coins

De gedwongen verkoop van goud bij klanten van ABN Amro

Deze week werd in de analyse van Marco Knulst al vermeld dat klanten van de ABN Amro niet meer in fysiek edelmetaal kunnen investeren. De ABN stopt namelijk met het aanbieden van beleggingsproducten in fysiek goud, zilver of platina. Klanten die reeds posities hierin hadden, zagen zich genoodzaakt deze te verkopen voor 1 april. 

Om te begrijpen waarom ABN Amro zich genoodzaakt voelt te stoppen met het aanbieden van zogeheten ‘gewichtsrekening’ moet er een stukje terug de tijd in worden gegaan. In 2013 stopte de samenwerking tussen ABN Amro en de Deutsche Bank. Tot die tijd konden particulieren of bedrijven die voor een bepaald gewicht een edelmetaal op hun rekening hadden, via de Deutsche Bank fysiek uitgeleverd krijgen. Nadat de Deutsche Bank stopte met deze dienstverlening, ging de ABN Amro een samenwerking aan met de Zwitserse bank UBS. Deze bank bood alleen niet de optie het daadwerkelijke gewicht in zilver, goud of platina ook echt fysiek uitgekeerd te krijgen. Doordat het beleggen in edelmetaal zo niet aangemerkt kan worden als ‘directe belegging’ maar als ‘complex product’ zou de ABN Amro aan extra Europese regelgeving moeten voldoen. 

De ABN Amro voelde daar alleen weinig voor, gezien een relatief kleine groep dit soort beleggingsproducten in hun bezit had. Klanten die wel in het bezit waren van een gewichtsrekening zullen wellicht niet blij zijn geweest met deze oplossing. De ABN schreef namelijk in een brief ‘Wij kunnen niet garanderen dat deze verkoop tegen een gunstige koers plaatsvindt’. Door de gevolgen van de Coronacrisis is de wereldwijde goudprijs gedaald terwijl de vraag naar fysiek edelmetaal gestegen is. 

Wilt u onafhankelijk van een bank investeren in fysiek edelmetaal? Bekijk ons actuele aanbod

Bekijk ook