Kenniscentrum The Silver Mountain

Lees hier onze columns over de financiële wereld, nieuwsberichten en tips bij het kopen van goud en zilver.

navbar-banner

Goud en zilver in 2013

24-12-2012 Gerard

Tegen het jaareinde wordt je bijna begraven onder de voorspellingen. Economen die bewust desinformatie verspreiden is dan even groot als degenen die serieus naar de ontwikkelingen kijken. Politici en centrale bankiers kijken alleen maar naar wat hunzelf goed uitkomt. Begrijpelijk, alles draait op vertrouwen en dat willen ze uitstralen. Vandaar dat ze vrolijk meedoen met voorspellen. En daarom moeten wij daar maar beter niet naar luisteren. De schuldencrisis is voorbij zegt Hollande. En Rutte zegt sterker uit de crisis te komen. Ook het CPB stelt elk jaar hun verwachtingen naar beneden bij met 1 tot 2 procent. Volgens CPB is de crisis alweer voorbij in 2013. Zelfs in Griekenland verwacht men weer groei voor het 5e jaar op rij. In werkelijkheid gingen ze elk jaar steeds dieper in de shit. Ook 5 jaar op rij. De economie kon inderdaad aan de gang blijven door steeds hogere schulden in het systeem te pompen. Economische groei en ook BBP is inclusief inflatie, dus als we die corrigeren voor inflatie dan staat er vanaf 2008 elk jaar een vette min.

2012 sloeg alle kanten op. Niets was wat het leek. Vermoedelijk zien we dat ook terug in 2013.

De grootste bedreigingen voor 2013 zie ik wel in de rentestijging op staatsleningen. Dit zal de grootste nachtmerrie zijn voor politici en centrale bankiers. De grootste bubbel aller tijden kon best wel eens knappen in 2013. Staatsleningen worden sterk gemanipuleerd en dat kan nooit eeuwig zo doorgaan. Tegenwoordig wordt bijna alle andere activa naar beneden gemanipuleerd zodat men bijna niet meer anders kan dan te beleggen in waardeloos en renteloos staatspapier. Zelfs pensioenfondsen worden door steeds strengere regelgeving gedwongen om hierin te beleggen. Bedoeld om de bubbel zo lang mogelijk in de lucht te houden. De rendementen op staatspapier zijn steeds vaker negatief. Rijkere landen als China en Rusland investeren steeds minder in VS staatspapier. Dit gat wordt opgevangen door de FED die steeds meer zelf het staatspapier opkoopt met vers geprint geld. Die trend zet zich voort in 2013. Daarmee de bubbel steeds verder opblazend. De QE3 en QE4 van 2012 zijn onbegrensd gemaakt en passeerden in 2012 de recordhoogte van 1.000 miljard. De QE’s zijn allang niet meer bedoeld om de economie te stimuleren. Ze zijn er alleen nog maar om schulden op te kopen. De beurzen reageren er ook al niet meer op, net zo min als goud en zilver. Een vaag teken dat er iets dramatisch aan het veranderen is. QE’s zijn uitgewerkt, net zoals de lage rente. De Bazooka kogels zijn op. Stagflatie is wat we nu zien en daar hebben centrale banken geen medicijn voor. Stagflatie zal waarschijnlijk wel verder doorzetten in 2013.

Fiscal cliff

Met zulk extreem begrotingstekort van meer dan 50% zal belastingverhoging onvermijdelijk zijn. Belastingverhoging en inflatie draaien de economie de nek om. Maar het gaat hier wel om de grootste economie van de wereld. Tevens de motor van de wereldeconomie en houder van de wereldreservemunt. Voor het eerst in 40 jaar dat er in de VS belastingen stijgen. In Nederland kennen we al sinds Joop den Uyl fiscal cliffen, en niet zo’n beetje ook. Een recessie in 2013 in de VS lijkt onvermijdelijk. Normaal is een recessie op z’n tijd gezond voor de economie. Maar overheden met zulke schulden kunnen dit niet overleven. Vandaar dat men recessies tegenwoordig weg manipuleert.

USD

Het officiële inflatiecijfer van 2,7% voor de US dollar wordt in werkelijkheid berekend tussen 7% en 10%. Dit gaat men niet langer volhouden. Als je de USD index bekijkt, dan zie je een keurig hoofd en schouderpatroon ontstaan. De USD gaat de bodem van 73 weer opzoeken. Grote kans dat de bodem gaat sneuvelen. In dat geval zal iedereen uit staatpapier vluchten. Dat zal de bel zijn van het knappen van de grootste bubbel aller tijden.

In 2013 beleggen in Amerikaanse aandelen en trackers zal een groot valutarisico in zich hebben. De USD kon wel eens gaan vallen. In het gunstigste geval een zware daling.

https://www.thesilvermountain.nl/img/usd2012.jpg

Japan

Problemen in Japan hadden enkelen al in 2012 verwacht, maar is in 2013 nog zeker niet voorbij. BOJ van Japan heeft besloten de drukpers nog een paar versnellingen hoger te zetten. De Yen is al behoorlijk aan het dalen. De schulden in Japan zijn echt onhoudbaar geworden.

Nederland

Zowel de werkloosheid als de faillissementen stijgen tegen einde 2012 steeds sneller. Met dit tempo zal dit proces moeilijk te stoppen zijn. We zullen sneller dan verwacht afglijden naar het economisch niveau van Griekenland. De enorme belastingverhogingen van Rutte en Samson zullen uiteindelijk fors minder gaan opleveren voor de schatkist. Het bekende Griekse probleem, ofwel de spiraal naar beneden.

Europa

Frankrijk zal het volgende land zijn met ernstige schuldproblemen. Daarnaast zal de oplopende werkloosheid en overheidstekorten Italië, en misschien ook Spanje, dieper in de schulden drijven. Spanje zal uiteindelijk steun moeten aanvragen waarmee het onbeperkte opkoopprogramma van schulden door de ECB in werking zal streden (OMT). Net als Japan en de VS zal ook Europa de drukpers vele versnellingen hoger gaan zetten.

Alles bij elkaar is de schuldencrisis alleen maar erger en erger geworden, ondanks alle mooie woorden van centrale bankiers, bankeconomen en politici. Dit zal in 2013 ook weer de rode draad door het jaar blijken. Sterker nog, de schulden lopen steeds harder op in plaats van minder.

Aandelen

Aandelen worden gedreven door 2 factoren. Enerzijds omhoog gedreven door de grote geldstromen (QE’s, inflatie en lage rente), en anderzijds omlaag gedreven door de te verwachte krimpende economie. Per saldo gaan we dan ook om die reden al 2 jaar zijwaarts tot licht hoger. Wat de toekomst brengt valt nu niet meer te voorspellen. Gaat men vluchten uit obligaties, dan zal het als een raket stijgen. Gaat deflatie weer de overhand krijgen dan als een baksteen dalen. Dit laatste lijkt het meest waarschijnlijk. Zowel economie als omloopsnelheid van geld vallen stil, en dat is deflatoir. Kijken we naar vergelijkbare periode 1932 – 1940, dan zien we ook een jarenlange, volatiele downtrend. Vele malen dieper dan de crash van 1928 (2008). Maar de vraag is, kun je dit vergelijken met toen? Er werd toen minder geld geprint dan nu.

Goud

De onderstaande lange termijn grafiek brengt mooi de patronen van 2008 en 2011/2012 in beeld. Als die patroon herhaald wordt, dan gaan we met een raket richting noorden. Maar, let op, 2008 was geen 2012! Crisis 2008 kende een sterke V-vorm. QE’s en forse schuldophoging door overheden werkte toen nog positief. Dat is nu niet meer het geval. Dit zal echt geen V-vorm meer worden. Van de andere kant weet niemand wat er precies gebeurt als de obligatiebubbel knapt. Dat geld zoekt dan wel andere vaste activa! En wie weet wat er nog meer op knappen staat. Tot die tijd zal je geduld moeten hebben. Geduld wordt beloond, want dit gaat niet eeuwig zo duren.

https://www.thesilvermountain.nl/img/goud2012-lang.gif

De korte termijngrafiek staat er minder zo best voor. Als die door de bikkelharde bodem rond 1625 – 1600 gaat, dan is de gehele uptrend gebroken. Alles onder of op de bodem van 1600 zijn daarmee de prachtige “koop-kansen” voor degenen die nog niet voorzien zijn.

https://www.thesilvermountain.nl/img/goud2012-kort.gif

Tot slot wil ik iedereen nog hartelijk bedanken voor de vele leuke discussies en positieve reacties rond mijn blogs in 2012.

Ik wens jullie allen een gelukkig kerstfeest en voorspoedig 2013!

Disclaimer: Artikelen geplaatst door Gerard zijn niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

  • Q&Q

    Als de werking van colloidaal zilver/goud wereldwijd bekent wordt wordt het ook schaarser/duurder!?

    Het is immers (bijna) niet terug te winnen! ;)

  • Andreas

    Beste Temp
    Mijn vrouw heeft de nieuwste uitvoering. Die zijn schoner voor het milieu. Die zijn namelijk uitgevoerd met een klitalysator. Stinken ook niet zo erg bij een kouwe start.

  • Andreas

    Lolbroek
    Jazeker, maar mijn vrouw riep de hele nacht pleh, pleh pleh. Tot ze het zat was en hem een draai om zijn oren gaf. Dat hielp.

  • Andreas

    Beste Temp
    Van die dingen op batterijen of zat er zo’n mooi kloppend gouden dieseltje in. Och, daar zit zo’n mooie dreun in. En zuinig!!!
    Mvg

  • Lolbroek

    Shit Andreas, hoe weet je dat? Zijn ze ook bij jullie langs geweest?

  • Stafke

    Groot tarzanformaat?
    Opnieuw met hetzelfde doel dan temp, colloidaal om alle ziektes weg te krijgen ;)

  • Peter

    Ik ben het er helemaal mee eens dat voor UFO discussies het hier niet de juiste plaats is.

    Maar er moet mij toch nog even iets van het hart:

    Ook al zit er een heleboel kaf tussen het koren, het onderwerp is TE diep en TE complex om maar af te doen met een dooddoener als aluhoedjes en stakkers.

    Zelf heb ik zo nu en dan serieus (geen speculaties, maar op basis van harde feiten zoals radar reflecties) in deze materie gedoken en er worden een paar grote denkfouten gemaakt:

    * UFO = Buitenaards ruimteschip:

    Niet waar. Een UFO bestaat per definitie of je het nu wilt of niet, want alles wat onbekend is (“unidentified”) is totdat bekend is wat het is een UFO.

    * “Geloof je in UFO’s, dan ben je labiel en geloof je per definitie in alles wat alternatief is”.

    Ook al vind ik zelf UFO’s ook een boeiend onderwerp (de achterliggende vraagstukken hebben namelijk ook nogal impact op wie WIJ zijn als mensheid en wat onze plaats in het Universum is), dat wil niet zeggen dat ik daarom ook meteen “geloof” in chemtrails, spookhuizen en weet ik wat meer. Elk onderwerp
    moet afzonderlijk beoordeeld worden, ook al kunnen “bewezen” onderwerpen uiteindelijk wel met elkaar verbonden zijn.

    @Frederique

    “De enigen die ik al ufo-waarnemingen heb horen verkondigen waren ALLEN individuen die op de grens van de depresiviteit vertoefden. Ik denk dat ze gewoon op zoek zijn naar een zingeving in hun leven. ”

    Een beeld wat ook maar wat graag door de media geschapen wordt, maar dit is ABSOLUUT niet waar.

    Er zijn letterlijk tientallen mensen met de hoogste posities in leger/defensie (die o.a. rechtstreeks verantwoordelijk zijn voor kernwapens en dus psychologisch flink doorgelicht) en luchtvaart (FAA, piloten, radarspecialisten) die ook hun ervaringen op dit gebied hebben.

    Een flink aantal hiervan (maar niet beperkt tot) heeft in 2001 onder “the Disclosure Project” al aangeven dat ze *onder ede* willen getuigen voor het Amerikaanse Congres over wat ze meegemaakt / waargenomen hebben m.b.t. UFO’s. ( http://www.disclosureproject.org/access/aboutexecsumm.shtml )

    Deze mensen hebben een zeer solide reputatie en zetten veel op het spel.. en ze willen onder ede hun verhaal kwijt en bewijs delen. Liegen onder ede staat ook een serieuze celstraf op. Ze doen het niet voor de lol of de kick om even belangrijk te zijn.

    Nee, deze mensen die soms meer verantwoordelijkheden dragen dan wij hier met zijn allen bij elkaar, worden echt te kort gedaan door te snel alles over 1 kam te scheren en af te doen als onzin.

    Dit laatste punt is ook de voornaamste reden dat ik dit bericht nog even wilde toevoegen.

    Dus:

    – Ik zeg niet dat UFO’s dus per definitie buitenaards zijn
    – Ik zeg niet dat alles wat alternatief automatisch waar is als je gelooft in UFO’s

    – Ik zeg wel dat UFO’s volgens hun definitie per definitie bestaan
    – Ik zeg wel dat er [nog[ niet verklaarde stukjes koren tussen veel kaf zitten, mits je goed zoekt

    Best simpel allemaal.

    En deze punten kunnen dan mooi ergens anders opgepakt worden ;)

  • Andreas

    Lolbroek
    En de hele nacht riep ze: nielk taw ,emmodrevdog ?

  • Stafke
  • temp242

    Och, Och Och Beste Stafke toch, waar kom jij mee af…
    Voor mijn vrouwtje lag er dit jaar een zilveren én gouden vibrator onder de kerstboom.
    Iets beter dan je Oz.MVG.

  • Lolbroek

    Nog een ervaring met Aliens die ik met jullie wil delen:

    Een paar maanden terug kwamen 2 aliens, een mannetje en een vrouwtje, bij ons langs. Op een gegeven moment besloten we aan partnerruil te doen. Dus mijn vrouw met die alien naar bed. Hij deed zijn broek omlaag en ze zag een piepklein en dun pikkie. Ze dacht nee he, dit wordt niks.

    Maar toen draaide de alien aan aan zijn linkeroor en bam zijn pikgroeide enorm. Daarna draaide hij aan zijn rechteroor en bam zijn pik werd dik man. Dus zij aan de gang..

    De volgende ochtend zaten wij aan het ontbijt en ik vroeg haar hoe het was gegaan. Ze zei: echt fantastisch ik heb zelden zo genoten. En jij?

    Ik zeg: slecht, ik vond er niets aan. Ze zat de hele nacht aan mijn oren te draaien…….

  • x.

    Q&Q

    “misschien is de mensheid wel een computerspel(sims) van de buitenaardse!”

    Deze buitenaardse hebben een cheat voor het spel en zo maken ze extra geld uit het niets!
    Gelukkig gebruiken ze de optie’s aardbeving en vliegtuig ongeluk niet zo vaak;)

  • Stafke

    @temp: ik heb me vandaag een gouden Wiener suppo gestoken en ik moet zeggen, zo’n 1oz hakt er stevig in. Ik heb helaas enkel 1 oz munten.
    Maaaar ik voel me meteen beter! Ondanks de fiscal cliff perikelen en dalende PM prijzen (stel je voor, medicijnen worden goekoper!).
    Hebben we 21 december overleefd, blijft t toch nog slecht gaan.
    Waar blijft die klote maya transitie?

  • Ws

    QJoop
    Dat jij geen paarse kweekkwalllen heb kunnen zien in rond Alfa Centauri wil nog niet zeggen dat ze er niet zijn. Dat jij geen geel-groene zwevende pissebedden met roze stipjes hebt kunnen waarnemen achter de maan wil nog niet zeggen dat ze er niet zijn pffff.

    Volgens mij is dit net zo fictief als SpongeBob met zijn roze kwallen, maar er staan genoeg kwallen vangen games op het net dus veel plezier

  • Joop

    @Andreas
    Wat mij betreft is de discussie inderdaad gesloten. Je hebt gelijk ik zit me inderdaad zwaar te irriteren. Ik ben hier voorlopig ook weer weg. Als ik verder ooit nog de behoefte heb discussie te voeren over alien ruimtevaartuigen van 50.000 kilometer lang rond Saturnus dan ga ik wel naar Niburu.nl Veel succes allemaal nog op dit blog. Ik ga voortaan wel naar Doijer & Kalff als ik wat over edelmetalen wil lezen en discussiëren. Houdoe en tot ziens !

  • Andreas

    Pleh, pleh pleh

  • Marko

    Wat een zielige discussies over ufo’s hier. Morgen weer over chemtrails? Stelletje stakkers.

  • Lolbroek

    Ik denk dat ik wel een interessante toevoeging aan deze discussie kan leveren:

    Mensen, Aliens bestaan want ik ben vorige week door hun ontvoerd. Daarom was ik een tijdje weg. Ze hebben zich andersom ontwikkeld erg vreemd, zij eten door hun kont en schijten uit hun mond hahahahahahahaha

  • Andreas

    Heren, heren
    Mag ik jullie verzoeken deze discussie te stoppen. Jullie worden het toch niet eens maar ik bespeur enige irritatie.
    Mvg

  • Joop

    Q&Q
    Tuurlijk joh ga maar lekker muggen ziften, en spijkers op laag water zoeken. Dat JIJ die “vaartuigen” en “ruimtepuin” niet kan verklaren met je kortzichtige fantasie wil nog niet zeggen dat anderen dat wel kunnen. Mierenneuker !

    Misschien nogmaals GOED lezen.

    “Een UFO is precies wat het is Unidentified Flying Object. Er vliegt iets en JIJ weet niet wat het is.”

  • Q&Q

    @ Joop

    Heb ook geen behoefte aan jouw waarheid! (volgens mij verzin je die zelf en als ik al zie wat voor fantasie je in je tekst tentoonspreid moet je een grote fantasie hebben!) :)

    In het eerste bericht bericht je dat er alleen ruimtepuin is en het 2e bericht geef je toe dat er vaartuigen rondvliegen,maar die kunnen we niet verklaren. (in ongeveer 3 kwartier verander je van gedachte?)

    Je komt me hier aanvallen dat je amateur(klopt volgens mij!) astronoom bent en dat ik in deze discussie de verkeerde heb getroffen, vervolgens weet je niet hoe je ISS typt en je kan ook al geen naam spellen, moet ik dat nou serieus nemen? ;)

  • Joop

    Nee Q&Q zoals ik al aangaf heb ik niet de behoefte om mijn “waarheid” met jou op dit blog te delen. Ok gedachtewezen Sandra moet blijkbaar Sandara zijn. Puntje voor jou. Ik hoop dat je er heel blij mee bent. Met je knipoogjes.

  • Q&Q

    @ Joop

    Is dit jouw waarheid? (hoe verzin je het allemaal!) ;)

    “Het is inderdaad ISS (International Space Station) en geen IIS (Internet Information Server) mijn fout. Je hoeft mij echter geen nieuwe voorbeelden van UFO’s meer te sturen hoor, ik heb ze allemaal al gezien. Incl. The hidden NASA transciptions. Een UFO is precies wat het is Unidentified Flying Object. Er vliegt iets en JIJ weet niet wat het is. Speculatieve zaken als UFO’s laat staan gedachte wezens als Sandra zijn GEEN waarheid en halen DUS het SERIEUS discussiëren over investeren in PMs onderuit. Ik zie geen reden om “mijn waarheid”of levensovertuiging met je te delen op dit PM blog, daar zijn andere blogs voor.

    Dat jij geen paarse kweekkwalllen heb kunnen zien in rond Alfa Centauri wil nog niet zeggen dat ze er niet zijn. Dat jij geen geel-groene zwevende pissebedden met roze stipjes hebt kunnen waarnemen achter de maan wil nog niet zeggen dat ze er niet zijn pffff.”

    En wie is Sandra?

  • Joop

    @Andreas, het is 100% zeker dat er meer is dat wij nog niet weten. Er zijn genoeg mysteries op aarde die raadselachtig zijn en tot de verbeelding spreken, en niet opgelost zijn. Daar ben ik het helemaal mee eens. De vraag is of dat hier op een blog wat gaat over investeren in PMs thuis hoort of op Niburu.nl. Men stoot een heleboel potentiële PM kopers af met dit soort gezweef. Het gaat nergens over en het is niet relevant.

  • Joop

    Q&Q
    Het is inderdaad ISS (International Space Station) en geen IIS (Internet Information Server) mijn fout. Je hoeft mij echter geen nieuwe voorbeelden van UFO’s meer te sturen hoor, ik heb ze allemaal al gezien. Incl. The hidden NASA transciptions. Een UFO is precies wat het is Unidentified Flying Object. Er vliegt iets en JIJ weet niet wat het is. Speculatieve zaken als UFO’s laat staan gedachte wezens als Sandra zijn GEEN waarheid en halen DUS het SERIEUS discussiëren over investeren in PMs onderuit. Ik zie geen reden om “mijn waarheid”of levensovertuiging met je te delen op dit PM blog, daar zijn andere blogs voor.

    Dat jij geen paarse kweekkwalllen heb kunnen zien in rond Alfa Centauri wil nog niet zeggen dat ze er niet zijn. Dat jij geen geel-groene zwevende pissebedden met roze stipjes hebt kunnen waarnemen achter de maan wil nog niet zeggen dat ze er niet zijn pffff.

  • Andreas

    Beste Joop
    Zweefmeuk vind ik ook weer erg ver gaan. In programma’s van serieuze zenders als history en discovery worden toch regelmatig onderwerpen behandelt die op zijn minst raadselachtig te noemen zijn. Zoals zeer harde steensoorten met allerlei niet natuurlijke vormen waar zelfs de huidige techniek nog moeite mee zou hebben. Deze vormen worden ook onder water aangetroffen op een diepte die tegenwoordig alleen met duikapperatuur te halen is. Onderzoek heeft dan uitgewezen dat het 14.000 jaar geleden is dat die vormen nog boven water lagen. Ik sluit derhalve niet uit dat er meer is als wij weten. Maar inderdaad ben ik met je eens dat als er rond de zon dergelijke gebeurtenissen plaats zouden vinden veel meer amateurastronomen hier over zouden berichten. Maar er zijn natuurlijk veel meer ufo’s gezien door piloten en daar mag je toch van aannemen dat ze niet ziek zijn. In aanmerking genomen dat er biljarden sterren en planeten zijn is de kans toch wel aanwezig dat we niet alleen zijn. Dat de mensheid daar naar zou kijken zoals een net ontdekte inboorlingenstam in het amazonegebied naar een auto of vliegtuig zou mij ook niet verbazen. En wat dat te maken heeft met PM. Sommige mensen kijken nog steeds net zo ongelovig als ik praat over PM. Alsof ze net een ufo hebben zien landen.
    Mvg

  • Q&Q

    @ Joop

    Weet je wat het is, dat jij geen vreemde verschijnselen hebt mogen waarnemen(de relatie tussen goud en zilver niet ziet) wil nog niet zeggen dat er niets is! :)

    En omdat je over ISS begint (jij schreef IIS?)daar zijn vele opnamen van ongeidentificeerde objecten, die trouwens ook niet op de site van de NEPPA staan. (maar wel door hun gefilmd zijn!)

    Hier voorbeeldje:

    http://www.youtube.com/watch?v=1MO2svilMOA&feature=player_embedded

    Verder geef ik alleen maar verduidelijking/antwoord op vragen dus vertel mij de waarheid (van jou) maar, ik haal bewust de waarheid onderuit zeg je dus…

  • Joop

    @ Q&Q
    Je hebt in deze discussie een verkeerde getroffen.
    Ik ben al jaren een amateur astronoom en sta regelmatig bij helder weer onder de hemel met m’n 14.5″ F4.3 kijker. Eerst ga je schermen met infrarood NASA opnames, en (ik had hem in kunnen koppen) een paar post later zijn alle ruimteschepen van alle ruwe NASA opnames van de Cassini missie gepoetst. Sure dream on. Wederom een nieuw bewijs van ruimteschepen op amateuropnames ? Nou ik zie niets meer als wat tuimelend ruimteschroot of de beweging van satellieten\het IIS voor een H-Alfa zon opname. Punt is dat mogelijke toekomstig PM investeerders die via de SilverMountain op dit blog terecht komen niet een serieuze indruk krijgen door dit soort zweverige onderwerpen die eigenlijk alleen op Niburu.nl thuis horen. En dat stoort me mateloos. Het investeren in PMs wordt op deze manier weer met zweverige desinformatie naar beneden gehaald. En zo gebeurt dat overal waar belangrijke informatie die de waarheid boven tafel zou moeten brengen.
    Er wordt desinformatie verspreid om de waarheid bewust onderuit te halen.
    Zweverige meuk als gemtrails, aluhoedjes, Sandra of andere gedachtewezens horen gewoon niet thuis op een blog wat over investeren in edelmetalen gaat. Jammer dat dit blog niet gemodereerd wordt. Opbokken met die zweefmeuk a.u.b.

  • Andreas

    Beste Frederique
    100 jaar geleden geloofden ze dat Jezus die……

    Als Jezus een beetje met de techniek is meegegaan sluit ik niet uit dat hij zijn ezel heeft ingeruild voor een ufo. Dus wie weet wat we allemaal nog mee gaan maken in dit aardse pretpark.

  • Andreas

    Beste Marc
    Het is weliswaar een PM blog. Maar het hoeft niet alleen maar daar over te gaan. Van alle wensvoorspellingen wordt ik namelijk ook een beetje moe. Ik vind het best meevallen met Q&Q. Hij kan in ieder geval wel tegen grapjes.

  • Marc

    Jammer dat er serieus wordt ingegaan op mongolen als Q&Q. Voor zulke discussies zijn andere kanalen, dit is een PM blog.

  • Marc

    Ik begin het langzaamaan eens te worden met Frederique.
    Is er nog wat zinnigs te zeggen m.b.t. pm’s?
    Eigenlijk niet.
    Volgens mij zitten we in de stilte voor de storm, alleen wanneer de storm losbarst weet geen mens.
    En laten we vooral geen voorspellingen doen.
    Blijkbaar kan iedereen er naast zitten.

  • Frederique

    Wat een fucking zever. Er is nog GEEN ENKELE amateursterrenkijker die UFO’s heeft waargenomen. De enigen die ik al ufo-waarnemingen heb horen verkondigen waren ALLEN individuen die op de grens van de depresiviteit vertoefden. Ik denk dat ze gewoon op zoek zijn naar een zingeving in hun leven. 100 jaar geleden geloofden ze in Jezus die hen ging verlossen van van dit aardse tranendal, nu zijn het ufo’s of lichtwezens of weet ik welke zever. Kijk naar mij… ik ben speciaal !

    Ik hoop dat de alu-hoedjes berichten worden opgepoetst op deze site want ze zijn gigantisch storend. !!!

  • Q&Q

    @ Andreas

    Door amateursterrenkijkers worden wel degelijk objecten waargenomen, hier aantal beelden van gigantische schepen bij de zon:

    http://terugnaardesterren.com/Ufos_bij_de_zon.html

  • Andreas

    Beste Q&Q
    En die sterreschepen worden ook weggepoetst van de lenzen van amateursterrekijkers? Ik blijf toch lachen met jou. Natuurlijk kun je gelijk hebben, maar je vind het toch niet erg dat ik mijn koffer nog niet ingepakt heb? Ik schreef al eerder over mijn zeeschip. Maar dat verzonnen we pas toen we voldoende genuttigd hadden. Het lukt jouw naar ik aanneem broodnuchter. Dat vind ik toch wel een hele prestatie.
    Mvg

  • temp242
  • Q&Q

    @ Joop

    Op het (foto) materiaal op de site van NASA zal je iets dergelijks niet aantreffen, dit wordt vakkundig weggepoetst! ;)

  • Andreas

    Beste Joop
    Je weet het niet,he? De wonderen zijn de wereld nog niet uit. :) en het was in ieder geval een vraag waard. Als dat sterreschip wel komt en ik snel jouw PM pik, heb ik wel 50.000 km om mij te verstoppen. Ik denk dat ik mij dan verstop in het luchtfilter. Want die zal wel net zo groot zijn als heel Nederland.
    Mvg

  • Andreas

    Joop
    Mag ik je PM hebben voor je ze opvreet? Dan glimmen ze nog, ziet u.
    Mvg

  • Joop

    @ Andreas
    Mmm apart dat mijn reactie op jou post nu boven die van jou staat

  • Joop

    Lol @ Andreas, dat zal helaas voor jou en gelukkig voor mij niet nodig zijn. want de feiten spreken voor zichzelf. ;-)

  • Joop

    @ Q&Q
    Ja zo gaat dat dus altijd met van die zweverige beweringen.
    Op het moment dat je zulk soort mensen dan keihard confronteert met de feiten, dan lult men erom heen met een paar kutsmoezen. Baffle with bullshit. De feiten speken namelijk inderdaad voor zichzelf. Er cirkelt inmiddels alweer een aantal jaren een vaartuig om Saturnus genaamd Cassini. Hier kan je het RUWE onbewerkte fotomateriaal dat dat vaartuig geschoten heeft vinden. http://saturn.jpl.nasa.gov/photos/raw/ Als jij op ook maar een foto-opname zo’n ruimteschip kan aantonen. Dan vreet ik hoogstpersoonlijk al mijn PMs op. Excuses aan alle medebloggers dat ik hier even over door blijf zagen.
    Maar ik haal graag iemand uit z’n droom. I rest my case.

  • Anna

    Hoe (bijna) iedere taak plotsklaps makkelijker wordt
    Leun achterover.
    Wie niet met zijn neus op het toetsenbord zit, maar wat fysieke afstand neemt, neemt daarmee ook psychologisch afstand. En dat geldt niet alleen voor toetsenborden en computers. Uit omvangrijk onderzoek blijkt dat een relaxte houding bijna ieder probleem oplosbaarder laat lijken. Kortom, als je het zwaar hebt: leun achterover.
    http://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/113160/hoe-bijna-iedere-taak-plotsklaps-makkelijker-wordt.html

  • Andreas

    Curator
    Bij mijn faillesement moest ik nog 300.000 van een klant vangen die door een geannuleerde exportorder in de problemen zat. De curator keek er naar en zei ,, die kunnen we wel afschrijven,,. Nu waren mijn vorderingen als onderpand gegeven aan de Rabo en die dacht er iets anders over. Ondertussen is nu dus tweederde betaalt. Een andere klant moest nog 80.000 betalen en vond dat hij helemaal niets hoefde te betalen. Die heb ik zelf gebeld na mijn faillesement en gevraagd of ik effe langs moest komen om zijn beide ogen dicht te timmeren. Binnen een week stond het op de Raborekening.
    Ondertussen heb ik na mijn faillesement welgeteld 1 gesprek gehad met de curator. Daarnaast is hij aan het procederen geslagen en heeft daarbij alles verloren. Stomweg omdat hij zich niet goed verdiept heeft in de onderneming. Dat verliezen en de door hem bestede uren en kosten gaan natuurlijk wel ten koste van de boedel. En die bedroeg na de veiling ongeveer 100.000 euro. Ruim voldoende om de resterende leveranciers die niet verzekerd waren te betalen. Die vangen dus geen cent. Eerst de curator, dan de belasting en dan…………..ja, dan niets.
    Al met al heb ik toch een heleboel geleerd in een paar jaar.
    Mvg

  • http://goudvergelijken.nl/blog/ pietje

    Van alle doemvoorspellingen in 2012 rond de euro kwam er geen een uit.

    Het waren niet de minste die dat aankondigden, maar ze hadden allemaal ongelijk. De euro is er nog, Griekenland maakt er nog deel van uit, er is een zwakke recessie, maar van totale chaos is geen sprake.
    http://www.businessinsider.com/euro-doomsayers-revise-forecasts-2012-12

  • Andreas

    Beste Lamberto
    Natuurlijk is mijn zinsnede wat kort door de bocht. En gelukkig blijk ik geen medelijden te hoeven hebben. Dat is alleen maar mooi. Maarrrrr, uw idee van kredietverzekering is helaas helemaal achterhaald. En dat ga ik eens uitleggen.

    In de jaren tot 2005 had je die niet nodig. Ik kon mijn debiteurenstand als onderpand geven voor krediet en 70% krediet opnemen. In 2005 kwam de Rabobank met het volgende: klanten die ik verzekeren zou gingen naar de 85% en onverzekerde naar de 60%. dus een kredietverzekering afgesloten. In 2007 werden de eerste klanten onverzekerbaar.(hier kom ik op terug) In 2008 nog een aantal klanten. En in 2009 had het niet eens zin meer om nog klanten aan te melden. Ondertussen werd dus ook mijn kredietruimte beperkt. Veel sneller als dat ik buffer op kon bouwen. Ondertussen kregen mijn leveranciers o mij nog steeds voldoende dekking door behaalde resultaten. Dus die liepen geen risico. Maar door de tegenvallende resultaten van 2008 en 2009. (dit door faillesementen van klanten) wist ik dat ik in 2010 ook niet meer verzekerbaar was. En daardoor direct een enorm probleem zou hebben. Ik zou dan ook niet meer de kredietruimte van leveranciers hebben. En dus wist ik al wat mijn voorland was. Failliet!!! En derhalve vond ik dat ik reeel moest zijn en heb in december 2009 zelf de stekker eruit getrokken. En daarmee bereikte ik dat de verzekeringsmaatschappijen die eerst tientallen jaren hun zakken hadden gevuld al mijn openstaande rekeningen mochten voldoen.
    Tikkie terug, noemen wij dat. Dus leveranciers bijna geen schade. Vandaar dat ik nu weer gewoon bij ze aan kan kloppen. Ze weten allemaal hoe ik het destijds geregeld heb en zijn dat niet vergeten gelukkig. Maar kredietverzekering is nu dus een wassen neus geworden. Welk bedrijf kan nu nog goede cijfers presenteren? En zonder goede cijfers geen verzekering.

    En nu kom ik terug op 2005. De klanten die toen niet te verzekeren waren bestaan allemaal nog. Dat zit zo: dat waren gezonde bedrijven die panden, machines en kapitaal ondergebracht hadden in een moedermaatschappij. De werkmaatschappij werd zodoende relatief arm gehouden. Maar je vraagt verzekering aan op de werkmaatschappij. Geweigerd. En dan heb je dus de keus, leveren of niet. Ik heb doorgeleverd en van die bedrijven geen centje pijn ondervonden.
    Curieus is dan dat de verzekeringsmaatschappijen op hun eigen klanten geen dekking verlenen. Want zeker twee van die zojuistt beschrevn bedrijfen hadden hun klanten dus ook verzekerd bij Atradius. Het is zoals met vele zaken. We geven een paraplu als de zon schijnt en halen hem terug nog voor het gaat spetteren.
    Mvg

  • Q&Q

    @ Joop & Andreas

    De meeste mensen kunnen zich alleen plaatsen in hun zienswijze en hoe ver/hoe groot het volgens hun zienswijze/realiteisbesef hoort te zijn!

    Aangezien iedereen een andere zienswijze heeft heb je het over (veel) verschillende interpretaties welke bij ieder anders opgevat worden, wat dat betreft is dit een lastige materie! ;)

    Dat feiten voor zichzelf spreken maar door sommigen niet opgemerkt worden of over/langsgekeken wordt wil nog niet zeggen dat datgene NIET de waarheid bevat.

    Hiernaast is het openstaan door oa de invloed van fluorgebruik/vaccinaties ed vaak geremd waardoor er geen reëel beeld kan worden geschapen. (schapen!) ;)

    Al met al een lastige kwestie om te discusïeren met mensen die op een ander niveau(niet denigrerend bedoelt) denken en doen.

    We zullen zien en ik denk dat het niet lang meer duurt! :)

  • Gerard

    @René
    Wat Smull zegt kan mogelijk zijn. Het is ook het verhaal van Robert Prechter. Een hardnekkige deflatie omdat de omloopsnelheid niet op gang komt.
    Dit zou het beste zijn wat ons kan overkomen.

    Helaas gaan centrale banken samen met de politiek zoveel geld bijdrukken dat die deflatie stabiel blijft. En wel in duurzame goederen en huizen. In prijzen voor eerste levensbehoefte ga je dezelfde enorme inflatie zien als in Japan waar prijzen ook 10% stijgen per jaar. Omdat de lonen niet meestijgen maar eerder dalen, kan men dan geen huis meer kopen. De huizenprijzen dalen dan ook al 20 jaar lang onafgebroken in Japan. Dit gaan we hier ook zien.
    Maar… En dan ga ik over van Prechter naar Faber en Schiff, het doel is de valutas kapot te printen! Pas dan zijn de schulden helemaal verdwenen. Pas dan kunnen we naar de nieuwe reset. Centrale banken en politiek willen dit bereiken. Zal ze dit lukken denk je?

  • Lamberto

    Beste Andreas,

    Met mij hoeft u geen medelijden te hebben.
    Ik heb mijn bedrijf jaren geleden op tijd verkocht.
    Maar uit uw verslag meen ik te mogen opmaken dat u na misschien noodgedwongen uw bedrijf beëindigd te hebben, nu een nieuwe onderneming heeft opgestart.
    Laat ik u dan een goede raad geven.
    Lever alleen contant.
    Mocht dit niet mogelijk zijn, neem dan altijd een Kredietverzekering.
    Kost een paar centen, maar onwillige crediteuren houd je zo wel onder controle.
    Werk alleen, en indien nodig huur uitzendkrachten in.
    http://www.atradius.nl/
    Toch nog een opmerking betreffende de zinsnede: “Ik heb maar een verantwoording en dat is mijn gezin”.
    Wilt u er wel rekening mee houden dat andere ondernemers die ook een gezin hebben en ook geen betaling voor hun diensten of goederen ontvangen, misschien hierdoor ook wel aan de bedelstaf zijn geraakt of hun gezin op de klippen hebben zien lopen.
    Ondernemer zijn gaat gepaard met een groot verantwoordelijkheidsgevoel.
    Bij velen ontbreekt het hier wel eens aan.

  • René

    Benieuwd hoe jullie tegen de laatste post van Snel aankijken.
    Zelf zou ik ook liever forse inflatie zien maar dat verhaal van die Schmull klinkt toch een stuk aannemelijker dan dat van die ruimteschepen.

    Die rooie duim heb je niet van mij Snel.