Kenniscentrum The Silver Mountain

Lees hier onze columns over de financiële wereld, nieuwsberichten en tips bij het kopen van goud en zilver.

navbar-banner

Het eindspel in de wereld van goud en zilver

08-04-2012 Zilverpaul

Hoewel er op het eerste gezicht niet zo veel gaande is op het goud- en zilverfront en in de wereld van goud kopen, gouden munten, goudbaren en beleggen in zilver, doen de bewegingen zich vooral voor op de achtergrond. Een opmerkelijke exodus van leidende bankiers, met name die zich bezig hielden met Europese zaken. Een ware stortvloed aan interventies in de goud- en zilverprijs, waardoor het lijkt alsof de interesse in echt goud en echt zilver tanende is. Het afslachten van de mijnbouwsector in goud en zilver, zodat alleen een kleine groep ‘gelovigen’ overblijft. Dit alles gelardeerd met berichten uit de Amerikaanse financiële media, dat de economie weer tekenen van herstel vertoont.

Het wordt dus hoog tijd om ons te gaan verdiepen in het eindspel van dit schaken voor gevorderden.

Want hoe zullen de enorme shortposities die zijn ingenomen in echt goud en echt zilver worden opgelost? De dames en heren van Goldman Sachs, JP Morgan, FED en ECB zullen toch ook wel weten dat hun spel van het ongelimiteerd bijdrukken van geld eens zal ophouden? Ook zij zullen weten dat de geschiedenis leert dat het bijdrukken van geld zonder enige dekking van goud of zilver gemiddeld zo’n veertig jaar goed gaat, en dat we nu in jaar 41 zijn belandt. Geen enkel rijk heeft het eeuwige leven, dat heeft de geschiedenis wel bewezen. Koop goud, bijvoorbeeld een goudstaaf of wilt u beleggen in zilver en koopt u een zilverbaar?

Hoewel er ongetwijfeld velen rondlopen in economenland die hier geen notie van hebben, zullen de schaakspelers op de achtergrond wel zeker weten wat er werkelijk gaande is en ongetwijfeld een strategie hebben klaar liggen die uit de kast gehaald kan worden als hun systeempje ploft.

Hoewel het uiteenvallen van ons Westers financieel systeem mijn inziens zich op alle vlakken van ons bestaan zal manifesteren, wil ik me nu beperken tot echt goud en echt zilver.

Zoals u zult weten zijn de niet-Westerse mogendheden al jaren bezig allerlei grondstoffen, maar vooral ook goud in te slaan. Dit doen ze omdat zij weten dat een nieuw geldsysteem, met het overlijden van de dollar als wereldmunt, niet anders dan kan worden gebaseerd op goud ( en wellicht ook op zilver en olie). Sinds kort zijn dan ook zelfs de Westerse centrale banken aan het goud kopen. Goudbaren kopen, banken kopen geen gouden munten.

In 2005 heeft de GATA aan de Amerikaanse autoriteiten gevraagd wat hun bevoegdheden zijn in geval van nood. Het antwoord was, dat de autoriteiten in geval van nood, een toestand die door de overheid zelf zal worden gedefinieerd, men de controle kan overnemen op alle markten en eigendommen.

Dit zou dan de volgende opties kunnen inhouden:

1. Verbod op het bezit van goud en confiscatie van al het goud wat in bezit is van particulieren. Volgens Jim Rickards zou dit ook kunnen slaan op het goud wat door Centrale banken als die van Nederland bij de VS is opgeslagen. Overigens wordt nu al de grote massa in het Westen van zijn goud en zilver afgeholpen, zie de vele advertentiecampagnes om vooral maar uw edelmetaal in te leveren vanwege het vele geld wat u er voor terug krijgt. Je kunt je dus afvragen of deze optie gehanteerd zal gaan worden.

2. Cash settlement in de futuresmarkten in plaats van fysieke levering. Partijen die grote short-posities hebben in echt goud en echt zilver, zoals een aantal grote banken, hoeven dan niet te leveren maar kunnen volstaan met het uitbetalen van geld. Dat geld zal het probleem niet zijn, want dat laat men gewoon bijdrukken bij de FED. Wat dat geld dan nog waard zal zijn is een ander verhaal.

3. De vaststelling door de Centrale banken van een goudprijs die veel hoger is dan nu. Als die prijs maar hoog genoeg is, zal iedereen zijn goud verkopen aan de overheid. Dit is te zien als een vorm van vrijwillige cash settlement.

Omdat met één van deze opties de grootbanken van hun probleem af zijn, kun je je afvragen of men zich op het hoogste niveau wel zo druk maakt over de goud- en zilverprijs. Het belang lijkt hem er vooral in te liggen om het vertrouwen in de huidige valuta op peil te houden en de huidige schulden weg te inflateren. Of dit gaat lukken is een ander verhaal, omdat de eigen bevolking in opstand kan komen, de machtsverhouding ten opzichte van het oosten zal verschuiven en daarmee de macht van de westerse bankiers wordt ondermijnd, of het systeem aan zichzelf ten onder gaat omdat men de controle kwijt raakt.

In feite zie men nu al tekenen van alle drie genoemde redenen dat het voor het Westers banksysteem wel eens anders kan gaan aflopen dan door hen gedacht.

Hoe dan ook, het kan nooit kwaad uw gouden munten, uw zilverbaar of uw goud staaf op een veilige plek te bewaren.

Zilverpaul

Silverstocks.nl

Disclaimer: De mening van Zilverpaul als columnist is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

  • Pingback: Hoe de overheden hun vel willen redden «()

  • high five

    @Gerard Niet twijfelen aan de dow goud ratio van 1:1.
    Die gaat er echt komen en waarschijnlijk zelfs daaronder.
    Het kan zijn dat de dow naar 30000 gaat en dat goud ook naar 30000 gaat. Of de dow gaat naar 5000 en goud gaat naar 5000. Of ze gaan allebei naar de miljard.

    Ik twijfel ook niet aan de goud zilver ratio van 1:15 en daaronder.

    @Greetjes.
    Ik zal het je nog sterker vertellen. Ik zei gisteren tegen iemand dat ik PvV de enige sympathieke vond van die criminele haagse familie. Nou niet dus.!
    Want…..Het begint met verslaafden en het eindigt met politieke tegenstanders.

  • Gerard

    @Rien
    Dat is ook mijn mening. Manipulatie heeft grote gevolgen op de korte termijn. De lange termijn wordt hierdoor wel op een lager niveau gezet, maar de druk naar uptrend lange termijn kun je volgens mij ook niet beinvloeden. En die druk blijft langzaam toenemen.
    Maar ook hier, “tijd kopen” is wat er gebeurt.

  • greetjes

    @Gerard

    Mee eens Gerard, het is een moeilijk verhaal. Ik ben errrrrug tegen regulering. Maar wat met de kinderen?? Mogen die er ook wat van vinden?

  • greetjes

    @high five

    High Five, daar heb ik ook over nagedacht, dat het bedoeld is als een eerste stap naar depopulatie. Het is een omstreden punt, maar ik hoor binnen het gegeven kader (beperking/verslaving en een reeds beschadigd kind) niemand vanuit het kind meedenken. Daarbij blijft PvV een vreemd personage binnen dat koningshuis. Ik kan hem niet goed plaatsen. Ik zeg het eerlijk. Hij klopt niet met de rest van de kliek.

    En verder geniet ik inderdaad van een heerlijke open blauwe lucht ;-) lekker frisse lucht in ademen

  • Gerard

    @greetjes
    Begrijp ik. Ik schreef al dat ik het in principe met je eens ben. Maar hoe ver gaat het? Waar ligt de grens? Elke politieke partij gaat elk z’n eigen grens door voeren. Blijf het idee een beetje griezelig vinden indien ambtenaren moeten bepalen of je een kind mag krijgen.

    Adolf Hitler had exact zo’n wet ingevoerd in 1936. Geestelijk gehandicapten werden verplicht gesteraliseerd. Daar is 50 jaar lang schande over uitgesproken.

  • Gerard

    @erik
    re: “Maar wat is de verwachting? Dat de daling voorbij is of dat er nog eentje moet komen?
    Marc Faber roept volgens mij altijd down-gold verhouding 1:1. Als de down zo blijft staan betekent het dat goud nog een lange weg zou hebben volgens dhr. Faber.”

    Die 1:1 verhouding van Faber komt ook van Ian Gordon. Ook een meester in K-winter.
    Ik twijfel er steeds meer aan. De reden gaf ik in mijn stukje hierboven al aan.
    Hoe dan ook, het is gelukt dit 12 jaar vooruit te schuiven.
    Als je de 3 voorgaande cicli op elkaar legt, blijken ze exact hetzelfde patroon te kennen. Als je de huidige erbij legt, blijkt die behoorlijk af te wijken.
    Dit komt door:
    1. de kracht van de informatie-bronnen (media, waarin vertrouwen steeds hersteld wordt),
    2. door grotere hoeveelheid geld dat uiteindelijk in de beurzen terrecht komt,
    3. door het steeds sneller en verder ophogen van de schuld.
    De vraag is natuurlijk, hoe lang kan dat doorgaan? Het gaat wel afbrokkellen aan de randen van Europa.

    Ik weet niet of er een zware daling van de beurzen komt. Durf daar ook geen verwachting op uit te spreken. Centrale banken hebben allerlei “knoppen” gekregen die alles kunnen regelen. Iets wat ze in de jaren 30 NIET hadden. M.a.w. als de beurzen dalen, pompen de CB’s er gewoon geld in. En zolang deflatie dreigt, krijg je ook geen hyperinflatie daardoor (geld blijft hangen op de bankballansen).

    Ik wilde eigenlijk alleen de verschillen aangeven.
    Hiervoor zoek ik een verklaring. Vervolgens probeer ik te doorgronden hoe in deze nieuwe andere situatie de uitgang van de tunnel eruit komt te zien.

  • greetjes

    @Gerard

    Gerard, het gaat hier uitsluitend om mensen die een geestelijke beperking hebben, een immer durende verslaving en bovendien al bewezen hebben hun kinderen te mishandelen. Van mij mag daar een defintieve kurk op/in. Na bewezen fout gedrag! Dat betekent dat er al minstens één kind voor het leven gelidtekend is!

  • high five

    Greetjes.
    Je kan vandaag genieten van een hemel zonder chemtrails, dat beurt alweer op.

    Het voorstel van Van Vollenhoven past in het depopulatie programma van de (fascistische) elitaire families.

  • http://www.overbeterleven.nl Rien

    @Pietje

    “Wie zilver al een tijdje volgt, ziet vaak hetzelfde patroon terugkeren.”

    Klopt, maar er is wel iets aan het veranderen: Sinds MF-Global is duidelijk dat het spel verschuift naar fysiek.
    In de eerste 10 jaar van de PM bull was papier goed voor korte en lange termijn beleggen.
    Nu is de langste termijn van papier naar fysiek verhuist (> 1 jaar).
    Papier werkt nog steeds op de korte termijn (< 3 maanden).
    IMO zal deze grens korter en korter worden tot alleen nog fysieke handel overblijft.

    PS Tussen 3 maanden en een jaar: afhankelijk van persoonlijke factoren en risico bereidheid.

  • http://www.overbeterleven.nl Rien

    @Nico

    “U heeft dan wel een huis, maar niemand wil huizen kopen, dus wat is uw huis daadwerkelijk waard als er geen handel in huizen is?”

    Mag ik mijn voorspelling herhalen: De huizenmarkt in NL gaat een incidentele markt worden. Hiermee bedoel ik dat er hier en daar nog wel een huis verkocht wordt, maar dat er geen sprake meer is van een markt-prijs. De aantalen huizen die verkocht worden zijn daarvoor te laag. Een prijs is dan puur en alleen afhankelijk van een toevallige koper en verkoper uithandelen.

  • Lamberto

    Bij het Duitse “Propagandafront” gaan ze uit hun dak.
    Type: Den Goldbullen reiten: Clevere Anleger kaufen Gold zu Schnäppchenpreisen!

  • erik

    Gerard:
    In deflatie-tijd (K-winter) zakken beurzen altijd met 85%. Maar na 12 jaar deflatie-tijd, sinds de start op 15 januari 2000, staat de S&P weer even hoog als toen. DJI heeft zelfs pas nog een kleine all time high gezet.
    Ik blijf volhouden dat veel vers geprinte liquiditeiten naar de beurzen stromen.

    Maar wat is de verwachting? Dat de daling voorbij is of dat er nog eentje moet komen?

    Marc Faber roept volgens mij altijd down-gold verhouding 1:1. Als de down zo blijft staan betekent het dat goud nog een lange weg zou hebben volgens dhr. Faber.

  • Gerard

    @greetjes
    “…ouderbewijs halen voordat ze kinderen krijgen?”

    Dat ben ik in principe wel met je eens. Maar waar blijft uiteindelijk de vrijheid nog van burgers? Als ambtenaren gaan bepalen of je kinderen mag krijgen? Jeetje! Willen we dat echt? En waar liggen de grenzen?
    We weten hoe verstikkend en remmend al die regeltjes, vergunningen, enz. zijn. We weten ook dat die regeltjes vaak helemaal niet of zelfs averechts werken.
    Moet een papa of mama opleiding en examen een HBO of een MBO worden?

  • Gerard

    Polletje op de vorige pagina.
    Gaan de beurzen omhoog of omlaag de komende week?
    37 duimpjes bearish tegen 3 bullish.

    Meestal, als iedereen bearish is, gaan beurzen omhoog. En als iedereen bullish is, gaan ze omlaag.

    Maar het is wel zo dat alle indicatoren omlaag wijzen. Vooral ook de MACD staan allemaal op verkopen. Maar indicatoren wijzen in deze tijd minder de richting dan enkele jaren geleden. Dat heeft ook Zilverpaul al eens heel terecht op gewezen.
    Rien wees op de $BPSPX index (bullish S&P percent). En die staat inderdaad nog ruim boven de 50.
    Maar laat OOK zien dat RSI nu al diep onder de 30 staat op deze index (op 19)! Waar het net 30 raakte tijdens de zware val in november (van 72,5 naar 51).
    Het kan dus ook zomaar gebeuren dat we de bodem van de correctie deze week bereiken.

    In deflatie-tijd (K-winter) zakken beurzen altijd met 85%. Maar na 12 jaar deflatie-tijd, sinds de start op 15 januari 2000, staat de S&P weer even hoog als toen. DJI heeft zelfs pas nog een kleine all time high gezet.
    Ik blijf volhouden dat veel vers geprinte liquiditeiten naar de beurzen stromen. Dat is iets wat veel analisten steeds weer over het hoofd zien.
    Naast dit is er nog een belangrijker verschil met de jaren 30, “vertrouwen”. Omhoog gehouden door de enorme informatie-kanalen. Iets wat helemaal NIET bestond in de jaren 30.

    Donderdag gaat Spanje 2 en 10 jaars leningen ophalen. Ik ben benieuwd wat die 10 jaars gaan doen! Alle kans dat beurzen hard reageren hierop!
    De ECB komt zwaar in de problemen als die nu alweer de bonds opkoopt (of indirekt de banken kapitaliseert). Maar uiteindelijk gaan ze het toch doen. Geen ontkomen aan. Daarbij wordt het steeds meer en meer opkopen, en niet minder wat iedereen verwacht.

  • greetjes

    Sorry, ik ben in een lichtelijk vileine stemming vanavond: what the fuck is het oogmerk van Obama om de minste kandidaat voor president van de Wereldbank te kiezen?

    http://www.tijd.be/nieuws/opinie_project_syndicate/Jagdish_Bhagwati_Obama_s_Blunder_at_the_Bank.9179689-2591.art?utm_source=floorteaser&utm_medium=referral

  • greetjes

    off-topic en ik verwacht niet dat iemand het nog leest: http://www.telegraaf.nl/binnenland/11900998/___Verplichte_anticonceptie___.html

    Voordat je op een scooter mag rijden moet je een scootrijbewijs halen en evenzo voor een auto. Mijn zwager vroeg zich 20 jaar geleden al af: waarom moeten mensen geen ouderbewijs halen voordat ze kinderen krijgen? Ik vond het toen een beetje cru, maar nu jaren ouder en verdrietiger: ik ben het met Van Vollenhoven eens!

    Shoot!

  • wortelbea
  • No Name

    interessante uitleg over de Zilver prijs manipulatie
    http://dont-tread-on.me/?p=16301

  • Nico

    Hyperinflatie en de huizenmarkt
    Veel consumenten denken dat het hebben van een huis met hypotheek een slimme zet is in een hyperinflatie situatie. Ik heb het in het verleden daarbij al gehad over het feit dat de overheid en de banken de regels tijdens een crisis gaan veranderen, maar er zijn meer redenen om voorzichtig met een eigen huis te zijn.
    Uw loon gaat niet of veel later aangepast worden aan de steeds oplopende inflatie. U komt dus geld te kort. U heeft dan wel een huis, maar niemand wil huizen kopen, dus wat is uw huis daadwerkelijk waard als er geen handel in huizen is?
    http://beurz.com/hyperinflatie-en-de-huizenmarkt/?utm_source=MailingList&utm_medium=email&utm_campaign=20120415

  • Andreas

    Snel
    Altijd worden de oppassende mensen gestraft. De strategie was gebaseerd op schulden maken. En nu is het een kwestie van het probleeem neerleggen bij degene die het kan dragen. Ik ben maar wat gelukkig met mijn tophypotheek. Het is niet mijn probleem maar het probleem van de bank. Nu krijg ik hier rode duimpjes voor. Maar we zullen zien over korte tijd. De banken pakken mij in ieder geval geen jarenlang aflossen en sparen af. Het druist tegen mijn gevoel van rechtvaardigheid in, maar ik weet ook niet hoe het anders moet. Ik kan alleen naar waarheid zeggen dat ik mij als ondernemer gedragen heb. Prive weinig en alles was voor de (goede) zaak.
    Excuses, morgen maar weer verder. Feestje gehad en teveel aan Bachus geofferd.

  • greetjes

    @Nico

    goed verhaal!

  • Ethan

    The Breakdown Of Communication Now Underway
    http://www.youtube.com/watch?v=LoS70Xwm9LQ

    Goed stuk!

  • Theo

    Goud mag niet meer genoemd worden.
    Willem Middelkoop verandert naam van zijn fund.

    door Johan Wiering
    AMSTERDAM – Institutionele beleggers willen liever niet te veel geassocieerd worden met goudbeleggingen. Ze kunnen dan namelijk het mikpunt worden van acties van De Nederlandsche Bank (DNB), zoals het pensioenfonds van de Vereenigde Glasfabrieken vorig jaar aan den lijve ondervond. Dit beweert Willem Middelkoop, die het eerste woord van het door hem opgerichte Gold & Discovery Fund daarom wijzigt in Commodity, ofwel grondstof.

    Oprichter Willem Middelkoop van het Commodity & Discovery Fund.
    De winstmarges van goudproducenten zijn de afgelopen jaren sterk gestegen

    Het pensioenfonds van de Vereenigde Glasfabrieken zag zich vorig jaar gedwongen zijn goudbeleggingen te verminderen van 13% naar 3% van de portefeuille. Volgens Middelkoop was de daadwerkelijke reden niet dat DNB vond dat het pensioenfonds op deze wijze te veel risico liep. „Het goud bood juist bescherming tegen de gevolgen van de kredietcrisis. DNB ziet deze belegging echter als een teken van wantrouwen in papiergeld en het financiële systeem, wat de felle reactie verklaart.”

    lees de rest via onderstaande link.
    http://www.telegraaf.nl/dft/11904387/__Pensioenfondsen_willen_goud_niet_showen__.html

  • Nico
  • Nico
  • Snel

    @cp

    Dit is wellicht de mooiste oplossing .Wat voor plan je ook bedenkt, er zullen altijd mensen benadeelt worden. Mensen die nooit een hypotheek gehad hebben benadeel je op deze manier uiteraard ook. Maar inderdaad alle schulden wegstrepen of een bepaalt percentage daarvan is de oplossing zonder dat het systeem omvalt. De pensioen fondsen zijn ook de dupe op deze manier. Werken we toch gewoon door tot een jaar of 80.

  • cp

    IK heb het nieuws hier nog niet gezien,,, maar wat vinden we van:
    http://www.nujij.nl/economie/ijsland-vergeeft-hypotheekschulden-bevolking.16541478.lynkx#axzz1s2LQU8Sw ?????

    Wel aparte regeling.. mensen die bijvoorbeeld geen huis hebben gekocht hebben dan geen baat bij deze regeling en mensen die vermogend genoeg zijn om hun schuld af te lossen bij een bank of het zelf zijn gaan financieren via een personal holding idem..

    Ik ken genoeg mensen hier in nld die een personal holding hebben waarin ze de hypotheek hebben overgenomen van de bank. Die zullen er dus ook in IJsland zijn.

    Mensen die spaargeld hadden en alles hebben geinvesteerd in het aflossen van hun hypotheek… plotseling dus al het spaargeld kwijt… uiteraard ook geen hypotheek meer, maar dat hebben die mensen die NIET hebben afgelost ook niet meer..

    Kortom, ziet eruit als een mooie regeling, maar ik heb mijn vragen erbij..

  • Nico

    Jort Kelder – Het Snelle Geld: Aflevering 1

    Op April 12, 2012, In Beurs, Big Picture, Economie, Slim Beleggen, TV, Door Slim Beleggen
    Tags: Het Snelle Geld, Jan des Bouvrie, Jan Kuitenbrouwer, Jort Kelder, Jort Kelder 2012, Jort Kelder Documentaire, Jort Kelder programma, Jort Kelder TV, Mischa Wladimiroff, Sem van Berkel, Ton Jongbloed

    In Het snelle geld trekt Jort Kelder zijn lakschoentjes aan en blikt terug op een periode van rijkdom naar economische crisis. In acht afleveringen belicht Jort de financiële wereld in de jaren 1987 tot 2012. In deze periode maakt rijkdom langzaam plaats voor economische crisis.

    De eerste aflevering begint in 1987. Wanneer politicus Joop van den Uyl overlijdt is het einde van de verzorgingsstaat in zicht. In het straatbeeld duiken steeds meer yuppies op, en snel geld verdienen is steeds populairder. Even lijkt de Beurskracht roet in het eten te gooien.

    Sem van Berkel, Jan des Bouvrie, Ton Jongbloed, Mischa Wladimiroff en Jan Kuitenbrouwer vertellen wat er in deze periode gebeurde.
    http://www.slimbeleggen.net/blog/2012/04/12/jort-kelder-het-snelle-geld-aflevering-1/

  • Nico

    Kees de Kort: er is niets mis met deflatie!

    Kees spreekt meestal duidelijke taal ,daar hou ik wel van, geen doekjes om winden.

    http://www.youtube.com/watch?v=ea4F6yy1qyQ

  • Ethan

    Ik weet nog niet hoe ik precies denk en voel over het volgende artikel, maar puur even als ‘side note’ wil ik het hier wel even noemen.. mocht het allemaal wel waar zijn dan zou het een verdere stap zijn in wat misschien wel een even van de grootste momenten in de moderne geschiedenis zou kunnen worden.

    MAJOR EVENT: Liens Filed Against All 12 Federal Reserve Banks
    http://www.divinecosmos.com/start-here/davids-blog/1047-liens

    Hoe dan ook is er wel het een en andere gaande op dit hele gebied:

    Gerelateerd:

    “Readers here know of my fascination for the various bearer bond scandals that began to break in recent years, beginning with the seizure of some $134,000,000,000 in allegedly counterfeit bearer bonds beginning with the Japanese Bearer Bond Scandal in Italy in 2009. Well, in case you haven’t heard (funny how the media over here isn’t reporting on these stories since the Japanese one, isn’t i1!?), there has been yet another such story emerging, as recently as January of this year, as reported by Bloomberg here, and which I blogged about last January. But it requires a closer look:”

    NOW IT’S FILIPINO BEARER BONDS: A CLOSER LOOK: PART ONE: DETAILS
    gizadeathstar.com/2012/04/in-case-you-missed-it-now-its-filipino-bearer-bonds-part-one-details/

    en:

    “Today I am continuing my little miniseries on the Filipino Bearer Bond Scandal, one that went virtually unnoticed in the American media. Note what we have to date:

    1) The Japanese Bearer Bond Scandal of June 2009, which did receive major media attention in the USA;

    2) The Spanish Bearer Bond Scandal, which did not receive major USA media attention;

    3) The Italian Bearer Bond Scandal earlier this year (2012) which also did not receive major USA media attention;

    4) Now the Filipino Bearer Bond story, which in fact began in 2000, but which did not receive any major USA media attention either, and was only reported on Jan 18, 2012, this year.”

    NOW IT’S FILIPINO BEARER BONDS: A CLOSER LOOK:PART TWO: SYNTHESIS
    gizadeathstar.com/2012/04/4883/

    Ben benieuwd hoe dit allemaal verder zal gaan… :)

  • Jan

    @Pietje: goede bijdrage, bedankt. Handelaars en experts geven altijd een eenzijdige visie en dat soort voorspellingen neem ik altijd met meerdere korrels zout. Ook vanwege de redenen die ik eerder aanhaalde, maar die blijkbaar moeilijk te begrijpen zijn voor sommigen.

  • Lamberto

    INDIA, IRAN AND FALL OF THE US DOLLAR – SHEIKH IMRAN HOSEIN
    http://www.youtube.com/watch?v=TzGh1x35mrk&feature=related

  • wortelbea

    bijkomende info: het is blijkbaar al sinds 2010.. maar toch vind ik het maar vies. :$
    aha een krimineel is wellicht niet met een k :p

  • wortelbea

    Even mijn ongerustheid uitdrukken:
    was even aan het google-en en kom op een site terecht:

    klikken op eigen risiko: wie weet ben je dan ook al een krimineel.. enfin hier is ie:
    http://www.disclose.tv/seized.html

    blijkbaar heeft die site iets misdaan (mogelijk, mogelijks niet, geen idee) maart de tekst die je daar leest is toch echt onrustwekkend:
    wie bijgedragen heeft, bewusdt of onbewust !!! dit lijkt mij het begin van wat we niet willen…

  • pietje

    Zilver laat opnieuw een veer en zakt langzaam weg naar de lage standen van begin dit jaar. Het gaat dit jaar zodoende op en neer zonder echt een richting te kiezen. ook de voorraden tonen dezelfde ups and downs. De trend van het totaal zilver in beheer bij de comex blijft intact en de voorraad blijft flink oplopen, al is dit wel ten koste van hun eigen zilver. Er heeft zich afgelopen maand een duidelijke verschuiving plaatsgevonden. Of dit iets te betekenen heeft, zal pas de komende maanden duidelijk worden. De gewijzigde voorraden bij de zilver trusts zijn weinig spectaculair te noemen. Alvast blijkt het grote zilver tekort die men al een paar jaar roept, niet uit deze cijfers. Het blijkt nogmaals dat het gros van de long futures bezitters niet de intentie hebben om werkelijk ook zilver fysiek aan te schaffen. De shorters lachen voorlopig in hun vuistje. Ze blijven aan de winnende hand. Hoelang gaan de zilver goeroes het nog volhouden dat zilver voor eind dit jaar de 50, 100 ja zelfs 200$ zal aantikken? Ook hun voorspellingen voor eind 2011 waren fel overdreven.

    Wie zilver al een tijdje volgt, ziet vaak hetzelfde patroon terugkeren. Zilver gaat mee de hoogte in met goud als er weer eens fors papier wordt bijgedrukt. Zilver gaat omhoog als de economische vooruitzichten positief bijgesteld worden en daalt als deze negatief bijgesteld worden. En af en toe wordt zilver naar beneden gekatapulteerd op enkele minuten na meestal een wekenlange stijging. Meestal gaat dit gepaard met een fors vergroten van de shortposities en beschuldigt men het “bankenkartel” hiervan. Er zit niets anders op dan met deze feiten rekening te houden. Wie voor de long run zilver koopt (zoals ondergetekende), doet dit op regelmatige tijdstippen en het liefst in een dipje. Wie wil traden wacht best een grote dip af en verkoopt tijdig als de zilverprijs reeds een tijdje aan het oplopen is.