Kenniscentrum The Silver Mountain

Lees hier onze columns over de financiële wereld, nieuwsberichten en tips bij het kopen van goud en zilver.

navbar-banner

Welkom in Waldolala, de update

11-02-2011 Zilverpaul

De uitspraak van de rechtbank, om het pensioenfonds te verbieden om een substantieel deel van haar beleggingen onder te brengen in goud, is volgens de uitspraak gebaseerd op de, volgens de rechtbank, grote volatiliteit van goud, waardoor het pensioenfonds te grote risico’s zou lopen in de beleggingen voor haar leden.

Met dank aan de GATA vindt u hieronder de volatiliteit ( de beweeglijkheid) van goud te opzichte van grondstoffen.

Annualized Daily Volatility During 2010 for Selected=

Zoals u kunt zien, is goud ( de gele kolom in de grafiek) ten opzichte van grondstoffen in het geheel niet bijzonder volatiel.

Nog fraaier wordt het als we goud gaan vergelijken met de grote indexen:

http://www.usfunds.com/media/images/frank-talk-images/2011-frank-talk/jan-jun-2011/ReturnVsVol-012611.gif

Ook hieruit blijkt zonneklaar dat goud, ook in vergelijking met de wereldindexen, niet volatiel is.

Conclusie 1: De Nederlandse bank liegt. Zij moet deze gegevens immers kennen. Moedwillig legt men de rechtbank verkeerde gegevens voor.

Conclusie 2: Er is sprake van een rechterlijke dwaling.

Zilverpaul.

www.silverstocks.nl

  • Han

    De DNB past eigenlij alleen maar de regels toe die eerste bepaald zijn. De fout zit hem in de vast gestelde eisen die waaraan pensioenfondsen moeten voldoen. Die eisen zijn bepaald niet goed, maar die rechtzaak van de DNB is niet meer dan logisch. Zij handhaven nu eenmaal de regels. (hoe onverstandig die ook zijn)

  • wil.

    Arnout :Wil gaat al wat langer mee, ruim 4000 jaar, zijn geheugen is nog prima maar zijn manieren zijn nog vrij barbaars

    2000 vc + 2010= 4010…..

  • wil.

    @temp242
    pfffff seg hallo ik probeer me twee keer te excuseren.

  • temp242

    Beste Wil. Dat gaat nu niet meer met onze knots, want we leven nu in een democratie.MVG.

  • wil.

    @Arnout
    Toen zijden we nog waar het op stond hé, met onze knots ;-)

  • wil.

    @René
    u hebt gelijk ! nieuwe generatie taal zeker ;-)

  • http://zilver.2link.be/ zilver

    ik denk niet dat zilver nu de slechte kant opgaat. Wat momenteel gebeurd, is dat zilverpapier en fysiek zilver zich van elkaar aan het afscheuren zijn.
    De spotprijs die we momenteel zien, klopt dus niet meer. (probeer maar eens fysiek te kopen aan 30$ spot, zelfs voor de us people lukt het niet meer).

    http://www.youtube.com/watch?v=u-owMEgK95c&feature=feedf

    Dus eigenlijk, alhoewel we het niet zien, stijgt zilver gewoon verder.

  • temp242

    Inderdaad Beste Gerard, we hebben tijd tot 2012.MVG.

  • Gerard

    Goud zilver zit weer tegen die moeilijke grens aan te hikken: 1360 – 30.
    Goud heeft al een dubbele top staan. Is minder goed. Zilver lijkt nu goud achterna te gaan en gaat nu ook zijwaarts. Zulke prachtige run zoals 2010 gaan we even niet krijgen nu.
    Maar als goud zilver niet meer omhoog willen, er zijn nog genoeg andere commodity’s die nog steeds boming zijn.

    De extreme voedselprijzen van gemiddeld 90% in 2010 gaan binnen 6 maanden tot hooguit een jaar doortikken in de supermarkten. Olie blijft bovendien ook nog hard stijgen. In het ergste geval ga je in juli – september zo’n 50% meer betalen in de supermarkt. Dat zal belegers weer even wakker schudden denk ik. Vertrouwen in de economie is op dit moment hoger dan in 2007! Dus AEX kan nog gemakkelijk naar 400. Mits de rente nog even laag gehouden wordt natuurlijk, en daar ziet het wel naar uit.

  • ZackZilver

    Mensen met een beetje nuchter verstand begrijpen oa door dit soort politiek gemotiveerde rechterlijke uitspraken wat ze veruit het best kunnen doen met hun electronisch geld: onafhankelijk geld kopen.

    bv Om hun oude dag veilig te stellen …

  • Gerard

    Net nog even het interview van Faber gekeken op http://www.biflatie.nl
    Hij haalt flink uit naar Bernanke en noemt hem een leugenaar. Hij liegt over de hoogte van de inflatie. Ook ECB liegt over de inflatiecijfers, volgens Faber. Inflatie in de VS is 5% tot 8% op dit moment. Maar ook ons eigen Centraal Bureau Statistiek (CBS) liegt over de inflatiecijfers.
    De CBS kun je daarom ook niet meer vertrouwen.
    Dat is iets waar ik mij al 10 jaar erg boos over maak. Zoals ik al vaker hier schreef, heb ik een eigen inflatie-kalender. Inflatie in nederland is gemiddeld 7,5% per jaar.

    De echte inflatie kun je aflezen aan de hoogte van acute grondstoffen zoals voedsel.
    Je mag dus rustig stellen dat er 90% extra geld is bijgeprint in 2010. Hoewel dit niet direkt in omloop kwam natuurlijk. M3 daalde zelfs. Maar o wee indien door economische groei dat geld wel loskomt!
    Overigens, QE1 en QE2 zijn alleen de gepubliceerde injectie. De werkelijke “bijprint” is zowel bij de FED als de ECB strikt geheim.

  • gordijnen

    Spaargeld, maar dan wel belegt in grondstoffen natuurlijk.

  • gordijnen

    De valsmunterij overal op de wereld kent ook grenzen. Grondstofprijzen blijven stijgen en daarom ook de onrust in de wereld. Een nieuwe wereldmunt met 14 grondstoffen als basis werd al gemeld in het FD. Deze grondstoffen moeten dan wel in het bezit zijn bij de juiste personen. Iedereen die belegt in grondstoffen brengt de banken in moeilijkheden. Basel 3 is al bijna niet haalbaar. Het zou zomaar kunnen zijn dat een miljonair morgen geen miljonair meer is en iemand met wat spaargeld ineens miljonair. Wat gebeurt er dan met de huizenmarkt waar vermogende mensen maximale hypotheek rente aftrek genieten, maar dan wel tegen een erg hoge rente, bij een verlening van de looptijd. Grondstoffen krijgen de waarde die ze toekomt. Het monypoly geldsysteem kent winnaars en verliezers. Blijven kopen fystieke metalen.

  • Mexican Seastar

    Ik vees in inderdaad dat, indien zilver en/of goud deze evolutie van het voorbije jaar blijft doorgaan, we met alsmaar meer tegenkanting te maken zullen krijgen, omdat het nu eenmaal voorspelbaar is dat dàt staat te gebeuren: hoe beter edelmetaal presteert, hoe minder snel en intensief het kapitaal naar de ‘softere’ economie toestroomt, wat het plan van een opnieuw opgang brengen van die economie ernstig in gedrang brengt. En daar moet precies tegen worden opgetreden, wil men het plan uitgevoerd zien! Niemand – die het Plan wilt doen slagen – houdt van mensen die dat juist in moeilijkheden brengt. En laat het nu net die mensen zijn die in edelmetalen investeren, daartoe hun geld in grote getallen samen gerekend, van de bank en andere main stream economische mijlpalen, afhalen !

    Aigain: to be or not to be, thàt’s the Q – oe !

  • gordijnen

    Voor silverspoon. DNB maakt sinds 2008 heel veel regels wat de pensioenfondsen wel en niet mogen. Wat wel mag is in staatsobligaties beleggen. Hiervoor zijn geen beperkingen. De interest kan dan wel onder de inflatie uitkomen. Misschien zou het veroordeelde pensioenfonds de DNB kunnen aanklagen voor nalatigheid en ondeskundigheid. Laten belegen in staatsobligaties die een gegarandeerd verlies na correctie van inflatie opleveren. Hoe deskundig is justitie of de rechter op dit terrein? De rechtzaak zou een goede publiciteit opleveren voor belegen in goud, tenminste zolang de DNB dit toelaat. Goldmoney mag al niet meer leveren aan Nederlanders van de AFM (autoriteit Financiele Markten) Niet verbaast zijn, het feest moet nog beginnen.

  • AJ

    @sel
    Je bent niet de enige die Wikileaks met enig wantrouwen bekijkt:

    globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=22278

  • Arnout

    Wil gaat al wat langer mee, ruim 4000 jaar, zijn geheugen is nog prima maar zijn manieren zijn nog vrij barbaars ;-)

  • René

    @Wil

    Misschien kun je je iets genuanceerder uitlaten.
    Bijvoorbeeld: ”Daar ben ik het niet (helemaal) mee eens”.

  • wil

    @Wouter
    dat is toch bullshit “goud het enige betaalmiddel” Ik meen mij te herinneren dat zilver al rond 2000 vc als betaalmiddel wordt gebruikt.

  • Erik
  • J. Doe

    De DNB verbiedt de pensioenfondsen om haar vermogen te beleggen in een substantieel deel goud, maar zelf ziet ze het als, ik citeer “beheren de goudvoorraad van Nederland, ons nationale appeltje voor de dorst” en wat ze ook rustig doet zonder verdere verantwoording, ik citeer “In het strikte geheim werd in 1992 voor het eerst een deel van de goudvoorraad verkocht: 400 ton. De verkoop­ opbrengsten werden belegd in us­dollars en Duitse marken. […] In 1996 volgde een tweede verkoop, ditmaal van 300 ton. En weer in het diepste geheim.”
    http://www.dnb.nl/binaries/geld%20en%20goud_tcm46-211379.pdf

  • High Five

    Misschien is deze video niet nieuw, maar iig blijft hij wel actueel.

  • High Five

    Hieronder een weer een nieuwe vid van SGTbull07, vertelt precies weer waarom het zo schandalig is wat Wellink doet. Clown is niet het goede woord voor Wellink, het is een bedrieger.

    http://www.youtube.com/user/SGTbull07

  • Silverspoon

    DNB dwingt pensioenfonds goud te verkopen! Hoe kan dat? In Nederland?
    De DNB is een private onderneming en dus geen overheidsorgaan. Hoe is het dan in vredesnaam mogelijk dat de DNB een publieke taak vervult en een andere onderneming voor de rechter sleept vanwege hun beleid om 13% goud te bezitten. Het zou toch bezopen zijn als de ING, ABN of Fortis een onafhankelijk pensioenfonds zouden voorschrijven hoe de samenstelling van hun portefeuille moet zijn? En als klapper op de vuurpijl een rechter bereid vinden om hun eis toe te wijzen. Moet je je eens voorstellen dat de Hema de V&D voor de rechter sleept omdat zij 20% zwarte onderbroeken in het rek hebben hangen. Maar dat is precies wat hier is gebeurd. Is de DNB de Blackwater van de Nederlandse economie?

  • NQ

    interressant, dat wel… maar nergens hoor je van mhr Middelkoop het belang van fysiek in het vuistje. ook voor de kleine man, zoals ik. hij heeft het enkel over de enkeling die zijn milloenen wil veilig stellen. Ik zou dat ook wle willen, maar dat wordt wellicht pas realiteit na hyperinflantie en het moment dat wij onze vuistjes kunnen laten zien

  • NQ
  • klaas

    @Ben
    De spread bij The Silvermountain is prima. 25,5 Biedprijs is de hoogste van Nederland. Uiteraard zijn munten elders wel iets goedkoper te krijgen. Maar Rolf heeft absoluut een goed product voor een eerlijke prijs. Belangrijker is dat hij betrouwbaar is. Ik betaal liever iets meer dan dat ik risico’s loop of een kolere eind in de auto moet zitten. Verder gun ik een bedrijf als the Silvermountain haar (marginale) winst. Als de spread op zilver naar jouw mening te hoog is dan koop je toch gewoon goud…

  • sel

    Ik vertrouw Wiki leaks voor geen meter. Het lijkt me onmogelijk dat ze onafhankelijk zijn en de waarheid boven water willen halen gesteund door de wereldwijde media.
    Wellicht zeggen ze het een en ander waar een kern van waarheid in zit om vervolgens de mensen op een verkeerde been te zetten en de essentie van wat er gaande is te verdoezelen.

  • Ben

    ik zag bied prijzen en laat prijzen de een ligt bij een gelijke koers maar 4 cent van de ander , snap ik het nog??? of klopt er iets niet de bied prijs bedraagt 25,50
    een dag geleden met een gelijke koers

    zie de regels
    PRIJZEN DUITSLAND VOOR 1 OUNCE MUNTEN
    Maple leaf 25,54
    Philharmoniker 25,53
    Silver Eagle 26,12

    Gemiddelden prijzen in Nederland.
    Maple leaf 28,70
    Philharmoniker 28,70
    Silver Eagle 29,50

    WAT IS WAAR

    mvg BEN

  • klaas

    Een gerechterlijke dwaling is een zeer sympathieke vorm om te zeggen “de uitspraak werd gedaan door een kwijlende randdebiel in een toga” Wel een domme zet van de DNB om de media en het volk aan het denken te zetten voor een pensioenfondsje van niks.
    Het doet me op een vreemde manier denken aan een seminar waar een jaar voor de internet bubble een authoriteit van het ABP vertelde dat zij het overgrote deel in vastgoed gingen afstoten omdat aandelen een hoger rendement opleverden. 19% BTW op zilveren munten en nu dit… Koop zolang het mag en kan zou ik denken….

  • gordijnen

    Erg goed nieuws en goede informatie en reacties. Het grote dominospel is begonnen. De financiele waakhonden doen hun werk. De stenen (consumenten met fysieke metalen) zijn die nog te stoppen, dat is de vraag. Zonder internet zijn ze misschien nog te stoppen. Voor een bankkluis moet je niet bij de banken zijn, lijkt mij.

  • Snel

    Het is alweer het bekende liedje: ”wien’s brood men eet, dien’s woord men spreekt”.

  • High Five

    @Snel Wikileaks wordt gefinancierd door Soros aldus Webster Tarpley. Ik ben bang dat we weinig schokkend nieuws te horen krijgen van wiki over banken.

  • High Five

    @RB inderdaad, nu doen ze het weer.

  • Mike
  • Snel

    Even wat anders: het word nu wel eens tijd dat wiki de bankgeheimen op internet zet krijgen we mischien weer wat reuring in de tent.

  • RB

    http://www.infowars.com en http://www.prisonplanet.tv (aan elkaar) zijn gewoon bereikbaar, hoor.

  • High Five

    Het opzichtige gedrag van Wellink moet mensen toch wel aan het denken zetten. De tiran zei enkele maanden geleden dat het wel heel gevaarlijk was om in goud te investeren en de AFM kwam daar nog eens dunnetjes overheen met mededelingen dat goud geen goede investering is. Ik dacht gelijk waar bemoeid die man zich mee, hij laat zich nooit uit of bepaalde asset categorieën duur of goedkoop zijn. = STRONG BUY.

    Zijn uitlatingen, het dwingen het pensioenfonds haar geld te verkopen, Goldmoney geen vergunning geven enz. verraad dat hij absoluut niet wil dat mensen edelmetalen bezitten. Ik ben totaal niet verbaasd als hij op het moment u het edelmetaal gaat konfiskeren en ik ben bang dat het goud en zilver in een kluisje bij een bank niet veilig is.

    Nederland schijnt nog een behoorlijke hoeveelheid goud te hebben (we staan geloof ik ergens op nummer 8 van landen die het meeste goud hebben), ten minste als Nout niet al ons goud verpatst heeft aan zijn puppetmasters Soros, Kissinger, Rockefeller etc. Ons goud ligt voor het grootste gedeelte in New York en als Amerika niet wil, krijgen we geen ounce.

    Ik kan geen contact krijgen met infowars.com of prison planet.tv, nederland heeft die websites waarschijnlijk geblokkeerd, zodat we dat niet kunnen horen. Dit is zeer ernstig. Alex Jones show kan wel bereikt worden via infowars.net. Prison planet tv kan ik niet bereiken. Merkwaardig, misschien gaat er binnenkort (binnen enkele weken) iets gaat gebeuren.

  • Pingback: Tweets die vermelden Edelmetaal blog  -  Welkom in Waldola, de update -- Topsy.com()

  • http://www.thesilvermountain.nl/ Rolf van Zanten

    @Peter
    Bij de zilveren munten zit er een verschil tussen de zilverkoers en de verkoopprijs, dit komt omdat de prijs als volgt opgebouwd is:

    Zilverkoers

    Premium munthuis (vanaf $1.50 ongeveer)
    +winstmarge leverancier
    +winstmarge The Silver Mountain
    +verzendkosten (verzekerd) naar Nederland
    + BTW bij invoer (19%)

    Overigens krijgt u bij de verkoop meer terug dan alleen de zilverwaarde van EUR 22. De huidige biedprijs bedraagt EUR 25,50. Zie ook http://www.inkoopedelmetaal.nl.

    Goud is vrijgesteld van BTW, waardoor het verschil tussen de goudprijs en de prijs voor 1 ounce goud kleiner is.

  • Peter

    Sorry, de eerste zin moet natuurlijk zijn Een ounce zilver …….

  • Peter

    Een ounce goud ( spotprijs ) is 22 Euro. En voor zilveren Maple Leafs moet ik 28,65 Euro betalen.
    Een ounce goud is 1000 euro. En voor een gouden Maple Leaf betaal ik 1060 euro.
    Zelfs met het BTW verschil van 19 procent zie ik nog een beduidend hogere marge voor zilver dan voor goud? Wie weet hoe dat komt? En als ik mijn zilveren ML’s weer ga verkopen, wat ontvang ik dan in het handje? Kan iemand mij helpen?

  • Freddie H.

    Dit weekeinde is de emigratiebeurs in Houten. Wellicht zie ik jullie daar. Ik begreep dat de belangstelling van mensen om deze eens machtige wereldnatie te ontvluchten wéér groter is dan vorig jaar.
    Hoe moet dit nou in vredesnaam verder? Ik word hier zo ontzettend verdrietig van…

    En voor de rest: goud moet rollen!

  • rinse

    prijs onder de 30?
    hoe kan dit nu?
    ik denk we beginnen het weekend goed

    owja, johan horen we ook niet meer hé?
    zal dat een mannetje van de overheid zijn die ons probeert te ontmoedigen?
    niet helemaal geluk johan?

  • Siemen

    Mannen,

    Plaatsen jullie eens wat widgets hier zodat we de artikelen kunnen delen op facebook en twitter!

    Dat versnelt het proces van delen van de beschikbare info. Nu zit ik een beetje URL te knippen en te plakken. ;-)

    Ik hoor graag.

    Groet,
    S

  • Mexican Seastar

    Interessante geschiedenis van het zilver, geschreven door Jeff Nielson, artikel 32 tot 30, op deze site:

    http://www.bullionbullscanada.com/index.php?option=com_content&view=category&id=49&Itemid=109

    Interessante auteur, trouwens.

  • Zit

    Interesting times ahead!

  • David

    Nout is de zondebok al dus hij mag nog ff alle rotklusjes opknappen. Hij is al gestraft en komt daardoor ook met dit soort dingen weg.

  • Mexican Seastar

    Hoi Wouter,

    Dank voor de link.
    Het zet aan tot een nadenken over het eventueel aanschaffen van aandelen in landbouwbedrijven (zoals de link suggereert, maar dan moet je weer een abonnement nemen, terwijl ik geen zin heb om intensief aan aandelen e.d. te doen!). Enig idee welke die 2 landbouwbedrijven zijn, waarvan sprake? Of andere?

    Er moet – m.i. – wel een onderscheid gemaakt worden tussen de stijgende voedselprijzen als gevolg van het bij drukken van geld enerzijds, en een mogelijk toekomstige stijging van de aandelen van de landbouwbedrijven als gevolg van een noodzakelijkheid om de voedselvoorziening te garanderen, anderzijds. De voedselprijzen zijn vandaag niet toe te schrijven aan een toenemende investering in de landbouwbedrijven. In tegendeel: het heeft platweg te maken met de dol gedraaide print machine !

    Met name: indien de overheden niet meer investeren in de landbouw (wat ze vandaag duidelijk veel te weinig doen), dan zullen de aandelen van die bedrijven ook niet stijgen en kunnen we morgen wel eens met een voedselschaarste te maken krijgen, omdat niemand nog boer wilt worden aan een hongerloon. De idee dat de boeren dus morgen rijk zullen worden, is toch wat voorbarig, omdat die realiteit in àl haar verbanden – denk ik – nog niet genoeg is doorgedrongen in de Wetstraten… Misschien morgen, als we genoeg naar de hemel kijken misschien, inch all – A :).

    Een grote grafiek over de Grote Tijden heen, dat de correlatie laat zien tussen de zilver- en goudprijs en de koopkracht, laat vooralsnog op zich wachten: ik heb me op het internet al suf gezocht. Misschien zijn ze te vinden in boeken ??? Anyone ??

    Groetjes !

    P.S.: m.b.t. Goldmoney: ik denk dat dat niet lang zal duren, dat spelletje van het AFM straks weer afgezwakt wordt. Het lijkt mij tegen àlle logica in, dat men enen land viseert m.b.t. een bepaalde markt !! Inmenging van politiek in een markt – dat kàn toch niet (zo openlijk en specifiek) – m.i. dus onwettig en dus het heeft geen poot om op te (blijven) staan!

  • Wouter

    @Mexican Seastar

    Die grafiek laat de zilverprijs zien met een correctie voor inflatie.
    Welke methode ze daarbij gebruiken kan ik niet een twee drie zo achterhalen.

    Ook wordt de historische goud/zilver ratio weergegeven.

    Wat je kan concluderen hieruit is dat zilver decennia veel meer waarde had dan vandaag. Sinds de komst van fiat geld is de waarde steeds verder afgegleden. Indien het hele systeem van fiat geld gaat wankelen (zoals vandaag de dag) kan de prijs van zilver (en goud) flink oplopen en de goud/zilver ratio zal verder dalen.

    Wat ook nog interessant is om te lezen: http://www.beurs.com/2011/02/09/voedsel-duur-belachelijk-idee/3246
    Voedsel in correlatie met goud.

  • Wouter

    @RB

    Dat klopt. Goldmoney heeft besloten om voorlopig even geen nieuwe klanten te accepteren die woonachtig zijn in Nederland of de Nederlandse Antillen. De directie heeft een brief van de AFM heeft ontvangen, als gevolg van het feit dat de AFM een richtlijn heeft veranderd die betrekking heeft op buitenlandse aanbieders van goudrekeningen.

    Het betreft hier een specifiek Nederlandse situatie, die zich in geen enkel ander land ter wereld voordoet.

    Wel zou het volgens de directie gaan om “een tijdelijke maatregel”.

  • RB

    “Goldmoney heeft vorige week van de AFM een verbod gekregen om Nederlandse klanten te accepteren.”

    Bron: http://www.beursbox.nl/201102112305/laatste-nieuws/koop-goud-zolang-het-nog-kan.html

    Holy crap. Wie weet of dit bericht klopt?

  • Mexican Seastar

    Potvolkanaripi !

    Nu ik er nog een keertje mijn focus op gezet heb (op al die fvoriete siten in silver en goud), heb ik het toch wel gevonden, zeker !

    Hier is hij:
    http://goldinfo.net/silver600.html

    Ik heb er al eerder straf naar zitten staren. Maar ik begrijp er eerlijk gezegd gene sikkepit van, maar voor ik mensen op de muur jaag, zal ik maar een beetje doen alsof…. (hihihi)

    Maar die toont trouwens de ratio tussen goud en zilver. Niet in termen van reële koopkracht, wat altijd moet verwijzen naar een reële waarde, bvb. de prijs van een brood…
    Ander kan je oneindig liggen cijferen met grafieken die in feite niet te vergelijken zijn (omdat ze met andere parameters werken).

  • Mexican Seastar

    Hallo allemaal,

    Ik ben op al enige tijd op zoek naar en grafiek die zilver en goud toont, doorheen honderden jaren.
    Ik heb er ooit eentje gevonden, bewaard in mijn favorieten als site, maar vind het niet meer terug.
    Op kitco, waar ik geregeld op ga om naar de life charts te kijken, kan je ook de evolutie in de historical charts waarnemen en dit, vanaf 1792. Maar de grafiek staat daar op zichzelf: los van de algemene index en monetaire waarde. Dus je kan niet de verhouding zien tussen de goud- of zilverprijs en de waarde van geld, en dus de koopkracht doorheen de tijd…

    Heeft iemand betere grafieken, die dat wel tonen?
    Thanks!

  • http://hyperinflatievkblog hyperinflatievkblog

    Ik maak me nu wel grote zorgen over de Nederlandse goudvoorraad.

    Ik dacht altijd nog; die Wellink is niet zo dom en houdt genoeg goud achter de hand.

    Het zal me niets verbazen dat hij stiekum nog meer DNB goud verpatst heeft via dubieuze leasing contracten.

    Hyperinflatievkblog

  • http://hyperinflatievkblog hyperinflatievkblog

    Gordon Brown van Holland is opgestaan.

    Nout Wellink heeft nu definitief zijn laatste beetje eer en geloofwaardigheid op het spel gezet.

    Hij kan beter nu al een immigratieland gaan uitzoeken, want als goud en zilver de nieuwe monetaire waarde gaan vormen is hij persona non grata.

    Het zal me niets verbazen als hij straks met Gordon Brown als buurman op een veranda in Nieuw Zeeland zit en ze bekennen elkaar dat ze alles gedaan hebben om het monetaire papier in leven te houden, maar jammerlijk gefaald hebben. Nog een wijntje Gordon?

    .

  • Nico

    Ik kan uit het verhaal niet opmaken of het pensioenfonds fysiek goud heeft aangekocht of dat dit op de beurs is belegd. In het laatste geval lijkt mij voorzichtigheid zeker geboden.

  • Marc

    Bij dwaling is er een goede kans voor het pensioenfonds zijn gelijk alsnog te behalen.
    Dat de belangen groot zijn is ons al langer bekend

  • RB

    Conclusie 3: Er is sprake van immense druk door eenvoudigweg te grote belangen.