Kenniscentrum The Silver Mountain

Lees hier onze columns over de financiële wereld, nieuwsberichten en tips bij het kopen van goud en zilver.

navbar-banner

De 10 redenen om zilver te kopen in plaats van goud!

03-09-2011 Bas

We staan aan het begin van een verschuiving van papieren activa naar reële activa. Veel mensen die tot deze ontdekking komen stappen direct in goud zonder dat ze weten wat ze precies doen. Ze willen gewoon zo snel mogelijk uit papieren activa.

Zelf kocht ik in eerste instantie ook goud totdat ik meer bekend raakte met zilver kopen en ik erachter kwam dat juist zilver de slimme investering is.

Mensen die overstappen van de papieren activa naar de fysieke markt stappen vaak in eerste instantie over naar de goudmarkt. Dit komt mede omdat de goudmarkt de grootste markt is voor edele metalen maar ook omdat de meeste reclame voor goud is. Ik denk dan ook dat goud vooral een instinctieve reactie is voor investeerders die een veilige haven zoeken.

Waarom zou u fysiek zilver moeten hebben en waarom juist nu?

Voor mij is zilver de enige investering, ik vind het simpelweg de beste investering die er is. Dit komt omdat zilver voor mij een fysiek product is. Ik investeer dan ook niet in iets anders dan FYSIEK zilver. Een bekend motto is: “if you don’t hold it, you don’t own it”. Mocht u toch willen investeren in SLV’s, zilvermijnen etc. dan vraag ik u dit: Hoe zou u zich voelen als u al die jaren gelijk heeft gehad door te investeren in zilver maar dat u hiervan niet heeft kunnen profiteren omdat u al die jaren in de verkeerde vorm van zilver heeft geïnvesteerd?

Zoals eerder gezegd staan we aan het begin van een verschuiving van papieren activa naar fysieke activa. De Amerikaanse dollar staat op het punt van omvallen, dit is een wiskundige zekerheid. Het omvallen van de dollar wordt de grootste gebeurtenis in de geschiedenis en zal invloed hebben op de gehele wereld.

Als het onvermijdelijke gebeurt zullen alle papieren active vernietigd worden. Dit geld voor de Dollar, Yen en de Euro. Dit geldt ook voor onze aandelen en opties. Maar ook voor onze pensioenen en sociale zekerheid.  Zonder valuta en de onzekerheid die hiermee gepaard gaat komt onze krediet tot stilstand. Dit resulteert in een stilstand in betalingen wat overgaat naar een stilstand in de markten en uiteindelijk leidt dit tot een stilstand van de wereld economie.

Waarom edelmetalen de juiste keus zijn.

Een stilstand van de wereldeconomie zorgt ervoor dat investeerders overstappen naar grondstoffen. Het probleem van de meeste grondstoffen is echter de opslag. Feitelijk gezien zijn de twee beste activa gedurende echte inflatie voedsel en brandstof. De mensheid kan niet zonder voedsel en/of brandstof. Echter als je geen boer bent en ook geen oliebaron is het haast onmogelijk om dit op te slaan. Dit brengt ons bij de metalen, maar ook hier is opslag een probleem. Voor $8000 kunt u een ton aan koper kopen maar hiervoor kunt u ook 4 ounces goud kopen. Dit is precies de reden waarom edelmetalen zo gewild zijn, ze zijn zeldzaam en het is mogelijk om veel waarde op te slaan in een kleine ruimte.

Eén van de grootste redenen waarom mensen investeren in edelmetaal is dat er weinig risico aan vast zit. De waarde van edelmetalen wordt afgeleid van zijn intrinsieke waarde van zeldzaamheid en van zijn mogelijke toepassingen. Met edelmetalen hoeft u niet bang te zijn voor een verslechterende economie. Hoe slechter de economie ervoor staat hoe meer mensen overstappen naar edelmetalen en hoe meer de prijzen worden opgedreven.

Waarom goud en zilver?

Op het moment dat u door heeft dat u moet investeren in edelmetalen moet u nog de keus maken tussen de 4 grote edelmetalen. Goud, zilver, platinum en palladium. Voor zowel platinum en palladium geldt dat ze zeldzaam zijn en worden gebruikt in het industriële proces. Echter voor beide geldt ook dat ze in de geschiedenis nog nooit zijn gebruikt als wettig betaalmiddel.

Met het vooruitzicht dat de valuta over de gehele wereld gaat instorten wil ik een edelmetaal waar de meeste vraag naar komt. Ik wil dan ook een edelmetaal waar er industriële, investerings- en monetaire vraag naar is.

Wat zijn de voordelen van zilver ten opzichte van goud?

Het bovengenoemde leidt ertoe dat alleen goud en zilver in aanmerking komen om in te investeren. Laten we nu bekijken wat de voordelen van zilver zijn ten opzichte van goud.

1. Zilver is de op één na meest veelzijdige grondstrof, dit na olie. Zilver wordt steeds meer gebruikt in technologische producten en de unieke eigenschappen van zilver maakt het zeer geschikt voor medische doeleinden. Omdat het zo belangrijk is en het gebruikt wordt in kleine hoeveelheden is de prijs geheel inelastisch. Als de prijs van zilver per ounce met $1000 stijgt en Apple heeft 1/10 ounce nodig om een computer te maken van $2000 dollar wordt de prijs van deze computer simpelweg verhoogt met $100.

 2. Zilver is goedkoop genoeg om gekocht te worden door de “gewone” man. Goud is met een prijs van $1800 per ounce niet betaalbaar voor de gemiddelde burger. Met zilver op een prijs van $40 per ounce is het eenvoudiger om een aantal munten aan te schaffen. Stel u komt thuis met een paar munten zilver, dan hoeft dit vaak niet te worden uitgelegd. Komt u thuis met een gouden munt van $1800 Euro dan heeft u waarschijnlijk heel wat uit te leggen bij uw vrouw!

Omdat zilver zo goedkoop is vergeleken met goud geldt vaak de regel dat hoe hoger de prijs van goud is hoe meer vraag er komt naar zilver.

 3. Goud wordt gekoesterd terwijl zilver wordt weggegooid. Goud is altijd gekoesterd in de geschiedenis. Dit terwijl zilver als industriële grondstof is gewaardeerd en in recente tijden letterlijk is verkwanseld in industriele processen. Dit zilver kan nooit meer worden teruggewonnen. Sterker nog, het USGS heeft gezegd dat als deze trend zo doorgaat zilver het eerste element uit het periodieke systeem is die ‘uitsterft’ .

4. Er zijn geen grote voorraden van zilver. In de afgelopen decennia hebben we meer zilver geconsumeerd dan we uit mijnen hebben gewonnen. Dit is mogelijk omdat we eerdere gewonnen metalen hebben opgemaakt. In 1950 was er nog een voorraad van 10 miljard ounce, vandaag de dag is er niks meer over.

5. De goud – zilver ratio is op het moment 1:45. Op dit moment heeft u 45 ounce zilver nodig om 1 ounce goud te kopen. Als er historisch gezien een ratio is van 1:10 van gewonnen goud en zilver, hoelang kan de ratio dan op 1:45 blijven? Als zilver is verkwanseld en goud wordt gekoesterd hoe kan de ratio dan nog lang op 1:45 blijven. Als de hoeveelheid geld dat er wordt geinvesteerd in goud en zilver een verhouding heeft van 1:1, hoe lang kan de ratio dan nog op 1:1 blijven?

Er komt een moment dat de markt de enorme kansen gaat herkennen. Als dit gebeurt dan wordt zilver misschien nog wel waardevoller dan goud. Wilt u dus echt goud hebben dan kunt u nu 45 ounces zilver kopen. Op het moment dat de ratio is gedaald misschien wel 1:1 kunt u deze 45 ounces zilver inwisselen voor 45 ounces goud.

6. Zilver heeft de grootste en meest hardnekkige short positie van alle grondstoffen. De enige reden dat de ratio nog op 1:45 staat is de short positie die wordt aangehouden door bankiers. Dit wordt gedaan om de prijs van zilver te onderdrukken en de dollar sterk te houden. Afgelopen mei toen de zilvermarkt crashte werd er in 5 dagen voor 8 miljard ounce aan papieren zilver in de markt gedumpt. Dit terwijl er elk jaar wereldwijd voor maar 1 miljard aan ounces wordt gewonnen in mijnen. Deze grote short positie zorgt ervoor dat er op een dag niet meer geleverd kan worden door de banken. Koop zilver, crash JP Morgan!

7. De banken beschikken over steeds minder zilver en minder tijd. De COMEX heeft een voorraad van 27 miljoen ounces geregistreerd. Toen in mei de prijzen zo ver daalden zou dit normaal gesproken moeten betekenen dat er meer fysiek zilver in de kluizen zou liggen. Toen de cijfers van de voorraad naar buiten kwamen bleek dat er zelfs minder fysiek zilver aanwezig was. Meer schaarste, maar de prijzen dalen. Dit is natuurlijk vreemd en zodra dit door het grote publiek wordt ontdekt zal de vraag naar zilver alleen maar verder stijgen.

8. De zilvermarkt is klein. Met maar 27 miljoen ounces fysiek zilver is iets meer dan een miljard dollar voldoende om de gehele fysieke voorraad te doen verdwijnen. Alleen vorige week woensdag al is er $240 miljard dollar toegevoegd aan onze staatschuld in 1 dag. Als je bedenkt hoeveel quadriljoenen er in de papieren zilvermarkt zitten (die uiteindelijk omvalt) en als je bedenkt dat er weinig andere geschikte investeringsmogelijkheden zijn dan kunt u wel bedenken wat er gebeurt als de mensen in de fysieke zilvermarkt stappen. De reden dat de Centrale Banken en grote instituten goud kopen is onder andere dat als ze zilver kopen de markt direct explodeert.

9. De meerderheid van de goud eigenaren zijn bankiers. Als je kijkt naar de grootste goud voorraden dan zijn deze bijna altijd bij de centrale banken over de wereld. De mensen die de papieren markt kapotmaken beschikken over het meeste goud. Er is geen centrale bank in de wereld waarvan ik weet dat deze beschikt over zilver. Maar aangezien zilver in de geschiedenis vaker is gebruikt als betaalmiddel dan goud is het logisch dat in de toekomst de centrale banken ook over zilver willen beschikken.

10. Goud is meer in de media dan zilver. In de media gaat het altijd over goud en wordt zilver eigenlijk nooit genoemd. Zilver wordt alleen genoemd op het moment dat de prijzen flink dalen. Dit wordt gebruikt om mensen bang te maken en vooral om te vertellen hoe gevaarlijk de zilvermarkt eigenlijk is.

 Noot: dit is een vertaling van een artikel op Munkee.com

Disclaimer: Dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

  • Pingback: De 10 redenen om zilver te kopen in plaats van goud! « € Fininfo-be €()

  • http://www.overbeterleven.nl Rien

    @greetjes

    “In dit stuk wil ik u laten zien waarom zilver het medicijn is voor al deze ziekten.”

    Toch jammer dat hij dat niet doet. Ik heb nergens kunnen vinden waarom het kopen van zilver al het door hem genoemde kwaad zal laten verdwijnen.
    Als jij iets gevonden hebt, laat het me even weten, want ik zie het niet.

    Verder is het artikel eigenlijk weinig anders dan een samenvatting van alle stemmingmakerij die ik de afgelopen 10 jaar als zilver speculant voorbij heb zien komen. Ach, dat gaat wel weer over…

  • Gerard

    @oo en Rene,
    Ik weet van dat rapport van Hoogland. Een kennis van me heeft het mij laten zien.
    Nu zal ik niets aan Hoogland zijn kennis af gaan doen, maar hij maakt wel vaker denkfoutjes. Zo was hij stellig van mening dat Azie aan het begin van de cyclus begon (lente). Een winterperiode gaat altijd wereldwijd, vooral nu. Er is geen economisch eiland in de wereld. Gaan wij in het westen naar de klote, dan volgt Azie ook. Overigens, heb ik al vaker op gewezen, in Azie zijn behoorlijk opgeblazen bubbels.
    Zelf beleg al meer dan een jaar NIET meer in China. Het gaat met de lijst van Hoogland ook niet erg goed. China heeft een probleem met… jawel! “banken”. De huizenbubbel en teveel en te hoog opgepokte economie.

    Hoogland denkt dat de Centrale banken niet eeuwig obligaties kan blijven opkopen. Dat is helemaal waar. Dit is slechts tijdelijk mogelijk. Wie koopt die dan? Simpel, de particulier. Via pensioenfondsen, hedgefunds, zelfs bankspaarrekeningen.
    Ook de 2e man van Pimco werd op CNBC zwaar onder vuur genomen. Ze hebben heel veel koerswinst laten liggen, want de rente is fors gedaald. Erg slecht van Pimco. Deze man van Pimco kwam niet verder dan wat gestotter en afwijkende verhalen.
    Nogmaals: als geld uit aandelen stroomt, stroomt het altijd in obligaties. Dat gebeurt ALTIJD. Daar is in de geschiedenis nooit een uitzondering op geweest. Ook nu niet.
    Het gebeurt OOK in Japan zo, en dat land is toch ook al 5 keer totaal failliet met hun zombie-banken.
    Als de economie stil valt, en de deflatie fors toeslaat, dan vlucht iedereen in obligaties. Dat wordt alleen maar meer.

  • http://www.overbeterleven.nl Rien

    @greetjes
    Het tweede wat me opvalt is dat de vertaling “gekleurd” is en niet altijd correct.
    Zo staat in het origineel dat alle ASSETS verkocht moeten worden en in zilver geïnvesteerd.
    In de vertaling wordt alleen van “waardepapierbezitting” gesproken.
    De correcte vertaling van “assets” is “totale bezit”. Dus het totale bezit omzetten in zilver.

    Het stukje over wapenbezit is helemaal niet vertaald.

    Ik ga door met lezen maar ik hou me hart vast voor de rest :-)

  • http://www.overbeterleven.nl Rien

    @greetjes

    Het eerste wat me opvalt aan het artikel is het begin “wat te doen om het immer toenemende corrupte systeem terug te draaien”.

    Dit soort vragen werden niet gesteld in 1983-2008. Toen zaten we in de expansiefase van de huidige malaise. Toen groeiden de bomen tot in de hemel. Maar zodra er afgerekend moet worden wil men kennelijk dat zoiets nooit meer mag.

    Is men echter werkelijk bereid ook zo’n mooie tijd als 1985-1999 daarvoor op te geven?

    Pas als dat zo is, dan bestaat er hoop op verbetering.

    Tot die tijd, kunnen we weinig anders doen als profiteren van de malaise. Als maden in dood vlees. Want wees eens eerlijk, scheppen wij als zilver/goud investeerders welvaart? Of profiteren we alleen van het feit dat we iets eerder dan anderen zien wat er komt en profiteren we zo van de relatieve waardestijging? Met andere woorden zijn wij niet meer dan profiteurs? Die met dezelfde instelling als in 1985-1999 acteren?

  • Johan

    @ greetjes.

    Het zal je verbazen hoeveel procent van de mensheid dit in uitvoering brengt. Wat denk je van de Aziaten, Indiërs?? Die doen niets anders dan verdiend geld wat je voor later wil opslaan omzetten in goud. Kennen ze Another? onwaarschijnlijk…..hebben ze 1000-en jaren ervaring met hoe geld werkt….waarschijnlijk!

  • greetjes

    @Johan

    zo helder als water, voor jou en mij. Waarom snapt de rest van de mensheid dit niet?

  • greetjes

    mooie vent, die Chris Duane alias The Silver Shield en dit is een goed artikel van hem, net vertaald in het Nederlands:

    http://dont-tread-on.me/silver-bullet-and-the-silver-shield-dutch-translation/

  • RB

    Flashcrash Zwitserse frank door interventie
    Bizarre beweging van de EUR/CHF, oftewel het valutapaar Euro – Zwitserse frank. Dinsdagochtend knalt de koers van de euro ruim 9% omhoog ten opzichte van de Zwitserse valuta. Het gerucht blijkt toch waar te zijn. De Zwitserse centrale bank (SNB) bezwijkt onder de grote druk en doet iets aan de wisselkoers. De CHF wordt gekoppeld aan de euro voor 1,20. Zeer onorthodoxe interventies om de vlucht naar veiligheid te dwarsbomen en de Zwitserse export te redden. Hieronder het officiële persbericht van de centrale bank van Zwitserland:

    http://biflatie.nl/artikelen/50-valuta/16981-flashcrash-zwitserse-frank-door-interventie

    … en in mijn hoofd hoor ik – ietwat vals klinkend – het nummer ‘What a wonderful world’ van Louis Armstrong.

  • Johan

    @Greetjes.

    Dat mag ik wel hopen, maar kan daar niet over oordelen. Ik zal eens wat posten uit zijn postings dat vandaag de dag zo actueel als wat is!!

    One should grasp that “today, your wealth, is not what your currency say it is”! In this world, paper currency is for trade, only! It is for the buying, selling, earning and paying, not for knowing the value of your family holdings!

    Know this, “the printers of paper do never tell the owner that the money has less value, that judgement is reserved for the person you offer that currency to”!

    Again, I ask, how can we know a true value for our assets, when they are known only in currency that finds it’s worth, as in the exchange rate for another currency?

    Dank u…..de Suissies maken dat maar weer eens overduidelijk

  • greetjes

    @Johan

    “Het verplicht je je beeld op waarde en percepties in dezer enorm bij te stellen of om te gooien.”

    Ik hoop dat ik dat al voor een behoorlijk deel gedaan heb ;-)

  • greetjes

    @PP

    dat moet ik dan vanavond nog eens even checken, maar ik comprimeer de docs inderdaad altijd wel voordat ik ze save.

  • greetjes

    8 minuten geleden op twitter geplaatst, een artikel van Sovereign Man;

    Holy Red Screen, Batman! If you haven’t seen the news, the Swiss National Bank has just announced that it is putting a ceiling on the franc’s appreciation against the euro… effectively abandoning its economic sovereignty and putting its future in the hands of woefully corrupt and incompetent bureaucrats.

    On the news, the franc fell off a cliff, dropping almost 10% INSTANTLY. Gold priced in Swiss francs jumped from 1497 to 1620 per troy ounce, all in about 45 seconds.

    Precious metals are now all alone as the only forms of sound money that are truly safe havens.

    http://www.sovereignman.com/expat/with-immediate-effect?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=with-immediate-effect

  • http://www.overbeterleven.nl Rien

    @zilver

    LOL, nee je heb geen argumenten van me weggenomen.
    Leg de charts maar eens over elkaar. Dan zie je dat goud vanochtend steeg, maar zilver juist daalde. Dit is dus geen kwestie van sterker reageren, maar anders reageren.

    Overigens geloof ik in diversiviteit. Het is goed verschillende meningen te hebben. Geen reden om je terug te trekken.

  • greetjes

    @Johan

    “Het verplicht je je beeld op waarde en percepties in dezer enorm bij te stellen of om te gooien.”

    als ik dat al niet gedaan heb ;-) Maar dat ga ik nu weer toetsen met Another…

  • http://zilver.2link.be/ zilver

    @Rien, sorry dat ik nu uw argumenten met de grond gelijk heb gemaakt ;)
    In ieder geval is het voor mij nu ook wel genoeg met het ‘ik doe beter’ of ‘zie je wel’ spel. Als edelmetaal fans, moeten we elkaar echt niet de loef afsteken. We hebben niets te bewijzen tov elkaar, want we zaten allemaal juist (met onze edelmetaal liefde).
    Alhoewel ik hier al kom, van toen er nog geen reply’s onder de topics kwamen, ga ik mij dus nu eventjes terugtrekken.

  • http://zilver.2link.be/ zilver

    ahja, zilver reageert altijd veel heftiger. Maar op jaarbasis is zilver 95% gestegen (in €) en goud ‘maar’ 35%
    Zilver reageert dus ook veel heftiger bij stijgingen.
    En af en toe corrigeert alles een beetje. Niets om over te panikeren.
    http://www.24hgold.com/english/Gold_silver_prices_charts.aspx?money=Euro

  • http://www.overbeterleven.nl Rien

    Interresante dag vandaag. Zilver gedraagt zich angstig. Goud trekt ook wel wat terug, maar deze terugtocht verloopt goed georganiseerd. Zilver daartegen rent weg zodra er de geringste gelegenheid is.
    IMO laat dit zien dat de er in de markt veel angst zit; men probeert risico’s te mijden. Dit type gedrag zie je wel vaker wanneer banken in de moeilijkheden zitten.
    En om mijn eigen argumenten te onderschrijven, dit geeft imo ook aan dat zilver niet als waarde opslag gezien wordt. In tegenstelling tot goud.

  • Johan

    @oo

    Weet niet of Gold wars er in het nederlands is. Heb het laten overkomen uit Amerika. Atlas in staking is de nederlandse versie van Atlas Shrugged.

  • René

    Mijns inziens staat die obligatiemarkt ook op springen.
    Het duurt alleen altijd weer langer dan je denkt, voordat het echt gebeurt, toch?

  • oo

    ow ik heb hem al Johan:
    ISBN/Art.nr.: 9789077564943
    ISBN10: 9077564942

  • oo

    ok bedankt Gerard, daar ga ik eens één en ander over lezen dan want anderen denken dan weer dat de obligatiemarkt op springen staat (zoals wel meerderen in dergelijke nieuwsbrief zullen gezien hebben zeker).

    @johan: heb je de isbn van de nederlandse versies ?

  • Gerard

    @oo
    Al voor weken terug heb ik stellig afgeraden te gaan speculeren op VS staats obligaties. Toen nog met High Five. het probleem was dat geld wat UIT aandelen stroomt, altijd IN obligaties stroomt. En dat blijkt nu dus echt te gebeuren. alleen PIIGS landen is een ander geval.

  • Gerard

    @MadMax
    Nee hoor, ik woon in een klein Limburgs dorpje. Waar je het leest weet ik niet, maar ik verwacht geen QE3. Voorlopig tenminste. Volgend jaar kan alles weer anders liggen.

  • Johan

    @ Jullie

    Aangezien je een boekenfanaat bent, mag ik je dan nog wat boeken aanraden?

    Als eerste Gold Wars van Ferdinand Lipz. Dit gaat over de goudverkopen van Zwitserland destijds, maar ook het hele reilen en zeilen er omheen. Enorm boeiend.

    Daarnaast iets wat niet goud gerelateerd is (althans in zekere zin) is Atlas Shrugged door Ayn Rand. Dit boek (uit 1957!!!) geeft met een verschrikkelijke precisie aan in welke tijd we nu leven en hoe het waarschijnlijk afloopt. Enorm boeiend!

  • http://www.permanenteportefeuille.eu/viewforum.php?f=3 PP

    @ greetjes: jij komt aan 28 blz? Mijn Word telt er 156…

    Kan het zijn dat je de andere pagina’s niet gezien hebt? Of heb je zitten opkuisen?

  • http://www.permanenteportefeuille.eu/viewforum.php?f=3 PP

    @ MadMax

    Het zou voor de algemene sfeer leuker zijn mocht je op een gewone manier schrijven waar je het niet mee eens bent en eventueel waarom. Dat is pas een discussie voeren.

  • Jan

    @MadMax: volg vooral je eigen advies en stel je wat bescheidener en vooral beleefder op. Wie ben jij om hier even te gaan bepalen wat iemand wel of niet mag zeggen? Gerard geeft gewoon zijn mening en onderbouwt die in de regel met argumenten: ik heb hem nog nooit horen beweren dat dat de ‘absolute waarheid’ zou zijn. Als je het niet eens bent met zijn stellingen leg dan tenminste uit waarom niet (hebben wij er ook nog iets aan), i.p.v loze verdachtmakingen en persoonlijke aanvallen te lanceren (megalomanie, labiliteit, arrogantie…). Van hooghartig doceren ken jij trouwens ook het een en het ander: het is maar hoe je het interpreteert zeker? Zoals de waard is kent hij zijn gasten. Ik vind de bijdragen van Gerard zeer lezenswaardig en informatief en ik denk dat ik daar zeker niet alleen in ben. In Gerard’s reactie lees ik trouwens dat hij nog altijd denkt dat QE3 niet waarschijnlijk is gezien de gevolgen dat dat zou hebben (“ondanks de keiharde landing wereldwijd, zal er geen QE3 mogelijk zijn”): lees eerst een tekst grondig voor je er kritiek op geeft anders sla je de bal volledig mis. Voor de rest blijft alles mogelijk, zeker in een zeer volatiel economisch klimaat.

  • oo

    @gerard: niet te veel aandacht aan schenken aub, laat maar schelden. Ik heb al wat verdient met je crude oil tips ! thanx gerard !!! :-) my assss

    hoe speculeer jij eigenlijk tegn VS obligatie’s ?

  • Johan

    @ Greetjes

    Graag gedaan voor de gegeven info.

    Geleerden zijn wij allemaal allerminst. Garnalen in een hele grote zee lijkt me wat dat betreft een betere omschrijving. Mijn ervarin over de Thoughts is dat je het zelf goed kunt lezen. Dat je het zelf deels aardig kan vatten, maar dat je er zonder met anderen over te praten en discussiëren niet alleen uitkomt.

    Het verplicht je je beeld op waarde en percepties in dezer enorm bij te stellen of om te gooien.

  • http://www.overbeterleven.nl Rien

    @MadMax
    Ik hoop niet dat dit ongevraagd advies aan gordijnen is? LOL!!

  • cp

    De wet NESARA herstelt de Amerikaanse constitutie. De wet verwijdert overheidsfunctionarissen en Congresleden die niet in overeenstemming met de grondwet handelen. De ongrondwettelijke noodtoestand wordt ongeldig verklaard. Het Amerikaanse leger in Irak en Afghanistan moet per direct teruggetrokken worden.

    Als gedeeltelijke oplossing voor de fraude die al bijna een eeuw duurt moet het saldo van creditcards worden teruggebracht tot nul en worden alle schulden aan banken kwijtgescholden. Er komt een zogenoemd Treasury Bank System met een nieuwe munteenheid die gedekt wordt door goud. De Federal Reserve wordt opgeheven. Inkomstenbelasting wordt opgeheven en in plaats daarvan komt een nationale belasting op niet-essentiële producten als inkomstenbron voor de overheid.

    NESARA lijkt het enige werkende alternatief voor het gedateerde en in elkaar vallende economische systeem. Alhoewel de wet oorspronkelijk werd geïntroduceerd als NESARA, zal deze bij invoering hoogstwaarschijnlijk een geheel andere naam dragen of wordt de wet stapsgewijs ingevoerd. Tot besluit is het mogelijk dat verschillende onderdelen van de wet in de tussentijd zijn herzien.

    http://niburu.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1020:vrije-val-van-de-economie-is-nesara-het-alternatief&catid=15:financieel&Itemid=28

  • MadMax

    @gordijnen
    Elkaar adviseren wanneer men aan elkaar aangeeft daar prijs op te stellen is natuurlijk prima. Dat is echter heel iets anders dan ongevraagd blabla doceren en alles wel ff uitleggen met de houding van een opgeblazen kikker. En dan ook nog eens, tot overmaat van ramp, de plank regelmatig mis slaan …

    Dus, voor mij,
    Persoonlijke mening geven en elkaar vriendelijk adviseren: uitstekend
    Ongevraagd de wannabe docent uithangen en dommig arrogant anderen de wereld wel ff uitleggen: my ass

  • cp

    De Amerikaanse regering heeft een aanklacht ingediend tegen 17 grote banken, waaronder Bank of America, JP Morgan Chase, Goldman Sachs en Deutsche Bank.

    http://niburu.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1155:regering-vs-dient-aanklacht-in-tegen-17-grote-banken&catid=15:financieel&Itemid=28

  • benberyankme

    @Gordijnen
    Nu vind inderdaad iedereen het te duur. Maar zodra er een bubbelvorming plaatsvind gaan ze allemaal kopen. Zodra ik mijn buurman en vrienden thuis zie komen met zilver en goud ga ik kijken of het niet eens tijd is om met een andere belegging te starten. Dat is wellicht nog de grootste uitdaging. Alternatieven zijn er nu nog niet.

  • benberyankme

    @Justin
    Wellicht heb je gelijk dat er geen alternatieven voor zilver zijn in computers. Maar wellicht worden stroomsterkes lager en is er per definitie minder zilver nodig. Of juist hoger en kan een mindere geleider het werk doen. Zuinige auto’s zijn er niet alleen gekomen voor de mileu bewuste mens maar ook door de hogere benzineprijs. Voor de digitale camera was zilver onmisbaar in de fotografie. Ik ben geen electronica techneut maar dat hoeft ook niet om te concluderen dat wanneer een grondstof duurder wordt men gaat zoeken naar alternatieven. Of het lukt? De tijd zal het leren.

    Ik denk dat “de gewone man” nu nog geen zilver koopt. Ik koop het nog steeds weliswaar in minderere mate dan een paar jaar geleden. Maar de massa loopt nu eenmaal vaak achter de feiten aan. Persoonlijk ken ik niemand die in goud of zilver zit. Zelfs niet in de papieren variant.

  • gordijnen

    RTLZ 4 Weet het nieuws te beginnen met de volgende mededeling. Beurzen blijven dalen. Ik zie de edelmetalen toch stijgen. Dit is dan dubbele winst. Geen verlies, maar wel winst.

  • gordijnen

    Laten wij elkaar zo goed mogelijk proberen te adviseren. De markten zijn zo veranderlijk dat soms voorspellingen niet uitkomen. Dit betekend niet dat iemand gelijk of ongelijk heeft. Volgens mij moeten wij elkaar steunen.

    Gisteren op een feest (wassenaar) diverse mensen geadviseerd edelmetalen te kopen. Helaas niemand tegen gekomen, die mijn advies geloofde. De antwoorden zijn bijna bij iedereen gelijk, dat edelmetalen veel te hoog in prijs zijn op dit moment. Dit is ook wat ze horen in de media. Mij maakt dit niet uit, want de toekomst zal het uitwijzen. Wij kunnen hierdoor nog even bijkopen.

  • MadMax

    @Gerard
    Nog geen week geleden meldde je dat QE3 er perse niet zou komen, volgens jou. En dat was de absolute waarheid, volgens jou. Niemand snapte het behalve jij …
    Nu lees ik dat je begrijpt dat QE3 er mogelijk toch wel eens zou kunnen komen. En welke helse effecten dat dan gaat hebben.
    mmm, Erg stabiel ben je niet Gerard, ondanks dat niemand het snapt volgens jou behalve jij natuurlijk en jij vaak wel ff uitlegt hoe alles in elkaar steekt.

    Ik zou zeggen, enige bescheidenheid is altijd handig. Of ben je zo’n hoogmoedig randstadmannetje dat nu eenmaal vanaf geboorte megalomaan is?

  • Gerard

    Nog eentje voor het slapen gaan:
    Het is bekend dat de ECB maar voor zeer korte tijd de PIIGS leningen kan opkopen.
    Let eens op Italie !! Wow, 2 jaars stijgt met 16% vandaag tot 4%. 10 jaars zit al weer rap aan de 6%.
    http://pigbonds.info/

    Wordt weer doorwerken voor Rutte en de Jager komend weekeinde….

  • Gerard

    De Duitse Dax is met zeer veel kracht door de laatste bodem gezakt.
    De volgende weerstand zal zijn op 4500, juli 2009. De S&P lijkt er beter bij te hangen, maar de 1020 moet blijken of die standhoud. Daar onder kun je rustig short gaan op alles en nog wat. Maar vooral short op banken.

  • Gerard

    @Justin @benberyankme
    Kijk eens goed om je heen wat er aan de hand is!
    De economie komt totaal tot stilstand. En wat gebeurt er op de grondstoffen? Vrijwel niets. Crude oil staat nog steeds op 85, koper nog boven de 9.000. Grondstoffen zakken gewoon NIET.
    Als dit zo nog enkele weken blijft, dan slaat dit door naar een “welvaarts-probleem” voor het Westen.
    Grondstoffen zij beperkt voor handen en er lijkt hier en daar een heftige schaarste te ontstaan.
    Ter vergelijk: tijdens Lehman in 2008 zakte crude oil naar 40 $. Van koper en olie ook maar te zwijgen. NU, (hoewel iets van andere aard) zijn de economische cijfers vele malen dramatischer.
    Ik durf zelfs te beweren dat het snelle herstel van 2009 daaraan te danken hebben, en NIET aan QE.
    Grondstoffen zakken nu nauwelijks. Zonder goedkopere grondstoffen GEEN economisch herstel mogelijk, zonder goedkopere grondstoffen ook GEEN welvaart meer.
    Jongens, dit ziet er HEEL slecht uit!

    Bankensector gezien vandaag? Zoals voorspeld! Banken gaan tussen 6% en 10% onderuit! Houd je hart maar vast indien de VS beurzen opengaan morgen!
    En dan heb ik het nog niet eens over het drama “derivaten” wat ons boven het hoofd hangt. De grootste bubbel aller tijden. Erger nog, het grootste “pramidespel” aller tijden.

    Beurzen zullen zeker niet gaan crashen zoals in 2008, het zal langzamer gaan. Maar aan het einde van de rit is deze crash veel groter. En ondanks de keiharde landing wereldwijd, zal er geen QE3 mogelijk zijn. Als die er WEL komt per 20 september, dan crasht de economie NOG harder.
    De reden dat grondstoffen extreem duur blijven is namelijk door de nog niet uitgewerkte QE2.
    Erger nog, soft commodities stijgen nu nog gewoon door op QE2! Wat denk je wat dit alleen al voor gevolgen had voor de armere landen. Met QE3 zal dit nog veel harder gaan. Dan gaan opkomende landen als India en China honger lijden en daarmee totaal ten onder.
    Ik verklaar iedereen voor “gek” die op dit QE3 drama staat te wachten.
    Er zijn al duizenden doden gevallen op QE2, bij QE3 zal dit misschien wel op miljoenen gaan uitlopen.

  • Justin

    @benberyankme
    Iets te simpel gesteld, technologie is een bewegend instrument gevoed door financien. Indien er voor $100 dollar aan zilver in een computer gaat zal men gaan zoeken naar alternatieven.
    —> Er is juist geen (goedkoper) alternatief voor zilver. Daarom wordt zilver zoveel gebruikt. Zilver is goedkoop en bevat unieke eigenschappen (anti-bacterieel, beste geleider, etc etc)

    De gewone man is waarschijnlijk te laat om beide te kopen. En een gram baartje goud is maar een klein beetje duurder dan een Troz zilveren munt.
    –> Ook hier niet mee eens, waarom zou het nu te laat zijn om te kopen? Zilver blijft volgens mij interessant. Vooral omdat zoveel wordt geconsumeerd in de industrie dat het schaars wordt. En dus waardevoller.

    Was dat maar waar. Ik ben al tevreden met een GSR van 20. En als de ratio door manipulatie weer stijgt naar 70 heeft u iets meer dan een halve ounce goud.
    –> Daar moet ik je wel gelijk in geven, kan me niet voorstellen dat zilver duurder wordt dan goud.

  • Gerard

    @greetjes
    Of het volk macht hebben? JA !
    Of het volk de politiek kan laten vallen? JA !
    Of je juiste mensen “daarna” dan aan de macht komen? NEE !
    Snapt het volk het probleem? NEE !
    Wordt het probleem dan hiermee opgelost? NEE !

    De moraal?
    Het volk had 40 jaar geleden dit al moeten snappen alvorens het kies-bolletje rood te kleuren. Nu is het te laat. Maar, helaas, helaas, het volk snapt het nog steeds niet. En ze kleuren nog steeds het zelfde bolltetje rood al 40 jaar geleden.

  • greetjes

    We gaan er nog steeds van uit dat “het volk” de power heeft om de wending van bijvoorbeeld de economie te wijzigen. Merkel is in Duitsland grond aan het verliezen. De Duitsers voelen er massaal niets voor om de zwakke landen uit het slob te trekken. Ik verwacht zelf dat de maskers vallen als het volk vervelend tegendraads wordt. Ik verwacht dat er gewoon over onze hoofden heen besloten gaat worden om de banken, ofwel de criminelen, overeind te houden. En wij gaan het gelag betalen. Sorry Zilver, maar ik denk dat wij geloven dat we nog enige macht hebben om wat dan ook te beïnvloeden, maar dat is vooral omdat we dat nog steeds willen geloven. Ik ben benieuwd wat er de komende 2 weken gaat gebeuren, zowel met de pm’s als met de politiek.

  • benberyankme

    Ik ben erg positief over zilver maar overdrijven is ook een kunst.

    “1. Zilver is de op één na meest veelzijdige grondstrof, dit na olie. Als de prijs van zilver per ounce met $1000 stijgt en Apple heeft 1/10 ounce nodig om een computer te maken van $2000 dollar wordt de prijs van deze computer simpelweg verhoogt met $100.”

    Iets te simpel gesteld, technologie is een bewegend instrument gevoed door financien. Indien er voor $100 dollar aan zilver in een computer gaat zal men gaan zoeken naar alternatieven.

    “2. Zilver is goedkoop genoeg om gekocht te worden door de “gewone” man.!”

    De gewone man is waarschijnlijk te laat om beide te kopen. En een gram baartje goud is maar een klein beetje duurder dan een Troz zilveren munt.

    “4. Er zijn geen grote voorraden van zilver.
    5. De goud – zilver ratio is op het moment 1:45.”

    Deze was een korte tijd terug 1:70 en toen was het tekort aan zilver net zo actueel als nu.

    “Er komt een moment dat de markt de enorme kansen gaat herkennen. Als dit gebeurt dan wordt zilver misschien nog wel waardevoller dan goud. Wilt u dus echt goud hebben dan kunt u nu 45 ounces zilver kopen. Op het moment dat de ratio is gedaald misschien wel 1:1 kunt u deze 45 ounces zilver inwisselen voor 45 ounces goud.”

    Was dat maar waar. Ik ben al tevreden met een GSR van 20. En als de ratio door manipulatie weer stijgt naar 70 heeft u iets meer dan een halve ounce goud.

    “Maar aangezien zilver in de geschiedenis vaker is gebruikt als betaalmiddel dan goud is het logisch dat in de toekomst de centrale banken ook over zilver willen beschikken.”

    Met deze redenatie dienen banken ook schelpen op te slaan.

    “10. Goud is meer in de media dan zilver. In de media gaat het altijd over goud en wordt zilver eigenlijk nooit genoemd. Zilver wordt alleen genoemd op het moment dat de prijzen flink dalen. Dit wordt gebruikt om mensen bang te maken en vooral om te vertellen hoe gevaarlijk de zilvermarkt eigenlijk is.”

    Doorgaans is goud ook in de media als bubbel en een goed moment om de oude sieraden te verkopen niet echt positief.

    Ik gok liever op 2 paarden het ene is geld en louter geld en het andere is industrieel getint geld.