24 UURS VERZEKERD TRANSPORT
coins

Dieptepunt Duits consumentenvertrouwen uit vrees voor de energierekening

GfK, een van oorsprong Duitse marktonderzoeksinstituut en een van de vier grootste marktonderzoeksorganisaties in de wereld, heeft onderzoek gedaan naar het consumentenvertrouwen in Duitsland.

Uit het onderzoek is gebleken dat het Duitse consumentenvertrouwen naar verwachting in september voor de derde maand op rij een laagterecord zal bereiken, dit omdat huishoudens zich schrap zetten voor de torenhoge energierekeningen aldus het onderzoeksbureau GfK vrijdag.

De consumentenbarometer van GfK zag in juli een verrassende daling van 5,6 punten naar -36,5. De barometer, een enquête onder 2.000 Duitse consumenten, heeft sinds de oprichting in 1991 nog nooit zo’n laag cijfer geregistreerd.

Doordat huishoudens aanzienlijk meer moeten betalen voor energie en voedsel, missen ze de financiële middelen voor andere aankopen aldus GfK-consumentenexpert Rolf Bürkl. Daarnaast waarschuwde Bürkl dat vanuit het perspectief van de consument het risico op een recessie groot blijft.

De komende weken en maanden zullen waarschijnlijk nog erger worden als het aanbod van brandstoffen, met name gas, onvoldoende is om in de winter aan de vraag te voldoen. Dit zal de inflatie verder aanwakkeren. Voor een duurzaam herstel van het consumentenklimaat is het van belang dat er maatregelen worden genomen om de inflatie tegen te gaan. Hoge energieprijzen en de vraag of er nog wel aan de energiebehoefte voldaan kan worden maken de kans op een recessie namelijk groter merkte de onderzoeksgroep op.


source: tradingeconomics.com

Als er gekeken wordt naar het Nederlandse consumentenvertrouwen blijkt dat deze bijna op het laagste niveau ooit staat, meldt het CBS. Consumenten waren in maart 2022 vooral somber over de komende twaalf maanden. Met -39 lag het consumenten vertrouwen in maart ruim onder het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen had op januari 2000 de hoogste stand ooit (36) en het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).

Consumenten waren in maart pessimistischer over de economie dan in februari daarnaast kwam de koopbereidheid in maart uit op -26, dat is het laagste niveau in 8,5 jaar. Consumenten waren dan ook vooral negatiever over hun financiële situatie de komende twaalf maanden. Daarnaast vonden consumenten in maart de tijd minder gunstig voor het doen van grote aankopen dan in februari.

Goud wordt gezien als een veilige haven tijdens recessies. Veel meer bedrijven en particulieren grijpen steeds meer naar edele metalen om een betrouwbaar vermogen op te bouwen voor de toekomst in tijden van financiële onrust.

Sinds de afschaffing van de goudstandaard in 1971 is goud met gemiddeld 8% per jaar gestegen. Ook kiezen veel beleggers voor de aanschaf van zilver binnen hun beleggingsportefeuille. Er kan immers meer zilver gekocht worden en de zilvermarkt is veel volatieler dan de goudmarkt. Het beleggen in zilver wordt dan ook gezien als een aantrekkelijke investering voor beleggers, gezien de potentie op hoge rendementen.

Bekijk ook