Kenniscentrum The Silver Mountain

Lees hier onze columns over de financiële wereld, nieuwsberichten en tips bij het kopen van goud en zilver.

navbar-banner

Goudstandaard in ere hersteld?

10-11-2010 Bas

Wordt de goudstandaard weer in ere hersteld? Zo ja, zal dit in haar originele vorm of in een aangepaste vorm zijn?

Als het aan Robert Zoellick, de leider van de wereldbank, ligt wordt er een aangepaste vorm van de goudstandaard ingevoerd. Deze vorm zal de vele valutaschommelingen tegen moeten gaan en toekomstige valuta oorlogen voorkomen. Deze nieuwe goudstandaard zal voor een nieuwe stabiliteit op de markten moeten zorgen nu het erop lijkt dat het Bretton Woods II systeem na 40 jaar gebruik hier niet meer toe in staat is.

In het Bretton Woods systeem staat de dollar centraal omdat alle nationale valuta aan de dollar wordt gekoppeld. Dit heeft de dollar de belangrijkste munt ter wereld gemaakt. Nu de macht van Amerika afneemt en het vertrouwen in de dollar een dieptepunt heeft bereikt wordt het tijd om dit systeem los te laten. Het nieuwe systeem zal volgens Zoellick gebaseerd moeten worden op alle toonaangevende valuta in de wereld in combinatie met goud. Zowel de dollar, de euro, de yen, de pond en de yuan moeten worden gebruikt. Goud kan in dit systeem functioneren als referentiepunt en het bindmiddel zijn tussen al deze valuta.

Dit voorstel van Robert Zoellick komt vlak voor de G20-top waar er ongetwijfeld over de wisselkoersen wordt gesproken. Tevens komt deze opmerking net nadat de Duitse minister van Financiën, Schäuble, de QE2 van de VS heeft veroordeeld. Volgens deze minister is het pompen van $600 miljard in de economie niets meer dan een truc om de koers van de dollar laag te houden om zo de export aantrekkelijker te maken.

Waar Zoellick duidelijk een voorstander is van een centrale rol van goud in de wereldeconomie zijn er ook tegenstanders hiervan. Dit zijn onder andere de economen die denken dat een goudstandaard een negatieve invloed heeft op groei en werkloosheid in tijden van crisis. Ongetwijfeld zal de discussie over het wel of niet invoeren van een wereldwijde goudstandaard nog even voortduren.

  • http://www.goudbank-antwerpen.com auteur

    Gouden standaard-debat

    – Goud is allang geen maatstaf voor valutaschommelingen meer, maar de hoge prijs laat het ‘gouden standaard’-debat herleven.
    De econoom John Maynard Keynes noemde de gouden standaard ‘dat barbaarse relikwie’. En in Nederland wordt hij vereenzelvigd met premier Hendrik ‘ga maar rustig slapen’ Colijn, die hem in de jaren dertig van de vorige eeuw niet wilde opgeven, waardoor de armoede verergerde.

    Wereldbank-president Robert Zoellick heeft maandag de mogelijkheid van een nieuwe gouden standaard geopperd om rust op de valutamarkt te creëren. Op dit moment dreigen landen elkaar te beconcurreren door de koers van hun munten laag te houden – iets wat even fataal voor de wereldhandel kan zijn als tariefsmuren.
    @Wouter

  • Danny

    Misschien zou een goudstandaard naast een fiatsysteem kunnen werken. Maar een goudstandaard zoals vroeger lukt niet omdat al het fysieke goud de hoeveelheid fiatgeld onmogelijk kan dekken. Hiervoor hebben we gewoon teveel fiatgeld gecreeërd. De prijs van goud zou dan zo enorm hoog moeten zijn dat het bijna onrealistisch wordt.

    Maar een constructie met goud naast een fiatsysteem daar zou men wel wat mee kunnen denk ik.

    Wel denk ik dat de president van de wereldbank een belangrijk prunt aanroert. Het feit dat hij dit zegt zou een ieder hier moeten waarschuwen over op welk punt van het geldsysteem zijn aanbeland, want het geeft wel een bepaald signaal af dat de president van de wereldbank zegt dat hij wil onderzoeken of er mogelijkheid is om een vernieuwd soort goudstandaard in te voeren.

    In welke vorm weet ik nog niet, zeker niet in de vorm van de oude goudstandaard. Maar dat goud op de 1 of andere manier toch nog een (kleine?) rol gaat spelen in de toekomst in ons huidige geldstelsel acht ik zelf toch niet helemaal uitgesloten zoals sommige hier beweren. Maar dat die goudstandaard al het fiatgeld gaat dekken nee dat denk ik ook niet, maar dat het in 1 of andere kleinere vorm terugkomt zou me eerlijk gezegd niet verbazen.

    Geld heeft hoe dan ook een anker nodig! Of dit nu goud olie/zilver is maakt mij dan eigenlijk ook weinig uit. Maar dit ongedekte geldsysteem gaat een keer op z’n einde lopen, en als men dan niet meer de mogelijkheden heeft om dit systeem meer draaiende te houden omdat alle middelen zijn uitgeput en het ‘medicijn’ van bijdrukken van geld op een punt is aanbeland dat het niet meer verantwoordelijk is om dat nog een keer te doen omdat dan de kans op hyperinflatie dan echt aanwezig is…ja dan zal men toch over moeten op een ander systeem. Dan zou ik daar meteen een gedekt geld systeem van maken.

  • Frits

    @RK
    Gelukkig heb ik een belezen voorbeeld.

  • RK

    Dank je. Wel opmerkelijk dat de nieuwsbrief niet meer biedt dan voorheen, want er wordt nu veel meer geld en tijd ingestoken, zo worden dure betaalde bronnen geraadpleegd – aldus Willem.
    Dus geen markt analyses en future trends onderzoeken… De inschrijving moet zichzelf natuurlijk wel terug verdienen.

  • Gerard

    @RK, in de nieuwsbrieven van Middelkoop staat meestal niets nieuws in. Kijk terloops even op goud.com. Zijn site is zeker niet slecht. Site heeft wel degelijk regelmatig opmerkelijk nieuws, wat wel al soms eerder van kitco of gata vandaan komt, maar toch.

    Dat er iets grondig fout zal gaan, ja absoluut, maar 3e wereldoorlog is totaal niet aan de orde.
    Ik denk eerder aan een oplopend welvaart-gebrek in de Westerse landen.

  • RK

    @RK
    Je hebt volkomen gelijk. Om het niveau van mijn redeneringen te verhogen, zal ik in het vervolg meer over wormholes spreken.

    Zal vast niet makkelijk voor je zijn.

  • RK

    @Gerard e.a.

    Vandaar dat China afgelopen week machtsvertoon liet zien door het lanceren van een ballistisch raket vanuit een onderzeeër. Al die liquiditeit ruïneert hun economie.

    Ik vermoed dat men uit is op een 3e wereld oorlog.
    Al het politieke toneelspel is niet meer dan dat, toneelspel.
    Na een 3e wereld oorlog zal de mensheid vragen om een oplossing die voor eens en altijd een einde maakt aan deze verschrikkelijke gebeurtenis.
    Op het politieke toneel zal een wereld overheid verschijnen, een wereld macht, munt, tax en reguleringen. Geen opposities. Geen keuze.

  • RK

    @Gerard

    Dank je. Maakt het een stuk duidelijker. Ben jij lid van de Middelkoop nieuwsbrief?
    (Zo ja, hoe bevalt deze op dit moment? Nuttig(er)? Zelf twee jaar lezer geweest.)

  • Gerard

    Om mijn vorig stukje een beetje toe te lichten:
    Ik hoorde net Marc Faber zeggen op CNBC:
    Al het bijgeprinte geld, inclusief QE2, stroomt rechtstreeks de opkomende markten binnen (BRICK). Dat betekent dat men daar al dat geld weer op moet dweilen door renteverhogingen omdat dit de inflatie aanwakkert. Bovendien creert het juist in de BRICK landen de gevreesde bubbels. Dus men moet daar noodgedwongen de economie fors afremmen. Met dank aan Bernanke!
    M.a.w. bijprinten van geld verstoort de hele wereldeconomie. Het maakt het probleem alleen maar groter!
    Zo zijn renteverhogingen en daarmee eventueel de daling van goud en zilver rechtstreeks het gevolg van het dwaze geldprint-beleid van Bernanke.
    Zoals Marc en Schiff beiden al zeiden, “Bernanke heeft alleen verstand van geld printen, en begrijpt “NIETS” van de economie.

  • Frits

    @Piet
    Piet, m’n beste, als gelovige kan je beter niet het woord ‘realiteit’ gebruiken, daar je vrijwillig de verbeelding boven de werkelijkheid plaatst. Volwassen mensen met een allesbeheersend vertrouwen in een denkbeeldig vriendje (omnipotent nog wel), worden in de medische wetenschap geclassificeerd als waanzinnigen. Ik schaar mij slechts nederig in die traditie. Maar maak je geen zorgen, ik weet heel goed waar ik over praat en ken de betreffende stukjes uit je verhalenbundel.

    Mijn punt is het volgende: er zijn vele bezwaren te maken tegen de trend naar massacontrole en allerhande chipimplantaten. Goud en zilver zijn denk ik instrumenten waarmee de controle van de economie enigszins terug in de handen (beeldspraak ;)) van geknechte burgers terecht kan komen. Als er dan iemand over sprookjes gaat praten, doet dat enkel aan de kracht van de argumentatie af. Dus doe jezelf een lol en spreek over de realiteit, dan zal je misschien ook de minder-goedgelovigen overtuigen van het steunen van de goede zaak. Of de strijd tegen Beëlzebub, zo je wenst.

    @RK

    Je hebt volkomen gelijk. Om het niveau van mijn redeneringen te verhogen, zal ik in het vervolg meer over wormholes spreken.

  • Gerard

    @RK, de margin-verhoging (30%) wil zeggen dat je op short-posities 30% meer dekking wordt gevraagd. Daar moet dus “long” tegenover gezet worden bij velen. Daar moet dus zoveel geld bijgestort worden, dat de meesten de short-posities sluiten.

    Goud zilver blijken nu dus toch ook fors omlaag te kunnen. Dit komt door de dreigende renteverhoging in China en op termijn ook in de andere BRICK landen. Bij rentestijging daalt de vraag naar goud en zilver. Mogelijk krijgen we een fors doorzettende correctie.
    Ik zag zonet zilver minus 6,5% !!

  • Alex

    ik verbaas me wel over de neerwaartse druk ik dacht juist dat deze nu voor een goed deel doorbroken was.. niets is minder waar.. jammer om een stuk winst te zien verdampen maar eigenlijk alleen maar positief om nog meer tijd te krijgen om verder in te stappen

  • Alex

    als belegger in goud en zilver.. betrappen jullie jezelf ook wel eens op het positief ontvangen van slechte economische resultaten omdat het goed is voor de opmars van goud en zilver?

  • Jeroen

    Hier staat ook een berekening:

    http://www.beursbeeld.be/wordpress/archives/196

  • Willem

    Maak van de kop maar even ‘in ere hersteld’, dat staat iets beter.

  • wortelbea

    ik snap dat van CME niet…
    alle edelmetalen zijn op hetzelfde ogenblik gecrashed…, en bij de anderen had dit niets te maken met die CME toch ?

  • RK

    @ Gerard

    ‘Volgens Middelkoop is wel degelijk CME met de margin-verhoging verantwoordelijk.. ‘kun je dit effect nader toelichten?

    Deels op goud kan. Zoals ik het zie is te lezen inmijn eerdere post.
    Niet dat ik dit wil.

  • RK

    @Frits

    Geen Christen. Maar er is meer, veel meer. Christenen weten dit.
    Het Christendom is niet de enige manier. De, zullen we zeggen, cultuur in het Christendom is niet mijn ding. Die ondeugende paus, en al het bloedvergieten maakt het instituut dat zich zelf het Christendom noemt, belachelijk.
    Heeft Jezus bestaan? Kan. Doet er niet toe. Hij rebelleerde tegen de autoriteiten en instituten, en zij dat wij onze eigen weg moesten volgen. Respect en liefde voor je naasten.
    Niet in rij staan voor een autoriteit. Zij hebben hem vermoord en nu staat iedereen in de rij bij het Vaticaan – de moordenaars. Zij hebben zijn identiteit gestolen, een merchandise van gemaakt.
    Jezus zou zeggen dat tijdreizen mogelijk is, worm holes bestaan en buitenaards leven bestaat.
    De huidige vorm waarin het geloof zich bevindt limiteert naar mijn mening de geestelijk (en technologische) ontwikkeling van de mens(heid).

    Frits het doet je geen goed om zo simplistisch te denken over de wereld om je heen.
    De lompe toon voegt geen kracht toe, het doet eerder afbreuk aan je uitspraak.

  • Gerard

    Een goudstandaard is echt onzinnig en geheel onmogelijk.
    Het “echte” probleem de “schulden” los je hiermee niet op. Integendeel, je maakt het alleen maar erger.

    Volgens Middelkoop is wel degelijk CME met de margin-verhoging verantwoordelijk voor de daling van zilver begin deze week. Volgens een anonieme tipgever in Londen is de ENIGE die nog short-posities heeft de FED. Lees op http://www.goud.com
    Gisteren was overigens ook suiker aan de beurt met margin-verhoging. Suiker ging hierop zwaar richting zuiden. Wat volgt? Het shorten wordt dus duidelijk aan strengere banden gelegd. Maar goed ook!

    Volgens alle charts en Technische Analyse hierop zitten we op een omslag. Meestal trekt een fundamentele omslag in trend alles mee naar beneden, ook (tijdelijk) goud en zilver.
    Leuke instapmomenten komen er al weer aan!!

  • wortelbea

    en ondertussen is het weeral G20 en zakt het goud…
    vreemd hé..

  • Piet

    Beste Frits,
    Ik vind je commentaar stuitend en niet getuigen van enige vorm van realiteit als je terminologie gebruikt zoals”woestijnwaanzinnigen”. Blijkbaar heb je je nooit echt verdiept in wat christenen echt zijn.
    Een ware Christen zal nooit anderen knechten of willen kwetsen, maar het gebod wat Jezus ons gaf was hebt elkander lief zelfs je vijanden. En daarin is geen ruimte om mensen te haten of anderszins te kort te doen. Veel is gedaan in naam van het Christendom maar zijn dat de ware Christenen?

    En waar RK aan refereert is een situatie die niet ver meer in het verschiet ligt, namelijk de periode van de grote verdrukking waar de Bijbel over spreekt. De tijd van de antichrist. En de tijd waarin wij nu leven is heel bijzonder, je kunt bij wijze van spreke de krant naast de Bijbel leggen en constateren dat de profetieën in rap tempo worden vervuld.

    Om een voorbeeld te geven hoe de wereld zich klaar maakt voor de periode van de antichrist is o.m. de wereldwijde roep naar één wereld munt in welke vorm dan ook en het voorkomen van fraude door een geimplanteerde chip in b.v. je rechterhand of in je voorhoofd. Zo hoorde ik enige tijd geleden op televisie een deskundige aangeven dat dat de enige plaatsen zijn in het menselijke lichaam waar zo’n chip vanzelf van de nodige energie wordt voorzien. Op de vraag van de interviewer, maar als iemand weigert? was zijn antwoord dan kan die persoon niet kopen of verkopen.

    En laat nu juist de Bijbel die al tweeduizend jaar geleden daarover schreef akelig precies aangeven hoe dat zal zijn in die periode van de grote verdrukking.
    Lees Openbaring hfdst. 13 vanaf vs 16 maar eens.
    Citaat: ” En het maakt, dat aan allen, de kleinen en de groten, de rijken en de armen, de vrijen en de slaven, een merkteken gegeven wordt op hun rechterhand of op hun voorhoofd, en dat niemand kan kopen of verkopen, dan wie het merkteken,den naam van het beest, of het getal van zijn naam heeft.”

    Dus beste Frits oordeel niet te snel over anderen als je niet weet waar je over praat.

  • Frits

    @RK
    Als je geen christen bent, gooi dan dat zandboek aan de kant en gebruik je hersens. Het feit dat er mensen zijn met als enige ambitie het knechten van anderen, is al erg genoeg. Daar heb je echt geen geschriften van woestijnwaanzinnigen voor nodig.

  • rob

    @ Marc

    De prijs van goud blijft altijd gelijk, in feite is het de inflatie van het fiat-geld wat je berekent.

    John Williams zegt in feite dat de dollar een dikke 200x minder waard is geworden. Hij rekende met een $20,67 marktprijs in 1933, en niet zoals ik abusievelijk aangaf $35,- in 1970.

  • RK

    Stap dichterbij naar een wereld overheid. Het heeft niet mijn voorkeur.
    De wereld economie gedijt beter onder verschillende valuta systeem.
    Immers met een munt, zullen alle wereld delen problemen ondervinden wanneer ergens economische ramp plaatst vindt.

    Het gaat ze wel lukken. Hij bestaat al; de SDR (Special Drawing Rights)
    Goud zal simpelweg in het mandje van de SDR worden gevoegd. Dollar en Euro etc hebben geen waarde en de SDR wel. Men – en in het begin Landen – zal deze munt die MEER waard is prefereren. De SDR is digitaal en zal later al het tastbare geld vervangen.
    Ik ben geen Christen, maar dit is het punt waarover de Bijbel spreekt en zegt dat alle een markering krijgen in de vorm van een nummer, en dat men hiermee zal betalen…

  • Marc

    @ Rob
    Waarop was die goudprijs van 1970 gebaseerd?
    Moet niet eerst nagegaan worden hoe die $35/ounce is ontstaan voordat we verder rekenen naar een huidige reële goudprijs?

    Nog wat..de werkelijke hoeveelheid goud is niet na te gaan.
    Vlak voordat men het WTC heeft laten instorten is er een grote hoeveelheid goud verdwenen uit de kluizen van datzelfde WTC.
    Ook Noud geeft geen inzicht in de Nederlandse goudvoorraad. zie voorgaande rubrieken.
    Particulieren geven ook geen inzicht.
    Dus wordt de berekening van de goudwaarde dan wel een reèle berekening?

  • Gerard

    Goudstandaard is echt “onmogelijk”.

    Voor wie nog twijfelt, hier nogmaals 3 redenen waarom dit niet kan:
    http://www.24hgold.com/english/news-gold-silver-going-back-to-a-gold-standard-.aspx?article=3205481908G10020&redirect=false&contributor=Adrian+Ash

  • rob

    @ Silvershadow

    John Williams berekende de huidige goudprijs op $7240,-
    Dit deed hij door de $35 goudprijs van 1970 aan te passen aan de werkelijke inflatie, die hij berekende door de oude, betrouwbare formules voor het berekenen van inflatie te hanteren.

  • rob

    Herstel: in 2009 liepen de schattingen uiteen van 600.000 miljard tot 1400.000 miljard.

  • rob

    @ Wouter

    “Van 1970 tot 2009 is de geldhoeveelheid met bijna 3000% gestegen. ”
    Dan reken je de derivatenhandel niet mee. In 1979 waren er nog geen noemenswaardige hoeveelheden derivaten, in 2009 liepen de schatting van de omvang ervan uiteen van 600 miljard tot 1400 miljard. Reken je deze mee, dan kom je uit op een geldcreatie van tienduizenden procenten.

  • rob

    Dhr. Zoellick heeft het voorstel geopperd om te gaan onderzoeken of de invoering van een nieuwe goudstandaard een verstandige keus kan zijn. Dit is heel wat anders dan ‘hij wil opnieuw een invoering van de goudstandaard”.

    In de jaren negentig werd ook onderzocht of de invoering van de euro een verstandige keus zou zijn. Dit onderzoek duurde tien jaar. Ik verwacht dat een dergelijk onderzoek naar de invoering van de goudstandaard minstens zo lang gaat duren.

  • Alex

    @Procambarus

    wat we willen is een stabiel systeem zonder inflatie zonder dat je spaargeld en je pensioen stiekem gestolen wordt door de regering terwijl vrijwel niemand het weet. We moeten af van de van een groot deel van de financiele sector waar veel mensen werken die vrijwel niets toevoegen aan de economie en alleen met geld geld aan het maken zijn. Het idee van met geld geld maken is iets wat veel mensen na streven maar een nobel doel is het niet.
    we moeten af van het floating currency exchange systeem.. waardoor landen met manipulatie hun export kunnen subsidieren tenkoste van andere landen.
    Rente moeten we vanaf.. zodat het geld en de macht niet terug blijft stromen naar corrupte banken die de macht misbruiken en met het geld zichzelf rijk maken door gigantische salarissen en bonussen. Kortom we moeten af van het huidige systeem. Aangezien het systeem toch niet duurzaam maar eindig is zullen we er toch vanaf raken, maar dat duurt nog even. Zal ook niet pijnloos gaan en de meest en de zwakkere mensen in de samenleving en arme landen zullen de zwaarste lasten dragen.

    mij lijkt het niet ondenkbaar dat er toch een valuta komt gebaseerd op goud.. hoeveel alternatieven zijn er?

  • Gerard

    Stop maar met speculeren hierover, het is “onmogelijk”.
    De enige manier om van de schulden af te komen is geld weg “inflateren”, of totale sanering.
    Voor beide oplossingen staat een goudstandaard in de weg.

    Daarnaast zijn er nog 3 redenen waarom het compleet onmogelijk is:
    Voor wie nog twijfelt:
    http://www.24hgold.com/english/contributor.aspx?rss=true&article=3205481908G10020&redirect=false&contributor=Adrian+Ash

  • Procambarus

    Door de enorme creatie van goud/zilver papier, dat slechts zeer beperkt gedekt is door fysiek materiaal, is er niemand die een betrouwbare inschatting kan maken over de beschikbare wereldvoorraden. Zefs de enorme voorraden van diverse CB’s in Fort Knox worden in twijfel getrokken. Het is daarom uitgesloten dat er zelfs maar een begin van betrouwbare voorraadposities wordt gecommuniceerd. Daarom zal het idee van een valutamandje, gebaseerd op goud een zachte dood sterven. Het is onuitvoerbaar.

  • Wouter

    @silvershadow

    Een goede vraag. Mijn mening is dat de waardering veel hoger moet liggen dan de huidige prijs van $1.400/oz. De goudprijs is gestegen met 4000% van $ 35 naar $ 1.400.
    Je zou moeten uitzoeken wat de totale geldhoeveelheid destijds was en wat de totale geldhoeveelheid op dit moment is. Van 1970 tot 2009 is de geldhoeveelheid met bijna 3000% gestegen. Zolang de geldhoeveelheid stijgt wordt de valuta ondermijnd en zal dat steeds minder waard worden wat resulteert in stijgende grondstofprijzen.
    Een werkbare waardering? Ik vind het lastig, misschien andere bepaalde ideeen?

  • http://edelmetaalblog silvershadow

    Wat zou dan wel een geloofwaardige waardering van de goudprijs zijn en niet te vergeten een werkbare waardering?Hoger? Lager?
    In ieder geval geen $35 tr/ounce!
    Lijkt me voer voor Zilverpaul, Bas en Rolf!
    Heren ik ben een en al oor!

  • Gerard

    Helemaal met Wouter eens. Ook Mathijs Bouman en Tissen vinden dit plan 100% onmogelijk. En gelijk hebben ze. Is ook mijn mening. Het probleem is de “schulden”. Onaflosbare en fors oplopende schulden. Daar kun je geen goudstandaard tegenover zetten. Dan maakt het alleen maar erger. Ik snap het probleem wel, maar is even lastig uitleggen.

    Ik verwijs daarom toch maar weer naar de “beproefde” oplossingen in de geschiedenis: Elke Kondratieff-cyclus eindigde met de goudstandaard. ELKE, in totaal 4. Dat is de start van de Kondratieff-lente. In onze tijd was dat 1949. Kan dus alleen maar na een complete sanering. Iedereen is alles kwijt en niemand heeft nog iets. Dat is de start.
    Dus even SF in de glazen bol:
    Onze K-winter is afgelopen in 2020
    In 2020 starten we met de goudstandaard en beginnen allemaal bij 0.
    In 2040 laten we de goudstandaard weer los, want…..enz. enz.
    In 2060 gaan we als idioten geld lenen, want dat hoort zo (belastingvoordeeltje, enz.enz.).
    In 2080 levert die schuldenmakerij en geld verbrassen een enorm probleem op.
    Vanaf 2080 – 2100 gingen er staten failliet en de economie was kapot. Er kwam een endlosung.
    In 2100 werd de goudstandaard weer opnieuw ingevoerd.

    Het is de normale gang van zaken. Het gebeurt keer op keer op keer.
    Ieder die deze 80-jarige cyclus begrijpt, die begrijpt ook dat dit gewoon niet anders kan.
    Dit is gewoon “menselijk”, kijk maar naar onszelf.

  • Wouter

    Een paar dagen later:
    ”Ik geloof niet in een terugkeer naar een systeem met vaste wisselkoersen en ik geloof daarom ook niet dat je kunt terugkeren naar de gouden standaard”.
    http://bit.ly/daBvMv

    Ongeloofwaardig, dhr. Zoellick weet heel goed dat het systeem niet oneindig en dat er op korte termijn nog flinke problemen aan zitten te komen. Dhr. Zoellick zal flink op z’n vingers getikt zijn dat zulke uitspraken niet slim zijn. Goud en zilver zijn vijand van dit systeem. Een flinke stijging van goud en zilver zorgt voor een snellere bedreiging van dit systeem. Het lukt ze nog ook om de massa onwetend te houden. Iedereen verklaart je voor gek als je vertelt hoe het echt in elkaar zit.