talking real business

  • waterman10

    Het verlies van jullie gegok moeten jullie niet keer op keer op de regering en vooral niet op de modale bevolking afschuiven.
    Zij hebben er immers niet om gevraagd.
    Hier is geen woord turks of chinees bij.

  • waterman10

    Nee,dat zal jij bewust niet begrijpen.
    In casino’s wordt toch ook gegokt ,Gerard?
    Of niet soms?
    En gokken is ook precies wat die fondsen doen met de premies die de werkende maatschappij iedere maand inlegt.
    Waarom vertel jij dit niet gewoon hier bij Silvermountain?
    Maar niet getreurd hoor,want ik rapporteer het wel:
    Zwarte zwanen – Gokken met uw pensioenpremie

    http://www.uitzendinggemist.net/programmas/5600-Zwarte_zwanen_Gokken_met_uw_pensioenpremie.html

  • Gerard

    Daarbij, pensioenfonden beleggen in aandelen omdat dit de enige asset is die de koopkracht kan behouden. Obligaties staan immers ver onder de inflatie.

  • Gerard

    Ik begrijp niet goed wat je bedoelt. Pensioenfondsen spelen niet in casinos.
    Maar door de hoge volatiliteit kun je tussendoor op aandelen in een normale correctie tot 20% tijdelijk lager staan. Dat is heel normaal en had ik ook. Dit weet elke belegger.

  • waterman10

    En wat vindt Gerard hiervan dat onze pensioenfondsen gebruikt worden om casino mee te spelen?

  • Huub

    Tweet van Eric Mecking:
    ‘140 miljard euro pensioengeld in rook opgegaan’ http://www.nu.nl/geldzaken/4151350/140-miljard-euro-pensioengeld-in-rook-opgegaan.html … Het zal nog veel harder gaan roken …

  • oxford.road
  • Gerard

    Oxfort
    Toch had die Faber begin dit jaar op CNBC wel deze 20% correctie voorspeld. En dat klopte. Niet dat dit zo moeilijk te raden was, het zat eraan te komen en moest gewoon gebeuren.
    Desondanks, ik kijk regelmatig en graag naar Faber. Het is een slimme man. Maar echt in de toekomst kijken kan hij natuurlijk ook niet. Of zijn voorspellingen uitkomen boeit mij eigenlijk helemaal niet. Maar ik ben het vaak met hem eens.

  • oxford.road

    MOST BULLISH SIGN IMAGINABLE !!!!!!!!!!!!!!!!
    http://inflation.us/gold-miners-most-bullish-sign-imaginable/

  • waterman10

    Waar blijven jullie nu allemaal?

  • waterman10

    Full Show 10/19/15: Trump is Right Again (This Time on Bush & 9/11)

    https://www.youtube.com/watch?v=gWKxzz1fHuU

  • Gerard

    Marcel,
    Re. Gerard leest slim beleggen !! alsof daar wat zinnigs vermeld wordt.
    Soms wel.

    Re. En Gerard voor 1940 had iedereen je voor gek verklaard als je gezegd had dat er een wereldoorlog kwam.
    Absoluut!

    Of dit echt een dead cat bounce is weet ik natuurlijk ook niet. Maar lange termijn is altijd stijgende. Al meer dan 00 jaar. Bovendien, centrale banken dulden geen bearmarket meer. Het zou het consumenten en ondernemersvertrouwen ernstig schaden. Vandaar.

  • Arjan

    Gas eraf Waterman, hahaha

  • waterman10

    Donald Trump 9/11 VETERAN’s vs JEB George W. BUSH WAR on TERROR It’s All a BIG LIE WTC

    https://www.youtube.com/watch?v=DfHx_wu-Ptg

  • waterman10

    JEB BUSH 9/11 DONALD TRUMP – Follow The Money – 9 11 Trillions WTC

    https://www.youtube.com/watch?v=hkX1vWDHRwc

  • waterman10

    From the states, from the common man
    Donald Trump Will Have Obama Put In Jail If Elected

    https://www.youtube.com/watch?v=bXqmggf_6bM

  • waterman10

    Nu moet ik even weer iets gas terugnemen om anderen te laten posten.

  • waterman10

    Dat die man dom is kun je wel uit het volgende lezen:

    Top 7 Warren Buffett Quotes on Gold Investing

    http://commodityhq.com/education/top-seven-warren-buffett-quotes-on-gold-investing/

    Warren Buffet heeft dan wel een ander voordeeltje.
    Hij mag het billenmaatje van Barry Obomba zijn.

  • waterman10
  • waterman10

    Het is dus nu een zaak van leven en dood om bij de les te blijven.
    Gold Will Take Off Once Market Comes to Terms With Reality

    https://www.youtube.com/watch?v=C1T48K61OWs

  • oxford.road
  • waterman10

    Oke,deze nog.

    Zo goed gaat het in Amerika helemaal niet.
    Ik bedoel hiermee de mens die hard moet werken voor wat luttele dollars.

    Is het voldoende voor een dak boven hun hoofd?

    Hundreds of full-time New York City employees currently homeless – report

    https://www.youtube.com/watch?v=rIQhiq_gBSo#t=27

    In Nederland lees ik ook steeds meer berichten over mensen die door inkomensverlies dreigen uit huis te worden geplaatst of in een schuldensanering terecht te komen.
    Dus zo geweldig gaat het in ons eigen land ook weer niet.
    En Draghi ? Die ben ik ook nog niet tegen gekomen op straat met grote zakken euro’s voor de werkman of voor mensen in financiele problemen.

  • waterman10

    @Marcel,
    Je vroeg mij om wat minder jukebox te plaatsen hier.
    Ik dacht dat het aantal nog wel mee viel.
    Maar goed,je hebt gelijk. Ik moet iets meer bij de les blijven.
    Mijn ogen zijn iedere dag gericht naar Amerika. Dit continent van de wereld bepaalt namelijk ook hoe sterk de europese markt stand zal houden.
    Klapt de dollar,klapt ook de euro.
    Debt Ceiling Breached – Emergency Measures Ensue. Mike Maloney’s Daily News Brief

    https://www.youtube.com/watch?v=jCGAV2-FkFc#t=142

    Jij en ik weten ook wat dan uiteindelijk stand zal houden.
    Dit was dan weer voorlopig mijn bijdrage op silvermountain.

  • oxford.road

    De man die al jaren de grote bearmarket der bearmarkets voorspelt , wordt nu ook ” bullish ” …….
    https://slimindividend.com/marc-faber-verwacht-toch-geen-correctie/3617

  • marcel

    En Gerard voor 1940 had iedereen je voor gek verklaard als je gezegd had dat er een wereldoorlog kwam .

  • marcel

    Gerard het valt mij op dat je niet vaak meer over PM tikt

  • marcel

    Waterman ,,, iets minder jukebox zou beter zijn ik lees liever de stukjes die jij schrijft of goede links mvg

  • marcel

    Gerard ik moet toegeven dat je goed zat met de bodem op 400 [zolang het duurt] maar wat dacht je als china met de volgende slechte cijvers en statistieken komt !!! dan is dit echt wel een dead cat bounce hoor maar eerlijk is eerlijk hier zat jij goed .

  • marcel

    Gerard leest slim beleggen !! alsof daar wat zinnigs vermeld wordt

  • Enrico

    Gerard,
    ik kreeg een melding dat mijn eerdere vraag door de Silvermountain goedgekeurd moest worden. Ik stel hem nog maar en keer, sorry als hij dus straks dubbel is.

    Denk je dat de komende week de AEX zijn stijging van afgelopen week kan vasthouden? Het Draghi kanon, de ECB en Chinese renteverlaging hebben we nu gehad. Welke “stimulerende middelen” zijn er nog voorhanden? De komende Q3 cijfers van Philips, Heineken en Randstad kunnen misschien voor een positieve impuls zorgen, maar hou je daarmee de stijgende lijn overeind?

    Verder zeg je dat je je nooit laat beïnvloeden in je beleggingen. Maar beleggen heeft toch altijd een “gok faktor” in zich? En juist die faktor kan makkelijk worden beïnvloed door alles wat je leest, hoort. Ik bedoel, we zijn toch allemaal mensen, dus beïnvloedbaar?

    Of ben je inmiddels zover als belegger dat het je lukt om je gevoel 100% uit te schakelen?

  • Arjan

    Wat Huub zegt: Er wordt weer heel wat VOORSPELD!
    Voorspellingen komen vaak niet uit…..korte termijn denkerij ten top.

    Gister zagen dat de commodities allemaal tegelijkertijd een stap terug deden.
    Als er echt een grote groei was geweest dan was de vraag naar grondstoffen wel gegroeid i.p.v. nog steeds dramatisch.

    Mooi pipedream deze beurs, stijgen op HOOP……..mijn god! Ik moet dat eens aan mijn directeur gaan uitleggen dat ik geld in apparatuur ga stoppen omdat ik hoop dat er vraag komt van klanten die niet bestaan, denk toch eens na.

    Daarnaast zien we dat vieze opgelegde fiat muntje van ons harde klappen oplopen, zo’n 3% in “waarde” lager t.o.v. de USD. Valuta oorlog blijft voortgaan en is echt GEEN goed voorteken.

    Goud daarentegen lijkt in euro weer in de oude stijgende trend te zitten, zilver kwakkelt nog maar dat is historisch gezien ook niet vreemd.

  • oxford.road
  • Gerard

    Huub,
    Waar staan we nou?
    In september werd gevreesd voor enorme neergang en recessie economie.
    In oktober kan het niet meer stuk. Alles groeit en bloeit.

    Zie je nu waarom je als belegger beter helemaal niets moet lezen?
    Ik laat mij nooit beinvloeden in mijn beleggingen.
    Begin september waren alleen maar prachtige koop momenten. Dat heb ik hier ook aangegeven.
    Maar waar we staan? Slechte langzame economie met te hoge schulden en te lage rente.
    De centrale banken vangen alles wel op met extra maatregelingen. Dus slecht nieuws is goed nieuws voor aandelen. Dat zien we toch al jaren?

  • Gerard

    Peter, eindelijk iemand die het begint te snappen. Juist dit bedoelde ik steeds.
    Waar blijft die gruwelijke aandelen crash nou, die 10 tallen onzinsites voorspelden?

  • Huub

    AMSTERDAM (ANP) – Centrale banken hebben beleggers in de laatste dagen van de week nieuwe hoop gegeven. Nadat de ECB donderdag met de belofte van nieuwe stimuleringsmaatregelen al zorgde voor stevige koerswinsten, gingen de graadmeters vrijdag verder omhoog dankzij de renteverlaging die de Chinese centrale bank aankondigde.
    In Amsterdam eindigde de AEX-index met een winst van 1,6 procent op 465,05 punten. De MidKap steeg 1,5 procent naar 695,81 punten. De beurzen in Parijs en Frankfurt wonnen 2,5 en 2,9 procent. In Londen steeg de FTSE-index 1 procent.

    Het beurssentiment werd ook geholpen door goede kwartaalcijfers van grote bedrijven. Vooral grote Amerikaanse technologiebedrijven als Microsoft, Amazon en Google-moeder Alphabet kwamen in de tweede helft van de week met onverwacht sterke resultaten naar buiten.

    Holladiee! Het feest op de beurzen is weer hervat. Met dank aan de ceremoniemeesters, Draghi en Yellen.

  • Huub

    @Gerard,
    Waar staan we nu?
    Obligatierente 10y rond 2.08, weinig beweging.
    Voor aandelen wordt door velen de komende 6 maanden een bullmarkt voorspeld, wel veel volatiliteit.
    Onroerend goed in NL zit weer in de lift, het lijkt dat daar het goedkope geld naar toe beweegt.
    Schulden blijven toenemen, vooral bij de overheden. De kosten van de vluchtelingen komen hier bovenop.
    De werkeloosheidsdaling is tot tot stilstand gekomen, blijft > 600.000 mensen.
    Goud houdt mooi stand, in euro tov een jaar geleden zelfs van 32000 naar 34000 gestegen. Mooi toch.
    Maar what’s next?

  • waterman10

    Zal ik je aan het lachen maken op vrijdagavond?
    Ancient china song by Mr. Nicky – Blurred Lines

    https://www.youtube.com/watch?v=QTNyIJHcPd0

  • waterman10

    Niks meer op tv,geen winsten meer de beurzen?
    Zullen we dan maar weer in een kringetje onze hoofden bij elkaar steken?
    Brainstormen hoe nu weer verder te gaan.
    Ik heb zo’n voorgevoel dat uiteindelijk dan toch de harde PM’s ter sprake zullen komen, :)
    https://www.youtube.com/watch?v=WROJl6QtNMk

  • waterman10

    Jeminee,wat een spooksteden en spook winkelcentra’s kennen ze daar in China.

    Doet me denken aan dit lied:

    https://www.youtube.com/watch?v=ftwcWOmTcKM

  • Peter

    Oh nee , nu weer dit : http://www.investing.com/analysis/saudi-arabia%E2%80%99s-downstream-shopping-spree-268944 . . . Beter maar niks meer lezen , zonde van de tijd. Bijna eind oktober en de wereld is ook nog steeds niet vergaan , alle spookverhalen kunnen dus de prullenbak in . . . Dan maar ff NPO kijken , oh nee , die boycot ik al meer dan een half jaar gottseidank . . . :-)

  • marcel
  • Peter
  • waterman10

    http://therealasset.co.uk/how-to-guide/about-gold/background-gold-investing/paper-gold/
    Marcel,als je het niet echt vasthoudt bezit je niets.
    Veel van die goudaandelen goeroes zitten nu met waardeloos papier wat weer moeilijk om te zetten is naar fysiek.
    Of dacht je soms dat het gele goedje onbeperkt uit de aarde omhoog gehaald kan worden?
    Misschien bij die dagdromers,maar niet in de echte wereld.
    Laat je maar niets wijsmaken.
    Wacht nu maar rustig af dat de goudprijs gaat exploderen.
    Dan spring je als fysiek bezitter een echt gat in de lucht. :)

  • waterman10

    A Thing Called Love :)

    https://vimeo.com/72493060

  • marcel

    Nu zie je zuivere papierdump manipulatie .Vieze vuile hufters zijn het grrrrr

  • waterman10
  • waterman10

    Mannenkoor Karrespoor – Mooi Man :)
    Proost allemaal,hihihihihihi

    https://www.youtube.com/watch?v=WR0s93wGZe0

  • marcel

    hij ging lekker

  • waterman10

    We gaan dan maar eens echt feesten.
    Tel jullie zilverlingen en goudbaartjes nu maar eens. :)

  • waterman10
  • marcel

    Hij gaat lekker rrrr

  • waterman10

    Gaat U maar eens even daar tegen de muur staan,Jeroen Dijselbloem:

    https://www.youtube.com/watch?v=02GgsNHcoNw

  • waterman10

    Tsja Djennis,Nederland heeft zichzelf de strop om de nek gedaan door toen akkoord te gaan met dat ESM verdrag.
    Nu verwacht politiek den Haag zeker van werkend Nederland om onze broeksriem nog strakker aan te trekken.
    Wat die Brussel dienende Haagse mafia club zich niet realiseerd is dat onze broeksriemen geen gaatjes meer over hebben en die riem inmiddels al veel te strak zit

    Het wordt dus nu de hoogste tijd om onze broeksriemen eens van de broek af te halen om daarmee die Haagse volksverraders dan maar de klappen van de zweep te laten voelen.
    Om een mooi voorbeeld aan te halen over wat er geschreven staat over hoe Jezus de mammon dienaars de les leerde.

    Jezus zou zijn broeksriem hebben afgehaald om daarmee die mammondienaars/dieven eens flink op hun achterste te slaan.

    https://www.youtube.com/watch?v=TJ_Im9FJ_IQ

  • oxford.road
  • Djennis

    @Waterman, ik baal er ook ontzettend van, en zou het liefste morgen nog uit de Europese unie stappen, wat zijn die Denen dan toch slim geweest, die houden zo laat zeggen de helft van Nederland toch 3 miljard extra over voor de ontwikkeling van hun eigen land en bevolking in plaats van deze af te staan aan de volstrekt overbodige geldverslindende op 2 locaties gevestigde Europese fuck unie…

  • oxford.road
  • oxford.road

    A dangerous ” Price Inflation Overhanging ” is building …….
    http://inflation.us/a-dangerous-price-inflation-overhang-is-building/

  • oxford.road
  • waterman10

    Brussel legt Nederland naheffing op van € 446 miljoen .

    Nederland moet opnieuw een forse naheffing betalen aan Brussel. Het gaat dit keer om 446 miljoen euro. Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën schrijft dat in een brief aan de Tweede Kamer. Dijsselbloem had eerder al rekening gehouden met een nieuwe naheffing en daarvoor 612 miljoen euro gereserveerd.

    Vorig jaar oktober kreeg het kabinet van de Europese Commissie in Brussel een netto naheffing van 643 miljoen euro opgelegd. Die leidde tot verbazing bij het kabinet en tot grote commotie in de Tweede Kamer. Uiteindelijk bleken de cijfers te kloppen en maakte Dijsselbloem het geld eind december over.

    De nieuwe naheffing is het gevolg van een nacalculatie van btw-afdrachten door de 28 EU-landen en nieuwe berekeningen over de omvang van hun economie. Daaruit blijkt dat Nederland flink moet bijbetalen, doordat ons bruto nationaal inkomen in de periode 2011-2014 groter was dan eerder berekend.

    Over wat het kabinet doet met het verschil van 166 miljoen euro tussen het gereserveerde bedrag en de nieuwe naheffing wordt eind november een besluit genomen. Het bedrag van 446 miljoen moet in december worden overgemaakt.

    De Nederlandse naheffing is één van de grootste vergeleken met andere EU-landen. Ook Bulgarije, Ierland en Luxemburg moeten flink bijbetalen. In totaal moeten zestien landen extra betalen, twaalf landen krijgen geld terug. In totaal draagt Nederland dit jaar 7,8 miljard euro af aan de EU.
    Hier wordt je als werkman toch niet vrolijk van:
    https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-financien/documenten/kamerstukken/2015/10/20/kamerbrief-over-achtste-aanvullende-eu-begroting-voor-2015

    Als die Dijselbloem eventjes denkt aan mijn werkbeurs te komen sla ik die vent hoogst persoonlijk tot appelmoes.

    Laat mij die volksverrader niet tegen komen op straat.

  • joepdekat

    Zilver: Sinds het laagste punt op 26 augustus dit jaar 17% gestegen
    zet het door of ketst het af op de 20% of gaan we het zelfden zien als in 2008.

  • oxford.road
  • waterman10

    Hoe is het eigenlijk nog met onze Nederlandse schatkist gesteld?
    Ik bedoel,ik werk m’n eigen de naad uit de broek iedere dag en ze plukken en plukken maar van mij.
    Alles voor die belastingdienst.
    Nu heb ik er geen moeite mee als er belastinggeld wordt gebruikt om ons sociaal stelsel in stand te houden.
    Maar ik heb er godverdomme wel moeite mee als ze het over de balk gooien en weggeven aan die paracietenclub in Brussel.

  • marcel

    Van mij part wordt de euro 1op1 Draghi bedankt

  • oxford.road
  • oxford.road

    Putin preparing for Russian Gold Standard …. ?
    http://inflation.us/putin-preparing-for-russian-gold-standard/

  • Joop

    https://en.wikipedia.org/wiki/Fractional-reserve_banking

    Because bank deposits are usually considered money in their own right,
    and because banks hold reserves that are less than their deposit
    liabilities, fractional-reserve banking permits the money supply to grow beyond the amount of the underlying reserves of base money originally created by the central bank.

  • Djennis

    Jezus Marcel, 4 uur….. must see, daar moet ik vakantiedagen voor gaan opnemen…, @ Gerard, nou bijna uit het niets dan niet geheel…..

  • Gerard

    Citaat:
    Wilde verhalen dat banken onbeperkt geld ‘uit het niets’ kunnen maken zijn niet gebaseerd op de feiten
    Komt ie weer he, de feiten…

    citaat:
    Commerciële banken zijn geldscheppende instellingen. Als een bank krediet verleent komt daardoor meer giraal geld in omloop. Dit is geen nieuw inzicht. Het staat al meer dan honderd jaar in de monetaire handboeken en iedere eerstejaarsstudent economie hoort het te weten. Toch hebben mensen dit opeens ‘ontdekt’ en ontstaan er wilde verhalen dat banken onbeperkt geld ‘uit het niets’ kunnen scheppen.

  • Gerard

    Onzinsites gaan een eigen leven leiden in de maatschappij, zucht…

    Mathijs Bouman ergert zich er ook aan nu er zelfs kamervragen gesteld worden op basis van onzin.
    Tja, en dit zeg ik ook al jaren….

    http://fd.nl/opinie/1123800/afdeling-geldschepping-bestaat-niet-op-de-bank

  • marcel
  • oxford.road
  • oxford.road
  • Huub

    Ai, en vandaag Tesla 10% onder uit!
    VW achterna?

  • oxford.road
  • oxford.road
  • Gerard

    Ho, editor hangt af en toe…
    Of je moet denken dat mensen in crisis tijd geen tanden meer poetsen en haar wassen? Dan moet je Colgate Palmolive verkopen natuurlijk… :)

  • Gerard

    Nu heb ik niks met IBM. Vind het een klotebedrijf.
    Maar een mening over Q3 is deze keer erg lastig. Het is zo vreselijk verdeeld. Zo is Wall Mart dramatisch, en Amazon super. En zo is dat met alles op het moment. Zeg het maar? Ik ben niet de enige. Veel beleggers en analisten weten niet wat ze er mee aan moeten. Je proeft ook de verdeeldheid in de volatiliteit.
    Nu maak ik mij niet zo druk hierover. Ik probeer de pareltjes er wel uit te vissen, want die zijn er wel degelijk.
    Laat ik het anders zeggen. De index zweeft rond het gemiddelde. Doet per saldo erg weinig. Maar de inliggende bedrijven vliegen recht omhoog of ze zakken compleet door de grond. Maar steeds minder Europese bedrijven. Al zijn er wel enkele goede bij zoals BMW en nog een paar.
    Het is een lastige tijd. Maar maak je er niet druk om. Dek aandelen af en toe af. Houd het goed gespreid en blijf er zoveel mogelijk van af. Aandelen overleven elke crisis en crash. Ga desnoods even naar defensief. De goede tenminste. Of je moet denken dat mensen

  • Huub

    “IBM Reports Terrible Q3 Results: Worst Revenue Since 2002; Slashes Guidance https://t.co/upkut6QrCq

    @Gerard,
    Wat is jouw gemiddeld oordeel over de Q3 resultaten tot nu toe?

  • oxford.road
  • oxford.road
  • oxford.road
  • Gerard

    Enrico,
    Uit de enquette van NIPO blijkt dat particulieren langzaam over stappen op aandelen.
    Dit is inderdaad in het nieuws geweest. Ik heb nog geen signalen gehoord, maar ik neem aan dat dit in ieder geval Europa wijd is.

  • Enrico

    @Gerard
    enkele dagen geleden stelde ik je de vraag of er tekenen waren dat de particulier massaal aan het beleggen was geslagen. Je dacht toen van niet. Welke signalen hebben je van gedachten laten veranderen? Wellicht o.a. de tv reclame van BUX bv.? Of zijn er andere signalen?

  • oxford.road
  • Gerard

    Tja, particulieren stappen nu massaal in aandelen. Dat is de ontbrekende schakel voor een grote crash. Dat zal dan over een jaar of 2 a 3 zijn. Maar voorlopig gaan we nog fors omhoog, op die lage rente. Maar vergeet niet, op tijd eruit. Maximaal over 2 jaar. Bij een enorm dure beurs kun je extreem veel geld verdienen met long put opties. Om van te smullen! Ik kan bijna niet wachten.

    Huub,
    De technische analyse voor goud staat erg goed. Fundamenteel staat ook beter op de dalende USD. Bovendien zijn we nu de laatste bubbel, aandelen aan het opblazen, na obligaties en vastgoed. Dus wat blijft er straks over? Precies, goud…

  • Nadja

    Arjan, re: Dus China gooit nu naast zijn USD schuld papier ook de eeuwen oude gewicht eenheden de prullenbak in.

    Inderdaad een heel interessant statement van China dat een meester is in Control-C (copy)=strategie, maar nu blijkbaar wil afwijken.

  • Huub

    Zie volgende twee berichten:
    @news_economie: Rente laag, beleggen veel populairder #Economie http://t.co/sep1DaNWh1 http://t.co/znh7CAxCAi
    @NOS: De rente blijft laag, dus gaan we steeds meer beleggen: http://t.co/V1KgtcD5mE

    Dat zou mooi zijn, want dat signaal was welk nog ontbrak voor een crash. Immers de geschiedenis leert dat in de periode voorafgaand aan aandelencrashes particulieren massaal instappen. De reden om in te stappen is nu wellicht anders – namelijk rente nul op spaargeld – dan vroeger – zoals eind jaren negentig toen aandelen maar doorstegen en er gekte onder particulieren was (worldonline bv) -, maar ik wacht meer op het moment dat de gekte uitbreekt om goud te verwerven.

  • marcel

    de volgende crisis .https://youtu.be/4ECi6WJpbzE

  • marcel

    Iedere 7 jaar een crissis.http://www.npodoc.nl/documenta

  • marcel

    De epo is uitgewerkt het is tijd voor PM ;-];-]

  • marcel
  • Arjan

    Dus weer QE is zeer waarschijnlijk, ook in de lijn van mijn verwachting!
    Ik denk dat de VAG groep alleen al over een paar maanden een zwarte wolk over het miserabele herstel van Deutschland gaat gooien.

    Nog een keer enorme QE programma’s gaat de beurzen mogelijk niet meer omhoog helpen, zie FED rente verhoging “discussie” debakel: Plots gaf een uitstel/afstel verhaal een dalende beurs ipv hopium effect als resultaat….vertrouwens kwestie, inderdaad!

    QE gaat valuta oorlogen nog meer aanwakkeren met alle gevolgen van dien….Straks EUR/USD 1:1 maar goud op 50 euro per gram (Ook maar meteen over op fatsoenlijke eenheid)

  • marcel
  • Arjan

    Ok! Dus nu kan straks iedereen van onder modaal tot rijk goud kopen en eenmaal “besmet met de koorts” gaat het hard met het omzetten van fiat papier naar metaal, hahaha.
    Dus China gooit nu naast zijn USD schuld papier ook de eeuwen oude gewicht eenheden de prullenbak in, aardig statement zeg ik!

  • Huub

    Kees de Kort legt nog eens goed uit waarom deflatie voor sommige mensen super is en voor velen heel slecht: http://t.co/kis9H75YZ0

    Voor velen slecht ja! Namelijk voor de overmatig met schulden belaste overheid en DUS gaat iedereen met wat vermogen hier mee voor betalen.

  • Huub

    @Gerard,
    “Maar met goud en zilver is toch meer aan de hand”.

    Waar baseer je dit op?
    Op basis van een negatieve argumentering in de zin van dat de andere assets inmiddels niet meer Interessant zijn? Dus dan maar goud? Immers je zegt dat “Aandelenbeleggers verdwijnen uit de arena” en inderdaad op http://www.pigbonds.info overheerst het groen. Dus er lijkt minder interesse in obligaties. De Zuid-Europese 2 jaars obligaties zullen wel rood zijn door de opkopen van de ECB.

    Heb je je eigen beleggingsstrategie nog aangepast op deze feiten cq opmerkingen?

  • marcel