Kenniscentrum The Silver Mountain

Lees hier onze columns over de financiële wereld, nieuwsberichten en tips bij het kopen van goud en zilver.

navbar-banner

Een wankel evenwicht

25-01-2014 Zilverpaul

Afgelopen week zijn de aandelenbeurzen zoals de Dow Jones aan het dalen geslagen. Hoewel zo’n correctie om de paar maanden plaats vindt in een verder stijgende trend, is het de vraag hoelang de lange-termijn stijgende trend nog voortduurt. Als we kijken naar het gedrag van insiders op de beurs, wordt zichtbaar dat vanaf de start van het nieuwe jaar het percentage transacties door deze groep wat uitgaat van een dalende markt fors aan het oplopen is. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, en dat geldt blijkbaar vooral voor diegenen die het dichtst bij het vuur zitten.

20140119_insiderEen ander interessant fenomeen doet zich voor op de markt van de 4-weeks T-Bills, zeg maar de Amerikaanse staatsleningen met een heel korte looptijd van 4 weken. Zoals u in onderstaande grafiek kunt zien is de rente de afgelopen jaren teruggelopen van enkele procenten naar vrijwel nul. Afgelopen week is deze rente echter intraday een aantal keer onder de 0 % gekomen. Dit betekent in feite dat grote investeerders meer bezorgd zijn dat ze hun geld terug krijgen over vier weken dan tegen welke rente dit plaats vindt. Grote institutionele beleggers en grote investeerders betalen dus in feite voor het genoegen dat men over vier weken het geïnvesteerde geld weer terug krijgt, en betalen liever een ‘boete’ dan het voor die periode bij een bank of geldmarkt-fonds te storten.  Blijkbaar is het vertrouwen niet al te groot dat laatstgenoemden over vier weken nog aan hun verplichtingen kunnen voldoen.

US4wk

Wellicht heeft dit te maken met de devaluaties en waardedalingen van munten als de Argentijnse Peso, de Turkse Lira, de Zuid Afrikaanse Rand, de Braziliaanse Real en de Hryvnia uit Oekraine. Daar komt bij dat de kosten van derivaten die als verzekering zijn aangegaan tegen deze valutaschommelingen fors zullen zijn opgelopen. Liever dus genoegen nemen met het betalen van een kleine boete dan het risico lopen doordat landen plotseling niet meer aan hun betalingsverplichtingen kunnen voldoen. Overigens kan men aan bovenstaande lijst van probleemgevallen ook Spanje, Portugal, Italië en Frankrijk toevoegen. De toekomst zal leren wat het breekpunt zal zijn.

En tenslotte lijken ook goud en zilver bij een breekpunt aangekomen te zijn. De Open interest van beide edelmetalen is na wat heen-en-weer geschuif weer aangekomen op hun hoogste stand van de afgelopen maanden, wat ‘vraagt’ om een oplossing: een goud- en zilverprijs die fors daalt zoals de wens is van de gevestigde macht, of de fysieke markt die het voortouw neemt en zorg gaat dragen voor fors hogere prijzen.

Disclaimer: Artikelen geplaatst door Zilverpaul zijn niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

 

 

  • Sebassol

    Bannerman

  • Marqus

    Ur-Energy, Uranerz en Cameco, waarbij ik gezien productie en kostprijs de voorkeur aan de eerste geef. Succes!

  • oxford.road

    Uranium Resources …..

    http://stockcharts.com/h-sc/ui?s=urre

  • oxford.road
  • MJP

    Ons Moraal, tnx voor je link, ik kijk het filmpje straks even !

  • oli

    iemand een tip voor uranium aandelen ?

  • Ons Moraal

    @Gerard
    re
    Nee, absoluut niet. Goud zie ik als een mooie hedge op inflatie en zelfs deflatie.
    Goud is ook een noodzakelijke weegschaal voor je waarde van onbelegd geld. Als goud stijgt, dan daalt geld, en omgekeerd. Daarom zeg ik altijd niet meer dan 25% van je totaal vermogen in geld.

    Goud zie ik niet als een hedge op inflatie, waarom:
    Als je de inflatie cijfers naast de koersschommelingen van goud legt heb je namelijk meer koopkracht verlies. Goud en inflatie gaan niet samen op. Bij een munt devaluatie ben ik het met je eens om tijdelijk het valuta risico af te dekken. Je vermogen zie je dan zelfs toenemen.

    Een mooi voorbeeld waarom men vaak denkt dat goud tegen inflatie beschermt komt doordat vaak terug gekeken wordt naar de jaren 70 en begin 80 toen het op zijn eind liep. In de Jaren 70 is goud in een enorme bull-markt terecht gekomen, Echter vergeet men dat er een hele lange olie crisis geweest is in die jaren. Ik denk dat jij net zo goed als mij begrijpt dat wanneer de dollar zakt de olieprijs stijgt zo ook andersom. De dollar is verbonden met de dollarindex waarin een mandje van landen opgenomen zijn welke de dollarsterkte representeren. Hierdoor wordt dus de sterkte van de dollar bepaald als wereldvaluta.

    Neemt dus de wereldvaluta in waarde af verliest men het vertrouwen in het huidige systeem en grijpt men naar het aloude, daarop volgt dat goud het goed (stijgt) zal doen. Zoals je weet was de dollar daarvoor goud gedekt. Ik zie veelvuldig dat mensen naar de jaren 70 kijken. Maar de rede dat goud zo hard steeg, aan de oliecrisis te verwijten was.

    Dit is dan ook de reden waarom dat Venezuela en Iran sancties opgelegd hebben gekregen, en er veel onrust in het Midden Oosten is. De reden trouwens dat het met Venezuela zo slecht gaat is niet alleen vanwege de sancties maar zoals je wellicht weet dat Chavez ook teveel goud gehamsterd heeft waardoor de staat niet meer liquid was. Het geld zat vast in goud. Men was niet meer flexibel genoeg. Cash aanhouden is dus zeker van belang zodat je je geld kan beschermen doordat het direct verplaatsbaar is.

    Dat je een gedeelte in goud als zekerheid tegen het regerende wereld systeem aan wilt houden is ieders zijn eigen keuze, en acht ik ook zeker niet verkeerd. Echter wel met geld welke je absoluut niet nodig hebt. En de Illusie’s achterwege latende.

    Goud als (tijdelijke) hedge tegen deflatie ben ik met je eens. Waarom tijdelijk:
    Flinke beurscorrecties zullen plaats gaan vinden waarin Goud tijdelijk als Hedge zal gaan dienen, waardoor koersen snel naar beneden klappen, echter doordat koersen snel naar beneden klappen zal de eerste de beste investeerder welke dan het aandeel van de desbetreffende bedrijf koopt, het goedkoopst aan het aandeel komen. Er zal dus ook weer een vlucht terug in aandelen ontstaan.

    op punt 2 ben ik het helemaal met je eens,
    behalve dat ik van mening ben dat succesvolle Hedgefunds ver weg te vinden zijn.
    Neem Bill Gross z’n hedgefund PIMCO als voorbeeld volgens mij hadden ze 5% gemiddeld rendement over per jaar als je weet dat je uiteindelijk een commision fee van zo’n 1.6% moet betalen. En mocht je je tijd niet uit willen zitten in obligaties zijn de vroegtijdige afsluitkosten 3,75% . Wat blijft er dan nog van over?
    Naar mijn mening de manier waarop hedgefunds hun geld vedienen ligt de voornaamste inkomsten op de sales kant.

    Dan ben je beter alleen af.

    Dit is geheel in lijn met mijn visie! Je hoeft het er ook niet mee eens te zijn. Maar de rede waarom heb ik getracht zo goed mogelijk te omschrijven.

    Trouwens vertel eens wat over je zelf, hoelang ben je al belegger, leeftijd , hoe ben je begonnen etc. vanwaar schrijf je nu niet meer voor dit blog?? Gezien de invasie van zilverpaul deze kant op kwam beginnen we deze mede bloggers pas net te kennen.

    Beetje Nieuwschierig……… uiteraard vrijwillig, niets moet alles mag!

    m.v.g.

    Ons Moraal

  • Gerard

    Ons Moraal
    Re.
    1. is goud dan niet speculatief??
    Er wordt hier continue gesuggereerd op dat wat misschien komen gaat. China goud gedekt valuta etc.

    en volgend Nu een vraag:
    2. zou een professionele belegger zich laten leiden door te gaan speculeren op dat wat misschien/gebeurtenissen komen gaat.

    1. Nee, absoluut niet. Goud zie ik als een mooie hedge op inflatie en zelfs deflatie.
    Goud is ook een noodzakelijke weegschaal voor je waarde van onbelegd geld. Als goud stijgt, dan daalt geld, en omgekeerd. Daarom zeg ik altijd niet meer dan 25% van je totaal vermogen in geld.

    2. Nee, ook niet.
    Goede beleggers bouwen altijd mede de verlieskant dicht. Te vaak gaat het namelijk de verkeerde kant op. De winsten laat je hierbij altijd doorlopen. Nooit winst nemen, alleen verlies nemen.
    Naast beleggen doe ik ook veel korte termijn speculatie. Maar ook dan doe ik vaak een groot deel van de winst inleveren om daarvoor een risicoafscherming voor terug te nemen.
    Meestal ga ik dan ook tegelijkertijd short als long. Gaat het zijwaarts, zit ik aan beide kanten goed. Gaat het een kant op sluit ik het verlies. Zo doen de meeste het. Ook grote sussesvolle hedgefunds.

  • Ons Moraal

    @Argentum

    goed artikel, geef het een 9 omdat de media nog niet behandeld wordt,
    en warempel wat las ik onder het kopje:

    “IMF, de omstreden economische wurgers”

    En zo worden er meer wakker. thx. voor het delen.

  • argentum

    Dit weten we allemaal allang over banken en hoe het systeem werkt, alleen is het wel heel erg als je leest wie er aan mee doen, dan heb je pas goed in de gaten hoe verrot dit systeem is en ik wens dat het snel klapt.

    http://stopdebankiers.nl/rabobank-grote-oplichter-en-de-elite-weet-veel-meer/

  • Ons Moraal

    @MJP

    op onderstaand bericht van 23:30 een aanvulling gezien de dollar.

    vanaf minuut 4:22 http://www.youtube.com/watch?v=FrrUTjcAqtM ;)

    hou de lol er in

    :)

  • Ons Moraal

    @ Gerard

    “even een gezonde discussie, voel je niet aangevallen maar ik deel hier ff wat info, bovendien zie ik graag je posts verschijnen omdat ze vaak inhoudelijk informatief zijn ”

    maar één ding wou ik even wat gedachtes over laten gaan.

    RE: Overigens zie ik TomTom en Imtech beide niet zitten. Wel heel speculatief, dat wel.

    Ik deel eerst even een artikel gewoon knippen en plakken vertalen duurt mij ff te lang:

    All bubbles eventually pop. And when this happens the demand for the asset vanishes. As a result, the suppliers are left with a huge inventory that has a high cost basis. This high cost inventory does not encourage more production in anticipation of rising prices, as gold charlatans would have you believe. Production is stimulated by demand.

    Instead, what you see is a competitive fight for survival as pricing declines. In the case of gold, prices for machinery, land rights, royalties, and even labor decreases due to vaporizing demand for gold. Those who are willing and able to accept lower prices for all aspects involved in the mining and distribution of gold will remain in business. The others will go out of business. This process ultimately leads to a recalibration of industry costs according to supply-demand dynamics.What I am getting at is that the cost to mine gold certainly was not $1200/ounce ten years ago when it was selling for $350/ounce.

    This is precisely what happened during the dotcom recession of 2001. It was really a recession characterized by excessive inventories. For instance, we saw huge stockpiles of inventories in the consumer goods sector. Wholesalers found it difficult to unload the massive inventories so they marked items at deep discounts for bulk purchase. This provided an opportunity for Patrick Byrne to start Overstock.com.

    We also saw an excessive inventory of fiber optic cable lines and related components that had been fueling the tech bubble. When the bubble burst, the costs associated with manufacturing and laying fiber optic cables was sky high. In fact, the costs were much higher than the current sales price. But that did not matter because there was no demand for fiber optic cables, so pricing collapsed to the point when buyers became interested.

    Once the dotcom bubble burst, JDS Uniphase, Global Crossing, Corning, Nortel and other firms were not making more fiber optic cables in preparation for a price jump. They saw that demand had vanished. And they realized that no one cared how much money they had put into their fiber optics. They were only going to sell their cables for the price based on supply-demand dynamics. The price these companies were able to sell their cables for had nothing to do with the costs of production of the cables.

    So what happened?

    Because many companies were stuck with huge inventories that were amassed at high prices, they had to sell their inventories at fire sale prices. This led to dozens of bankruptcies and distressed acquisitions in this sector.

    In the end, India purchased the vast majority of underwater fiber optics cables from US firms at pennies on the dollar. As a result, much of the retirement savings of millions of Americans actually went to Indian firms which had purchased the fiber optics cables these investors had invested in. Incidentally, this could end up being the fate for gold in a few years.

    It does not matter whether Joe’s Gold Shop has run out of gold, or whether it now takes two weeks for physical delivery.

    And it doesn’t mean a damn thing that gold is selling at a price that is lower than the cost to mine it. Hell, why do you think the gold mining stocks are financially distressed? The industry is in the process of washing out.

    As you will recall, the solar industry bubble played out in a similar manner. Today, most solar companies are sitting on huge inventories of solar panels and components that cost much more than they are able to sell them for. As a result many of these firms have amassed “inventory debt” because they are now forced to sell the panels at a loss since the demand for solar panels has collapsed.

    Dit artikel komt van AVA research af.

    Nu terug te komen op het speculatieve gedeelte,
    1. is goud dan niet speculatief??
    Er wordt hier continue gesuggereerd op dat wat misschien komen gaat. China goud gedekt valuta etc.

    en volgend Nu een vraag:
    2. zou een professionele belegger zich laten leiden door te gaan speculeren op dat wat misschien/gebeurtenissen komen gaat.

    Willem Middelkoop was laatst op rtl-z te zien hij schreef het boek als de dollar valt, waarop hij terug verwees dat hij dat boek wellicht niet had moeten schrijven. Omdat hij de valuta’s (toch) niet ziet omvallen. Maar dat de SDR van IMF het voortouw zal gaan nemen???????

    Mijn conclusie is dus:
    Dan zit je als professionele belegger toch goed, je koopt aandelen met een valuta welke ook blijft bestaan en je kan zowel long als short gaan op de beurs. Zou je je eigen dan laten leiden door te gaan suggereren, als eens…..

    Met andere woorden: goud dient om in te handelen, en misschien kan men ook in de mijnsector handelen, door naar de steun en weerstandslijnen van goud te kijken en deze met goud mee te gaan verhandelen. Maar dit laatste is slechts een gedachte van mij, (misschien geen slecht idee)!

    Dus terug komende op mijn vraag is Goud niet speculatief??

    m.v.g.

    Ons Moraal

  • Nadja

    didier, re: Maar jij lijkt zelf te weten welk weer het wordt volgend jaar :-)

    Het deflatie-scenario is een onvermijdelijk en onherroepelijk scenario. Gezien het feit dat het de sterkste trend is omdat deze (Kondratief-)cyclus een tijdsbestek van een mensenleven heeft. Dus niets tegen te doen, de schuldenreset kan hooguit wat vertraagd worden (door QE) of versneld (door oorlog).
    Ik heb het niet bedacht, anderen zijn veel slimmer, maar ik zie wel alle signalen sterker worden dat we naar deflatie afglijden.
    Tip: lees de bijdrages hier van onze Gerard eens door. Bijvoorbeeld De Kern Van Het Probleem aan het begin van 2013.

  • oxford.road
  • Q&Q

    @ Gepensioneerde

    Had ik even over heen gelezen, maar dat is een vrij ruim begrip! ;)

  • Tim

    @Floesh:

    http://www.nu.nl/tech/3686379/bitcoinmiljonair-aangeklaagd-witwassen.html

    Dus geen onzin wat ik tijdje terug beweerde.

  • Gepensioneerde

    Wat bedoelt men met ‘PRIVATE BEZITTINGEN’?

  • Q&Q

    “Centrale Bank: Banken in problemen mogen geld stelen”

    De Duitse Centrale Bank is maar eens duidelijk over hun wensen:

    AD.nl: Landen die in buitengewoon ernstige financiële problemen verkeren, zouden een eenmalige belasting op private bezittingen van hun burgers moeten invoeren. Dat schrijft de Duitse centrale bank in een rapport dat maandag naar buiten werd gebracht.

    ‘In een buitengewoon geval van een dreigend faillissement van een land kan een eenmalige kapitaalheffing meer succes hebben dan de andere relevante opties’, aldus de Bundesbank. Een dergelijke heffing kan echter alleen worden opgelegd in ‘absoluut uitzonderlijke’ omstandigheden en brengt wel aanzienlijke risico’s met zich mee, stelt de centrale bank.

    Dat landen in buitengewoon ernstige financiële problemen kunnen verkeren, is geen ver van je bed show. We verkeren reeds in buitengewoon ernstige financiële problemen, en de ‘absoluut uitzonderlijke’ crisis van 2008 kan zo weer gebeuren. De schulden zijn nu zelfs significant hoger dan toen en groeien hard.

    Bij de volgende ‘absoluut uitzonderlijke’ 2008-style crisis bent u dus een flink deel van uw spaargeld kwijt, niks geen bankgarantie die dan in werking kan treden. Uiteraard is dit geen reden voor de EU om het financiële / banken systeem te herzien of aan te pakken. De grootste vervuilers worden betaald. De grootste criminelen zijn heilig. Misdaad loont.

    http://langleveeuropa.nl/2014/01/centrale-bank-banken-in-problemen-mogen-geld-stelen/

  • Ingenieur

    Ik ben blij dat ik net weer wat aandelen heb gedumpt :p.
    Had in 3 weken van januari gelijk 8% rendement.
    Toch maar even uitgecasht.

  • Gerard

    Silver Weathon behoort ook tot mijn favorieten. Net als Royal Gold overigens.
    Op 20 is SLW absoluut koopwaardig.

  • Gerard

    Didier
    Je hebt helemaal gelijk. Niemand weet wanneer je moet verkopen.
    Daarom is er binnen proffesionele beleggers een gouden regel.
    1. Neem nooit en te nimmer winst.
    2. Verkoop altijd 20% onder je behaalde topkoers.

    Meer hoef je niet te weten.
    Werkt altijd.

  • Gepensioneerde

    Wat heeft er ons in 2013 parten gespeeld? Deflatie? Inflatie? Ik denk het niet. Het was manipulatie
    Vandaar mijn focus op JP Morgan en Goldman Sachs.

  • Gepensioneerde

    De laatste tijd waren zilver en goud niet zo solidair, dan hebben we meteen al een vermoeden waar de wind vandaan komt.

  • Lamberto

    @Didier

    Dit is de realiteit van vandaag.

    http://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2014/01/27/nervositaet-boersen-und-waehrungen-stuerzen-ab/

    Als u fysiek hebt gekocht, moet u geduld hebben.
    Voor snelle winst/verlies moet u zich in het circuit van de papieren handel gaan begeven.
    Wat vandaag in vele landen plaats vindt, kan morgen of over enkele jaren in heel Europa het geval zijn.

  • Gepensioneerde

    Voor zover ik weet zit JP Morgan net long op goud Weet iemand hoe dat zit met hun posities op zilver?
    Moeten ze niet nog wat posities op zilver kwijt die ze geerfd hebben van Bear Stearns?

  • Gepensioneerde
  • didier

    @Lamberto
    Om te beginnen: voor de crisis van 2008 wist ik van niets.
    Het gaat mij denk ik meer om het plezier (licht bitter wegens aandelen en zilver) van het beleggen dan om fiat om te zetten in edel.
    Metalen lijken mij een goede belegging. Ik had me echter wel toegewenst dat de kenners minder voorspeld hadden of juister en dat ze een buitenmaatse interesse zouden tentoon spreiden voor relevante informatie. En misschien ook nog: ons niet als schaapjes aanzien.
    Maar het idee van fiat gaat dood: misschien maar waarschijnlijk niet.
    Een goede belegging maar om down to earth redenen.

  • Lamberto

    @Didier

    U schrijft: “Als het allemaal zo simpel is waarom schreef geen enkele goudblogger rond 1900: verkoop”.

    Mijn vraag: “Wat was voor u aanleiding om uw fiat geld in edelmetaal om te wisselen”.

  • didier

    Ik weet niet wat ze schreven rond 1900. In mijn enige informatiebron toen, een papieren nieuwsbrief: Analyse, met de a van avantgarde, heb ik echter nooit gelezen dat ik moest verkopen. En ik zelf was niet thuis in beleggen.
    Natuurlijk ik wil het ook niet in het belachelijke trekken. Voor hetzelfde geld sprongen we 1 jaar geleden naar 10.000$. En dan was wie er niet bij was de pineut.
    Kijk ook naar bitcoin. Het is zonneklaar: voorspellen en beleggen is een slechte match.

  • didier

    Als het allemaal zo simpel is waarom schreef geen enkele goudblogger rond 1900: verkoop.

  • didier

    @Nadia
    Ik bedoel dat jij, ik en al de anderen even goed de toekomst kunnen voorspellen dan een aap.
    Misschien krijgen we een rijm op jouw scenario maar het kan ook iets helemaal anders worden.
    Bij grondstoffen heb je wel houvast voor zover dat je de vraag/aanbod situatie juist analyseert. Maar dan kan het nog anders uitdraaien.
    Persoonlijk vind ik dat de goudanalyse mijn mogelijkheden te boven gaat. Ik kan mij zo goed als mogelijk proberen te informeren via internet. Maar die informatie is denk ik onvolledig en het is ook erg moeilijk in te schatten wat in- en desinformatie is. Wij leken staan achteraan de informatierij. Maar jij lijkt zelf te weten welk weer het wordt volgend jaar :-)

  • Zilverpaul

    @ Pol
    tegenover mijn mening zijn er minstens 10 sites te vinden die het er niet mee eens zijn. Ik ga dus ook niet op alles reageren, Duidelijk is dat ik het niet eens ben met wat beurs.com in dit verband naar voren brengt.
    Aan u de schone taak uw eigen afweging te maken.

    mvg, Zilverpaul

  • pol
  • pol

    Ben totaal geen voorstander van de site beurs.com maar hier wordt andermaal duidelijk gesteld dat er op de comex nog voldoende goudvoorraad is én dat eligible gold zo registered gold kan worden.
    Merkwaardig dat Zilverpaul daar totaal niet op reageert en de afgenomen goudvoorraad op comex als direct bedreigend beschouwt…

  • MJP

    silver wheaton heb ik gekocht op 20, stond vorig jaar op 36, nu weer terug bij af.

  • Procambarus

    Sorry Gerard dat ik je Gerrit noemde. Ik tikte te snel.

  • Procambarus

    De voorkeur van Gerrit voor ASML en Boskalis deel ik voor 100% Ikzelf zou daar nog Silver Wheaton aan willen toevoegen. Dat is volgens mij een aandeel dat met gemak elk eventueel toekomstig rampscenario kan overleven. Dat de Eurozone het moeilijk gaat krijgen bewijzen de uitspraken van de president van de ECB, die er op aandringt dat de aangesloten landen hun belastingen verlagen om meer koopkracht binnen de Eurozone te creëren. Een duidelijker signaal is er volgens mij niet.

  • oxford.road

    HSBC Bank ontzegt klanten toegang tot hun spaarcenten …………………

    http://marketupdate.nl/nieuws/financiele-markten/banken/hsbc-ontzegt-klanten-toegang-tot-spaargeld/

  • Gerard

    Overigens zie ik TomTom en Imtech beide niet zitten. Wel heel speculatief, dat wel.
    Voor AEX kies ik meer voor ASML en Boskalis. Dit zijn aandelen die ook op de langere termijn absoluut een crash kunnen overleven.

  • Gerard

    Sebasol
    Wat de beurzen doen?
    Helaas, die kun je niet voorspellen. Zelf probeer ik dat ook nooit.
    Als ze laag staan koop ik graag. Als ze hoog staan dek ik meer af met long puts. Eventuel met short calls erboven, altijd winstgevender dan verkopen.

    Maar goed, beurzen stijgen nu al 5 jaar en en correctie hangt in de lucht. Verwacht een 15 tot 20%. Pas onder de 20% wordt het pas gevaarlijk. Dan ga ik sluiten en verzilveren op de puts en wacht de bodem af.
    Insiders verkopen inderdaad vanaf vorige week. Altijd een beren signaal.

    Er zijn wel 2 dingen die niet goed gaan en vooral een enorme daling in zich kunnen hebben:
    1. De aanhoudende economische terugloop in de opkomende markten plus de hoge inflatie aldaar. Stagflatie noemen ze dat. Zilverpaul noemde het hierboven al.
    2. Het meest erge! Deflatie in de Eurozone. Als deflatie doorpakt, gaan beurzen 60% omlaag. Daar kun je redelijk zeker van zijn. Het Japan scenario zit al behoorlijk diep in de Euro. Maar dit is afwachten.
    Voorlopig zou ik blijven kiezen voor de VS. Het is en blijft toch een zeer flexiebele economie.
    Kortom, nu afdekken met long puts. Afwachten wat de bodem gaat worden om dan de long puts weer in te ruilen voor bijkoop.
    Er is nog wel een gevaarlijk punt 3. Het komende banencijfer VS.
    Is dat weer zo slecht (74000 waar 200000 verwacht), dan is dat een heel vervelende trend. Over 2 weken zullen we het weten. Dat punt is de knal omlaag ofwel het einde van de correctie…

  • http://twitter.com/Floesh Floesh

    Goud opent zojuist boven $1270 ($1272,15 momenteel)

  • http://twitter.com/Floesh Floesh

    Voorspelling, ik denk dat de Rabobank nu haar ‘ledencertificaten’ verkoopt omdat ze over een tijdje een bail-out/in nodig heeft…

  • Sebassol

    Ik ben ook benieuwd naar Gerard zijn kijk op de beurzen, ik zit flink in TomTom en ook met wat aandelen in Imtech, daar moet ik dan ook snel wegwezen indien de beurzen klappen :)

  • Ons Moraal

    nee sorry Floesh, ken ik niet!

    Wat de bedoeling in Libië was kom je wel achter als je OPEC en de Petrodollar bestudeert.
    Bovendien zijn deze secret sociëteiten geesten in mijn ogen, en bestaan ze niet. Desalniettemin zijn de filmpjes soms wel informatief, zo af en toe kijk ik er eentje mocht ik tijd over hebben. Ik ben eerder een realist. En kijk liever naar feiten.

    Maar ik hou hem in gedachten, wellicht dat ik hem ga kijken. Zo af en toe zit er nog wat leerzaams tussen, Ik zal je even doorverwijzen naar Andrej kanaal waar veel filmpjes van Mike te zien zijn.
    https://www.youtube.com/user/AndrejGregus
    Zojuist zijn er een paar geúpload, toevallig dat ik zijn kanaal bekeek of er nog wat nieuws was, zo deelt hij ook mijn filmpies wel eens. Ze zijn van 26 januari, ik moet ze ook nog zien. Maar ik kan ze rechtstreeks op de site bekijken. Krijg via email een update dat er wat nieuws gepubliceerd is.

    Trouwens heb je het geld ervoor over is het een aanrader voor een membership. kijk onder home maar eens wat er allemaal behandeld is. En welke rapporten/analyses je nu er gratis bij krijgt indien je je in januari nog aan meld, ook deze moet ik allemaal nog doorspitten. Man, kom tijd te kort #!^*## &### pfff… ;)

    m.v.g.

    Ons Moraal

  • Nadja

    Gerard, re: komende we(e)k(en)
    Zou jij ons ook nog een update kunnen geven vwb de door jouw verwachte ontwikkelingen op beurzen en PM-markten? Ben zeer geinteresseerd en stel het zeer op prijs.

  • Nadja

    didier, re: deflatie en statistisch onbeduidend
    om te begrijpen wat je daarmee bedoelt moet je wat uitvoeriger zijn.
    Mijn verhaal is logisch en plausibel. Wat gebeuren gaat zal altijd afwijken, maar wel rijmen.
    Achteraf zullen we zeggen: we haddden het kunnen weten maar hebben ook weer iets bijgeleerd.
    De meesten van de generaties die in de volgende K-winter leven zullen ons echter weer vergeten zijn.

    ons moraal, re: bedankt voor update inzake de laatste voorspelling van Mike S.
    We gaan zien wat er gebeurt komende week. Spanning stijgt. Over precies een week weten we veel meer….
    Ik heb in ieder geval nog wat Maple Leafs gekocht als verzekering tegen wat gebeuren gaat, of dat nu komende week of daarna plaatsvindt.

  • http://twitter.com/Floesh Floesh

    @Ons Moraal
    Ken je deze? Central Banking cartel exposed By Muammar Gaddafi: http://youtu.be/THlaMUq6MKU

  • didier

    Het probleem ligt ook een beetje bij internet. Journalist bij een ernstige financiele krant wordt niet om het even wie. Maar op internet schrijft en houdt website open wie wil. De moeilijkheid als geinteresseerde is om door de bomen het bos te zien.

    @Nadia, het is een zeer plausibel verhaal. Ik ben er echter vrij zeker van dat het bij een verhaal zal blijven. Omdat de kans dat het zo verloopt statistisch onbeduidend is. Net zoals je weinig kans hebt de lotto te winnen.
    Het is natuurlijk onderhoudend om er over na te denken. En je leert al doende vanalles bij.