Kenniscentrum The Silver Mountain

Lees hier onze columns over de financiële wereld, nieuwsberichten en tips bij het kopen van goud en zilver.

navbar-banner

Over doktoren, wapengekletter en een kerstwens

20-12-2010 Zilverpaul

Nu de rente op staatsleningen definitief is gaan stijgen in Amerika (en daarmee de staatsleningen doen dalen in waarde) wordt ook de laatste vestingsmuur van het Bankster-kartel omver gehaald.

Fundamenteel staat nu niets meer een financial meltdown in de weg. Hoe dit proces precies zal verlopen en met welke snelheid staat nog in de boeken, maar het westers financieel systeem kan nu officieel terminaal ziek worden verklaard.

Hoewel de uitslag dus vaststaat, doet de dokter er alles aan om de patiënt zo lang mogelijk in het ongewisse te laten. Stel je voor dat de patiënt, terwijl hij nog enigszins bij krachten is, er achter komt dat de poeders en pillen die hem in deze toestand gebracht hebben en geen ander doel hadden om de beurs van de dokter te spekken? Nee, dan liever extra pillen en poeders in stelling gebracht, met de belofte dat deze wèl werken. Mocht dan uiteindelijk bij de patiënt de waarheid over zijn behandeling boven komen, is hij zo verzwakt dat hij volkomen machteloos zal zijn. Toch verloopt niet alles naar de wens van de doktoren, want op een aantal plekken in Europa is sprake van demonstraties en relletjes.

Uiteraard weet de dokter als geen ander hoe een en ander gaat aflopen. Het is daarom geen wonder dat vorige week bekend werd dat JP Morgan 90 % van de kopermarkt in zijn bezit heeft gekregen. Naar nu blijkt, zijn ook de markten voor aluminium, zink en nikkel al voor meer dan de helft in handen van eén grote partij gekomen. Uiteraard mag dit niet, maar de Amerikaans en Engelse toezichthouders doen graag een oogje dicht voor gratis spuitjes en het genoegen om onder werktijd naar vieze plaatjes te kunnen kijken.

Door de markten voor de commodoties zo naar zich toe te trekken, verwacht men zich in te dekken tegen de komende meltdown. Immers, commodities zijn een tastbaar bezit en hun zullen hun waarde min of meer behouden.

Helaas is het de doktoren niet gelukt om de goud- en zilvermarkt definitief in handen te krijgen. Zoals u weet maken deze edelmetalen elk financieel zieke patiënt weer beter en zijn daarom de aartsvijanden van het doktersgilde. De dames en heren zijn druk geweest om papieren aflaten van goud en zilver aan hun patiënten te slijten, met de belofte dat dit zal helpen in het genezingsproces.

Natuurlijk weet u dat je van een papiertje niet beter wordt, maar daar komt de patiënt pas echt achter als het definitief te laat is. En mocht de familie van de patiënt bij de praktijk aankloppen voor het echte spul, kent de geneesheer vaak nog wel een trucje om de levering uit te stellen.

Uiteraard heeft de dokter privé een flinke lading goud en zilver aangekocht, hij weet immers als geen ander dat slechte medicatie resulteert in een voortijdig einde.

——————————————————————————————————

Binnenkort wordt verwacht dat Wikileaks met onthullende informatie komt over eén de grote Amerikaanse banken. Aangenomen wordt dat de gelukkige de Bank of America is. In dit verband is het grappig dat juist deze bank afgelopen vrijdag heeft laten weten geen betalingen meer te willen verzorgen voor Wikileaks.

——————————————————————————————————

Met het verergeren van de economische situatie in de wereld worden de gevechten op de achtergrond, grotendeels verborgen gehouden voor de bevolking, steeds heftiger. Een paar voorbeelden hiervan:

  • Om de druk op de dollar te verminderen worden steeds meer Europese landen gedowngraded door de Amerikaanse rating agency’s, waardoor de euro onder druk komt te staan (en dientengevolge de dollar nog even stand houdt)
  • Binnen Amerika is een strijd gaande tussen de staten en de federale overheid. De staten die grotendeels failliet zijn, en de Federale overheid die onder sterke invloed staat van de grootbanken. De druk is groot op de staten om hun soevereiniteit in te leveren en onder grotere federale invloed te komen.
  • Binnen Europa is een strijd gaande tussen enerzijds de ECB en Brussel, en anderzijds landen als Duitsland en Nederland, die niet mee het moeras in willen worden gezogen. Naar de buitenwereld toe worden, net als als bij recente Europese top fraaie slotverklaringen afgelegd, maar de signalen van heftige belangentegenstellingen worden steeds luider.
  • De niet-Westerse machten zijn als een dolle edelmetalen, grondstoffen en faciliteiten als havens aan het opkopen. Enerzijds is dit om zich in te dekken tegen de teloorgang van de valuta, maar anderzijds mogelijk ook uit wraak. Wraak bijvoorbeeld op de FED en BIS, die een overboeking van 700 miljard van China naar een Amerikaanse bank in eigen zak hebben gestoken.

En als u dacht dat het nog wel meeviel, wat dacht u hiervan: er zijn sterke aanwijzingen dat samen met het TARP fonds in 2008 van ik meen iets van 700 miljard in het geheim 12,3 triljard (= 12300 miljard) dollar naar alle grote spelers ter wereld is gesluisd. En wie dacht u dat de rekening gaat betalen? Zie deze link.

Ik wens u allen goede Kerstdagen toe. Dat het financiële wapengekletter niet mag ontaarden in echt wapengekletter.

https://www.thesilvermountain.nl/img/kerst-baby.jpg

  • Zack Zilver

    @Johan

    “En waarom is dit nu niet meer dan? Omdat het gewoonweg niet werkte! Als je als enig land aan de zilverstandaard gaat en anderen doen hier niet aan mee, nou dan heb je het aardig druk om alle beschikbare zilver op te kopen om de prijs niet te laten zakken!”

    Goh, wat een oppervlakkige analyse …

    Verder: we gaan naar de toekomst en omwille van de vastbesloten Stalinistische gekte in de wereld van het politiek geloofsgeld zal er een verdere positieve herwaarding van goud en zilver komen.

  • Johan

    Jullie :
    jaja… de MSM praat zoals altijd weer goud en zilver naar beneden. Niets nieuws, afgelopen 2jaar zoveel van dat soort berichten gezien. Lekker negeren. Ik kijk nauwelijks nog de MSM.
    Overigens, om nog even over zilver als geld te praten, China heeft eeuwen lang aan de zilverstandaard gezeten.

    En waarom is dit nu niet meer dan? Omdat het gewoonweg niet werkte! Als je als enig land aan de zilverstandaard gaat en anderen doen hier niet aan mee, nou dan heb je het aardig druk om alle beschikbare zilver op te kopen om de prijs niet te laten zakken!

    Het vrij vlottende goud dat nu de komende monetaire tegenhanger gaat zijn van alle gigantische papier-gecreëerde schulden staat al op de activa kant van de balans van onze eigen ECB!

    Rusland en China geven hier natuurlijk veel meer de voorkeur aan dan aan de geldmachine van BEn, vandaar ook de toenadering naar elkaar, maar ook zeker de toenadering van Putin naar Europa. Het is niet moeilijk te zien hoe dit spel zich voltrekt, als je maar weet waar je op moet letten.

  • Maria

    http://www.beurs.com/category/5-trends-voor-2011

    Hallo Goud-zilvergenoten,

    Bovenstaande link maar even bekijken en jullie worden weer vrolijk.
    Even het stukje van Maarten Verheijen over goud en zilver lezen.
    @Julie (ik heb nog van die mooie chinese munten; prachtig om te zien)
    Zag deze week ook nog een “munt” van de Weimar t.w.v. DM1.000.000 (geweldig dat dat nog bewaard is gebleven; hebben echt brood uit hun mond gespaard door deze te behouden)!!!
    De doorsnee van deze “munt”was wel 8 cm. en mooi rood/geel koper.
    Zou hiermee de jeugd wel willen waarschuwen om hun fiatgeld beter te gaan besteden i.p.v. sms en bellen de hele dag voor Jan met de korte achternaam.
    Verder is het clubje bij JP-Morgan zeker op reces en het interventie-clubje in de USA ook skieen.
    Als de hele meute weer terug is zal de prijs wel zakken. China is natuurlijk ook druk bezig om de voorraad Dollars om te zetten in het echte spul. Gelijk hebben ze.
    Vooralsnog kunnen wij voorlopig op 31 dec. 2010 wel een flesje bubbels open trekken.

    Goede jaarwisseling allemaal en koop geen vuurwerk maar glimmertjes, Maria

  • Jullie

    jaja… de MSM praat zoals altijd weer goud en zilver naar beneden. Niets nieuws, afgelopen 2jaar zoveel van dat soort berichten gezien. Lekker negeren. Ik kijk nauwelijks nog de MSM.

    Overigens, om nog even over zilver als geld te praten, China heeft eeuwen lang aan de zilverstandaard gezeten.

  • Piet
  • JP

    Het zou me trouwens niet verbazen als er een flinke correctie aan zit te komen, maar die ben ik wel bereid uit te zitten met mijn oog gericht op de langere termijn.

  • JP

    rinse :
    http://www.beursbox.nl/201012292211/laatste-nieuws/is-goud-een-bubbel.html
    wat denken julie hiervan?

    “Daarmee is in mijn ogen hun prachtige werk slechts het geneuzel van enkele academici die in de beurshandel nog nooit ook maar een cent wisten te verdienen. ”

    Dat, de mark kan je niet met wiskunde berekenen, markten zijn emotioneel.

  • Zack Zilver

    rinse :http://www.beursbox.nl/201012292211/laatste-nieuws/is-goud-een-bubbel.html
    wat denken julie hiervan?

    Eigenlijk niet veel behalve dat goud mi veel, veel duurder gaat worden omdat de geloofsgeld elite vastbesloten is met hun Stalinistische geloofsgeldpolitiek de zaak voor hen positief te manipuleren.

    Wanneer dat niet mocht lukken is oorlog voeren een van de volgende opties voor hen, iets dat veel mensen niet meenemen in hun calculaties. Mogelijk dat het gedoe rondom rare earths een voorbode is. “Grondstoffen” zijn in het verleden al veel vaker reden geweest om oorlog te gaan voeren of deze uit te lokken.

    Wat technische analyse betreft; die zijn er zeer veel verschillende. De een zegt dit, de ander dat op basis van TA. De grote lijn is mi dat we nog een lange weg naar boven te gaan hebben in PM’s waarbij het niet onlogisch is dat na bv een vette rally de eerste twee kwartalen van 2011 er een heftige correctie kan komen in het derde kwartaal.

  • Zack Zilver

    rinse :http://www.beursbox.nl/201012292211/laatste-nieuws/is-goud-een-bubbel.html
    wat denken julie hiervan?

    Eigenlijk niet veel behalve dat goud mi veel, veel duurder gaat worden omdat de geloofsgeld elite vastbesloten is met hun Stalinistische geloofsgeldpolitiek de zaak voor hen positief te manipuleren.

    Wanneer dat niet mocht lukken is oorlog voeren een van de volgende opties voor hen, iets dat veel mensen niet meenemen in hun calculaties. Mogelijk dat het gedoe rondom rare earths een voorbode is. “Grondstoffen” zijn in het verleden al veel vaker reden geweest om oorlog te gaan voeren of uitlokken.

    Wat technische analyse betreft; die zijn er zeer veel verschillende. De een zegt dit, de ander dat op basis van TA. De grote lijn is mi dat we nog een lange weg naar boven te gaan hebben in PM’s waarbij het niet onlogisch is dat na bv een vette rally de eerste twee kwartalen van 2011 er een heftige correctie kan komen in het derde kwartaal.

  • rinse
  • jarno

    ik denk dat de koers naar $45 doorjaagt, en dan zal het weer terugzakken naar ongeveer $25, dat is wat ik verwacht omdat bij elke grote daling er de helft afgaat, dat is door de jaren heen telkens te zien, dat is tenminste mijn conclusie naar wat ik de laatse tijd bestudeerd heb

  • rinse

    gaat de zilverkoers weer afketsen?

  • Zack Zilver

    Gerard :Jullie,Die dinar is op zich niet slecht. Je gaat er op straat gewoon mee betalen, dus het vertrouwen is er wel.Maar er wel een groot probleem wereldwijd: Er is op de aarbol (onder+boven de grond) niet genoeg goud en zilver om het papiergeld te vervangen. Je kunt dus slechts 1/10de van het papiergeld dekken, en dan zitten we weer in hetzelfde schuitje: want, er komen mensen bij, dus de 1/10de wordt 1/20ste, enz. enz. enz.Neem nu China + India + Indonesie. Samen zijn daar 2,5 miljard mensen die nog in de economie een plaats gaan vinden in de komende10 jaar. Die gaan allemaal geld verdienen. Dat extra geld moet er wel zijn tegen die tijd. M.a.w. een economie kan alleen groeien “zonder” een goudstandaard. Helaas, maar daar zit wel iets in. Hoewel ik zelf ook liever een goudstandaard zie komen natuurlijk.

    Wat een onzin. De prijzen van goud en zilver moeten gewoon omhoog, dan komt er op een bepaald (prijs)punt een balans.

  • Sander

    Is het mogelijk om zilver btw af te trekken als je gewoon een bedrijf opzet en het registreert als ‘edelmetaal handel bedrijf’ ?

  • Gerard

    Jullie,
    Die dinar is op zich niet slecht. Je gaat er op straat gewoon mee betalen, dus het vertrouwen is er wel.
    Maar er wel een groot probleem wereldwijd: Er is op de aarbol (onder+boven de grond) niet genoeg goud en zilver om het papiergeld te vervangen. Je kunt dus slechts 1/10de van het papiergeld dekken, en dan zitten we weer in hetzelfde schuitje: want, er komen mensen bij, dus de 1/10de wordt 1/20ste, enz. enz. enz.
    Neem nu China + India + Indonesie. Samen zijn daar 2,5 miljard mensen die nog in de economie een plaats gaan vinden in de komende10 jaar. Die gaan allemaal geld verdienen. Dat extra geld moet er wel zijn tegen die tijd. M.a.w. een economie kan alleen groeien “zonder” een goudstandaard. Helaas, maar daar zit wel iets in. Hoewel ik zelf ook liever een goudstandaard zie komen natuurlijk.

  • Zack Zilver

    Henk :Fofoa beweert:“The masses are never going to demand silver money, only the modern Silverites are. The masses always want easy money.”
    Ik weet niet of hij daarbij de ca. 1,5 miljard moslims in deze wereld heeft meegeteld, maar laat ze allemaal een paar dirhams willen bezitten.

    Oh, ik dacht dat FOFOA een andere naam voor God was. Maar d’r blijkt slechts een anti-zilver mannetje achter schuil te gaan.

    Tja, die zullen er wel meer komen, direct of indirect gesponsord door het stalinistisch overheidcrapuul en de funny money banksters …

  • Zack Zilver

    Henk :Fofoa beweert:“The masses are never going to demand silver money, only the modern Silverites are. The masses always want easy money.”
    Ik weet niet of hij daarbij de ca. 1,5 miljard moslims in deze wereld heeft meegeteld, maar laat ze allemaal een paar dirhams willen bezitten.

    Oh, ik dacht dat FOFOA een andere naam voor God was. D’r blijkt slechts een anti-zilver mannetje achter schuil te gaan.

    Tja, die zullen er wel meer komen, direct of indirect gesponsord door het stalinistisch overheidcrapuul en de funny money banksters …

  • rinse

    waarom zilver niet als een grondstof gebruiken om mee te speculeren?
    waarom is het anders zo zwaar volatiel?

  • temp242

    Jullie Fofoa-gelul doet me veleer denken aan een of andere soa.

  • Henk

    Fofoa beweert:
    “The masses are never going to demand silver money, only the modern Silverites are. The masses always want easy money.”

    Ik weet niet of hij daarbij de ca. 1,5 miljard moslims in deze wereld heeft meegeteld, maar laat ze allemaal een paar dirhams willen bezitten.

  • temp242

    Beste Zilver en Goud,
    Volkomen mee eens met u! Wie heeft er eigenlijk gespeculeerd??? Dat waren dus die banksters hé! Goud en zilver waren, zijn én blijven dé kanariepieten in als de(virtuele) geldmijn dreigt in te storten. Papiergeld gaat uiteindelijk steeds terug naar zijn waarde en dat is NUL.(Voltaire).Mvg.

  • zilver goud

    Mensen hoop ook dat de rally door gaat maar wil iedereen er wel even op wijzen
    Dat zilver op 10 maart 2008 op 20,5 dollar per ounce stond maar nog geen half jaar later op 9,15 dollar stond per ounce .

    Ik zie zilver puur als bescherming van mijn geld en ben er van overtuigd dat het meer rendement zal geven dan mijn geld op de bank.
    Daarom heb ik zilver gekocht puur bescherming en niet om mee te speculeren.

    China koopt de grondstoffen echt niet om mee te speculeren maar om hun economie
    te beschermen en zo de vooruitgang te waarborgen.

  • sell
  • wortelbea

    op naar een goudkoers van 10000 en pariteit zilver goud !
    eeeuh das een grapje hé :o)
    Maar het zou wel fijn zijn natuurlijk… alhoewel… dan zitten we wellicht dik in de sh*t

  • Jullie

    Gerard :
    Ideetje voor Rolf? Dinars verkopen?
    Ja hoor, de Islamitische economie draait geweldig! Ze barsten van de olie en zijn straatarm. Geweldig systeem!
    Johan heeft wel gelijk. Zilver heeft maar voor een klein deel met het monitaire systeem te maken. Zilver is voor het grootste deel een industrie-grondstof. De discussie is eigenlijk allang gelopen. Houd het op 50/50 goud/zilver en je zit altijd goed. Beschouw goud&zilver meer als een bescherming van je geld en NIET als speculatie.
    Nogmaals, vergelijk de chart-achtbaan van olie eens met zilver…
    Doe hetzelfde ook eens met goud!
    Kortom: zilver volgt de achtbaan van de economie, goud NIET!
    Uitsluitend zilver kopen lijkt mij dan ook niet erg verstandig.
    Je bij Rolf toch ook gouden munten en baren kopen?

    Lokale markten zijn er al honderden jaren hetzelfde, inc. prijzen.
    Regeringen (en vanzelfsprekend de banken) maken er een zooitje van, laat je geen zand in de ogen strooien wat dit betreft.
    De mensen daar zijn net zoals wij gekaapt door het systeem, het verschil is, daar erkennen ze de waarde van goud en zilver ‘in geld’ nog, de normale man op straat. Hier kijken ze je aan of ze water zien branden.
    Ik zie dus zeker een (mentale) voorsprong voor die mensen wanneer de wereld weer overgaat op een goud/zilver standaard. Kijk naar Jakarta, om maar wat te noemen.
    Een Islamitische revolutie (en nee, ik ben geen geloofs iemand) in de vorm van een financiele revolutie is precies waar jij en ik op zitten te wachten.
    Wanneer de Moslims (al dan niet onderling) alleen nog met goud en zilver gaan betalen.
    Als Amerika het binnenkort niet doet (ivm druk en hype om Ron Paul) , zijn het wel de moslims, of Arabieren die geel goud voor hun zwarte goud gaan vragen.
    Ik ben er graag op voorbereid, en het zou leuk om eens op de markt te lopen, van een moslim vrouwtje een tasje appels te kopen, om vervolgens een dirham in haar handen te drukken. Ik zou graag de reactie willen weten. Wat als ze het accepteerd ?
    Zulke kleine individuele experimentjes kunnen de meest leerzame momenten opleveren. Iets wat die dirham niet had kunnen kopen.
    Om maar even wat te speculeren natuurlijk….. maar bij de moslims maak je het meeste kans op een ‘succesvolle koop’ wat dit betreft.
    Geeft stof tot nadenken niet ?
    Lijkt me erg ‘spannend’ om te doen, maar dan is een dirham wel de vereiste munt, een zilveren rijksdaalder zal ze niet herkennen.

  • Gerard

    Hee, de bovengrenzen zijn weer aangetikt! 1400 en 30.
    Nu Kijken of we doorbreken of weer afketsen.
    Bij doorbraak kan het wel eens hard gaan! De potentie is behoorlijk sterk op dit moment.

  • Gerard

    @Theo, de chinezen kopen vooral mijnen in Afrika. Vooral kopermijnen want die heeft China niet. Dat is niet nieuw, dat doen ze al meer dan 10 jaar. Het is hun vorm van “ontwikkelingshulp”. En ze gebruiken momenteel inderdaad de dollars die vrij komen uit VS staatsleningen. Ze herfinancieren vrijwel niets meer en dat is een groot probleem voor de VS. Maar gelukkig heeft de VS Bernanke nog i.p.v. China….

  • Gerard

    Ideetje voor Rolf? Dinars verkopen?
    Ja hoor, de Islamitische economie draait geweldig! Ze barsten van de olie en zijn straatarm. Geweldig systeem!

    Johan heeft wel gelijk. Zilver heeft maar voor een klein deel met het monitaire systeem te maken. Zilver is voor het grootste deel een industrie-grondstof. De discussie is eigenlijk allang gelopen. Houd het op 50/50 goud/zilver en je zit altijd goed. Beschouw goud&zilver meer als een bescherming van je geld en NIET als speculatie.
    Nogmaals, vergelijk de chart-achtbaan van olie eens met zilver…
    Doe hetzelfde ook eens met goud!
    Kortom: zilver volgt de achtbaan van de economie, goud NIET!
    Uitsluitend zilver kopen lijkt mij dan ook niet erg verstandig.
    Je bij Rolf toch ook gouden munten en baren kopen?

  • Jullie

    Johan, vertel de Moslims/Islamieten maar dat wij de ‘essentie’ missen.

    Wel eens van de (Dinar en) Dirham gehoord ?

    Overigens, dat doet mij denken, aangezien ik toch wat wil ‘diversiferen’ , waar kan je aan Dirham’s en Dinar’s komen ? Ik ben niet bang voor ‘Het Islamitische gevaar’ integendeel, ze begrijpen financien heel erg goed, net zoals de US Grondwet doet. Beter als die bureaucraten in Den Haag en Brussel, that’s for sure.
    Aangezien ik vrienden met iedereen wil blijven, zouden wat Dinars en Dirhams wel leuk zijn.
    Misschien een idee’tje voor Rolf ?

  • Zack Zilver

    @Johan
    Is dat FOFOA God of zo? Ik kan ook wel verwijzen naar sites om jou duideijk te maken dat zilver hoogstwaarschijnlijk opnieuw een store of value gaat zijn. Ga je die info dan adopteren? Ik denk het niet, en da’s prima.

    En we weten heus wel van de volatiliteit, het gespeculeer. Maak je niet ongerust …

  • Johan

    Lees FOFOA, en daarna wil ik verder discussiëren met jullie. Probeer het te begrijpen, dat jullie je nu zo voelen begrijp ik zeer goed. Ik zeg dus ook niks over de toekomstige rendementen van zilver, die zouden best nog wel even groot kunnen zijn. Echter waar het hier om draait, je store of value, dan zit je simpelweg verkeerd! Als jullie bij je mening blijven, en je niet verder willen informeren omtrend het hoe en waarom, dan bevestigd dit het beeld dat algemeen geld over silverbugs. Dit frustreert mij enorm, want jullie zitten in de goede richting, alleen je mist de essentie.

  • temp242

    Beste Zilverpaul,
    Inderdaad wat u zegt: ‘de half mislukte lening…’, nu blijkt dat dit een catastrofe blijkt te worden, gaan ze het wel ‘promoten’ naar het plebs toe, met z’n allen goede, betrouwbare (haha) Euro-obligaties kopen, slaat dit een beetje aan, dan worden weldra de pensioenfondsen wel verplicht om deze rommel ook in te slaan, en zodoende lossen de Europese spaarders/penioenspaarders wel de g i g a n t i s c h e schulden af van talrijke bijna-failiete-landen.
    Mvg.

  • Theo

    Ik wil me bron wel vrij geven…………..
    Willem Middelkoop en hij zegt stel je geld veilig koop goud
    beter nog koop ZILVER
    En China wil van de US.dollar af dus die kopen wat ze kunnen kopen
    havens,automerken, zilver, goud. mijnen en nog veeeeeeeeeeeeeel meeer .
    nog bedankt Willem.
    gr.uit Portugal

  • Zack Zilver

    Henk :@Sander,50 $/oz zilver in 1980 is een uitzonderlijk geval. Als je het nog niet weet, zoek maar eens op ‘Hunt brothers’Dat er in Azië kapitaalkrachtige partijen zijn die iedere (poging tot) prijsdrukken van zilver beantwoorden met zeer forse orders voor fysieke levering is al een aantal weken bekend. Samen met een zwakke Euro leidt bijvoorbeeld tot de € 740/kg zilver van vandaag.

    Momenteel zijn al vele kleine “Hunts”, is de monetaire, economische en politieke positie van de US volstrekt anders dan in de jaren zeventig (veel, veel slechter) en weten heel veel Chinezen dat zilver nog niet heel lang geleden hun geld was. Overigens weten ze dat in bv Mexico ook. En ik kan me de zilveren guldens en dubbeltjes ook nog goed herinneren.

    De geloofsgeld stalinisten in de US en West Europa gaan een zware tijd krijgen. Beter, zij die hen blind volgen en geen maatregelen nemen hun bezit te beschermen.

  • Zack Zilver

    @Johan
    Zilver heeft momenteel inderdaad geen formele monetaire rol. Wanneer je echter kennis neemt van enige monetaire geschiedenis kun je helder krijgen dat we momenteel in een bijzondere periode zitten wat “geld” betreft. Daar kun je vervolgens je grote financiele voordeel mee doen.

    Of niet natuurlijk …

  • Henk

    Johan, ik ben het niet met je eens.
    Zilver had en heeft heeft wel degelijk een monetaire component. Het feit dat zilver al een paar duizend jaar de functie van geld heeft vervuld, wis je niet zomaar uit het collectieve geheugen. Ik weet het niet precies, maar in een aantal talen is geld en zilver hetzelfde woord.
    De uitdrukking ‘poor man’s gold’ is geen flauwekul, zilver wordt wel degelijk gezien betaalmiddel.
    Juist die hybride monetaire/commodity eigenschap maakt zilver ongrijpbaar.
    Maar goed, dat is mijn mening, als de goud/zilver ratio binnenkort naar 100 stijgt, ben ik de eerste mijn ongelijk te erkennen en de honours naar jou te schuiven.

  • Jullie

    Johan, ik kan je niet helemaal volgen…..

    Wil je nou beweren dat zilver geen enkele monetaire rol speelt ?

    Wel eens gehoord van JPMorgan de laatste tijd ?
    Hoe kom je erbij dat ik de rol van goud niet snap ?

  • Johan

    Jullie :
    Johan, ik ga mijn bronnen niet delen.
    Het zijn private bronnen die ik in een jaar of 3 tijd op heb gebouwd, ik ga daar voorzichtig mee om.
    Ik deel ze niet, punt uit, ik en mijn ‘bronnen’ hebben een hechte band.
    Er komt ook zeker een hoop actie vanuit Azie, vanacht gebeurde daar wat vreemde dingen.
    Ook is zojuist bekend in de MSM dat China haar ‘Rare Earth’ Exports in 2011 nog verder terug gaat dringen.
    Neem het maar van me aan Johan, en respecteer/accepteer dat ik mijn bronnen niet wil delen.

    Laat me niet lachen zeg. Als jij van die geweldige bronnen had, dan hadden die geweldige bronnen je wel verteld dat Zilver een grondstof is en daarom dus spielerei van de speculanten. Dan bleef je ervan af……

    Dan wist je dat diegene die jouw bankpapiertje drukt niets maar dan ook niets met zilver heeft, enkel goud in de kluizen. Wie niet horen wil moet maar voelen, en dan ben ik maar alvast 1 van je bekende bronnen…..wat een geneuzel zeg.

    Voor wie geInteresseerd is in het hoe en waarom, ik ben niet te beroerd om mensen te helpen waar ik kan. Het is in Engels dus ik hoop dat iedereen de moeite kan vinden het vol te houden tot het eind van het stuk.

    http://fofoa.blogspot.com/

  • Jullie
  • Henk

    @Sander,
    50 $/oz zilver in 1980 is een uitzonderlijk geval. Als je het nog niet weet, zoek maar eens op ‘Hunt brothers’
    Dat er in Azië kapitaalkrachtige partijen zijn die iedere (poging tot) prijsdrukken van zilver beantwoorden met zeer forse orders voor fysieke levering is al een aantal weken bekend. Samen met een zwakke Euro leidt bijvoorbeeld tot de € 740/kg zilver van vandaag.

  • Zack Zilver

    Goud en zilver zijn nog steeds erg, erg goedkoop.

    Het is onvoorstelbaar hoe lichtzinng en goedgelovig veel mensen zijn richting het politiek geloofsgeld terwijl ze zichzelf tezelfdertijd ontwikkeld, kritisch en slim vinden.

  • Jullie

    Johan, ik ga mijn bronnen niet delen.

    Het zijn private bronnen die ik in een jaar of 3 tijd op heb gebouwd, ik ga daar voorzichtig mee om.
    Ik deel ze niet, punt uit, ik en mijn ‘bronnen’ hebben een hechte band.

    Er komt ook zeker een hoop actie vanuit Azie, vanacht gebeurde daar wat vreemde dingen.

    Ook is zojuist bekend in de MSM dat China haar ‘Rare Earth’ Exports in 2011 nog verder terug gaat dringen.

    Neem het maar van me aan Johan, en respecteer/accepteer dat ik mijn bronnen niet wil delen.

  • Sander

    Wat is het exacte record van goud en zilver in zowel euro als usd?

    In de afgelopen tijd dan, want 30 jaar geleden was zilver even 50$

  • Zilverpaul

    reden:

    een half mislukte lening van de ECB aan de banken die ze maar ten dele kwijt konden, ondanks de hogere rente, waardoor de ECB met zo’n slordige 10 miljard aan rommel blijft zitten. Gevolg’: grote onrust, een duikeling van de euro, en stijging van onze glimmertjes

  • zilver goud

    De oudjaar run is begonnen op zilver en goud!
    Wat weten zij wat wij nog niet weten?
    Johan@ kan in mijn bronnen ook niet vinden over deze opleving van de koersen.

  • wortelbea

    @Johan
    oei zo hard…
    ok draaigt niet veel bij, maar men mag toch ook gewoon enthousiast zijn nee ?
    van mijn part go go go… en zomaar :-)

  • Johan

    deel ons uw “bronnen” of zwijg beter…..

  • Jullie

    Alle remmen los !
    Als ik het goed zie, zijn alle records eraan !

    En als mijn bronnen kloppen komt deze actie vanuit Azie. :)

  • RB

    @ Sander

    Kronwitter?

  • Sander

    Vind het maar jammer dat de winkel dicht is.

    Nog andere winkels waar je kunt kopen? Amsterdamgold.com heb je bijvoorbeeld ook maar die is duurder.

  • Theo

    Beste Maria
    Net het boek besteld 2e hands van zelf.
    Bedankt voor je advies.
    En Gerard voor de verwiizing: van de korte samenvatting van het boek van Mecking:
    http://www.spaarblog.nl/2008/11/04/boekbespreking-deflatie-in-aantocht/
    Leuk om die oude recensie te lezen op dit boek dat goud en zilver kopen niet slim is.
    2008 had hij het maar wel gedaan!
    gr.Theo

  • zilver goud

    Tegenlicht heeft al de mooie scenario’s gemaakt hier in wordt beschreven
    Wat er eventueel kan gebeuren als de dollar vals raad ieder aan om dit eens te zien.
    Voor al om dat de al enkelen jaren gelden zijn gemaakt.
    Dit heden dagen steeds actueler lijkt te worden dat de dollar valt

    Tegenlicht :De dag dat de dollar valt…
    20 november 2005
    http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2005-2006/de-dag-dat-de-dollar-valt.html

    14 januari 2008
    http://video.google.com/videoplay?docid=-7895759020329729238#

    hier is nog een link naar een mooi artikel over zilver in de The Wall Street Journal

    http://online.wsj.com/article/SB10001424052970203568004576043820398067948.html?mod=ITP_pageone_0

  • Zack Zilver

    Ik vind het volgende voorbeeld wel aardig: wanneer de Nederlanders die inkomen hebben, laten we zeggen ongeveer 4 miljoen, ieder 100 troy ounce zilver kopen in een jaar, en dat is niet veel, dan wordt de vraag naar zilver vergroot met 400 miljoen troy ounce.
    En dan hebben we het slechts over de vraag binnen een klein landje op de planeet. Neem alleen Duitsland er bij en de vraag naar zilver wordt al een aantal malen groter dan het totale mondiale jaaraanbod!

    Gegeven de algehele en vastbesloten gekte in het mondiale systeem van het politiek geloofsgeld lijkt me het redelijk dat de vraag naar zilver binnen enkele jaren het aanbod vele, vele malen gaat overschrijden. Totdat de prijs hoog genoeg is om balans aan te brengen in vraag en aanbod, ergens tussen 150 en 500 USD …

  • Zack Zilver

    Ik vind het volgende voorbeeld wel aardig: wanneer de Nederlanders die inkomen hebben, laten we zeggen ongeveer 4 miljoen, ieder 100 troy ounce zilver kopen in een jaar, en dat is niet veel, dan wordt de vraag naar zilver vergroot met 400 miljoen troy ounce.
    En dan hebben we het slechts over de vraag binnen een klein landje op de planeet … Neem alleen Duitsland er bij en de vraag naar zilver wordt al een aantal malen groter dan het totale mondiale jaaraanbod!

    Gegeven de algehele en vastbesloten gekte in het mondiale systeem van het politiek geloofsgeld lijkt me het redelijk dat de vraag naar zilver binnen enkele jaren het aanbod vele, vele malen gaat overschrijden. Totdat de prijs hoog genoeg is om balans aan te brengen in vraag en aanbod, ergens tussen 150 en 500 USD …

  • Zack Zilver

    Ik vind het volgende voorbeeld wel aardig: wanneer de Nederlanders die inkomen hebben, laten we zeggen ongeveer 4 miljoen, ieder 100 troy ounce zilver kopen in een jaar, en dat is niet veel, dan wordt de vraag naar zilver vergroot met 400 miljoen troy ounce.
    En dan hebben we het slechts over de vraag binnen een klein landje op de planeet … Neem alleen Duitsland er bij en de vraag naar zilver wordt al veel groter dan het jaaraanbod!

    Gegeven de algehele en vastbesloten gekte in het mondiale systeem van het politiek geloofsgeld lijkt me het redelijk dat de vraag naar zilver binnen enkele jaren het aanbod vele, vele malen gaat overschrijden. Totdat de prijs hoog genoeg is om balans aan te brengen in vraag en aanbod, ergens tussen 150 en 500 USD …

  • shamrock

    Hallo Gerard.

    U praat over GEEN schulden is in uw ogen een kleine hypotheek1/6 deel va de woz waarde ook een schuld?

  • Gerard

    @Erik,
    Mecking is inderdaad een Kondratieff kenner. Maar de winter-fase komt in 2 delen. De eerste fase is de overschrijding van de schuldengrens en daarmee de deflatie, de 2e is het daadwerkelijk failliet gaan aan de schulden. Andere twee kenners zijn Faber en Middelkoop.
    In het laatste boek van Middelkoop beschrijft hij de 4 richtingen welke wij op kunnen. Ik denk ook niet dat je dit kunt voorspellen.
    En zeker heeft ook Rinse gelijk, hyperinflatie is 3e wereldoorlog. Of er zal een ander eindpunt bedacht moeten worden. Maar wat? Een staat moet immers altijd verder, ook zonder geld. Desnoods plunderen en grondstoffen en voedsel jatten.
    Maria zegt dat de UK als eerste door het putje gaat, en daarvan ben ik ook “absoluut” van overtuigd.
    Maar ook 345 miljard herfinanciering in 2011 van Italie lijkt mij niet iets om vrolijk van te worden.
    De VS is zich aan het voorbereiden op een totale anarchie, gezien die links van truTV van Alex.
    Alleen bankeconomen wilden nooit iets horen van de Kondratieff-cyclus. Maar dat zijn ook precies degenen die nooit een crisis zien aankomen (altans, dat zeggen ze, o.a. heren Wellink en Bernanke).

    Hier heb je overigens nog een korte samenvatting van het boek van Mecking:
    http://www.spaarblog.nl/2008/11/04/boekbespreking-deflatie-in-aantocht/

    Maar waarin dan beleggen in wintertijd?
    In deflatietijd heeft Mecking echt gelijk: contant geld en obligaties. Maar in de 2e fase van de winter heb je hier dus niks aan. Wie dus tijdens WO2 contant geld en obligaties had was bij aanvang lente alles kwijt! Zowel de gulden als de DMark was nog iets minder waard dan schijtpapier in 1946.
    Deze gruwelijke cyclus gaat niet naadloos over op de lente, zoals velen denken. De cyclus heeft een eindpunt. Lente is een nieuw beginpunt.
    Ik raak er meer en meer van overtuigt dat de 2e fase winter aanvangt 2011 of 2012 tot ca 2020.
    Volg dus in vredesnaam het advies van Faber op, hij kent de cyclus als geen ander.
    Dus GEEN schulden, GEEN obligaties! WEL eigen huis, grond, goud&zilver en, indien je dan nog geld teveel hebt, aandelen.

  • rinse

    ik hoop dat de hyperinflatie niet komt, dit zal de ontketening van de 3e wereld oorlog betekenen, kijk maar naar hitler, stalin enz. er word nu ook al een luidruchtige stille oorlog gevoerd, op het gebied van wikileags, valuta oorlog, maar ook in iran, israel heeft tig liters militaire kerosine gekocht, maar ook de virusen in de kerncentrales en er is al een ondergrondse basis opgeblazen. zo zijn er genoeg voorbeelden dat de ingredienten er al zijn. ook de china die nu laat merken dat amerika afhankelijk is van hen, en niet andersom wat altijd zo heeft geleken. kijk nu maar eens wat china nu allemaal aan het doen is
    http://www.goudportal.nl/?item=1292
    en wat zijn moeielijke tijden voor de mens?
    ik denk dat de westerse mens zich te gemakkelijk heeft gemaakt wat energie en materiele dingen te maken heeft.
    weet u wie er het minste financieel er op achteruit gaan?
    mensen die niks hebben?
    nee, kent u de groep amish in amerika, of de mennonieten?
    deze mensen hebben een geheel eigen leven, een geheel eigen economie.
    je kunt het vergelijken wat de comunisten willen, maar deze mensen hebben toch wel echte sterke leiders, geen zootje ongeregeld. geen profiteurs die door niks deden het communistiche systeem kappot maakten.
    en wat doen wij? wij maken alles kappot voor ons nageslacht!
    ik hoop dat er in de toekomst ook zulke groepen ontstaan in nederland zodat we op eigen kracht kunnen functioneren, maar als allerbelangrijkste in de samenleving is dat er voor elkaar gezorgt word, dat de krachten gebundelt worden. en dat men doet wat men doen kan.
    dit alles begint bij het geloof in de echte god, en niet in de mens zelf.
    als er zulke groeperingen op zullen staan, goud en zilver worden weer een ruilmidddel hoe dan ook, hoe meer men heeft hoe meer het waard zal worden. wat ik een beetje verwacht is dat de mens weer meer naar de primaire levensbehoeften toe gaat, iedereen jong en oud zullen een stap terug moeten doen, de ene mens 1 stap en een ander mens 99 stappen.
    maar de gene die zich nu niet voor de gek laat houden en ziet wat er echt in de wereld gebeurd, zal nu actie ondernemen, kopen wat je echt in de toekomst nodig hebt!

  • Maria

    @erik
    Het is de kunst momenteel een goede mix te vinden tussen al deze schrijvers.
    Eric Mecking is voor mij nog steeds the winner vanwege het feit dat dit al in 2005 gepubliceerd is en eigenlijk van dag tot dag klopt en het leest ook prettig. Ik krijg het niet uitgeleend aan mijn fam. cq. vriendenkring. Wel geprobeerd maar ze hebben het weken in huis en lezen het gewoon niet.
    Ik heb nu de moed opgegeven en kijk er wekelijks zelf nog in hoe ver we staan.
    Vast bang voor de realiteit.

    Andere boek is ook interessant wat ik noemde. Groeten, Maria

  • Erik

    @maria: Het boek van Mecking heb ik inmiddels uitgeleend voor de xxx’te keer. Lijk wel een bibliotheek. Dit boek ken ik nog niet, dank.

    Wat wel opvalt is dat Mecking (volgens mij) het einde van de winter fase voorspeld in de komende paar jaar (start 2001, duur 10 a 15 jaar?).

    Ook geeft Mecking aan om in de huidige winter fase Cash en Edelmetaal aan te houden. Geen grondstoffen, aandelen, vastgoed en obligaties.

    Als laatste gaat hij uit van een deflatoir scenario en niet van hyperinflatie (zoals hier vaak geopperd wordt). Wat een sterk punt is omdat hij een scenario kiest. Middelkoop laat in zijn boek volgens mij redelijk veel open, waardoor hij achteraf altijd gelijk zal hebben. Buiten dat is ook hij zeer succesvol en “de winnende coach heft altijd gelijk”. Niets dan lof voor beide heren.

    Het meest interessante aan zijn boek vind ik dat het is geschreven vanuit historisch perspectief in plaats van vanuit economisch perspectief. Kortom een erg interessant boek.

    Niet alle mensen kunnen gelijk krijgen…

  • Maria

    @Alex en Freddy H,

    Bedankt voor het hartelijke welkom. Dat zonder pasfoto!!

    Ben van ’55 en ben niet naar de MULO geweest maar naar een soort concentratiekamp waar de stof er in werd geslagen (met lineaal van 1 meter) met leraren die in een jappenkamp hadden gezeten en de praktijken nog uitvoerden. Een voordeel was dat er niemand ADHD had zoals tegenwoordig en ook waren er geen hangjongeren want daar was geen tijd voor om te hangen.

    Ik ben blij dat ik u kon helpen met het boek van Eric Mecking. Nog een interessant boek is de Crash van 2010 en de ondergang van het kapitalisme geschreven door Santiago Nino-Becerra met ISBN nr. 978-90-9025390-9 en het boek eindigt met http://www.decrashvan2010.nl
    Is in het Nederlands. ( Was een bestseller in Spanje) Voor de spaanstaligen onder ons: hij heeft een dagelijkse column in La carta de la bolsa (www.lacartadelabolsa.com) en hij voorspelt dat de crisis gaat duren tot 2020 en daar zit je dan met je blikken soep, groente enz. over datum want wat we nu inslaan is houdbaar tot 2013. Ik maak ook niet juichend een bol blikje open!!!

    Ook de BRIC landen zullen enorm onder druk komen staan vanwege de onevenwichtige internationale situatie. Kortom we zitten als ratten in de val!! Goud en zilver kan de pijn wat verzachten maar voeding zal het grootste probleem worden. Ruilhandel zal een grote vlucht gaan nemen en neem maar wat zaad op voorraad om wat voeding te kunnen organiseren.

    Verder zie ik het somber in want wanneer er een gek een schreeuw geeft op de Dam dan breekt er al paniek uit laat staan als mensen met zoveel schulden in de problemen komen.

    De oudjes van nu hebben een slechte jeugd gehad en een goede oude dag en voor onze generatie’s
    zal het precies andersom zijn.

    En daar kunnen zelfs Henk en Ingrid ook niks aan doen mensen.

    Harteljke groet en sterkte, Maria

  • wortelbea

    @Rolf van Zanten
    Aaah nu snapen we dat de prijs van het zilver niet meer omhoog gaat. geen aankopen meer via silvermountain :o))

  • erik

    @jp bedankt voor de tip.

    @alex normaal gesproken zal bij een stijgende rente de zilverkoers dalen. Op zilver krijg je immers geen rente. Dat maakt de valuta ten opzichte van zilver interessanter wat de prijs doet dalen. Maar dat is normaal gesproken…

  • http://www.thesilvermountain.nl Rolf van Zanten

    Wij zijn gesloten van 25 december tot en met 3 januari.
    Gedurende deze periode is het niet mogelijk nieuwe bestellingen te plaatsen.
    Alle lopende bestellingen worden wel verwerkt en we zijn via email en telefonisch bereikbaar.

  • Johan

    Hij is overweldigd door de enorme vraag ;-)

  • http://goudportal.nl richard

    Wat is er met Uw webshop gebeurd?

  • Zilverpaul

    @ Sander
    Het is inderdaad te verwachten dat wanneer Europa steeds verder onder druk komt te staan de euro ook onder druk komt te staan en daarmee de dollar in verhouding tot de euro weer gaat stijgen. ( alles is tijdelijk, omdat beide munten uiteindelijk door het putje zullen gaan)

    Maar stel: 1 ounce goud kost nu $1400=€1100. Als de euro halveert in waarde, en goud blijft in dollars even duur, kost 1 ounce goud $1400=€2200 !

    kortom, nothing to worry about, lijkt mij, wat dit betreft.

  • René

    @ Sander

    Zie ik niet gebeuren Sander.
    Denk dat de dollar toch net iets eerder door het putje gaat.
    Waarmee ik niet wil zeggen dat het goed gaat komen met de euro.

  • Sander

    Wat ook kan gebeuren is dat de euro t.o.v de dollar zwak gaat staan, dan gaan de prijzen voor goud & zilver met euro’s ook niet omhoog!

  • Zilverpaul

    @ Alex
    Goud en zilver zullen meer stijgen dan de inflatie; dat was in het verleden al zo en zal ook in de komende periode zo zijn.
    Als geld minder waard wordt ( = inflatie) zullen meer mensen in goud en zilver gaan beleggen omdat dit waardevast is. Daar komt bij dat bij een stevige inflatie, om nog maar niet te spreken van hyperinflatie, het vertrouwen in ons papieren geldsysteem wegsmelt waardoor de trek naar edelmetalen nog veel sterker wordt.

  • Alex

    @Maria
    ik ben redelijk op de hoogte maar dat boek wat je aanprijst ga ik toch ook eens lezen..tnx for de tip

    @allen
    zo te zien gebeurd er niet tot 1 jan dan de prijs verder kunstmatig laag houden voor zilver bijv onder der 30 $
    anyways kan iemand een voorspelling doen wat er gebeurd met edelmetaal koersen op het moment dat rentes onverhoopt toch omhoog gaan ivm sterke inflatie (om de munt te redden) of om welke reden dan ook..
    Zoals ik heb gelezen hebben rente verhogingen een zwaar negatief effect op de edelmetaal koersen..
    het is vanwege de hoge schulden bijna onmogelijk dat de rente omhoog gaat.. echter wat verder in de tijd (en dus verder in de crisis) is alles mogelijk..
    als je fysiek hebt hoef je denk ik niet zo bank te zijn voor rente verhogingen lijkt mij.. gewoon afwachten tot het weer terug omhoog gaat.. dat zal toch wel weer gebeuren.. als korte / middellang termijn belegger is het toch wel erg interessant om te weten wat de rente voor effect zal sorteren en of/wanneer het rente verhogingsmiddel weer ingezet wordt. als iemand er dus info/ideeen over heeft hoor ik het graag..

  • Wouter

    @JP

    RJA = landbouw.
    RJI = landbouw, energie en metalen.
    RJN = energie.
    RJZ = metalen.

  • Freddie H.

    Tsjonge jonge, wat word ik hier weer vrolijk van. En hoi Maria, leuk weer eens wat nieuws te lezen! Bedankt voor jouw boekentip. Ik ben ook van jouw ‘niveau’, hoewel de Mulo in mijn tijd al MAVO heette (ben van 1963). En voel me ontzettend gezegend met mijn boerenverstand, waarmee ik voor mezelf een logische werkelijkheid kan formuleren. (Mede door alle wijze lessen die hier gepost worden.)

    Met Kerst was het hier in huis weer een ouderwets gezellige boel. Alle kinderen bij elkaar. Waaronder ook de zoon van mijn vrouw die op het Erasmus economie studeert.

    Beste mensen, voor wie dacht dat er nog hoop was: vergeet het!
    Als ik hoor welke leugens en verdraaide cq. halve waarheden die economen in spé over zich heenkrijgen van hun hooggeleerde profs…
    Het lijkt wel of werkelijk niemand meer aan de waarheid durft te denken. En inderdaad die waarheid wordt verschrikkelijker dan in de jaren volgend op 1929. Maar als ze zelfs economiestudenten zo gruwelijk misleiden dan houdt het gewoon een keertje op.

    Wees verstandig en koop je helemaal suf aan zilver, goud of voor mijn part koper of koffie want we gaan gezellig met z’n allen naar de klo….

    Het is, zoals ik laatst hoorde, één grote stoelendans en als straks de muziek (definitief) stopt dan blijkt er werkelijk geen enkele stoel te staan, zelfs geen krukje. Nouja, dan gaan wij wel als moderne Dagoberts op onze kisten met zilver zitten uithuilen…
    Ik vraag me wel af hoe loyaal ik dan zal zijn met al m’n ingeslagen houdbare voedsel, waterfilters en zonnepanelen want dan weet iedereen ons plotseling wel te vinden!

    Een ‘zalig’ uiteinde!

  • shamrock

    beste seastar.

    Met alle respect maar wat begin je met 200 euro cash?
    Wij houden nog wel wat spaargeld aan,maar hebben wel een 40% in zilver en goud.
    Je moet wel wat spaargeld aanhouden want zolang de bom niet barst gaat het leven wel verder,ik bedoel onderhoud huis,auto,huishouding,enz.dus ik zou niet alles op zilver en goud inzetten.
    Verder heb ik veel van mijn familie die in de landbouw zit dus op dat vlak maak ik mij ook niet echt zorgen.
    Maar hoe denken jullie dat de euro er voor komt te staan als de dollar zijn status als wereldmunt gaat verliezen?

    vr gr bert

  • JP

    @Erik
    Kijk eens naar “Rogers International Commodity Agriculture ETN (RJA) ”

    Die is van Jim Rogers. Hij heeft meerdere grondstof trackers als ik het me goed herinner. Maar die andere trackers weet ik zo ff snel niet bij naam.

  • Rudolf

    Ik weet niet wat een “tracker” is, maar ik zou altijd voor fysiek gaan.

  • Erik

    Ik wil wat kleine bedragen investeren in grondstoffen. Om dit te spreiden het liefst via een tracker. De iShares tracker zou kunnen:
    http://nl.ishares.com/nl/rc/funds/EXXY

    Ik vraag me af of er andere trackers zijn die meer zijn aan te raden en om welke reden?

  • Mexican Seastar

    Dag Maria!

    Welkom hier en ook veel fijns toegewenst voor de komende !

    1. Heb je nog geen zilver gekocht, wacht dan tot in januari-februari wat het dan doet of koop gewoon nu. Da’s investering voor wanneer (de naweeën van) hyper-inflatie toeslaat. Dat kan jaren duren: lange termijn — geld daje voor even kan ‘vergeten’. 10 à 15 % van wat je kan missen.
    2. Koop dezer dagen goud. 15% van je aankoop in zilver.
    3. Hou 200 Euro cash bij de hand voor als de banken potdicht komen te zitten en/of als er sukkelaars je de nek dreigen over te snijden.
    4. Spaar op fatsoenlijke wijze. Binnen nu en 5 jaar kan de huizenmarkt serieus inklappen.
    5. Neem nu vooral geen lening. Koop niks waar je niet zo kan voor neerleggen.
    6. Neem voor de rest in geen enkel geval cash noch spaarrekening: spaar op een spaarrekening tot je weer genoeg hebt om weer zilver aan te kopen (deze keer in kleinere hoeveelheden – aankopen in zilver spreiden) OF koop vette grond (vruchtbaar, waar eventueel ook op gebouwd kan worden, niet te ver van je werk of huis). OF: aandelen in duurzamen energie — weet iemand welke goed en betrouwbaar zijn?

    Da’s wat ik en beetje doe. Ik heb al een eigendom maar wens er in de toekomst bij te kopen als opbrengst. Heb je er nog geen, spaar en zet je spaarcenten in schijven om in iets tastbaars.

    Groetjes.

  • zilver goud

    @Zack Zilver
    Zack: je heb wel een punt hier tijdens de 2e wereld oorlog werden de plannen die men had in de 1e wereld oorlog weer uit de kas gehaald.
    Nederland dacht door de zelfeden maat regelen te treffen weer neutraal te blijven.
    Achteraf weten we dat dit niet gewerkt heeft .
    Het probleem is dat regeringen en overheden alleen kun anticiperen op de gebeurtenissen van het moment.
    Kleine overheden hebben zelden een visie voor de toekomst helen maal als het gaat om globale problemen zo als die nu aan de gang zijn.
    Ze zullen ongetwijfeld honderden scenario’s klaar hebben liggen maar kies daar maar eens de juiste uit .
    Probeer maar eens allen neuzen de zelfden kant op te krijgen.
    Velen schrijven hier al hoe moeilijk het is om de mensen in je omgeving te overtuigen van het geen wat er nu aan de gang is.
    Kan je voor stellen als je dit op globaal niveau moet doen.

  • Jullie

    Oja, nog een fijne kerst allemaal !

  • Jullie
  • Zack Zilver

    Het is komisch dat veel mensen van alles weten over geschiedkundige zaken maar nauwelijks iets over het heden. Het “heden” waar zij zelf in participeren …

    Het lijkt me een morele plicht van ouders en een kwestie van gezond verstand om goud en/of zilver aan te kopen van hun spaar/reservegeld om zo de toekomst, in ieder geval wat geld betreft, zoveel mogelijk veilig te stellen voor hun kinderen.

    We zullen waarschijnlijk nog heel veel economische en politieke omstandigheden mee gaan maken de komende jaren die we nog niet eerder meegemaakt hebben en die nogal wat mensen zich momenteel niet goed voor kunnen stellen. Dat zijn doorgaans ook de mensen die kritiekloos het journaal volgen en de overheid blind op hun woord vertrouwen.

  • rob

    Het Engelse pond is kandidaat nr. 1 om als eerste te gaan ‘hyperen’:

    http://www.fgmr.com/serious-problems-ahead-for-the-british-pound.html

  • jarno

    waarom gaat zilver instorten als de hyperinflatie een feit word?
    het is toch ‘poormans gold’?
    als goud te duur word voor de gewone man, waarom dan niet zilver?
    je had vroeger toch goud dan zilver en koper als laatste? owja ijzer en tin ook nog..

  • Maria

    @temp242

    Uiteraard ook een zalig kerstfeest voor u en voor alle lezers. Ik heb toch een beetje het zuur gekregen van uw visie maar zal het niet betwisten. Blijf nog wel met veel vragen zitten.
    Is er nog een uitweg om ons te onttrekken aan deze problematiek?
    Andere valuta zoals de zwitserse frank, Aussie dollar, Braziliaanse Reaal hoewel de Dollar ook daar de hoofdmunt is? Het is toch byzonder zuur om je zuurverdiende centen te zien verdampen aan een groot casino-spel. Graag nogmaals uw visie.
    Ik heb uw uitleg bijzonder gewaardeerd en weer een andere kijk gekregen op de zaak.
    Mvg Maria

  • temp242

    Beste Maria,
    Eerst en vooral een zalig kerstmis voor jou en alle mensen die je nauw aan het hart liggen.
    Prachtig zijn ook jouw postings, deze getuigen van een bijzondere levenswijsheid en alertheid.
    Wat je vraag betreft aangaande, wat gebeurt er met de ‘vermogens’ van de banken?, welnu, wetende dat die vermogens voor 99,9999% bestaan uit spaargeld van 99,9999% van het plebs, wel dan weet u wel wat er met die ‘vermogens’ gaat gebeuren. Deze gaan als sneeuw voor de zon gaan smelten, de elite heeft dan al lang hun schaapjes op het droge. De schulden van de banken, lees eigenlijk de schulden van de landen, die zullen we in 2011 met zijn allen gaan financiëren in de vorm van de uitgifte van de nieuwe op te richten Euro-obligaties, ze willen ALLE schulden van ALLE eurolanden samen in één pot gaan steken, nogmaals heel veel van de ontspoorde schulden heeft zijn oorzaak in het ‘redden’ van banken die men beter failliet had laten gaan, maar geen enkel land durfde dit aan, want dat zou een directe instorting van de Westerse economie betekent hebben, dus nu even terug naar de Euro-obligaties, welnu door te investeren in deze obligaties, wellicht aan een aantrekkelijke 4à5% rente betaalt u als ‘belegger’ dus de immense schulden van de landen af, als u ooit u inleg gaat terug zien, dàt is een ander verhaal natuurlijk, als men ziet dat de Euro-obligaties aanslaan bij het grote publiek, er zal een ganse mediacampagne aan voorafgaan, wees daar maar zeker van, wel de volgende stap gaat dan zijn dat ALLE pensioenfondsen van Europa VERPLICHT gaan worden om in de Euro-obligaties te stappen, dan betalen OOK de jonge pensioenspaarders de immense schulden van de Europese landen mee af, als zij ooit hun pensioengeld uitgekeerd gaan zien is dan ook maar de vraag natuurlijk, in elk geval door de Euro-obligaties in het leven te roepen kan het ponsi-systeem in Europa enkele decennia blijven bestaan, totdat de volgende zeepbel eraan komt, nl. het pensioensparen.
    Beste Maria, ik hoop dat ik u hiermee voldoende geïnformeerd hebt.
    Mvg.

  • Maria

    @Gerard,

    Ben het volledig met je visie eens. De valutaoorlog is in volle gang. UK staat op omvallen en Gordon Brown probeert zijn haggie nog boven de Eurozone te verheffen. Lachwekkend.
    Kees de Kort haalde het deze week ook al aan dat de UK op omvallen staat.
    Maar we gaan inderdaad spannende tijden tegemoet. Het ergste is dat het gros van de mensen het helemaal niet door hebben wat er aan de hand is. Degenen die hun baan hebben denken dat het hun niet zal raken maar vergissen zich sterk daarin. Wel is mijn vraag waarom geen kontanten te behouden. Al tijden lees ik “zorg dat je kontanten hebt”voor het geval de banken omvallen en dan kun je nergens meer bijkomen. En hoe ging het in de 30tiger jaren met je spaargeld? Was je dat echt kwijt of kon je er gewoon niet bijkomen? Misschien zijn er nog ouderen onder ons die dit kunnen vertellen? Ik kan dat nergens lezen wat er met de vermogens op banken enz. gebeurd is.
    Iemand enig idee?

  • Gerard

    @Jarno, dit is inderdaad niet de crisis van 1980. Maar dit is WEL de crisis van 1930, maar daar zit wel een belangrijk verschil. In 1930 had de wereld vele kleine valuta achter gesloten grenzen. De belangrijkste ontsporingen (failisementen) vonden alleen in Duitsland en Japan plaats. Nu is dat veel globaler. De gehele eurozone, VS, UK en zelfs Japan staan gezamelijk aan de rand van de afgrond.

    @Rinse,
    Een renteverhoging zal de wereld totaal veranderen. Economie zal daardoor zeker forse klappen krijgen. Zilverprijs ging in 2008 ook zeer fors onderuit. Olie ging toen van 140 naar 40. Zilver volgde naadloos de olieprijs. Goud niet. Je kunt dus beter goud hebben. Of beter nog, 50/50.
    Dat boerenverstand is hierin geen schande op je laatse vraag, want NIEMAND weet dit! Dit is totaal nieuw in de geschiedenis.
    Wel is het zo dat 3e fase (maniefase) nog moet beginnen. Dit is in heel korte tijd exploderen van de goudprijs. Dit gebeurt alleen indien het “vertrouwen” in de valuta wegvalt.
    De volgorde is als volgt:
    1. De huidige diepe deflatie wordt erger.
    2. Deze deflatie betekent “tegelijkertijd” ook extreem hoge inflatie in voedsel en energieprijzen.
    3. Te herkennen aan: duurzame artikellen, electronica, huizen zullen fors in prijs dalen, terwijl diensten, energie en voedsel fors in prijs stijgen. LET OP, op het einde van deze fase zal rente fors stijgen! Dat is het eerste teken van vertrouwensverlies!
    4. Pas indien het vertrouwen geheel wegvalt is hyperinflatie een feit.
    Op dat moment loopt elke burger goud te kopen (de maniefase).
    Je ziet: alle ingredienten van de soep zijn heden aanwezig!

    Bescherming hiertegen:
    25% a 30% van je geld in fysiek goud en zilver (50/50).
    De rest van je geld in je eigen huis, grond of aandelen.
    Nooit geld “ongedekt” onder je matras of spaarrekening.

    Kijk eens wat Gordon Brown hierover te vertellen heeft: Hij zegt, “Eurozone crasht begin 2011”.
    http://biflatie.nl/

  • Maria

    Hallo Sell,

    Ik begrijp het ook wel want de jeugd is natuurlijk superverwend.
    Mijn eigen kinderen 27 en 23 lachen zich ook een slag in de rondte als ik ze waarschuw.
    Gelukkig is mijn generatie opgegroeid in een periode dat de weelde er nog niet was. Bij mij thuis hadden we het heel goed maar ik ben door mijn moedertje opgevoed alsof we een doorsnee gezin waren en daar ben ik ze nog steeds heel dankbaar voor. Je leert op die manier met weinig toe te komen en dat is een rijk leven! Mijn moeder had de ervaring van op haar 12e geen vader meer te hebben en met een klomp naar school van maat 34 en de andere maat 40. En dat als kind zijnde.
    Bijzonder sterke en karaktervolle vrouw geworden en dat maakt weelde niet van een mens.
    Wat betreft je vrienden, het spreekwoord is niet voor niets Wie het laatst lacht, lacht het best!!

  • sell

    Maria,
    dank je wel voor je advies.
    Ik heb ook het boek van Eric Mecking gelezen. Super informatief.
    Jammer dat zulk soort boeken niet aangedragen worden bij economische studies.
    Ik ben zelf 28 en heb me redelijk ingelezen over wat er allemaal gaande is.
    Koop zelf ook edelmetaal in in plaats van geld op de bank sparen. Wat mijn vriendengroep betreft die houden zich hier totaal niet mee bezig. Ik praat er soms wel terloops over indirect maar het lijkt wel of mensen het te druk hebben met werken of op facebook hangen en uitgaan:)

  • Maria

    Welkom Jarno,
    Ik lees deze blog altijd maar heb nog nooit gereageerd. Ik vind dit zeer interessant en heb niks met de story of de libelle om te lezen. Ik heb me de afgelopen 10 jaar bijzonder ingelezen in de materie van de crisis. Als je zoveel gelezen hebt kon je deze crisis heel goed zien aankomen en ik heb vroeger alleen maar MULO gehad. Ik verbaas me er over dat al die Nyenrode-boys en andere geleerden dit niet hebben zien aankomen. Ik dus wel en heb toen al veel zilver aangeschaft, huis verkocht, kringloopwinkels bezocht en dat heeft mij nu aardig gefortuneerd. Helaas is deze crisis zelfs niet te vergelijken met de jaren 30. Dit wordt het einde van een tijdperk hetgeen zijn weerga niet zal kennen. Mijn advies aan de jeugd is koop het boek Deflatie in Aantocht van Eric Mecking en lees in begrijpelijke taal wat ons te wachten staat. isbn 9789053306444, hetgeen al in 2005 gepubliceerd is. Deze man is historicus en heeft het bladzijde na bladzijde precies goed gehad.
    Verder adviseer ik te stoppen met zinloos consumeren (nieuwe mobiel – kleding enz.) en koop materialen (goud en zilver) die door alle tijden zijn waarde behouden heeft. Anders laat je het liggen voor als de prijzen beter worden. Tevens raad ik iedereen aan spullen die lang houdbaar zijn aan te schaffen want alles zal gillend duur worden van WC papier tot voeding. Het geld zoekt nu zijn weg naar grondstoffen. Volg tevens Willem Middelkoop en Kees de Kort om 12.15 op BNR nieuwsradio.
    Het zijn de mannen hier in Holland die kijk op de toestand hebben en geloof vooral de politiek niet.
    En zeker dhr. Wellink niet. Doe vooral niet wat de massa doet maar wees tegendraads. Het zal je geen windeieren leggen.

  • zilver goud

    De media liegt ons voor en praten elkaar alleen maar na zie de link hier onder.
    http://www.nu.nl/economie/2409585/recordprijzen-olie-goud-en-koper.html
    In dit artikel wordt gewoon keihard in beweerd dat de koper prijs zo hoog is
    Door de vraag er van in China.
    Dit werd ook beweerd in diverse grootte dag bladen.
    De meesten op dit blog weten wel beter JP MORGAN heeft bijna de helle koper markt in handen.
    Waarom om de blunders die ze met zilver hebben gemaakt een Beetje te dekken.

    Ze doen er allen maal aan mee het RTL 4 Journaal NOS journaal maar ook vaak de gerenommeerde kranten.
    Hoe dit komt simpel het ANP. Publiceert de meesten berichten de rest van de media neemt het klakkeloos over veranderen een paar worden en hup op het nieuw of in de krant.
    Gelukkig zijn er genoeg blogs waar de waarheid nog wel te lezen is(edelmetaal blog).
    Voorbeeld dit artikel over de euro http://xandernieuws.punt.nl/?r=1&id=613793

    Een ding moet ik nog wel kwijt er zijn gelukkig nog wel heel veel columnisten
    met een scherpen geest helaas worden deze niet genoeg gelezen.

  • JP

    Ja het lijkt alsof ze hun hun dollars voor euroschuld inruilen

  • Henk

    Het lijkt erop dat het leed in Euroland nog even wordt uitgesteld met hulp van ‘de Chinees’
    http://www.dailymail.co.uk/news/article-1341110/Fresh-humiliation-euro-zone-China-says-bail-debt-ridden-nations.html

    Ik wens jullie allen fijne feestdagen :-)

  • JP

    Maarja, dat is hoe ik erover denk :)

  • JP

    @Jullie
    Ik denk dat veel mensen het te druk hebben met 9 tot 5 banen en van salaris naar salaris leven om de moeite te nemen zichzelf daar serieus over te informeren. Ik bedoel een goede vriend van mij die toch echt best wel intelligent is legt alle informatie die ik hem geef naast zich neer want hij heeft het te druk met zijn werk en kan er toch niets aan doen zegt ie.

    Ik denk dat het bij veel mensen zo werkt plus ze worden gebrainwasht door propaganda persberichten etc. die als nieuws gebracht worden door de massa media… Het gros van de mensen maakt green gebruik van en erkend alternatieve nieuwsbronnen niet.

    Ik denk dat de meeste mensen pas echt open gaan staan voor wat er nou werkelijk aan de hand is wanneer er echt chaos opstaat.

  • Jullie

    Hyperinflatie uitstellen, of verminderen, door omschakelen naar een andere munt is een/zoniet DE dekmantel die de banken zullen gebruiken.

    De ‘prijs’ voor de bevolking zal hetzelfde blijven, ook al is de prijs in cijfers lager.

    De Euro was zoals we weten ook puur een dekmantel voor de banken, om het leed nog even uit te stellen.
    Voorkomen doet het het niet.

    Bij een e.v.t. omschakeling naar een andere/nieuwe munt, zal er hoe dan ook koopkracht van de mensen gestolen worden. Dus nogmaals, de ‘prijs’ voor de mensen blijft hetzelfde ook al is de prijs in cijfers (nieuwe munt) lager.

    Maar voordat er daadwerkenlijk sprake is van een nieuwe munt in Amerika, zijn we zeker 5jaar verder, en zolang geef ik de Dollar niet meer.
    De mensen worden, ja echt, ook wijzer en beginnen het spelletje door te krijgen. (kijk in onze eigen EU , het lijkt wel alsof geen enkele bevolking de Euro nog moet, alleen politici en bankiers willen de Euro nog beschermen, in al zijn corruptheid)
    Dat wij toevallig een van de eerste mensen zijn die dit snappen, is een voorbode dat er meer menen zullen volgen. (ja, ik geloof in de mensen, al heeft het tijd nodig)
    Hoe en waarom wij dit eerder als de rest snappen, is per persoon verschillend, ik hou het op toeval, misschien zelfs ons ‘lot’
    Wie weet…. maar ik denk dat in ieder geval wij hier allemaal dondersgoed weten wat eraan zit te komen, het enige dat we ALLEN niet weten, is wanneer.
    Volgende maand ? Volgend jaar ? 3jaar ? 5jaar ?
    Zelf ben ik van mening, nog hooguit 3.5jaar tot collapse van de Euro EN Dollar.

  • Alex

    @rinse
    rinse die hyperinflatie dat zal nog wel even duren hoor.. het scherpe bezuinigen wat in Europa gedaan wordt als reactie op de depressie zorgt ook dat hyperinflatie langer uitgesteld wordt
    ook al wordt er redelijk euros gedrukt en o.a. verspreid via de noodhulp aan landen of het opkopen van obligaties e.d.
    Veder ook al zorgt geld drukken tot inflatie hyperinflatie wordt veroorzaakt door volledig verloren vertrouwen in een munt waardoor iedereen(ook bedrijven met bedrijfs kapitaal) de munt zoveel en snel mogelijk inruilt voor tastbare goeden kan van alles zijn ook commodities (incl goud en zilver) eten maar ook duurzame producten meubels etc
    Amerika en Engeland zijn al veel verder het pad afgedaald richting hyperinflatie.. zolang daar nog niets gebeurd zal in de euro zona al helemaal niets gebeuren dat zal zeker minimaal een half jaar of jaar later komen in de eurozone.. Maar als het zover is dan is niets meer zeker Martin Amstrong die is ervan overtuigd dat de dollar door een andere munt vervangen wordt (noodgedwongen) voordat het zover is dat de hyperinflatie uitbreekt.. ken zijn onderbouwing niet uit mijn hoofd maar die vent is echt wel slim (http://armstrongeconomics.com/writings/) hij wordt door vele economen gequote en zijn werken in economische opleidingen of cursussen verwerkt.

  • jarno

    interesant al die reacties!
    ik zie deze blog voor het eerst,
    maar het is allemaal aannemelijk wat er gaat gebeuren, dit is niet de crisis van ’80’ ook niet van ’30’ maar daar komt het wel het dichste bij..

  • rinse

    hoeveel procent zal de rente omhoog gaan?
    stel de rente stijgt 2%, hoeveel banken zullen er dan in moeilijkheden komen omdat mensen de hypotheek niet meer kunnen betalen, hoeveel moeten de lonen wel niet stijgen om de rente en de inflatie op te brengen, hoeveel moet de euro dan mindder waard worden?
    hoeveel moeten de huizen meer waard worden?
    als de rente te veel zal de onroerend goed markt valliet gaan
    met andere woorden, zal de daling van goud en zilver niet tijdelijk zijn, en dan een zeer grote vlucht nemen als er een(bijna) hyperinflatie aan staat te komen?
    ik kan dit niet met bewijzen onderbouwen, dit brengt mij boerenverstand mij gewoon in!!

  • Alex

    zozo flinke discussie hier.. goede punten je artikel zilver goud er gaat idd hoop veranderen interessant om het zo nog even opgesomd te zien met links erbij

    @Gerard @Wouter
    ben nu toch weer helemaal om naar interactive brokers.. heb uitgevonden hoe ik via hun het beleggen in NL gestructureerde producten (warents) kon inschakelen en kan nu volop handelen in turbo’s etc.. tegen veel betere transactie kosten kleine orders bijvoorbeeld inkoop&verkoop 8 EUR ipv de 20 EUR by binck of 12 eur by lynx.. Gezien ik redelijk wat transacties per week doe bespaart dat aardig.. Grote transacties moet ik even kijken maar hopelijk loopt de besparing dan alleen maar op.. Het was dus wel ff wennen zoals jij al voor waarschuwde Gerard.. maar weet nu precies hoe ik de juiste producten/symbolen kan vinden voor goud/zilver turbo’s etc..
    voor pro beleggers is het ook een goed platform lijkt me ongelovelijk veel extra mogelijkheden t.o.v. Alex of Binckbank.. Tja Lynx is gewoon een franchised/reseller van Interactive Brokers precies dezelfde applicatie.. (wat andere instellingen en meer kosten) voor my geen Lynx.. ook niet voor de Nederlandse helpdesk

  • Gerard

    O ja, nog een belangrijke: kijk eens naar de zilver:olie ratio. Commentaar overbodig.

  • Gerard

    @zilver goud,
    Goud zilver is geen bubbel. Zal het ook nooit worden en is het nooit geweest. Maar….. goud zilver kan niet tegen renteverhoging. Net als in 1980 werd goudprijs weer ineengeperst toen de rente de aanvang nam. 90% daling in 10 jaar! De rente gaat omhoog in 2011, dat is 100% zeker! We zien dat nu al op de staatsleningen, de voorportaal van de verhogingen.
    Het zal wel een zware test gaan worden in 2011 voor goud zilver.
    Maar er is nu wel een belangrijk verschil met 1980.
    We zullen zien. Indien in januari en februari de weg omhoog nog niet gevonden is, dan word ik voorzichtig.

    @wouter,
    Die ratio ken ik wel, hou deze wekelijks in de gaten. Bij zilver speelt ook de hogere economie een belangrijke rol. Bij goud is dat NIET zo. Goud is uitsluitend booming bij lage rente en deflatie.
    Goud wordt steeds minder gevonden de laatste jaren (heeft ook Middelkoop bevestigd). Men kijkt al naar de low grade plekken. Zilver wordt nog steeds volop gedolven. Daar is geen kentering zichbaar, integendeel.
    Dus die ratio is een beetje appels met peren vergelijken. Maar desondanks, wel een van de meerdere indicatoren.

  • Jullie

    Vergeet ook Ron Paul niet, zojuist aangewezen als leider van de FED Oversight commissie.

    Vergeef me dat ik niet weet wanneer hij officieel begint, als ik me niet vergis nog dit jaar. Wat dus in zou houden dat hij ook dit jaar nog de FED kan roepen geloof ik.
    De FED MOET zich minimaal 2keer per jaar verantwoorden voor het congress (congress mag ook 3x of meer vragen, maar dat zijn ze dan niet verplicht) , ook natuurlijk met beperkte vraag mogenlijkheden omdat er nog genoeg wetjes zijn die de FED beschermen.
    Anyway, het beloofd wat dat meneer R. Paul nu de leider is van die commisie. Ik verwacht in ieder geval vuurwerk.
    Dus, dat is ook een factor die je niet mag vergeten. Ik ga er in ieder geval vanuit dat de beerput in 2011 opengetrokken word, de kritiek en woede op de FED word alleen maar groter, en Reps. van het Congress zullen vroeg of laat wel moeten luisteren naar het volk. En bepaalde Full Audit of the FED motie’s moeten steunen.

    Wanneer Ron Paul de FED op gaat roepen te komen weet ik nog niet, maar meneer neemt goed de tijd om ze stevig en kritiek aan de tand te voelen.
    Bennie Boy zal zweten !
    Check Dailypaul.com of Ronpaul.com (die laatste ligt er nu even uit) Het is geweldig om die man zo nu en dan te volgen. :)

  • http://zilver.2link.be/ zilver

    ik vrees er voor. Vandaag weer bericht dat de cijfers uit de us slecht zijn…. dus de pm run start denk ik weer. http://www.tijd.be/nieuws/politiek_-_economie_economie/Kerninflatie_VS_blijft_op_recordlaagte.9002979-3151.art?ckc=1

  • Rudolf

    Ik hoop nog op een dipje voor het einde van het jaar, dan kan ik nog ff wat lekker een honderd tal ouncjes bijkopen :)

  • Wouter

    Oproep tot bankrun wordt strafbaar:
    http://nos.nl/artikel/207170-kabinet-oproep-tot-bankrun-strafbaar-stellen.html

    @Gerard
    Goud en zilver hebben nog een hele weg af te leggen.
    Tijdens de piekmomenten van goud en zilver had je ongeveer de volgende ratio’s:
    Dow/Goud 1 (momenteel 8) ; daling Dow of stijging Goud of beide.
    Participatiegraad van goud in portefeuille van beleggers: in 2009 slechts 0,80%
    Tijdens de top 20% tot 30%!
    Goud/Zilver ratio van 16 (momenteel 48) ; zilver heeft nog meer potentieel!

    Wie ik altijd op de voet volg is Willem Middelkoop. In zijn eerste boek “als de dollar valt” voorspelde die o.a. wat er in 2008/2009 is gebeurd. Alleen had hij dat niet zo snel verwacht. Voor eind 2010 verwachtte (in 2009) hij een goudprijs in dollars van 1.300 en in euro’s minimaal 10% erby. Ook aan de voorzichtige kant! Voor eind 2011 verwacht hij een goudprijs van maar liefst $2.000 ($700 in één jaar erby?) en in euro’s een stijging van wederom minimaal 10%.

    http://www.dekritischebelegger.nl/grondstoffen/goud/willem-middelkoop-zilvermarkt-op-springen/

  • zilver goud

    @Gerard
    Beste Gerard,
    Als hangt af wat de economie en de financiële markten gaat doen in 2011.
    Voor al de waarde van de dollar en de euro zullen erg belangrijk wezen of het goud en het zilver zullen stijgen.
    Voor de langere termijn maak ik me niet echt veel zorgen. Ga er nog steeds van uit dat het beter is dan je geld op de bank te laten staan de rente die je daar krijgt compenseert vaak niet eens de inflatie.
    Ook al zal het zilver en goud een dipje krijgen dan nog ga ik er van uit dat de stijgende lijn zal voort zetten de vraag is alleen hoe snel.
    Willem van Middelkoop gaat uit van 10% dit zal al een mooi resultaat zijn voor 2011.
    Maar als het echt fout gaat zal dit nog veel hoger kunnen worden.

  • Gerard

    @JP,
    De bouwsector?
    Wat huizenmarkt betreft: het lijkt er steeds meer op dat we Japan achterna gaan. Vanaf 1989 een daling van 90% ! We hebben dus nog een weg te gaan!

  • JP

    Toekomstige Short?…

    Huizenmarkt loopt storm met mensen die voor 1 jan nog huis willen kopen: http://www.youtube.com/watch?v=YpPLtHUF9vo&feature=sub

    Zie deze illustratie grafiek voor mijn voorspelling: http://www.picturestack.com/97/736/ec9woningmarkXHW.gif

    Iemand inzicht in welke bedrijven het het zwaarst te verduren zullen krijgen naast de banken wanneer dit uitkomt?

  • Gerard

    @Zilver goud,
    De 1400 en 30 zijn inderdaad de weerstanden waar het steeds op afketst. En zeker, de volumes zijn inderdaad aan de hoge kant. Dat was mij ook al opgevallen. Maar vergelijk de volumes eens met juni, juli, augustus. Dan zien we een toename vanaf september van 200% tot 300%. Dit zie je ook bij de grotere goud&zilvermijnen. Gaat het de nieuwe bubbel worden in 2011?
    Traditiegetrouw levert januari en februari meestal een stijging van de goudprijs door de grotere vraag.

  • zilver goud

    De wereld is aan het veranderen en niet te goeden van de gewonen man.
    Maar voor ons zilver & goud beleggers en speculanten breken spanden tijden aan.
    Hier onder volgen even wat onderwerpen van de afgelopen dagen. De meesten van deze heeft zilverpaul de columns al beschreven.

    Internetcensuur wordt de norm
    http://www.depers.nl/buitenland/533377/Internetcensuur-wordt-de-norm.html

    Grondstoffen duurst in ruim twee jaar.
    http://www.tijd.be/nieuws/geld_-_beleggen_markten/Grondstoffen_duurst_in_ruim_twee_jaar.9002497-3452.art?ckc=1

    Huizenmarkt staat op instorten.
    Huizenprijzen dalen, hypotheekschuld hoog

    Zwakke eurolanden moeten eurozone uit.
    http://www.nu.nl/economie/2406324/zwakke-eurolanden-moeten-eurozone-uit.html

    Dit is maar een kleine greep van het nieuws van de afgelopen dagen wat niet echt de voor pagina haalden van de (gerenommeerde) kranten zo wel dan was het niet genoeg om de grote grijzen massa waker te schudden.

    MAAR ER WAS OOK NOG GOED NIEUWS OVER ZILVER EN goud.
    Willem Middelkoop: zilvermarkt op springen (de voorspelingen van hem vorig jaar zijn groten deels uitgekomen)

    http://www.dekritischebelegger.nl/grondstoffen/goud/willem-middelkoop-zilvermarkt-op-springen/

    Gelukkig leven wij in Nederland nog steeds een van de welvarendste landen in de

  • Jullie

    zilver goud :
    De afgelopen dagen lijkt het wel of een onzichtbare hand het zilver en het goud
    telkens naar beneden duwt na de door braak van de magische grens op 7 Dec.
    Als zilver en goud de magische grens van 30 dollar per ounce en 1400 dollar per ounce naderen ..
    Dan plots stagneert de op gaande lijn en wordt het weer terug gefloten dit verschijnsel zie je de afgelopen twee weken continu gebeuren.
    Wat wel erg op valt is als je prijsstijgingen van zo wel zilver als goud van de afgelopen 2 weken naast de volumes van zo wel vraag als aanbod legt.
    Krijg je toch een heel raar grafiekje.
    Conclusie: kan ik hier niet voor geven zou te veel speculeren worden maar ze houden de prijs wel mooi ondercontrole.

    Herinner je de 1000Dollar grens nog ?
    Was precies hetzelfde.
    Geduld, en lekker steady blijven kopen. Can’t go wrong :)

    Denk dat het nieuwe jaar gaat knallen ! Wel verwacht ik zelf nog een good old fashion ‘smackdown’ van onze heren bij de Centrale Bank.
    De prijs van goud en zilver zullen binnen nu en een week wel een flinke tik naar beneden krijgen. Is een makkenlijke manier om het boekjaar 2010 af te sluiten met een paar % minder winst voor goud en zilver. Uiteraard in het belang van de centrale banken.
    Over een week nog eens kijken, maar ik weet eigenlijk wel zeker dat ‘ze’ dit zullen doen. :)

  • http://www.dekritischebelegger.nl/ Satilmis

    Kijk hier naar de visie van Willem Middelkoop over goud en zilver voor 2010

    http://www.dekritischebelegger.nl/grondstoffen/goud/willem-middelkoop-zilvermarkt-op-springen/

  • http://zilver.2link.be/ zilver

    deze is wel informatief : http://www.youtube.com/watch?v=izTg_Q3sc1E
    4 stages in zilver

  • werner

    dit soort niveaus zijn voor gewone beleggers ook psychologisch. Toen zilver door de $30 ging was dit voor korte duur en werd gelijk veel zilver verkocht en werd winst genomen.
    Waarschijnlijk is het de 2e keer een ander verhaal en dan ligt de weg open naar het volgende psychologische punt.. $40 als zilverprijs wellicht? en $1.500 voor goud.

  • zilver goud

    De afgelopen dagen lijkt het wel of een onzichtbare hand het zilver en het goud
    telkens naar beneden duwt na de door braak van de magische grens op 7 Dec.

    Als zilver en goud de magische grens van 30 dollar per ounce en 1400 dollar per ounce naderen ..
    Dan plots stagneert de op gaande lijn en wordt het weer terug gefloten dit verschijnsel zie je de afgelopen twee weken continu gebeuren.
    Wat wel erg op valt is als je prijsstijgingen van zo wel zilver als goud van de afgelopen 2 weken naast de volumes van zo wel vraag als aanbod legt.
    Krijg je toch een heel raar grafiekje.
    Conclusie: kan ik hier niet voor geven zou te veel speculeren worden maar ze houden de prijs wel mooi ondercontrole.

  • http://zilver.2link.be/ zilver
  • Johan

    @ Johan, hé nog een johan hier…..

  • Fleur

    @ Alexander #12: Thanx ;-)

    @ Iedereen. Inderdaad, ik heb flink gezocht op internet, maar kwam steeds (in mijn ogen) veel te stevige prijzen tegen. Mocht iemand een interessante aanbieder weten, dan hoor ik het graag. Lijkt me toch wel grappig om ook wat koper in bezit te hebben.

  • johan

    ja, i.d.
    Dan moet het rendement van koper wel heel hoog zijn om zilver in te halen…
    En vanwaar de ‘koperkoorts’? Puur omdat JP morgan 90% in handen heeft?
    ik zie koper komende jaar nog wel een bubbel worden, maar edelmetalen niet.
    die bubble komt voort uit de bankster JP!
    En natuurlijkt denkt hij zo het restant van de short op zilver te financieren, want waar koper gewonnen word, daar is zilver een restproduckt!

    P.S. waar kan ik toch goedkoop een paar baren halen?

  • rinse

    wel duur die koper, 24 per kg, en de lopende prijs per kg zit geloof op een €8 a 9, dus je betaalt bijna 3x voor wat het daadwerkelijk waard is.. ik hou het toch bij zilveren munten, geen gedoe met 20% btw na het verkopen.

  • Mexican Seastar

    Of je tikt gewoon in bij youtube “money as debt”

  • Mexican Seastar

    Nog zo’n super goeie (reeks van 5 delen) is deze, hier onder alvast het 1ste deel:
    http://www.youtube.com/watch?v=vVkFb26u9g8

    Legt je zeer visueel en in de diepte uit hoe dit zieke systeem geëvolueerd is doorheen de geschiedenis tot op vandaag.

  • Mexican Seastar

    @Silver Dummy
    Zeer goede voordracht van die Bill! Effectief: de nagel op de kop !

  • Piet

    Alexander :
    @Fleur
    een vrouw met zilver.. moet mijn droom vrouw zijn <img
    Ha Alexander hier nog zo een.
    http://www.youtube.com/watch?v=XrqJ9eOpIb8&feature=related

  • RB

    Voor rood koper ga je toch gewoon naar de plaatselijke Gamma? ;-)

  • http://zilver.2link.be/ zilver
  • wil.

    das wel mooie link naar dat koper op e bay hier staat ook nog een link naar koper: http://www.zilver999.be/ wel in belachelijk kleine hoeveelheden.

  • Nico

    De metafoor van de terminale patiënt moet de leek toch doen beseffen hoe het werkelijk gesteld is. Wanneer het schip niet meer te redden is, zullen regeringsleiders de schuld vanzelfsprekend leggen bij de boodschappers en klokkenluiders omdat die de self fulfilling prophecy hebben uitgestrooid.

    In de negentiger jaren steeg de prijs van rvs op de wereldmarkt schrikbarend zonder onderliggende oorzaak. Natuurlijk was er wel een oorzaak van de schaarste; die lag opgestapeld in broodjes nikkel in de Rotterdamse haven zover het oog kon reiken. Kort daarna slonk de prijs naar een historisch dieptepunt.

    Je vermogen veilig stellen is een lastige bezigheid. Goud in kilo’s is slecht verhandelbaar en zilver in grote hoeveelheden is een zware til. Wanneer je spreiding overweegt in koper, nikkel etc, heb je een tweede maasvlakte nodig voor opslag.

  • Piet

    Alexander,

    Mooie stukken, maar je hebt wel een hele grote berging nodig en je tilt je een hernia.

  • Alexander

    @Fleur
    fleur en andere voor wie eens wilt zien hoe koper eruit ziet:
    http://cgi.ebay.com/5-1-KILO-175oz-COPPER-999-BULLION-BARS-NOT-SILVER-/390271238091

  • Silver Dummy

    Bill Still (van de Money-Masters) ligt de vinger, in duidelijk en heldere taal, op de zere plek !

    http://www.youtube.com/watch?v=hrV84FZ_4G4&feature=player_embedded

  • zilver goud

    Als ik dit artikel lees kan ik maar een conclusie trekken.
    De financiële wereld is een groot piramide spel
    Boven aan de piramide staat de FED.
    Daar onder 18 grote financiële instellingen (banken)
    En zo gaat het door tot je onder aan komt. Daar ja daar staan jij en ik.
    Sommigen met een paar ounce goud en sommigen met een paar kilo zilver.
    Maar de grote grijzen massa staat met legen handde.
    O nee toch niet die hebben de schulden van dit waanzinnige piramide spel !

    Ps. Zilverpaul dat linkje onder aan het artikel moet je wel even de tijd voor nemen om het te lezen!

  • Alexander

    even speculeren stel het onderdrukken van van de zilver en goud koersen brengt de bankjes in problemen stel het moment is gekomen wordt onhoudbaar en de zilver/goud prijzen gaan exploderen..
    stel dat die banken in razend tempo van short naar long gaan (met verlies) op goud/zilver op het moment dat de prijs begint te exploderen.. deze banken kunnen preferente orders plaatsen die binnen milliseconden door de snelle beurs toegang worden uitgevoerd.. vervolgens door het sneeuwbal effect op de massa door de exploderende prijs en de banken hun verlies wordt volledige weggewerkt doordat ze alsnog van de zilver en goud koers meeliften..vraag me af of dit een plausibel scenario is..

  • Zilverpaul

    @Bart:
    zie de volgende links: http://www.scribd.com/doc/43680919/TroposRe en http://www.scribd.com/full/44356415?access_key=key-2ec60fwfgkse6mokp5a8

    groet, Zilverpaul ( en succes met vertalen)

  • Alexander

    @Fleur
    een vrouw met zilver.. moet mijn droom vrouw zijn :)

    @Zilverpaul
    van mij mag er wel wat wapens gaan kletteren als het de bevolking tegen de FED/overheid is..
    Zelf verbaas ik me erover dat Ron Paul nog leeft en de CIA hem niet heeft uitgeschakeld met 1 of andere substantie waardoor hij (ogenschijnlijk) een natuurlijk dood zou zijn gestorven.. om dan te zeggen ach arme oude man hij was zo goed opweg. Volgens mij is de enige reden dat hij (nog) niet machtig genoeg is echt iets op kort termijn voor elkaar te krijgen.. Bovendien kunnen ze mooi in kaart brengen wie zijn aanhangers zijn.. Zoals dus veel van Ron Paul’s aanhangers merken worden ze regelmatig apart genomen door de duane op vliegvelden als ze reizen om uitgebreid ondervraagt te worden..of erger Je hoeft alleen maar een Ron Paul bumper stikker te hebben om op de ‘zwarte’ lijst te komen.. Want als Ron Paul aanhanger ben je namelijk vijand van het internationale banking cartel. Het banking cartel is zelfs erger is dan de maffia.. want de maffia laat over het algemeen vrouwen en kinderen met rust.. de banksters nemen de kinderen hun toekomst, de ouderen hun pensioenen en van iedereen de opgebouwde welvaart. Die het o.a. in grote bonussen uitkeert aan hun banksters die verder gaan met bepalen welke bedrijven leningen krijgen en welke niet. of bij welke bedrijven ze de financiering stoppen en laten omvallen, of welke van hun machtige CEO vrienden ze weer een extra steuntje in de rug geven zodat die hun monopolie positie kunnen behouden en de bevolking uitknijpen met kunstmatig hoge prijzen/prijsafspraken etc etc..

  • http://- Bart

    # De niet-Westerse machten zijn als een dolle edelmetalen, grondstoffen en faciliteiten als havens aan het opkopen. Enerzijds is dit om zich in te dekken tegen de teloorgang van de valuta, maar anderzijds mogelijk ook uit wraak. Wraak bijvoorbeeld op de FED en BIS, die een overboeking van 700 miljard van China naar een Amerikaanse bank in eigen zak hebben gestoken.
    – bron? lijkt me een nogal sterk als het niet gepaard gaat met een gezonken vliegdekschip ofzp.

  • Fleur

    Thanks heren, ik was er al bang voor. De oudijzerboer en loodgieter waren niet echt degenen die ik in gedachte had als potentieel leveranciers, haha! Het schuurtje uitruimen is bijna een mission imossible, dus dan blijft het voorlopig maar het oude vertrouwde zilver.

  • effe

    oeps.. genog = genoeg

  • effe

    @RB : 100 zal al genog zijn hoor ;o)

  • Procambarus

    Persvrijheid is een groot goed, maar de menselijke geest is gecompliceerd. De meeste financiële misstanden liggen nu op straat en niemand kan er zijn ogen voor sluiten en toch gebeurt er niets. Waarom niet? Iedereen schrikt terug voor het nemen van radicale maatregelen, omdat zoiets de politieke machtsverhoudingen in de wereld drastisch kan veranderen. Alle tegengestelde belangen worden verzacht, zoniet weggepoetst, omdat de consequenties niet te overzien zijn. Daarom zal het doormodderen van crisis naar crisis nog wel even voortduren. Vergelijk het maar met een sluimerende vulkaan; hij kan morgen tot uitbarsting komen maar het kan ook nog twintig jaar duren…..

  • Theo

    @Fleur
    Wel eens van de oudijzerboer gehoord ?
    Let op koper is rood en niet geel dit is messing.(koper en zink)
    Vroeger kon je centen en stuivers verzamelen maar je geloofd het niet die zijn nu van ijzer met een laagje koper. (mageet test)
    gr. Theo

  • RB

    Jim Corr: Top-down Engineered Financial Crash Designed to Take Over Europe

    Video: http://www.youtube.com/watch?v=85RZ_h6Gys0&feature=player_embedded

  • RB

    @ Fleur

    Koper doet nu iets meer dan 8 dollar per kilo, een kilo zilver is 1000 keer zoveel waard. Als je wilt investeren in fysiek koper, dan zou ik het schuurtje maar vast uitruimen (en uitbouwen).

  • Silver Dummy
  • koos

    @Fleur
    Op Ebay worden er genoeg aangeboden.

  • Fleur

    Misschien een domme vraag, maar ik stel hem toch; Zijn er mogelijkheden om fysiek koper aan te kopen zoals we nu met zilver en goud doen? (staven o.i.d.?) Ik geloof absoluut in de waardevermeerdering van goud en vooral van zilver, maar een beetje extra risicospreiding zou leuk zijn.

    Weet iemand hier een antwoord op?