Kenniscentrum The Silver Mountain

Lees hier onze columns over de financiële wereld, nieuwsberichten en tips bij het kopen van goud en zilver.

navbar-banner

Seminar met Edin Mujagic over de goudprijs en rente in 2017

16-01-2017 Rolf van Zanten

Op woensdag 25 januari geeft Edin Mujagic een seminar bij The Silver Mountain, met als thema ‘Edelmetalenprijzen: Fed – en de goudprijs – in 2017: rente omhoog, goudprijs omlaag?’. Dit seminar begint om 20.00 uur en er is nog ruimte voor een beperkt aantal bezoekers. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen via email om informatie over de beschikbaarheid en het programma aan te vragen.

In onderstaande blog introduceert Edin zich. Hij zal met enige regelmaat zijn visie delen op ons blog en ook vaker seminars geven bij The Silver Mountain. In de loop van het jaar zullen we ook met andere sprekers seminars organiseren en u kunt zich dan via het blog inschrijven, waar deze seminars tijdig worden aangekondigd. Het seminar van 25 januari is nu kort dag aangekondigd aangezien we dit als eerste ‘proef-seminar’ met een aantal relaties reeds hebben gevuld.


Ruim 1.200 dollar per ounce. Dat is momenteel de prijs van goud. De laatste maanden is de goudprijs behoorlijk gestegen. Volgens velen zal 2017 echter een slecht goudjaar zijn. De gemiddelde verwachting is dat het huidige niveau zo ongeveer de hoogste prijs van dit jaar zal zijn; vanaf nu is voert de rit ons omlaag. Hier en daar zie ik bijvoorbeeld voorspellingen dat de goudprijs fors onder 1.000 dollar zal dalen.

En die verwachtingen kan ik niet vreemd noemen. De langetermijnrentes in de VS klimmen omhoog, de Fed is begonnen met een renteverhogingencyclus – dit jaar staan er drie op de agenda – en de dollar lijkt flink sterker te worden. Enerzijds door de renteverhogingen van de Fed en anderzijds door de grote kans op politieke onrust in de eurozone als gevolg van de verkiezingen dit jaar in onder meer Nederland, Frankrijk en Duitsland. Ondertussen is de ECB bezig met het verder verruimen van haar monetaire beleid.

Stijgende rentes en een sterkere dollar, het zijn twee krachtige tegenwinden voor edelmetalen. Vandaar dat die pessimistische voorspellingen voor de goudprijs best wel logisch te noemen zijn.

Maar…ik kan het niet helpen te vinden dat al die factoren die de goudprijs omlaag moeten drukken een beetje overdreven worden. Enerzijds doordat de angst overheerst en anderzijds doordat velen de moeite niet nemen wat vervolgvragen te stellen en een grondig onderzoek te doen naar bijvoorbeeld de renteverhogingen door de Fed in 2017, die als een feit worden gepresenteerd. Je moet de Fed begrijpen – hoe de bank denkt en wat de interne mechanismen zijn die aan het werk zijn – om een inschatting te maken over het rentebeleid in 2017 en wie de bank begrijpt komt al snel tot een andere conclusie.

Waarom en welke conclusie dat is, daar zullen we dieper op ingaan tijdens onze seminar op 25 januari in Baarn.

Voor die tijd wil ik het even hebben over de genoemde verkiezingen in drie belangrijke en grote eurolanden dit jaar. In alle drie, Nederland, Duitsland en Frankrijk, doen partijen die anti-euro of zelfs anti-EU zijn. Met andere woorden: bij een winst van een of meer van die partijen komt de vraag terug of de euro er nog zal zijn over bijvoorbeeld 5 jaar. Een munt waarvan het voortbestaan onzeker is, dat is niet bepaald een munt waarvan je mag verwachten dat die in waarde stijgt. Dus inderdaad, grote kans dat de dollar daardoor verder terrein blijft winnen. Vergeet echter niet dat we dan voor het gemak heel wat relevante factoren buiten beschouwing laten.

Neem Nederland. Bij ons komt het nooit voor dat één partij een absolute meerderheid in de Tweede Kamer haalt, laat staan in beide Kamers tegelijkertijd. Dat betekent dat we altijd een coalitieregering hebben. Gezien het krachtenveld is de kans groot dat er altijd een partij in zal zitten die Nederland níet uit de euro wil hebben. En aangezien samen regeren compromissen betekent, is de kans groot dat ook bij een winst van een anti-euro blok Nederland de gemeenschappelijke munt niet zal opblazen. Het gaat mij even niet om het pro- of tegen de euro debat, dit zijn de relevante feiten waarmee beide kampen te maken hebben.

In de tweede plaats: in Frankrijk is het voor een uitdager zoals een anti-euro partij extreem moeilijk verkiezingen te winnen dankzij het mechanisme voor zetelverdeling (in het Parlement) en de manier waarop de President van het land wordt gekozen.

En wat Duitsland betreft: de onvrede over de euro is daar natuurlijk ook groeiende maar er spelen twee belangrijke factoren een rol. In de eerste plaats dat de pro-euro partijen nog steeds erg veel aanzien en steun hebben onder de bevolking wat de kans op overwinning groot maakt. Angela Merkel lijkt zeer impopulair te zijn door haar aanpak van de vluchtelingencrisis maar geniet desondanks veel steun onder de Duitsers.

Verder begrijpen de Duitsers maar al te goed dat hoe ontevreden ze ook zijn met de euro, hun economie zonder die munt op de korte termijn op zijn minst erg, erg veel en grote problemen zou krijgen. Stel dat de euro uit elkaar valt. Dan zouden de nationale munt terugkeren en die zouden allemaal fors in waarde dalen ten opzichte van de Duitse mark. Het onmiddellijke gevolg voor de export-kampioen Duitsland zou rampzalig zijn. En dan is er nog de diepgewortelde historie in de Duitsers. Zouden zij het op hun geweten willen hebben voor de derde keer in iets meer dan een eeuw Europa in een ramp te storten?

Met andere woorden, we moeten er rekening mee houden dat die angst voor de euro door de verkiezingen in Nederland, Duitsland en Frankrijk groter is dan die in werkelijkheid is. Dat alleen al zal gevolgen hebben voor de waarde van de euro. En dan is er nog de Fed, zoals ik al zei. Maar daarover meer op 25 januari.


edin-mujagicOver Edin Mujagic

Mijn naam is Edin Mujagic, ik ben geboren in 1977, in Bosnië-Herzegovina en woon sinds 1992 in Nederland waar ik macro-economie heb gestudeerd, aan de Universiteit van Tilburg, en me gespecialiseerd heb in monetaire economie en de centrale banken. Ik schrijf over die en aanverwante onderwerpen en geef er lezingen over. Daarnaast ben ik een enorme liefhebber van geschiedenis in het algemeen en economische geschiedenis in het bijzonder. Dit boek verenigt dan ook die twee werelden die ik leuk vind.

In het verleden heb ik gewerkt als economisch analist en ben ik zes jaar lang redacteur economie geweest bij het zakenweekblad FEM Business. In Nederland schreef en/of schrijf ik regelmatig voor onder meer Elsevier, Follow The Money, onlinemagazine Jalta, Reformatorisch Dagblad, het Nederlands Dagblad, het Financieele Dagblad, de Volkskrant, NRC, Beleggers Belangen, Boerenbusiness.nl, IEX Profs maar ook als expert-blogger voor Instituut Clingendael of GoldRepublic bijvoorbeeld. Daarnaast zijn artikelen van mijn hand verschenen in kranten in ruim 20 landen wereldwijd.

Ik ben onder meer lid (het jongste ooit) van de Monetaire Kring, een discussieforum bestaande uit hoogste ambtenaren bij de centrale bank, het Ministerie van Financiën, hoogleraren economie en senior managers bij pensioenfondsen, banken en andere financiële instellingen. De leden van de Monetaire Kring komen regelmatig samen om de economische ontwikkelingen te bespreken.

  • gumibeer

    @waltervomschalter:disqus,dit artikelstaat het in en bij kitco als je zoekt vind je info over de laagste fysieke aankoop in 7 jaar. http://marketupdate.nl/nieuws/goud-en-zilvermarkt/grafiek-centrale-banken-keren-terug-naar-goud/

  • Walter vom Schalter

    @gumibeer…je mening is voor het overgrote deel eigenlijk alles behalve bescheiden en dat is mijn gevoel dat ik erbij heb als ik je mening over zo ongeveer alles op dit blog lees.

    Ja ik probeer me aan het onderwerp te houden op dit blog plus de gebruikelijke ‘side steps’ die erbij horen want anders ben je snel uitgepraat.

    Nee ik neem niet alles voor waarheid aan, je hebt nu eenmaal goede consultants en slechte consultants, ik zie meer slechte dan goeie, en de goede consultants worden meestal niet aanbeden. Het zijn meestal de slechte consultants die de hemel in worden geprezen.

    Of “China zelfs goud heeft verkocht in december” kan ik niet beamen. Voor zover ik weet heeft China een ernstig probleem want valuta vlucht op allerlei manieren het land uit (feit) en als dat zo doorgaat is China aan het einde van dit jaar failliet (geen fictie). De Chinese overheid probeert van alles om de grote uitstroom tegen te houden, is bitcoin daarom zo populair misschien? Grote bedragen worden in de gaten gehouden en moet je als burger daar verantwoorden. Van de gewone Chinees die vermogen heeft weet ik dat ze het deels omzetten in PM. Dat is ook iets van vroeger, dat weten ze nog ondanks het idee dat de overheid wel voor ze zorgt. De gewone Chinees wantrouwt de overheid! Enne het zijn er een heleboel, het doet er wel toe wat de gewone Chinees denkt. Ze vrezen Trump. Het is interessant lijkt mij om daar een boompje over op te zetten en uit te vinden wat de gevolgen van PM kunnen zijn en dat is hier het onderwerp van interesse..

    Feit is dat China en Rusland goud hebben aangekocht de laatste jaren, of het nu minder is dan ooit kan ik niet zeggen, of het relevant is daarom ook niet. Er is blijkbaar een hele goede reden dat deze BRIC landen een evenwicht of tegenwicht aan USA willen bieden. Opmerkelijk vond ik zelf dat de Sjanghai Exchange voor goud niet verhandelt voor de overheid, dat gaat via andere kanalen. Wat weten China en Rusland wel wat wij niet weten? Ze zullen het niet aan de grote klok hangen, lage prijzen zijn handig als je koper bent of misschien is het juist gewenst dat ze goud kopen.

    Vroeger…….was je dus een belieber! En nu niet meer….je gelooft de “goudpumpers” niet meer want ze maken hun beloftes niet waar omdat ze zeggen dat het omhoog zou gaan. Good for you!

  • Arjan

    Agreed!

    Ik moet tegenwoordig altijd weer lachen om “newbies” en nieuwe goeroe’s……

  • Arjan

    Misschien is de zwarte inkoop buiten de gecontroleerde paden wel gewoon doorgegaan? Wie weet het…..ik weet wel wat:
    (Mijn vijver bodem is veelal kofferbak werk geweest, hahaha)

  • ronaldw

    Je hebt gelijk en we weten dit ook hier op dit blog beter dan elders en toch kan dit niet vaak genoeg herhaald worden.
    Doch er is moed, de juiste kennis/ info, geduld en tijd voor nodig, niet eens zozeer om contrair te denken, maar vooral om contrair te handelen!

  • Arjan

    Helemaal mee eens Ronald!
    Als China door economische problemen op het oorlogspad o.i.d. gaat dan euhh..tja, vul maar in! Daar kan geen PTB of FED of ECB wat aan veranderen.

  • ronaldw

    Zolang Trump America great again gaat maken, kunnen we het klimmen voor PM mogelijk nog wel weer voor een tijdje in de ijskast zetten. Het duurt n.l. nog wel even denk ik voordat we echt te zien krijgen dat zijn daadkrachtig protectionistisch en nationalistisch beleid niet gaat werken. De rest van de wereld gaat echt niet zomaar door met (tot 40% voor China bijv.) importheffingen betalen aan Amerika. Daar wordt natuurlijk op gereageerd met tegenmaatregelen en koerswijzigingen etc.
    Het is een zaak van veel geduld met die PM,s, maar ik zou zoals het er allemaal nu voor staat geen redenen weten om mijn fysieke PM te verkopen

    God created America first, ja ja
    America on the 7th day of the creation and the rest of the world many days, or years later…

  • Djennis

    Dat is fors constructiever ja!

  • Djennis

    Daar in de grensstreek loopt alles door elkaar…!

  • gumibeer

    Ik ook allemaal gelul tot het een keer mis gaat. En dan zeggen ze zie je nou wel maar dan hebben ze wel 10 jaar het schip gemist .Het valt mij op dat goeroes blijven bluffen tot ze eens gelijk hebben .
    Jammer dat Edin zijn artikel geplaatst wordt en er niet op een reactie gereageerd .Dan heb ik toch alle respect voor Gerard ! die latijd tijd maakt om zijn gedachtegoed te verdedigen .

  • gumibeer

    @Walter mijns inzien [en bescheiden mening] neem jij alle info van goudpumpers als waarheid aan .[of ik zie het verkeerd].
    Als je bv verder leest heefts China zelfs goud verkocht in Dec en Rusland dacht ik ook niet bijgekocht .De aankoop fysiek goud is in geen 7 jaar zo laag geweest !
    Ik moet zeggen dat ik jaren geleden net zo erin stond .Alles wat ik las van de bekende goud pumpers las ik en naar de verhalen dacht ik ook het kan alleen maar omhoog .Maar eerlijk is eerlijk ,de beloftes die alle namen deden zijn er geen van uitgekomen .
    even goede vrienden
    mvg

  • gumibeer

    Meestal 8a9 dagen min .nu dag 5 in de min dus we moeten nog wat lager voordat we weer gaan klimmen .grrrr

  • seppel

    De Vlamingen die je kent zullen dan ongetwijfeld vermomde Nederlanders zijn ! Dat je daar intuint !!!
    Fijn WE.

  • Gerard

    Ik zou zeggen, zeur dan ook niet. :)
    Het laat weer eens zien hoe extreem hoog volatiel zilver kan zijn. Eind 2008 stond zilver weer onder de 10. Daarom, koop laag en verkoop hoog. Al klinkt dit gemakkelijker dan het is.
    Maar uiteindelijk poetst lange termijn alle verliezen weer weg. Ook al kocht je achteraf gezien een keertje te duur. Hoewel, op 40 zie ik zilver voorlopig niet meer aantikken.

  • Walter vom Schalter

    Vlamingen zeggen kwel en kommer…..

  • Arjan

    Weggemoffeld uit de media, dus het doet er niet meer toe.

  • Arjan

    Nou, er zat blijkbaar wel wat Trump angst in de pm prijzen………Loopt er gestaag uit.

    Good bye $1180 zal ik maar vast opschrijven want de dagelijkse koersbewegingen geven dit al aan, stap voor stap omlaag

  • Arjan

    Neen, niks gaat defaulten!
    Er wordt gewoon weer GEZAMELIJK door de EU baasjes besloten dat er 5000 miljard euro bij getypt wordt. En dat heeft voor niemand gevolgen, ja ok…beurzen nog hoger en dat andere hoef ik je niet te vertellen lijkt mij.

    Edele metalen staan inmiddels vele procenten lager dan voor de eerste PIGS crisis, leg dat eens uit dan.

  • Arjan

    Ik ben benieuwd of er nog een nieuwe kijk in zit….Ik lees overal al jaren meer van hetzelfde en hetzelfde

  • seppel

    Kommer en kwel Walter !

  • Walter vom Schalter

    David Stockman: We are heading into an absolute fiscal bloodbath

    https://youtu.be/W8RWvAXc9Ls
    Kwel en kommer zoals de Belgen zeggen.

  • Huub

    @Gerard, “Ik blijf erbij, de verwachte forse rentestijging komt er NIET! En dus is goud op dit moment fundamenteel “uitstekend”.”

    Ik neem aan dat je niet wil zeggen dat als overheden dreigen te defaulten, zoals Griekenland, Portugal, enz een aantal jaren terug, de rente fors omhoog gaat?
    Immers, dat zou toch het eindplaatje worden?!

  • http://www.thesilvermountain.nl/blog Rolf van Zanten

    Het was een hele interessante presentatie van Edin. Ik zal proberen morgen een verslag te plaatsen.

  • Ron
  • Walter vom Schalter

    Wat is er uit dat seminar voortgekomen? Iemand hier?

  • Walter vom Schalter

    The End of the World….
    https://youtu.be/kCpjgl2baLs

  • Walter vom Schalter

    Heel China besteld goud dat het verrekt, via Sjanghai gaat alleen dat wat bij de gewone gouddealers wordt gekocht c.q. verkocht. Dat deel wat de regering koopt gaat via andere kanalen en blijft verborgen. Dus China heeft meer goud in bezit dan we nu zoal gezegd en geschreven wordt.
    Waarom dan?
    If it is good for China and Russia why shouldn’t it be good for us?

    PM is een hedge tegen deflatie en inflatie. http://marketupdate.nl/nieuws/economie/valutacrisis/op-de-lange-termijn-worden-alle-valuta-waardeloos/

    Meer niet!

  • Arjan

    Ik streep mijn beurs gok winsten weg tegen aanschaf prijzen van mijn pm’s….Daarom sta ik overall gekeken mooi in het groen en mag ik eigenlijk niet zeuren..hmmm

  • Arjan

    @Gumi: Zie deze “quote” daarom denk ik ook dat er eerst een dip komt (Nooit verkopen in zulke markten) eer er een boost komt bij de volgende beurs krach.

    Geen best moment om te kopen geweest die $20+ in 2008 tenzij je in de run up naar 2011 zoveel verkocht hebt dat je gemiddelde aankoopprijs $10 geworden is.

  • joepdekat

    hier is het linkje: http://www.behr.nl/fondsdetail/detail/silver
    Maart 2008 $ 20,66 per ounce

  • Arjan

    During the first half of 2008, investors drove the silver price up above the $20/oz mark (a high of $20.92 oz was recorded in March) against a backdrop of generally firm fabrication demand. The second half of 2008 was a different story as the economic outlook deteriorated rapidly, and silver, as well as other metal prices, slumped. However, silver’s price in the first third of 2009 recovered a good part of the lost ground.

    silverinstitute

  • gumibeer

    FF poetsen lol

  • Gerard

    Het zou kunnen, zonder garantie.

  • Gerard

    Wacht even, volgens mij was dat NIET zo op 1 maart 2008 met zilver. Dat zat toen ergens onder de 10. Maar dat moet ik opzoeken.

  • Gerard

    Klopt. Natuurlijk moet je wel de goede hebben. En dat is niet altijd even gemakkelijk.
    De ene helft gaat door het putje, de andere helft gaat door het dak.

  • Gerard

    Ja klopt. En wat als je in 2000 instapte in aandelen? Oei, gruwel, gruwel.
    En wat als je in 2000 instapte in goud?
    En daarom heb ik beiden. Zowel goud als aandelen.

  • Gerard

    Verstandige opmerking. Denk zelf na! Zelf heb ik hier vaak genoeg gewezen op waarop je moet letten.
    Ik lees ook nooit goeroes.
    Ik blijf erbij, de verwachte forse rentestijging komt er NIET! En dus is goud op dit moment fundamenteel “uitstekend”.

  • gumibeer

    @Gerard had net gelezen dat de afname van fysiek in 7 jaar niet zo laag is geweest ! maar hoe dan ook alles hangt af van de papieren in/uitstappers. Gisteren schreef ik dat op RTLZ stond dat beleggers geen aandelen durven te verkopen !!!! dan moet het hoogtepunt volgens jou bereikt zijn in aandelen en dieptepunt in PM !! Ik ga er maar is voor zitten ;-];-] mvg ps ik heb er weer zin in hahaha

  • Gerard

    Dow reageert op earnings en toekomstverwachting van de groei. Goud reageert het felst op reële rente.

  • Arjan

    Iedereen staat op beursplein 5 te springen…..wij zitten hier in de stoffige pm kelder tegen ons zelf te prediken.

    Volgens mij zijn we er bijna, haha

  • Gerard

    Dat weten we niet. Er is namelijk geen correlatie. Daarvoor moet je eerst de “reden” weten, en die kan heel divers zijn.

  • Gerard

    Tja, ik heb het vorig jaar nog gezegd. Ik zal het eens herhalen: “Als geen hond deze website nog bezoekt, pas dan gaan we hard omhoog”.
    Daar is overigens een logische verklaring voor. Ook dat heb ik al meermalen uitgelegd. Als iedereen in goud gaat, dan moet jij er UIT. Als niemand meer erin gelooft, dan moet je er IN.
    Je moet erin als alle angsthazen er niet meer naar omkijken, plus alle verkopers er al uit zijn. Pas dan blijven er alleen nog kopers over. Eerst jij en ik, later het hele land.
    Dat werkt overigens voor alle assets zo, ook aandelen en ook vastgoed.

  • Arjan

    Ben al lang blij dat ik in 2014 dit pas ontdekt heb…….Was er na een tijdje lezen op diverse fora heilig van overtuigd dat we inmiddels op $2300 zouden staan, hahaha.

  • Gerard

    Wat schommelen op dagkoersen. Niks aan de hand.
    December tikte het nog 1125 aan. Toch leuke winst voor januari?
    Niet te veel op dagkoersen focussen. Daar kun je knettergek van worden.
    Dan morgen maar weer op 1200, anders overmorgen of volgende week. Wat maakt het uit?

  • gumibeer

    Gedeelde smart is halve smart ;-];-]

  • Arjan

    Goud en zilver zijn erg slecht geweest vanaf eind 2011 tot eind 2015….Dat vertrouwen komt nooit meer terug tenzij het weer belachelijk de hoogte in schiet.
    Op andere fora is er ook een massale aftocht geweest, begrijp het wel.

  • gumibeer

    Ik ook en andersom Dow omhoog pm omlaag .

  • gumibeer

    Als ik zie welke namen er op de edelmetaal bloggen rond circuleren zijn er niet veel mensen die nog in PM geloven .Wij zijn met nog wat die hards de laatste der mohikanen .

  • Arjan

    Na eerst een klein hikje mee omlaag (Cash is king in eerste instantie) minimaal 10% omhoog, helemaal als het de bankaire rotzooi is die onderuit gaat.

  • gumibeer

    @Arjan Ja alles van hem is eraf gehaald ,zo erg irritant was het ook weer niet om zijn hele naam een ban te geven . In t verleden was hij Oxfort Road en heb ik ook wel eens met hem gestoeid maar dit vind ik wel een zware maatregel of hij heeft natuurlijk zelf alles eraf gehaald .