Kenniscentrum The Silver Mountain

Lees hier onze columns over de financiële wereld, nieuwsberichten en tips bij het kopen van goud en zilver.

navbar-banner

Van Europa en ook nog goed nieuws

29-11-2010 Zilverpaul

De afgelopen week zijn de Credit Default Swaps, een soort verzekeringspremie tegen het failliet gaan van het te verzekeren object, van de Duitse, Nederlandse en Franse staatsleningen flink omhoog gegaan en staan nu fors hoger dan die van de Scandinavische landen.

Wat Frankrijk betreft hoeft dit geen opzien te baren, maar dat Duitsland en Nederland nu ook de druk gaan voelen van de hernieuwde Europese crisis en het gevolg daarvan op hun staatshuishouding is bijzonder. Blijkbaar begint de markt zich ernstig zorgen te maken of Duitsland en Nederland, de kern van nog enigszins financieel gezond Europa, de komende bail-outs wel kunnen betalen zonder er zelf aan onderdoor te gaan.

Er staat namelijk nogal wat op het programma: om te beginnen Ierland, met een slordige honderd miljard. Daarna Portugal, met iets minder, gevolg door Spanje, met grof geschat 500 miljard. Als we dan Italië en de Oost-Europese broeders even niet meetellen, komen we uit op een fraaie 650 miljard.

Het Europese bail-out potje, de European Financial Stability Facility (EFSF), telt €440 miljard, lang niet genoeg om deze eerste ronde te kunnen bekostigen.

Er zal dus geld bijgedrukt moeten worden, wat zal leiden tot een verhoging van de staatsschulden en verhoging van de rente op die schulden, omdat als het risico op het niet betalen van de schuld toeneemt de rente daarmee ook omhoog gaat. Schuld omhoog, rente op schuld omhoog; een dodelijke val.

Het is de vraag hoe lang dit spel blijft voortduren. Zoals u wellicht zult weten, zijn een aantal Duitse toplui bezig met rechtszaken tegen de bailouts omdat dit niet zou stroken met de Duitse wetgeving. Eind februari wordt de uitspraak verwacht, wat een aardverschuiving zou kunnen betekenen wanneer de bail-outs onwettig worden verklaard. Het zou het einde betekenen van monetair Europa en de euro.

Daarnaast zijn Duitsland en Nederland ook bezig met het voorbereiden van een goudgedekte Nordic Euro. Hoewel ik eerder meldde dat dit initiatief in de ijskast was gezet, blijkt het voornemen om medio volgend jaar de knuppel in het Europese hoenderhok te gooien nog springlevend. Ook dit zou betekenen dat Europese uiteen valt in de armere staten die hun eigen munt weer gaan invoeren en de sterkere landen die gezamenlijk optrekken met een gezamenlijke munt wat voor een deel, bijvoorbeeld drie procent, is gedekt door goud.

Mocht Europa monetair uit elkaar vallen is dat mijn inziens prachtig nieuws. Enerzijds omdat wanneer het spulletje bij elkaar blijft we in een neergaande spiraal blijven van steeds grotere schulden, maar vooral omdat het einde van Europa het begin kan inluiden van iets nieuws. Begrijp me goed, de klap zal enorm zijn met een forse neergang in welvaart. Toch zal voor de zuidelijke staten het invoeren van een eigen munt de mogelijkheid geven om fors te devalueren, waardoor men weer kan gaan denken aan exporteren en het financieel opbouwen van de natie vanaf het nulpunt. Voor de landen van de Nordic Euro zullen de gevolgen ook niet mals zijn, maar omdat de munt gedekt is door goud zal de nieuwe euro aan kracht en betekenis gaan winnen wat uiteindelijk een positief effect zal hebben op de economie van de aangesloten landen.

Daarnaast betekent het uiteenvallen van monetair Europa ook veel voor de vrijheid die de landen hebben om hun eigen wetten te gaan maken en uit te komen onder het juk van Europese en Wereldorganisaties die vooral gericht zijn op het in stand houden van de huidige machtsstructuur waarin de eigenaren van de wereldgrote banken het vooral voor het zeggen hebben.

In dit verband ook ander goed nieuws. Zoals in het vorige blog al gemeld zijn bijzondere ontwikkelingen bezig op het terrein van de grote media, waarbij grote Amerikaanse nieuwsmedia ruimte geven aan zienswijzen die niet altijd stroken met de belangen van de overheid en banken.

Hoe dit komt?

Afgelopen juli bleek dat de documentaire The Obama Deception, gemaakt door filmmaker en radio-en internethost Alex Jones, geblokkeerd werd op YouTube. Youtube is eigendom van Google. Alex Jones heeft zijn luisteraars toen opgeroepen om de woorden: Google launches Cover UP” in te typen als zoekwoord. Omdat Jones enkele miljoenen luisteraars heeft, kwam deze frase op nummer 1 te staan in Google Search!

Het gevolg is dat Google eieren voor zijn geld koos en gedwongen door de negatieve publiciteit de film nu weer gewoon doorlaat op You-Tube.

Daarnaast is het zo dat de grote nieuwsmedia zich mede laten leiden door wat op nummer 1 staat op Google Search. Men zendt uit wat het volk wil, en dat haalt men o.a. van Google.

En dit gegeven maakt initiatieven als die van Max Keiser dat elke Amerikaan 1 ounce zilver zou moeten kopen om JP Morgan te breken zo interessant. Omdat Google en de grote media beide gedreven worden door hun “kijkcijfers” ligt er dus een fraaie kans om dit soort initiatieven aan het grote volk bekend te maken, in plaats van te blijven steken binnen een kleine groep van gelovigen.

Kijk, en dat geeft de kleine man, onmachtig tegen multinationale belangen van bankiers en overheden, opeens de mogelijkheid om zijn afkeer kenbaar te maken en een vuist te maken.

En dat noem ik goed nieuws!

  • Silver Dummie

    @Fabian
    Het zelfde verhaaltje als EFT’s en “un-allocated” deposits. Vaak zijn er “uitkoop” clausules; dat je uitbetaald wordt (met monopoly geld dus) i.p.v. het fysieke materiaal.
    Allemaal weer papieren IOU’s, allemaal weer derivaten van het echte spul en we weten was Greenspan zei over derivaten:”Derivatives are financial weapons of mass destruction”.
    Nogmaals: “If you can’t hold it, you don’t own it” !

  • Fabian

    Nadeel van Goldmoney is dat het goud en zilver wat er ligt vaak in hele grote coupures ligt. Goud bijv. gaat in baren van 400 troy ounce. Als je daar 1 kilo van hebt gekocht en je wil het laten uitleveren gaat het allemaal via een bedrijf uit Londen, waar je dan een premie betaalt voor uitlevering. Stel nou dat je opeens fysiek goud nodig hebt dan gaan alle klanten dus fysiek opvragen. Ik denk dat het dan nog wel lang kan duren voordat je het goud ook daadwerkelijk in handen krijgt. Voor mij een no-go dus.

  • Snel

    @Erik
    Bij Goldmoney, het is ff werk want je moet eerst een rekening openen maar dan heb je ook wat. Over een aantal maanden hebben ze een gebruiksaanwijzing in het Nederlands die is nu nog in het Engels. Maar dan is zilver alweer aardig duurder……..

  • Erik

    @snel: bij welke bank heb je dat gedaan?

  • Snel

    Fysiek zilver kan gekocht/verkocht worden en belastingvrij opgeslagen in Zwitserland. Zodra de eigenaar het meeneemt naar het buitenland is BTW verschuldigd. Zelf heb ik ook fysiek zilver in Zwitserland opgeslagen en bij aanschaf kan je direct zien hoeveel kosten eraf gaan en dus hoeveel er overblijft na verkoop. Dat is dus het mooie je bent dus geen BTW kwijt als je het verkoopt.

  • JP

    @Snel
    Is BTW vrij? Weet je dat zeker? Volgens mij niet namelijk. Naar mijn weten moet je gewoon btw betalen. Verschil is alleen dat je het zelf moet aangeven… Maarja ik weet niet hoe en of je daar makkelijk “onderuit” kan komen. Goud is in ieder geval wel een betere koop daar maar voor zilver bars is de btw 19%, een stuk hoger dan zilveren munten.

  • Silver Dummie

    @Snel
    “If you can’t hold it, you don’t own it” !

  • Snel

    Je kan ook gewoon zilver bij goldmoney kopen, ze slaan het voor je op in Zwitserland en is BTW vrij .Je betaalt wel provisie.

  • SilverDummie
  • zilver goud

    @Alexander
    Ha Alexander ik ben zelf ook een ZZPer heb begin okt. Zilver gekocht wilden dit ook eerst op de zaak doen om de BTW terug te krijgen. Maar mijn accountant zij als je het weer verkoopt moet je wel belasting betalen over de winst die je gemaakt heb.

    De prijs waar ik het voor gekocht heb is € 512 hier bijkomt nog de provisie van de bank bij (hangt een Beetje af van de hoeveelheid die je koopt is tussen de 10 A 5 %) dan komt er over dit bedrag nog 19% btw.

    Ik heb gewacht wat het zilver ging doen op het moment staat een kilo zilver zo rond de € 700 heb dus besloten het privé te houden en het niet in de boeken te zetten.

    Want heb in iets meer dan 2 maanden de provisie en de BTW
    Al terug verdient.
    Al meer winst gemaakt als ik aan renten had gekregen over een jaar van het geïnverteerden bedrag.

    Mijn advies is dan ook koop het aan het begin van een nieuw kwartaal (meesten ZZPers dragen de BTW per kwartaal af) zo heb je 3 maanden de tijd om te zien wat het doet daalt het nou heel erg zet je het op de zaak en krijg je de BTW terug is het heel erg gestegen wat wel de prognose is voor de toekomst boek je het gewoon privé.

    Zelf heb ik het gekocht voor de langere termijn en ook om dat ik niet zo veel vertrouwen meer heb in de banken.

  • Gerard

    Wow, hoe goed staan we er voor?
    De duizenden miljarden schuld vliegt je hier om de oren!
    De hele wereld telt slechts 6 miljard mensen. Dat is per persoon…..!!
    Wie nu nog vertrouwen heeft in politici die door willen gaan met geld smijten, die moet zich even na laten kijken, dunkt me!

    http://nieuws.goudmarkt.nl/image.axd?picture=2010%2f12%2fSchulden-posities-europese-landen-2010.jpg

  • Erik

    @rolf van zanten: super bedankt voor de info. Even nagerekend via de info op jouw inkoop site.

    Inkoop maple leaf
    1 stuk/ounce maple leaf: 24.60
    1 gram maple leaf: 24.60/28.35=0.867739

    Inkoop zilver baar
    1 stuk/kilo zilver baar: 693.01
    1 gram zilver baar: 693.01/1000=0,69301

    Duidelijk verhaal, beetje jammer van de baren dus. Begin ik al met -20% rendement.

    Gelukkig ook een deel munten. Maar goed, lekker ingelezen. Alleen op de koopprijs gelet. De munten wat recenter gekocht. Door de info die er op jouw site bij staat gekozen voor munten, maar nooit echt verder “ingelezen”. Mede omdat gedeeltelijk in munten me sowieso handiger leek.

    Weet jij of deze regel ook in België/Duitsland/etc geld? Maw: is het handig voor 20% rendement het daar in te wisselen in euro’s en hier weer om te zetten in munten? Die 20% wordt natuurlijk steeds meer (als de waarde van het zilver stijgt).

  • http://www.thesilvermountain.nl/ Rolf van Zanten

    Erik :

    @alexander:

    Zilveren baren:
    -5x 1 kilo 999 zilver baar = 4.475.59
    -Per gram: 4.475.59/5000=0.895118 per gram
    -Per ounce: 0.895118 x 28,3495231 (=1ounce) = 25.37617

    Zilveren munten (Canadian Maple Leaf):
    -100x 1 troy ounce = 2.630,00
    -Per ounce: 2.630,00 / 100 = 26.30

    Doe ik iets verkeerd of klopt het dat een zilveren baar goedkoper is?

    Bij afname van 100 troy ounce (zo’n 3.11 kilo) zijn de kilo baren inderdaad goedkoper in de aanschaf. Maar het grootste verschil zit in de waarde van de baren en munten zodra u deze weer wilt verkopen.
    Bij zilver baren gooi je 19% BTW weg, dat zie je (als particulier) bij de verkoop nooit meer terug. Inkoop is dan dus EUR 895 per kilo, verkoop is zo’n EUR 700 per kilo.
    Bij de zilveren munten betaal je nu EUR 26,30 tot EUR 25,60 (afhankelijk van het aantal) en je krijgt EUR 24,60 terug. Dat scheelt dus in het minst gunstige geval EUR 1,70 per munt (31,103 gram) = EUR 54,66 per kilo. Bij kilo baren zilver is het verschil EUR 195.

  • Erik

    @alexander:

    Zilveren baren:
    -5x 1 kilo 999 zilver baar = 4.475.59
    -Per gram: 4.475.59/5000=0.895118 per gram
    -Per ounce: 0.895118 x 28,3495231 (=1ounce) = 25.37617

    Zilveren munten (Canadian Maple Leaf):
    -100x 1 troy ounce = 2.630,00
    -Per ounce: 2.630,00 / 100 = 26.30

    Doe ik iets verkeerd of klopt het dat een zilveren baar goedkoper is?

  • Roland
  • Roland
  • Alexander

    @Rolf van Zanten
    ik heb een geregistreerde eenmanszaak, als ik in de kvk opneem dat ik in zilver en goud handel.. ik koop bij jou zilver.. en verkoop ooit eens weer het zilver.. kom ik dan onder de btw uit of zal de belastingdienst dit niet pikken
    ik begrijp dat de premium opslag van de Nederlandse zilveren munten minder dan btw percentage 19% is? wat is de premium opslag eigenlijk.. ben beetje lui om zelf door te rekenen :)
    ik en waarschijnlijk vele anderen zijn wel geïnteresseerd in eventuele te korten aan zilver.. zou je ons misschien op de blog willen verwittigen als er piek orders zijn en een tekort drijgt te ontstaan ook bij jou.. ik weet niet of je er uitspraken over wilt doen

  • http://www.thesilvermountain.nl/ Rolf van Zanten

    @Roland
    Hier sluit ik me bij aan met als kanttekening dat de kosten voor het smelten tot stand zullen komen aan de hand van vraag en aanbod. Een hogere prijs kan dus alleen worden gerechtvaardigd als andere smelterijen dat ook doen. En dat gebeurt alleen weer als er overal veel aanbod van om te smelten zilver is.
    Hetzelfde zie je nu met de premie van de 1 oz munten. Silver Eagles worden nu zo massaal verkocht dat de munthuis de premie verhoogt. Nou is dat ook niet raar, want dezelfde premie werd gehanteerd bij een zilverkoers van $10-$15 in plaats van de huidige $29. Als de zilverkoers verdubbelt neemt de premie dus ook toe waar de daadwerkelijke kosten vermoedelijk niet zijn gestegen maar eerder juist zouden dalen (er wordt namelijk meer geproduceerd dus zouden de kosten per munt horen te dalen).

  • http://www.thesilvermountain.nl/ Rolf van Zanten

    zilver goud :

    @de gulden snee
    Heeft u het nu over een kilo zilver voor 715 euro of een
    1 kilo zilveren Hollandse (Guldens & rijksdaalders) want dan bent u hellen maal niet goed koop zie berekening hier onder .

    In 1 kilo zilveren Hollandse (Guldens & rijksdaalders) zit dus 72 % zilver in.
    Jullie bieden dit aan voor 715 Euro. Dus dit is 23,15 troy ounce tegen de huidige zilver prijs (3 dec. 20.31 uur ) levert dit 505 Euro op dus de provisie is 210 euro of wel 41%

    1 kilo puur zilver koop je nu (Deutsche bank Rotterdam 3 dec. 20.31 uur ) voor 701 euro + 10 % provisie over dit bedrag wordt dan nog 19%BTW gerekend is nog altijd 12 % goedkoper dan u het aan bied.

    Kan me vergissen want als u bedoeld dat u 1,28 kilo munten aan bied ja dan bent u zeker goedkoper maar dan moet u het wel wat duidelijker formuleren.

    Even voor de duidelijkheid:
    Ik verhandel zakken zilver gevuld met Guldens, Rijksdaalders en Tientjes. Al deze munten zijn geslagen in 72% zilver.
    Deze zakken worden verhandeld per 2 kilo .999 zilver. In elke zak zit dus voor 2.78 kilogram aan munten, de munten bevatten 72% zilver en zodoende bevat zo’n zak 2 kilo puur zilver.
    Link naar het artikel: https://www.thesilvermountain.nl/kilo-zilver-nederlandse-munten-p-214.html?language=du

    Als u als particulier zilver koopt zijn dit soort munten verreweg de goedkoopste manier om in fysiek zilver te beleggen. De huidige zilverkoers staat op EUR 700 en hier koop je 1 kilo puur zilver vanaf EUR 715. Enig nadeel kan zijn dat dit buiten Nederland minder makkelijk verhandelbaar is dan bekende 1 ounce zilveren munten als de Maple Leaf. Ik zou dus nooit alleen maar dit soort munten kopen, maar ook internationaal bekende munten (liefst in het hoogst mogelijke gehalte zilver).

    Meer informatie hierover:
    http://www.thesilvermountain.nl/blog/16/beleggen-in-zilver/beleggen-in-fysiek-zilver.html

  • Roland

    @shamrock
    Ooit heb ik in het boek van Mike Malony gelezen dat, zodra er een mania is, er een kans is dat de smelterijen hogere premies gaan vragen voor het smelten van al dat junk-zilver. Dit houd in dat u minder voor uw junk-zilver ontvangt dan puur 99.99% zilver bullions. Puur zilver bullions kunnen immers direct naar een eventuele verbruiker en hoeven niet eerst “gereinigd” te worden. “Makes sense to me”! Ook zijn 1 oz bullions beter herkenbaar en beter verhandelbaar, denk ook aan in het buitenland. Mocht er een mania komen en de zilverprijzen worden elk uur in het nieuws vermeld, weet elke pomphouder wat 1 oz of zilver waard is. Ga die man eens uitleggen dat een zilveren gulden 72% zilver bevat wat overeen komt met xx gram silver en dit weer keer de zilver-prijs in 31.103 gram; ik wens u veel suc6.

  • de gulden snee

    ik had mijn info van de silvermountainsite.
    Voor vragen omtrent de zilveren guldens kunt U zich dus vervoegen Bij Rolf van Zanten.
    Also sprach de gulden snee……..

  • shamrock

    Bedankt voor jullie reacties heren,maar lees ik dit juist zijn ALLE guldens en rijksdaalders van 72% zilver?
    Zilverpaul ik zie dit echt als betaal middel mocht alles uit de klauwen lopen,en ik zie de maple ook als betaal maar ook als beleggings middel.

    vr gr Klaver

  • zilver goud

    @de gulden snee
    Heeft u het nu over een kilo zilver voor 715 euro of een
    1 kilo zilveren Hollandse (Guldens & rijksdaalders) want dan bent u hellen maal niet goed koop zie berekening hier onder .

    In 1 kilo zilveren Hollandse (Guldens & rijksdaalders) zit dus 72 % zilver in.
    Jullie bieden dit aan voor 715 Euro. Dus dit is 23,15 troy ounce tegen de huidige zilver prijs (3 dec. 20.31 uur ) levert dit 505 Euro op dus de provisie is 210 euro of wel 41%

    1 kilo puur zilver koop je nu (Deutsche bank Rotterdam 3 dec. 20.31 uur ) voor 701 euro + 10 % provisie over dit bedrag wordt dan nog 19%BTW gerekend is nog altijd 12 % goedkoper dan u het aan bied.

    Kan me vergissen want als u bedoeld dat u 1,28 kilo munten aan bied ja dan bent u zeker goedkoper maar dan moet u het wel wat duidelijker formuleren.

  • de gulden snee

    @Shamcock:
    Nederlands zilvergeld (1)

    De Nederlandse Guldens, Rijksdaalders en Tientjes zijn allen geslagen in 72% zilver. Deze munten worden tegenwoordig voor de zilverwaarde verhandeld, doordat deze waarde hoger ligt dan de nominale waarde. Beleggen in fysiek zilver is op deze manier voordelig en in kleine coupure mogelijk. Wij verhandelen deze zilveren munten in zakken per 2 kilo nettogewicht. Dit komt dus overeen met een totaal gewicht van 2,78 kilo .720 zilveren munten. Prijzen en beschikbaarheid zijn sterk afhankelijk van vraag en aanbod, maar deze munten zijn gegarandeerd altijd voordeliger in de aanschaf dan zilveren 1 ounce munten of zilver baren.

    1 kilo zilver Nederlandse munten Vanaf €715,00

  • zilverpaul

    @ Shamrock: ik heb geen verstand van zilveren guldens, of dat een goede belegging zou zijn in vergelijking met de Maple leaf etc.
    Ik zou zeggen: bereken zelf hoeveel zilver er in, en of het dan een goede investering is. Eventueel heeft het ook nog enige verzamelaarswaarde. Ik ben benieuwd naar je conclusie!

  • Alex

    bof toen schoot zilver opeens naar 29$

  • wil.
  • H.G.

    http://earthlinggb.wordpress.com/2010/02/07/the-wanta-plan-the-global-security-fund/
    Leuk internet je komt van alles tegen.
    Zeer de moeite waard om te lezen, veel maar dan heb je ook wat.

  • RB

    Off topic: de achterliggende reden van de komende Elfstedentochtwinter. Lees en huiver (en da’s niet moeilijk met gevoelstemperaturen van min 15).

    http://phoenixrisingfromthegulf.wordpress.com/2010/12/01/the-gulf-of-mexico-is-dying/

  • Alexander

    @Roland
    you nailed the point perfectly! :).. goed filmpje.. gelukkig zijn er nog mensen in de senaat met hun ogen open die de waarheid durven uitroepen
    voor de volledigheid die top 1% van de Amerikaanse rijken worden niet alleen maar rijk over de rug van Amerikanen.. maar over de hele wereld bevolking en dus ook Nederlanders.

  • Gerard

    Alexander, ik ben ook rijker geworden tijdens de crisis. Maar volgens mij is dat gewoon legaal en hetligt alleen maar aan jezelf.
    Als andere mensen het geld op straat gooien, dan raap ik het op. Zo simpel ligt het gewoon.
    Anders gezegd:
    Laten we morgen allemaal “gelijk” beginnen met iedere burger 1000 euro.
    Wedje maken dat overmorgen al veel mensen 2000 hebben en anderen 0 ?
    Wedje maken dan na een week er al mensen zijn die 1.000.000 hebben?
    Zo werkt het gewoon! Alle leuke gelijkheidsbeginsellen ten spijt.
    En zelfs in Noord-Korea en Cuba werkt het zo.
    Wat wil je ertegen doen? Water kan niet bergopwaarts stromen, toch?

  • Gerard

    Alexander, 2 bankrekeningen bij een broker kan ook niet. Je krijgt slechts EEN tegenrekening. Today’s brokers hanteert ook het platform van interactive brokers.

    Mexican seastar, hoe mooi je de wereld ook wil veranderen. De financieele systemen zullen nooit “braaf” worden.
    Het financieele systeem kun je best met water vergelijken:
    Het stroomt altijd naar het laagste punt.
    punt.

  • Roland

    @Alexander
    “To nail your point”: Er worden mensen wakker en de discussies worden “heter”:

    http://www.youtube.com/watch?v=H5OtB298fHY&feature=player_embedded#!

  • Alexander

    ik was verdwaald op het internet en kwam een schijnbaar interessant (gratis) boek tegen over geld en economie (engels)

    http://mises.org/resources/2745

  • Alexander

    twee quotes van http://www.kyklosproductions.com/articles/wages.html

    The 100 million American workers without college degrees, whose real take home pay today is less than it was 25 years ago, certainly can’t be said to have shared in that 40% productivity gain. And the other 20 million or so with college degrees whose pay rose modestly at best certainly shared in very little of that nearly 40% productivity gain.
    —-

    While the American worker and family are working harder, with longer hours, and still falling further and further behind. The American CEO is 500 times better off since Reagan, Bush I, and Bush II. Think about that $200,000 equivalent pay you might have gotten if you were treated as equally or fairly as the CEO of the company you work for.

    end quotes
    en het erge is ook dat de rijken ook tijdens de crash / depressie nog rijker zullen blijven worden terwijl wij en de rest van de wereld bevolking armer/arm worden..

  • Alexander

    @Mexican Seastar goede tip en je hebt gelijk constructief bezig zijn is belangrijk.. in mijn baan werk ik aan vrij constructieve zaken gelukkig.. je hebt het over witte raven en positiviteit die systeem crash zou voorkomen.. in theorie en in een utopie kan dat zeker zo voorkomen worden.. in de praktijk zal het systeem zeer zeker ‘crashen’. Hopelijk wordt de bevolking hiervan beter en sterker en behouden we rechten en vrijheden.. .. en gaat er niet meer macht en geld naar de 1% rijkste mensen ter wereld maar naar de rest van de mensen

    quote
    Een studie door het Instituut van de Wereld voor het Onderzoek van de Economie van de Ontwikkeling bij de Universitaire rapporten van de Verenigde Naties dat rijkste 1% van volwassenen alleen 40% van globale activa in het jaar 2000 bezat, en dat rijkste 10% van volwassenen 85% van het wereld totaal vertegenwoordigde. De bodemhelft van de wereld volwassen bevolking bezat nauwelijks 1% van globale rijkdom.
    endquote
    en dat is in het laatste decenia alleen nog erger geworden
    volgens wikipedia bezit in US us 1% rijksten 90% van alles in de US.. en dat zal wel outdated zijn

    @Gerard
    thanks voor je reactie.. nice rendement en 1949 nul punt klinkt niet of miners het goed doen in de oorlog.. ik heb me ook aangemeld bij todays brokers dat is de Nederlandse variant van interactive brokers (zelfde bedrijf geloof ik) vooral omdat ze lage transactie kosten hebben voor turbo’s misschien is de software ook wel hetzelfde ik ga het zien.

    Die interactive brokers hebben mijn account plots geblokkeerd voor opnames.. omdat ik cash withdrawal’s naar twee verschillende bank rekeningen erin had gezet..:s (wat ook de bedoeling is).. nu helpdesk moeten bellen zooi vragen moeten beantwoorden, gaan ze verwerken in amerika en ik kan weer 2 dagen extra wachten op vrijgave.. .. en daar komen ze nu pas mee nu de withdrawals al twee dagen pending zijn.

    Iets anders in brisbane in Australie was bij een zilver dealer tekort aan fysiek zilver.. en de dealer kon bij zijn dealer sowieso geen 10KG bars meer bestellen.. Kweet niet wat de waarde is van dit artikel maar toch wel leuk om te horen
    (http://maxkeiser.com/2010/12/02/keiser-in-guardian-uk-want-jp-morgan-to-crash-buy-silver/) ghehe blijkbaar verwerkt maxkeiser nu de teksten van cash jp morgan byt silver in al zijn artikelen en url’s.
    Hij verwacht trouwens dat wanneer JP morgan valt door de short squeeze veel andere banken ook zullen vallen/ in de problemen komen.. de achilleshiel van de financiële sector en het klinkt zeker aannemelijk dat het zo is.. Natuurlijk valt de macht ook niet te onderschatten.. als je geld kunt bijdrukken en er ook leningen aan banken verstrekt worden die niet eens openbaar gemaakt worden (http://dailybail.com/home/goldman-sachs-regularly-borrowed-from-2-different-fed-emerge.html) dan vraag ik me dus af als een bank 1 biljoen leent of deze bank door het Fractionele bank reserve systeem N x dit bedrag aan short posities kan kopen

  • erik

    Ach RB, we doen wellicht een stapje. En ons nageslacht doet weer een klein stapje.

    Mooi artikel vandaag op http://inflation.us/

  • shamrock

    Zilverpaul ik heb een vraag over nederlandse zilveren guldens tientjes enz. hoe herken je een zilveren nederlandse munt? en is dit een goede investering daar wij ook in bezit van maple leafs en goud zijn,ik persoonlijk zie dit nederlandse geld meer als (betaal)middel in een crisis zit ik goed of heeft u andere suggesties.

    vr gr Klaver

  • RB

    Tuurlijk begint na de crash alles weer zoals het was. We zijn met z’n allen een stel apen op een rots en de slimste apen zitten bovenop. En dat daar vallen wij, zilverkruimelaars, echt niet onder.

  • Mexican Seastar

    Algemeen – aan allen hier,

    Zilver en goud kopen in deze tijde is een positieve manier om een signaal te geven betreffende scheef gelopen zaken, te beginnen met de prijsdrukking tot en met het veelvuldig bijdrukken van geld door overheden.

    Maar dat is niet het enige wat je te doen staat.
    Er is meer nodig dan mensen die kijken naar wat er mis loopt.

    Als ‘morgen’ het systeem gecrashed zou zijn en alles moet opnieuw gebouwd worden, dan moeten er mensen zijn die weten hoe het ànder moet en die het niet enkel verkondigen, maar ook DOEN wat ze ZEGGEN wat ze DENKEN.

    Anders begint alles weer van voren af aan.
    Dus begin al maar toe oefenen om een constructief wereldmodel te bedenken waarin iedereen gegarandeerd zal doen wat men denkt…

    Ik geef je op een bladje dat je het zelf niet weet. Bijlange nog niet aan het begin begonnen bent.
    Wat als het systeem morgen dan crasht, als er niemand is die het ook èffectief beter weet.
    Dan begint alles gewoon opnieuw, zonder lessen uit de geschiedenis. Want lessen leer je enkel dor constructieve gedachtengangen èn -daden.

    Waarom zou het dan überhaupt heilzaam zijn om het systeem te willen zien crashen, in the first place?

    Zoveel miserie, om toch maar verder te modderen gelijk às we bezig waren …

    Tralalalalaaaa !

  • Mexican Seastar

    @Alexander
    Je kan heel veel doen als individu, ten eerste je eigen verantwoordelijkheid nemen op een POSITIEVE manier voor je eigen (financiële) daden.
    O.a. door inderdaad te gaan kijken naar bedrijven die wèl correct bezig zijn en die steunen door erin te investeren en door hun producten te kopen.
    Niet enkel door boycot, maar ook door constructieve daden.
    Als iedereen zich door een dergelijk eenvoudige WET laat leiden (positieve actief en daden leiden tot meer positieve daden), dan zal het systeem niet crashen en kunnen fouten uit het verleden rechtgezet worden, met relatief geringe offers.
    “Als iedereen…” – daar mag je niet op liggen wachten eer jij zelf in die richting gaat denken.
    Met boven vermelde uitdrukking “meer nood aan WITTE RAVEN die tegen de stroom durven in te varen” bedoel ik nu net mensen die niet omkijken naar anderen eer ze zelf in actie schieten.
    Het zijn mensen die ervoor gaan in èlk geval, òòk in tijden van crisis en ellende.

    De wereld die jij ziet is alleen maar een weerspiegeling van wat je in jezelf draagt.
    Het is zulk een eenvoudig wet, dat de meeste mensen ernaast kijken, het maar niet kunnen begrijpen. Want blijkbaar is eenvoud voor veel mensen een erg moeilijke zaak om mee aan de slag te gaan, omdat ze zich dan ook moeten schikken naar WAT IS.

    WAT IS, IS.

  • Erik

    zilverpaul :
    http://www.smartinvestment.ca . Prima site over beleggen in mijnaandelen

    Gerard :
    kijk eens op http://www.slimbeleggen.net Hij heeft het vermogen de beste juniorminers er uit te pikken. Die rapporten zijn heel goed en bijna voor niks.
    Natuurlijk kun je ook nog zorgen voor fysiek zilver.
    Kortom, mogelijkheden te veel zelfs om hier op te noemen.

    Bedankt voor de linkjes!

  • Gerard

    @Alexander, het fund van Middelkoop heb ik inderdaad wel eens overwogen. Maar heb het niet gedaan. Dit fund werkt veelal op het abonnement laatste nieuws van 24hgold. ZEER goed. De kunst is om hierop een goede watchlist te plaatsen. Dat heb ik ook gedaan.
    Een beetje opletten met dit fund. Hij pikt wel de laagste koers om af te zetten tegen de hoogste! Vind ik altijd wat flauw van funds. Het is NIET de realiteit.

    Lynx is perfect. Heb ik ook en heel tevreden hiermee. Interactive brokers is wel goedkoper, maar geen enkele ondersteuning, en die heb je echt wel eens nodig. Ik heb eens een in de soep gedraaid platform gehad, en dan ben je blij met goede ondersteuning.

    Mijn rendement? 40% op aandelen in 5 maanden (inclusief enkele funds en spreiding aandelen). Veel juniors over de 200%. De opties komen in de beurt van 100%. Ook op 5 maanden, (mits de nu uitstaande opties normaal leeglopen). Hoofdmoot opties zijn bij mij veelal constructies zoals de Condor op AEX, SPY, QQQQ, enz.
    Ik leef hiervan. Heb geen werk (arme WWer op dit moment). Had 40 jaar gewerkt. Ik kon alleen de WW niet laten liggen na 40 jaar betaald te hebben hieraan (hihi).

    Maar ook voor mij geldt, ik weet ook niet of dat altijd blijft lukken. Wat brengt de toekomst?

    Miners tijdens de oorlog? Je moet kijken wat miners doen in de aanloop en einde Kondratieff Winter-tijd. Het is overigens ook de leidraad van Middelkoop, wist je dat? Want onroerend goed hoort traditiegetrouw bij de K-Herfst.
    Het is met miners in een keer gedaan bij het nulpunt economie. Daar zijn we dus nog lang niet. Het vorige nulpunt was 1949. Miners lopen overigens iets langer door dan de goud&zilverprijs zelf.

    Wat het belangrijkste is bij beleggen is het “verkoop-moment”. Daar maken de meeste beleggers de fout. Afhankelijk van volatiliteit, ga niet verder dan 15 tot 30% over de hoogste top. Dan pas verkopen. Nooit en te nimmer winst nemen.

  • Alexander

    @Gerard
    Wow thanks man dat je de moeite neemt me al deze tips te geven! Ik ga het proberen.. wel lastig de tijd vinden .. met fulltime job, vrouw kinderen.. een eigen bedrijf naast mijn werk en ook veel economisch nieuws/info lezen/bijhouden..
    pfff gelukkig komen er feestdagen aan..
    ik ga denk ik lynx proberen heb er al een account hoef alleen maar geld/effecten naar toe over te zetten..
    ik ga je tips zeker ter harte nemen en me erin verdiepen..ook die sites/rapporten bekijken etc.. misschien eerst even met een schaduw portefeuille proefdraaien..
    maar voor jou werkt het dus goed qua rendement begrijp ik?
    ik wil niet een te negatief sentiment geven aan mijn berichten hier maaruh.. hoe doen miners het tijdens een oorlog?

    Je bent redelijk positief over Middelkoop (ik ook.). al zie ik toch veel bronnen op youtube waarvan ik zoiets heb ja dat kan ik ook overnemen en in een boek schrijven..
    maar hij heeft mijn ogen met zijn boeken wel geopend.. en het leest lekker weg.. anyways heb jij wel eens overwogen om in zijn fund te stappen (http://www.gdfund.nl/)

  • Roland
  • Gerard

    @Alexander, op zilver inspelen? Ik doe niets anders. Bij interactive brokers of Lynx zit je wel goed met de kosten. Ik gebruik heel veel opties, zowel short als long.
    Je schrijft bijvoorbeeld short put vlak onder de koers op 3 a 4 maanden. Om ze goedkoper binnen te krijgen. Tegelijkertijd koop je call op 1 a 2 jaar ver boven de koers. Met een koersstijging van zo’n 1,5% per maand waamee je “in the money” loopt tegen de expiratiedatum. Aardige grotere zilvermijnen met opties om dit mee te doen zijn o.a. SSRI, HL, SLW of USA. Maar je kunt ook de ishares silver trust SLV nemen.
    Hetzelfde kan natuurlijk ook op de grotere goudmijnen zoals GG, GFI of ABX. of op GLD.
    Winsten van 200% tot 300% in zeer korte tijd zijn normaal de laatste tijd. En toch redelijk zonder risico. Op hele korte expiratie calls kopen is ook mogelijk. De winsten zijn veel hoger op zeer korte termijn, maar veel speculatiever.
    Er zijn ook goede juniorminers, maar dat is niet zo gemakkelijk. Zoek eens bij 24hgold.com.
    Spinters of turbo’s gebruik ik niet. Het werkt heel anders dan opties terwijl de risico’s hoog zijn.
    Ik raad je aan opties te leren. Dit loont de moeite. Het duurt een jaartje voor je dit goed door hebt, maar dan heb je ook iets! Kijk eens op stockmanagementacedemie.nl en meld je aan voor de miniseminar. Schijnt geweldig goed te zijn volgens enkele vrienden van me.
    Je kunt ook voor een redelijke prijs de goud&zilverrapporten kopen van Nico Pantelis. kijk eens op http://www.slimbeleggen.net Hij heeft het vermogen de beste juniorminers er uit te pikken. Die rapporten zijn heel goed en bijna voor niks.
    Natuurlijk kun je ook nog zorgen voor fysiek zilver.
    Kortom, mogelijkheden te veel zelfs om hier op te noemen.

  • Alexander

    dit vind ik goed nieuws http://www.nu.nl/economie/2391584/grote-bedrijven-gevoeliger-economische-verandering.html

    ja zilver zilver..
    en bijkomend voordeel je helpt mee JP morgan te crashen.. zie het als een zilver voordeel pakket :)

  • zilverpaul

    Die 3 % is gebaseerd op de info die ik heb ontvangen… maar het kan ook best 2% worden hoor…Het zal er m.i. van af hangen hoeveel goud en zilver en eventueel nog andere commodities als bv olie er is met aan de andere kant de hoeveelheid geld die men in omloop wil brengen.

  • zilver goud

    En bedankt voor de snelle reactie Je doet je naam eer aan zilverpaul.
    Dus het wordt zilver kopen!

    Toch nog een vraagje in je kolom schrijf je dat de Nordic Euro waarschijnlijk door 3% goud gedekt wordt .
    Heb je dit op iets gebaseerd op de huidige goud prijs bijvoorbeeld of op iets anders ?